Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, January 26, 2009

Sabaq..! Ramai Lagi Nak Lompat - malaysiakini

Reactions: 
More Barisan Nasional lawmakers will cross over to Parti Keadilan Rakyat (PKR) soon following Datuk Nasaruddin Hashim’s defection, Datuk Seri Anwar Ibrahim predicted today.

The opposition leader expressed confidence that there will be a slew of defections occurring fortnightly from February onwards.

“Now the Ox has come in, just be patient... we are working hard just like the ox,” Anwar said at a Chinese New Year party in Klang.

His confidence stemmed from the move by his old campus mate Nasaruddin, who is Bota assemblyman, on Sunday.

Effectively the Pakatan Rakyat majority in the state assembly grew from three to five.

The architect of Pakatan’s strong showing had been silent on the matter of defections since the failure of the Sept 16 federal government takeover plan.

Meanwhile according to Bernama, Perak Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin today asserted three more assemblymen, said to be from Umno, will join Pakatan.

If this comes true, then the Pakatan government in Perak which was surviving on a razor thin majority of three might increase it to 11 in a matter of weeks.

Ringkasan alih bahasa :-

Lebih ramai Ahli komponen Barisan Nasional akan bertindak meninggalkan parti tersebut selepas ini kata DSAI.

DSAI juga menyuarakan keyakinan beliau bahawa semua akan bermula seawal bulan Februari selepas penghijrahan pertama bermula semalam.

Harap semua bersabar, kita sedang berusaha kearah itu (memujuk mereka menyertai kita).

Yang lain hangpa pandai-pandai...

sumber - TMI

BERITA PANAS LAGI HOT HOT HOT...!!! - malaysiakini

Reactions: 
Berita panas yang tak sahih...

BN tambah parah apabila Timbalan Ketua Menetri Sabah letak jawatan dan keluar dari Barisan Nasional sebentar tadi.

Hubungi Haji Marlboro Dato' Ahmad Zahid Hamidi untuk pengesahan...

Jangan lekas percaya khabar angin walaupun ianya kadang kala benar...

Khabar angin bertiup kencang dirumah handai taulan Zahid...

Oit... Zahid... tengah Dzikir ka woi..?

Tengah karang surat pekeliling baru ka woi..?

MIC Pertahan 2 Menteri - malaysiakini

Reactions: 
MIC akan mempertahankan dua timbalan menteri jika pihak berkuasa mendapati mereka melanggar undang-undang dalam kejadian sekumpulan orang menceroboh bilik mayat Hospital Serdang pada Selasa lepas.

"Kami akan melantik seramai peguam yang boleh bagi mempertahankan mereka jika mereka didakwa di mahkamah," kata Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar semalam bahawa Datuk K. Devamany dan Senator T. Murugiah, kedua-duanya timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri, kemungkinan menghadapi tindakan jika mereka didapati melanggar undang-undang dalam kejadian pencerobohan di bilik mayat itu bagi memeriksa mayat suspek curi kereta A. Kugan yang mati semasa dalam tahanan polis.

Presiden MIC itu berkata adalah tidak penting kedua-dua timbalan menteri itu dari parti mana asalkan mereka berketurunan India "kerana MIC mewakili masyarakat India di Malaysia".

Sementara Devamany ialah anggota MIC, Murugiah pula dari Parti Progresif Penduduk (PPP).

Devamany merupakan antara sembilan orang yang disoal siasat oleh polis semalam berhubung kejadian itu. Juga dilaporkan 11 anggota polis yang sedang disiasat atas dakwaan mencederakan Kugan juga tidak akan terlepas daripada tindakan jika mereka didapati menyalahgunakan kuasa mereka.

Kugan, 22, yang ditahan pada 15 Jan di lokap balai polis Taipan di Subang Jaya kerana disyaki terlibat dalam kecurian kereta mewah di Sungai Chua, Kajang, mati semasa disoal siasat pada Selasa.

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar sebelum ini berkata bedah siasat mendapati Kugan mati akibat paru-paru berair tetapi keluarga Kugan mendesak diadakan bedah siasat kedua kerana mendakwa kematian Kugan akibat kecederaan.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail kemudiannya mengklasifikasikan kematian Kugan sebagai kes bunuh.

Samy Vellu juga menggesa Syed Hamid memastikan siasatan polis terhadap kematian Kugan dijalankan dengan telus.

"MIC akan memantau kes ini tetapi kami yakin polis tidak akan menyembunyikan apa-apa dalam penyiasatan mereka," katanya.

Light aircraft missing in Johor - malaysiakini

Reactions: 
A Cessna two-seater aircraft with at least two people on board has been missing since the plane took off from Senai airport in Johor Baru Monday morning.

Kulaijaya OCPD Supt Zulkefly Yahya confirmed that the aircraft from a flying club took off at around 9.40am and was headed to Malacca with a Singaporean pilot on board.

The plane was supposed to landed at 10.50am but there was no sign of the aircraft, he said, adding that the air control tower in Malacca then alerted its counterparts in Johor Baru.

Supt Zulkefly said that the air control tower in Johor then traced the aircraft’s last point of contact to be somewhere in Gunung Pulai in Kulai Jaya before it went off the radar.

It is still unclear how many people were actually on board the plane.

At press time a search and rescue operation had been activated, involving the control towers of Malacca and Johor airports.

It is learnt the weather has not been favourable for flying because of strong winds and poor visibility.

Lompat Lagi: Waspadalah Wahai UMNO..! - malaysiakini

Reactions: 
Rasa nak buat post, tai malas nak taip panjang-panjang...

Sekadar peringatan untuk Isteri Rosmah, ahli-ahli UMNO, pimpinan-pimpinan UMNO dan juga para penyokong-penyokong UMNO...

Semalam bukanlah satu kejutan... itu hanya sekadar pembasah tekak...

Kejutan ialah sesuatu yangmengemparkan... yang menggemparkan ialah apabila mendapat respon dari SEMUA... saya ulang SEMUA... anda tak faham makna SEMUA kan?

Memang korang tak faham... sebab korang tak pernah pedulikan pada SEMUA rakyat...

Kalau korang faham makna SEMUA, perkara begini tak kan berlaku...

SEMUA adalah meliputi...

Tudung saji menutup semua makanan dibawahnya - itu adalah meliputi.

Tudung kepala menutup semua aurat dikepala - itu adalah meliputi.

Kalau kau tak faham SEMUA...

maknanya kau tak layak untuk memimpin... sebab pemimpin ialah mereka yang berusaha untuk membantu SEMUA.

Melayu, Cina, India, Mamak, Mualaf, Jawa, Banjar apa-apa yang berbeza kalau disatukan akan menjadi SEMUA...

Kau tak fahamkan?

Sebab kau pemimpin yang bodoh... kau cuma tahu kumpul SEMUA kekayaan tapi kau tak agihkannya untuk SEMUA...

Terimalah hadiah yang seterusnya... yang ini letupannya lebih kuat dari C4 yang kununnya ada kaitan dengan suami Najib...

Tak percaya?

Jangan Percaya Khabar Angin: Isteri Rosmah - malaysiakini

Reactions: 
Respon Isteri Rosmah berhubung dengan tindakan ADUN Bota yang keluar dari UMNO kemudian menyertai Parti KeADILan Rakyat dan jugak beberapa khabar angin tersekarang yang memberitakan bahawa akan adanya beberapa lagi samada ahli biasa mahupun MP/ADUN dari UMNO yang akan menyusul mengikut jejak ADUN Bota ialah :

“These are all rumours ... I don’t think so,” alih bahasa : "Semuanya adalah rumors/khabar angin... saya tak fikir ianya benar"... - rujuk [sini].

Hangpa dengaq tu? Najib habaq semua tu tak betoi...

Hari ni aku dapat lagi satu berita rujuk - KEJUTAN #2 - malaysiakini

Jadi aku tak nak komen panjang-panjang... 50:50

Kita tengok sapa yang kenaaa...!!!

KEJUTAN #2 - malaysiakini

Reactions: 
Seorang lagi ADUN Perak bersiap sedia untuk satu sidang media lewat hari ini bagi mengumumkan keputusan meninggalkan BN.

Sumber memberitahu ADUN berkenaan akan mengumumkan salah satu daripada tiga pilihan iaitu sama ada meletak jawatan parti (UMNO), meletak jawatan sebagai ADUN atau keluar parti untuk menyertai salah satu parti Pakatan Rakyat.

-jeritan minda politik malaysia

Kes Kugan: Keluarga 'lega' hasil awal bedah siasat kedua - malaysiakini

Reactions: 
Keluarga suspek polis yang meninggal dunia ketika ditahan di lokap Balai Polis di Subang Jaya Selasa lalu, "gembira" dengan hasil awal bedah siasat kedua yang dijalankan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) hari ini.

Keluarga dan pasukan peguam telah diberikan penjelasan oleh doktor yang membedah siasat mayat A. Kugan selama tujuh jam bermula pukul 2.30 petang tadi.

"Anggota keluarga, peguam dan saya gembira dengan hasil siasatan... kami okey, okey dengan penjelasan yang diberikan oleh pakar bedah siasat, Dr. Prasant," kata Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam ketika dihubungi lewat malam tadi.

"Setakat ini, saya hanya boleh mengatakan yang kami gembira dengan hasil bedah siasat awal ini," katanya lagi.

Tegasnya, beliau tidak boleh memberikan komen selanjutnya sehingga menunggu tindakan susulan yang akan diumumkan Rabu ini.

Anggota keluarga berkenaan diberikan penjelasan kira-kira 40 minit bermula pukul 10 malam tadi sebaik hasil bedah siasat berakhir.

Seramai lima anggota keluarga termasuk ibu bapa Kugan diberikan penjelasan oleh pakar bedah berkenaan. Turut hadir ialah tiga peguam keluarga itu, Gobind Singh, N. Surendran dan M. Manogaran.

Bagaimanapun Manikavasagam yang turut hadir dalam penjelasan itu memberitahu, pihaknya belum menerima laporan bertulis, yang dikeluarkan dalam waktu terdekat.

"Laporan bertulis akan diberikan dalam masa terdekat... ujian-ujian lanjut juga akan dijalankan ke atas sampel," katanya.

Katanya lagi, mayat Kugan akan diperoleh Rabu ini untuk upacara pengebumian.

"Untuk tindakan lanjut kami, saya berharap anda akan menunggu hingga Rabu ini," kata beliau lagi.

Terdahulu pada sidang media di Pusat Perubatan Universiti Malaya, Gobind yang juga Ahli Parlimen Puchong berkata: "Pakar bedah telah menjelaskan beberapa penemuan kepada kami tetapi kami tidak akan membuat kenyataan lanjut mengenainya sehingga Rabu ini."

"Kami juga dimaklumkan bahawa beberapa sampel akan dihantar ke Jabatan Kimia untuk siasatan lanjut," katanya.

Laporan Bernama awal pagi tadi menyebut, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator T Murugiah berkata permohonan keluarga mangsa supaya diadakan bedah siasat kedua, berjaya dilakukan setelah kes itu dimajukan kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

"Semalam keluarga Kugan menghubungi saya dengan mengatakan mereka berhadapan dengan kesulitan dalam permohonan bedah siasat kedua. Lalu saya hubungi Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai dan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khalid Nordin untuk berbincang perkara ini.

"Kemudian saya hubungi TPM dan mendapat jaminan daripada beliau bahawa bedah siasat kali kedua akan dijalankan seperti kehendak keluarga Kugan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di PPUM.

Dalam pada itu, Murugiah ketika dihubungi berkata, beliau telah menunjukkan gambar yang diambil di bilik mayat kepada Timbalan Perdana Menteri di Putrajaya petang tadi.

"Timbalan Perdana Menteri menjanjikan akan mengambil tindakan dalam isu ini," katanya.

Second post-mortem completed

Reactions: 
The second post-mortem on the remains of Kugan Ananthan was completed about 9.30pm at the University Malaya Medical Centre (UUMC).

The procedure, which started at about 2.30pm, was carried out by a forensic pathologist identified as Dr Prashant.

s manikavasagam 01When contacted, PKR Kapar MP S Manikavasagam told Malaysiakini that the doctor had briefed the family, their lawyer N Surendran and the parliamentarians present for more than 30 minutes regarding his findings.

However, the official results could not be revealed pending investigations into the matter.

kugan detainee death morgue scene 220109Manikavasagam said besides himself, DAP Puchong MP Gobind Singh Deo and DAP Teluk Intan MP M Manogaran were present at the medical centre.

"All we want is for the policemen involved to be charged for what happened," he said, adding that the pathologist also took several tissue samples from the corpse.

Report Out Next Month

Meanwhile, Surendran also declined to comment when asked if the post-mortem findings supported the family's claim of foul play.

He said a full report on the post-mortem could be completed by early next month.

The remains of the 22-year-old youth, who died in police custody lastTuesday after being detained on Jan 15 in connection with several luxury car theft cases, is expected to be buried on Wednesday.

The family wanted a second post-mortem after being dissatisfied with the first procedure carried out at the Serdang Hospital which concluded that Kugan died of liquid in his lungs.

However, a video of the remains taken at the Serdang Hospital mortuary revealed severe bruises on the body, leading many quarters to accuse the police of foul play.

Following a massive public outcry, Attorney-General Abdul Gani Patail reclassified the case as murder and investigations are underway.

Eleven constables and lance corporals from the Subang Taipan police station, where Kugan had collapsed and died, have since been removed and put on desk duty pending investigations.

Yesterday, DAP chairperson Karpal Singh urged the authorities to charge the doctor who conducted the first post-mortem for issuing a false report.