Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, January 24, 2009

Aku Suka Idea Ni - malaysiakini

Reactions: 
assalamualaikum wbt;
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi telah mengeluarkan arahan melarang semua pengarah jabatan dan agensi Kerajaan Persekutuan daripada menghadiri mesyuarat-mesyuarat di peringkat negeri berkuat kuasa serta-merta.

Menteri berkenaan berkata, hanya pengarah agensi peringkat negeri yang dibenarkan menghadiri mesyuarat negeri, yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri atau pegawai daerah.

Arahan tersebut telah dikeluarkan oleh Menteri yang baru sahaja balek selepas menunaikan ibadah haji di Makkah Al-Mukaramah. Kemungkinan besar menteri itu telah mendapat wahyu atau bermimpi mendapat petunjuk dari Allah swt untuk mengambil tindakan yang begitu drastik. Atau mungkin juag beliau telah dipengaruhi oleh Pak-Pak Arab dari mesir, Arab saudi dan lain-lain negara Arab yang tidak membantu dan membiarkan Hamas dan rakyat Palestin diserang dan dibunuh oleh Israel Yahudi. Jika tidak adalah mustahil bagi menteri itu mendapat idea dan mengambil tindakan yang sedemikian. Ini berdasarkan kepada hiraki menteri tersebut yang bertanggung jawab mengenai Agama islam di peringkat pusat.

Oleh yang demikian, kerajaan di peringkat negeri wajar mengambil tindakan yang serupa dengan melarang semua pejabat-pejabat kerajaan persekutuan yang berada di negeri-negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat berada di dalam negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Ini bermakna kesemua jabatan, agensi kerajaan persekutuan mesti dipindahkan serta merta dari negeri-negeri berkenaan.

Jika kerajaan pusat mengingkari arahan kerajaan negeri, maka kerajaan-kerajaan negeri berkenaan, hendaklah mengenakan kadar sewa yang palingb tinggi, mungkin lima (5) kali ganda dari kadar yang berkuatkuasa sekarang ini atau mengikut taksiran semasa. Ini kerana kerajaan pusat pastinya akan bertindak balas dengan tidak akan membayar atau menyekat pembayaran wang imbuhan mengikut per kapita tahunan sebagaimana yang dikenakan kepada kerajaan Kelantan sejak beberapa dahulu.

Kerajaan-kerajaan negeri juga mesti mengambil tindakan yang drastik juga sebagai timbal balas kepada tindakan kerajaan pusat dengan menggunakan kuasa yang ada kepada kerajaan negeri. Ketua-ketua kerajaan negeri atau Menteri-menteri Besar dalam gagasan Pakatan Rakyat mesti bersatu dan mengambuil tindakan bersepadu bagi menentang perbuatan dan tindakan kerajaan pusat itu. Dalam erti kata lain : "Tick for Tact". Diakhirnya, kita akan dapat melihat akan hasil dari tindakan berkenaan samada menang jadi arang, kalah jadi abu. Tidak mengapa, belum cuba belum tahu, siapa yang akan mengangkat bendera putih terlebih dahulu. Kerajaan-kerajaan negeri tidak perlu bimbang, sebab menteri-menteri kerajaan pusat pastinya akan pulang ke kawasan-kawasan yang ditadbir oleh negeri, mereka juga boleh dilarang masuk menyeberangi negeri dan daerah yang diperintah oleh Pakatan rakyat. Zahid Hamidi tidak boleh balek ke kawasan parlimen dan kampung asalnya, Pak lah dan Nor Yaacob, Menteri Kewangan Kedua juga tidak boleh balek ke Pulau Pinang dan Kepala Batas. Demikian juga yang akan berlaku kepada menteri lain yang berasal dari negeri-negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.

Negeri-negeri Pakatan Rakyat boleh mengadakan Polis, Bomba, hospital, mahkamah dan lain-lain jabatan sendiri jika kerajaan menarik keluar semua jabatan dan agensi-agensi milik mereka. Jika itulah kehendak menteri kerajaan pusat, maka kerajaan pusat perlu menerima implikasi yang bakal menimpa negara.

Sebaliknya menteri-menteri dari komponen BN yang lain seperti MCA, Gerakan, MIC, PBB, UPKO, SNAP, dan lain-lain tidak pula mengeluarkan kenyataan yang berbau provokasi dan konfrentasi sedemikian rupa.

Adakah menteri-menteri dan pemimpin-pemimpin UMNO marah sangat kepada rakyat yang mengundi calon-calon dari parti-parti selain UMNO/BN, maka mereka mengambil sikap dan tindakan berkonfrentasi terhadap Pakatan Rakyat. Adakah mereka menganggap, hanya UMNO/BN yang layak mentadbir negara ini. Lain-lain parti tidak boleh dan tidak layak, hanya sekadar menjadi pembangkang, itu sahaja. Jika itu persepsi mereka, adalah lebih baik UMNO/BN menjajah negara ini dan hapuskan sistem demokrasi berparlimen yang sedia ada.

Sekian dan wassalam,

Lepas Pemilihan Baru Ubah, Sekarang Enjoy...!!! - malaysiakini

Reactions: 
  • Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata Umno akan melakukan perubahan dan pembaharuan untuk memperkasakan parti selepas ia diterajui kepimpinan baru berikutan pemilihan Umno Mac ini.
  • Presiden Umno itu berkata parti akan mengambil langkah-langkah yang menepati kehendak ahlinya untuk muncul sebagai parti politik yang lebih berwibawa dan dapat memberi khidmat kepada rakyat selaras dengan janji-janji yang telah dibuat sebelum ini.
  • Abdullah yang juga Perdana Menteri berkata Umno telah mengumpulkan semua cadangan berhubung langkah pembaharuan yang perlu diambil melalui penganjuran "permukiman" Umno dan beberapa sesi perbincangan yang telah diadakan, lapor Bernama.
  • "Tetapi kami membuat keputusan bahawa oleh sebab pemilihan parti dah nak berlangsung, maka teruskanlah dengan pemilihan parti itu dulu dan kemudian kita boleh buat perubahan-perubahan yang dikehendaki dengan barisan kepimpinan yang baru," katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan rasmi dua hari beliau ke Emiriyah Arab Bersatu di Dubai semalam.
TP - Buat masa ni, ahli-ahli UMNO dan jugak pemimpin-pemimpin UMNO boleh buat macam biase... teruskan macam biasa... buat macm biase... jangan risau... masih banyak masa...

Korang tau kan "MACAM BIASA" tu apa... kih kih kih kih kih kih...

BRAVO...!!!

Kes Kugan: 11 anggota polis dipindah ke ibupejabat

Reactions: 
Sebelas anggota polis berpangkat konstabel dan lans koperal dari balai polis Subang Taipan - di mana seoang pemuda A Kugan meninggal dunia dalam tahanan polis - telah dipindahkan serta merta semalam.

Menurut akhbar New Straits Times, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, kesemua mereka kini ditempatkan melakukan kerja-kerja pejabat di ibupejabat polis kontinjen di Petaling Jaya.

kugan ananthan funeral 230109"Mereka dipindahkan untuk mempercepatkan siasatan. Kita menjangka ia dapat disiapkan dalam masa tiga hari.

"Pihak poli masih merakam dan mengumpul kenyataan. Sebaik sahaja siasatan siap, kami akan memutuskan tindakan selanjutnya," katanya.

Semalam, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail mengklasifikasikan kematian pemuda berusia 22 tahun itu sebagai kes bunuh.

Sementara itu, Bernama melaporkan, pasukan siasatan khas Bukit Aman telah mula merekod keterangan anggota polis yang bertugas ketika A. Kugan mati semasa dalam tahanan polis.

Pasukan tersebut yang diketuai Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Shatar Abdul Jalil, mula merekod keterangan daripada 11 anggota polis yang terbabit mulai hari Rabu.

"Mereka (polis) ini berusia 25 hingga 30 tahun dan dari daerah Subang Jaya serta berpangkat konstabel hingga lans koperal. Pasukan khas mengambil keterangan mereka di pelbagai lokasi termasuk di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan memberi jaminan tiada 'cover-up' dalam siasatan kes kematian Kugan itu.

Kugan, 22, ditahan reman sejak minggu lepas kerana didakwa terlibat dalam kes samun kereta mewah, sebelum meninggal dunia ketika dalam tahanan di lokap Balai Polis USJ 8, Subang Jaya pada 11 pagi Selasa lalu.

Keluarganya yang tidak berpuas hati dengan kematian Kugan mendakwa dia didera polis kerana ada banyak kesan kecederaan pada tubuhnya walaupun laporan bedah siasat menunjukkan kematiannya akibat paru-paru berair.

-malaysiakini

Perjumpaan Blogger Di Port Pasar Seksyen 16 Shah Alam - malaysiakini

Reactions: 
Di Port Pasar Seksyen 16 Shah Alam Selangor
Jam 9 Pagi Hingga 12 Tengahari
Ahad
25 Januari 2009

Pakaian: Relaks

Berminat: komen di sini...

http://www.satublogtotal.blogspot.com/

http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/


Terima Kasih...

...

Barangkali telah naik steam dengan cadangan ini ialah:

BloggerIsa
BloggerradenjowoDelete
BloggerZubli Zainordin






Topengperak_Xinwugi

Saya memohon Gerak laporkan Tok Guru kepada SPRM - malaysiakini

Reactions: 
Saya mengucapkan tahniah kepada bakal Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang bersungguh-sungguh untuk memastikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim disiasat dan didakwa kerana mengarahkan pembelian 46 ekor lembu korban yang diedarkan kepada surau dan masjid di Parlimen Bandar Tun Razak ketika Hari Raya Korban Disember lalu (lihat laporan Malaysiakini "Khir Toyo dakwa ada bukti terhadap MB Selangor").

Saya juga mengucapkan tahniah kepada Gerakan Rakyat Anti Korupsi (Gerak) kerana membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Abdul Khalid yang disifatkan oleh gerakan itu telah menyalahgunakan dana kerajaan negeri untuk tujuan tersebut.

Sehubungan itu saya memohon jasa baik Gerak supaya membuat aduan kepada SPRM terhadap Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana menggunakan dana kerajaan negeri untuk membantu mangsa kekejaman rejim haram Israel.

Dana kerajaan negeri ternyata akan digunakan kerana Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Haji Husam Musa berkata, jumlah berkenaan akan dikutip melalui agensi-agensi di bawah kerajaan negeri.

Menurut Husam lagi, sumbangan itu bukan sahaja dari perbendaharaan negeri tetapi juga melalui agensi-agensi milik kerajaan negeri (lihat berita Harakah "Kelantan sumbang RM1 juta bantu rakyat Palestin").

Saya juga memohon jasa baik Gerak supaya membuat aduan kepada SPRM terhadap Tok Guru kerana menggunakan dana kerajaan negeri untuk memberikan bantuan sejumlah RM1 juta kepada mangsa banjir di Johor pada Januari 2007 lalu (lihat berita Harakah "Banjir di Johor: Kelantan sumbang RM1 juta").

Tok Guru sendiri mengakui, sumbangan dari kerajaan negeri itu dikeluarkan melalui Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) untuk meringankan beban penderitaan mangsa tersebut.

Sebagai Mursyidul Am PAS, Tok Guru ternyata mempunyai kepentingan peribadi kerana ramai rakyat Johor yang menjadi ahli PAS atau sekurang-kurangnya beragama Islam.

Begitu juga mengenai sumbangan kepada rakyat Palestin. Tok Guru ternyata mempunyai kepentingan peribadi kerana majoriti penduduk wilayah Palestin yang ditakluki adalah saudara-maranya. Allah berfirman yang bermaksud "Sesungguhnya (hanyalah) orang-orang mu’min itu bersaudara" (Al-Hujuraat :10).

Saya sangat mengharapkan budi baik dan kesungguhan Gerak untuk menyegerakan aduan kepada SPRM terhadap Tok Guru kerana menggunakan dana kerajaan negeri untuk tujuan yang beliau mempunyai kepentingan dengannya di mana dana kerajaan negeri yang digunakan untuk membantu mangsa-mangsa banjir di Johor itu pasti akan disumbangkan juga kepada ahli-ahli PAS yang turut menjadi mangsa banjir sedangkan Tok Guru sendiri adalah pemimpin PAS.

Lebih dari itu, dalam penggunaan dana kerajaan negeri sama ada kepada mangsa banjir di Johor atau mangsa keganasan Israel di wilayah Palestin yang ditakluki, Tok Guru juga ternyata mempunyai kepentingan peribadi dan kepentingan bercanggah kerana rakyat Johor dan Palestin yang beragama Islam adalah saudara-maranya.

Penggunaan dana kerajaan negeri untuk membantu saudara-mara sendiri juga melibatkan conflict of interests atau kepentingan bercanggah.

Sekali lagi, budi baik dan kesungguhan Gerak dalam menyegerakan aduan kepada SPRM terhadap Tok Guru adalah sangat diharapkan (Permohonan kepada Gerak ini diilhamkan oleh Nur Aflah).

~penarik beca

Berapa Harga "MELAYU" Di Akhirat? - malaysiakini

Reactions: 
Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyeru masyarakat supaya mengubah istilah daripada membela Melayu kepada memperjuangkan Islam.

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan berapakah nilai Melayu di akhirat kelak.

“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Ceramah Perdana Sempena Meraikan Kemenangan Calon Pakatan Rakyat Pilihan raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, di sini, malam semalam.

Turut menyampaikan ceramah ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.

Justeru beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, jadi tidak usahlah disebut ketuanan Melayu sebaliknya sebutlah ketuanan Islam.

“Selagi sebut ketuanan Melayu, hidup Melayu, hidup Melayu, Cina nak letak di mana, India nak letak di mana?” tanya beliau. Tetapi, katanya kalau disebut ketuanan Islam, ada juga Cina dan India yang beragama Islam.

Ini, jelasnya kerana orang Arab pun tidak semestinya dapat memasuki syurga.

"Bapa saudara nabi bernama Abu Lahab adalah orang Arab. Tapi dinyatakan dalam Quran, Abu Lahab akan masuk neraka kerana tidak memperjuangkan Islam.

”Jadi sebagi bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab, yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,” ujarnya.

-SIASAH