Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, February 08, 2009

NAJIB PENGKHIANAT RAKYAT???

Reactions: 
Najib telah berjaya merampas kerajaan dari Pakatan Rakyat dengan cara yang tak disangka-sangka oleh pimpinan PR. Kesannya beliau telah digelar PENYAMUN oleh sebahagian besar rakyat Perak terutama yang menyokong pembangkang.

Benarkah Najib ini seorang Pengkhianat???

-Cabai-Padi

Muakhakhakhakhakhakhakha...!!!

Pesan Tok Iskandar - malaysiakini

Reactions: 
-tok iskandar

Ketika lanun-lanun yang diketuai Zombie D' Pangkor menjarah harta kekayaan negeri Perak, tetiba je Karpal Singh mendesak Anwar letak jawatan sebagai pemimpin De Facto Pakatan Rakyat.

Apa ke halnya Karpal Singh ni... Don't jump the ship right now ok. Pelik juga Tok dengan kelakuan buang tabiat Karpal tu. Kalau Samy Vellu, Ong Tee Kiat, Keng Yaik dan Koh Tsu Koon yang cakap macam tu taklah heran tok.

Eloklah perselisihan ini kita selesaikan macam adik-beradik. ok... Tok harap bloggers semua tak payah ulas kenyataan Karpal ni, eloklah kita fokus pada usaha kita untuk merampas semula Perak daripada lanun-lanun Zombie D'Pangkor ini.Anggaplah Karpal tu tengah merajuk

Kerajaan haram biasanya tak kekal lama. Teruskanlah bantahan dan demo, lakukan hari-hari sehinggalah Sultan Azlan akur dengan kehendak rakyatnya dan bukannya atas arahan Najib.

Penyokong DAP setiap malam nyalakan lilin sebagai tanda matinya demokrasi di Perak. Penyokong PAS, PKR dan DAP juga boleh berkawal di kediaman MB, lakukan demo dan pengundi-pengundi di Behrang, Changkat Jering dan Jelapang datanglah beramai-ramai menandatangani petisyen desak 3 DUN katak korang letak jawatan agar pilihanraya kecil dapat diadakan.

Tok nak cadangkan kita juga tumpukan usaha untuk merampas Negeri Sembilan dan cuba curi seorang ADUN BN di Pahang agar Najib terus tumbang tak bangkit-bangkit lagi.

Bloggers semua boleh memainkan peranan dengan membentuk kesatuan yang kuat sesama rakan-rakan bloggers.

Pemimpin Pakatan Rakyat juga perlu berikhtiar menanggung perbelanjaan makan-minum dan lain-lain lagi di kediaman MB Perak. Berilah juga sedikit sumbangan kepada rakan-rakan bloggers kita yang siang malam bertungkus lumus update blog masing-masing untuk defend Nizar sebagai MB Perak.

Tok juga cadangkan PAS tambahkan lagi unit amal yang berkawal di kediaman MB Perak keraan tok ada dengar khabar angin Nizar akan ditahan di bawah ISA dan dipaksa tandatangan surat perletakan jawatan MB Perak.Setiap penjuru rumah MB Perak kita jaga bergilir-gilir.Penghargaan Tok berikan kepada mereka kerana berkawal menjaga keselamatan pemimpin Pakatan Rakyat dari bermulanya trajedi rampasa kuasa di Perak.

Tok masih belum berputus asa kerana tok sangat yakin kerajaan haram BN yang diketuai oleh Zombie D'Pangkor akan tumbang tidak berapa lama lagi.

Sebelum mengundur diri Tok nak cadangkan Khalid Ibrahim tukarkan SUK selangor yang totok UMNO tu.Kalau dia enggan ditukarkan, beri dia tugas bancuh kopi, photostat, hantar dokumen dan taip surat. Tok gerenti, dia sendiri akan mintak tukar.

Mulai hari ni biarlah orang kita berada di pejabat MB agar segala kerahsiaan kita terpelihara dan tidak akan berulang lagi peristiwa MB Perak diusir SUK Perak keluar dari pejabatnya.sampai hari ni tok panas hati kat SUK Perak tu.

Sekitar Himpunan Kembalikan Hak Rakyat - malaysiakini

Reactions: 
Himpunan kembalikan hak rakyat memang telah menggamit kedatangan rakyat dari seluruh pelusuk Perak dan luar Perak ke residensi Menteri Besar...

Sekitar 9.00 malam

Sempat bersidang...
Dato' Husam Musa melawat ke bilik media...
Antara Gambar sekitar MAJLIS PERHIMPUNAN 100,000 RIBU.

-sya~reformis

SIARAN LANGSUNG DARI PERAK - malaysiakini

Reactions: 
Ikuti

Siaran Langsung


HIMPUNAN KEMBALIKAN HAK RAKYAT


Di Kediaman Resmi Menteri Besar Perak


8hb. Februari, 2009

Bermula jam 9.00 Malam
Siaran Langsung di webtv.pas.org.my

Saluran 3

Konspirasi Ir.Nizar & DSAI

Reactions: 
Dubai merupakan kayu ukur yang telah diterima oleh dunia untuk mengetahui ekonomi dirantau Teluk, kerana ia merupakan Bandar yang paling moden. Untuk sekian lama, peniaga berpusu-pusu kesana untuk mencari kekayaan terutamanya dalam sector hartanah.

Tetapi pasaran hartanah sudah merudum akibat kemelesetan ekonomi dunia dan melibatkan banyak syarikat-syarikat dari Malaysia. Banyak projek-projek digantung atau dibatalkan. Dan salah satu syarikat yang menerima tempias ialah Gamuda Berhad, syarikat terbesar di Malaysia dimana tumpuan utama mereka adalah dalam sector pembinaan, air, tol dan hartanah. 7% daripada pendapatan Gamuda datang dari Dubai. Gamuda menghadapi masalah selepas projek dibawah WCT Berhad dan Meydan LCC untuk membina padang lumba kuda di Dubai yang bernilai RM4.6 billion dibatalkan. Pengarah Urusan Gamuda,, Lin Yun Ling, baru-baru ini telah menjual sahamnya menyebabkan saham Gamuda jatuh merudum.


Satu lagi fakta menarik tentang Gamuda ialah – pemegang saham terbesarnya juga merupakan wanita kedua terkaya di Malaysia. Beliau adalah Raja Datuk Seri Elena Raja Azlan Shah, anak Sultan Perak, Raja Azlan Shah. Beliau bernilai RM773 juta pada tahun 2007 dan mendapat tempat ke 25 daripada 40 orang terkaya di Malaysia. Tetapi kekayaanya merosot kepada RM510 juta pada tahun 2008 dan turun ketangga ke 35 daripada senarai 40 orang terkaya diMalaysia. Berdasarkan kepada nilai saham RM1.91 sesaham hari ini, kekayaan beliau telah jatuh kepada RM287.46 juta…berdasarkan pegagangan beliau sebanyak 7.5% didalam Gamuda menerusi Generasi Setia (M) Sdn Bhd. Oleh itu, keengganan bapanya untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri, sudah pasti mengundang pelbagai spekulasi.

Politik di Malaysia mungkin yang terkotor tetapi kita tak boleh menyalahkan rakyat apabila mempunyai persepsi bahawa kerajaan persekutuan mengugut Sultan. Dan kita tidak memerlukan pakar untuk menilai bahawa sebenarnya Gamuda adalah dibawah ihsan Kerajaan Persekutuan. Apabila peruntukan dibekukan oleh kerajaan persekutuan terhadap Selangor, Perak dan Pulau Pinang, Gamuda merana dan merayu diberikan projek. Negara mempunyai wang, malah lebih daripada sebelum pilihanraya March 2008 kerana BN tidak tahu kemana wang yang sepatutnya disalurkan kepada lima negeri Pakatan rakyat dibelanjakan.


Dalam masa yang sama, Gamuda tertekan kerana projek landasan berkembar menghadapi banyak masalah. Terutamanya di Pulau Pinang dan Perak. Dan kemelut ini menyebabkan Gamuda terpaksa melutut kepada Najib, sebagai Menteri Kewangan, untuk membantu Gamuda yang semakin kesempitan.


Bakal Perdana Menteri akan menjadi Perdana Menteri pada March 2009 dan pastinya beliau akan membuat beberapa pengumuman popular. Suntikan pertama sebanyak RM7 billion mungkin sudah dibelanjakan. Dr. Mahathir telah memberikan ‘clue’ bahawa suntikan kedua sepatutnya berjumlah RM35 billion ataupun 5% daripada KDNK Negara. Bersedia lah untuk mendengar pengumuman ini. Sama ada RM35 billion ini akan masuk kepasaran saham ataupun projek, semuanya sudah menunggu – termasuk Gamuda. Najib akan mengumumkan bahawa negara kita bebas dari kemelesetan, dan sudah pasti..pasaran saham akan melonjak semula. Dan salah satu saham tersebut ialah Gamuda.


Mari kita bayangkan tentang satu teori konspirasi…dan apa yang berlaku diPerak hanyalah ‘the tip of an iceberg’.


Andaikan….Anwar akan mengambil alih kerajaan Persekutuan tetapi beliau sedar, kalau itu yang dilakukannya, rakyat sudah pasti akan menentang beliau sepertimana rakyat menentang Umno hari ini.


Anwar cuba memulakanya dengan mengumumkan pembelotan Ahli-ahli Parlimen Sabah dan Sarawak, riuh dengan 916 dan sebagainya. Selepas Permatang Pauh dan Kuala Terengganu, Anwar tahu Najib perlukan sesuatu untuk menunjukkan bahawa beliau juga mampu berbuat sesuatu, lantas Anwar bersedia mengorbankan Perak.


Anwar menerima umpanan Najib yang dibuat melalui Datuk Nasarudin. Satu strategi menarik, untuk menyingkir wakil rakyat PKR yang tidak berkemampuan dan bermasalah, dan dalam masa yang sama..menggantikan dengan mereka yang berwibawa, maka Perak perlu ‘diserahkan’ kepada Umno/BN.


Sekarang Najib sudah mendapat Perak untuk ditunjuk kepada ahli-ahli Umno dalam Perhimpunan Agung Umno nanti dan mengatakan bahawa Anwar memulakannya skandal pembelotan ini dan beliau hanya menyudahkannya. Episod seterusnya ialah…Anwar akan mengambil alih Kerajaan Persekutuan bersama ‘pembelot-pembelot’ nya dan berkata..” Najib memulakannya dan beliau hanya menyudahkannya’.


Kalau rakyat menerima rampasan kuasa di Perak oleh Najib dan diperkenankan oleh Sultan, mengapa rakyat perlu menolak sekiranya Anwar merampas kuasa Kerajaan Persekutuan dan diperkenankan oleh Yang Di Pertuan Agong?


Satu perkara menarik…dalam episode rampasan kuasa di Perak ini, kemarahan dan penghinaan ditujukan hanya kepada dua EXCO PKR, Jamaludin dan Osman, tetapi tidak kepada Dato Nasarudin! Mengapakah kepimpinan PKR tidak menyalahkan Nasarudin, sebaliknya menyalahkan dua EXCO ini? Apakah Dato Nasrudin benar-benar mahu kembali kepada Umno…ataupun beliau telah disuru
h?


Aku percaya..Nasrudin memang benar-benar ‘trojan horse’. Tetapi untuk tunggangan siapa? Najib atau Anwar?


Semalam pun, aku masih mencari jawapan. Mengapa Nizar sanggup bertahan walaupun mengingkari arahan Sultan? Dan sejak peristiwa rampasan kuasa Najib ini berlaku, aku masih belum melihat Nizar berwajah sedih..sebaliknya sentiasa ceria dan relax..Begitu juga Anwar…bila ditanya tentang rampasan kuasa ini, dia masih boleh melawak..”hangpa tok sah ghafla la. Buat kerja hangpa..yang ni semua bagi kat kami.”


Bila ditanya berapa lama Nizar akan bertahan diKediaman Menteri Besar, Nizar menjawab dia akan keluar beberapa hari lagi, tetapi dengan sinis dia berkata..” kita keluar kejap…bulan depan kita masuk balik.”


Perancangan Anwar dan Nizar ini hampir berjaya, sekiranya Sultan bersikap berkecuali dan adil, kerana itulah persepsi yang ada dikalangan rakyat dan kepimpinan PR. Apa yang mungkin tidak diketahui mereka, Raja Nazrin memainkan peranan utama untuk memaksa Dato Nasrudin kembali kedalam Umno. Malah Dato’ Nasarudin menangis kerana dipaksa kembali kedalam Umno.


Dan semalam, aku mendapat beberapa rakaman perbualan telefon diantara orang kita dengan Jamal, Osman, Dato Nasarudin dan isterinya yang dirakamkan secara rahsia. Kami akan siarkan rakaman telefon ini secara berperingkat dan belum pasti sama ada ianya akan disiarkan di Perakexpress. Mungkin di blog Sya-reformis, Albanjari, Cyberboron, Cenangau… kerana kami semua sedang diekori oleh SB dan MIO.

-PerakExpress.com

Rakaman Audio Sidang Media Khas PR Perak - malaysiakini

Reactions: 
Sila klik pada mana-mana pautan/link untuk mendengar atau muat-turun mp3/audio sidang media khas Kerajaan Pakataan Rakyat Perak.

Batu Nisan Untuk MB Haram - malaysiakini

Reactions: 
Mat Gelap Datuk Zambry Abdul Kadir telah di hadiahkan batu nesan dan bunga kuning sembahyang kubur oleh warga Tionghua malam kelmarin di Ipoh.

MG Zambry sedang memberi ucapan di sebuah sekolah China yang tidak berapa jauh dari rumah MB Nizar.

Warga Tionghua Ipoh kemudian berdemo dan melaungkan bantahan mereka.

Suara para penunjuk perasaan telah menenggelamkan bunyi meriah sambutan Tahun Baru China dalam sekolah tersebut.

Batu nisan ini kemudian di letakkan di tepi jalan dimana orang ramai datang membakar lilin.

Apabila kereta MG Zambry lalu para demonstrator telah melaungkan kutukan.

-sya~reformis

Perutusan Menteri Besar Perak - malaysiakini

Reactions: 
BismilahirRahmanirRahim.

Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT atas kesihatan tubuh badan dan kesabaran yang dianugerahkan-Nya kepada saya dan seluruh rakyat negeri Perak Darul Ridzuan.

Saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan beberapa perkara berkaitan perkembangan krisis di negeri Perak terutamanya selepas upacara angkat sumpah Menteri Besar baru negeri ini yang berlangsung di Istana Iskandariah petang tadi.

Dengan penuh rasa tanggungjawab, sukacita saya menyatakan bahawa perlantikan Menteri Besar baru itu sesungguhnya adalah tidak mengikut Undang-Undang Perlembagaan Negeri sebagaimana sepatutnya.

Apabila saya tidak meletak jawatan seperti yang dititahkan oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak, sebenarnya saya telah pun meneliti semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan serta telah mendapatkan pandangan dan nasihat daripada ahli dan pakar undang-undang.

Permohonan saya kepada DYMM Sultan untuk mendapatkan perkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri adalah menepati dan mengikut peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri secara jelas dan pasti. Perlembagaan memperuntukkan dengan jelas bahawa pembubaran DUN sepatutnya telah pun berlaku setelah permohonan perkenan saya kemukakan kepada DYMM Tuanku Sultan.

Saya juga yakin bahawa pembubaran DUN adalah langkah terbaik bagi menyelesaikan kemelut politik negeri Perak. Biarlah rakyat membuat keputusan. Saya percaya bahawa rakyat berhak membuat keputusan berkenaan parti manakah yang rakyat mahu berikan mandat sebagai kerajaan. Keputusan menyerahkan penentuan itu kepada rakyat adalah bertepatan dengan prinsip demokrasi dan sistem Raja berperlembagaan yang dijunjung bersama.

UMNO telah mencemarkan Institusi Raja melalui konspirasi yang sangat kotor semata-mata kerana dendam kesumat dan nafsu melampau untuk memerintah. Mereka sanggup mengheret Institusi Raja kepada kecelaruan yang boleh menjejaskan penghormatan dan sanjungan rakyat terhadap istana.

Tiga Kaedah ‘Lucut Jawatan’ Menteri Besar

Berhubung kecelaruan isu ‘letak jawatan’ atau ‘lucut jawatan’ saya sebagai Menteri Besar, suka saya jelaskan kepada seluruh rakyat negeri Perak bahawa Perkara 16(6) Undang-Undang Perlembagaan Negeri dengan terang menyatakan bahawa ‘lucut jawatan’ saya hanya boleh berlaku melalui 3 kaedah iaitu :
  1. pembubaran Dewan Undangan Negeri.
  2. undi tidak percaya dalam sidang khas Dewan Undangan Negeri.
  3. saya meletak jawatan secara sukarela.
Tetapi apa yang terjadi sekarang, tiada mana-mana satu pun di antara 3 kaedah itu berlaku. Saya tidak meletak jawatan. Pembubaran DUN tidak berlaku. Belum lagi berlangsung sidang khas atau apa-apa sidang membincangkan usul undi tidak percaya terhadap saya. Maka bagaimana boleh dikatakan saya bukan lagi Menteri Besar Perak?

Apabila saya masih lagi Menteri Besar Perak yang sah mengikut undang-undang, maka adalah ganjil apabila dilantik seorang Menteri Besar yang baru. Bukan saja ganjil, tapi salah. Perlantikan Menteri Besar hanya boleh atau perlu dibuat apabila berlaku kekosongan jawatan itu. Sehingga saat ini saya masih MB mengikut perlembagaan. Belum berlaku kekosongan. Saya MB yang sah manakala Dato’ Dr. Zambry adalah MB tidak sah atau MB haram.

Fitnah Media Kawalan UMNO – Saya Nak Saman Sultan, Saya Arahkan Rakyat Memberontak dan Saya Menjerit Di Pejabat.

Hari ini timbul isu bahawa saya akan saman DYMM Tuanku Sultan. TV1 dan TV2 serta semua saluran TV milik Media Prima menyiarkan berita itu. Ini adalah satu fitnah yang sangat dahsyat. Tohmahan jahat ini dicipta oleh UMNO untuk menimbulkan kebencian orang ramai khususnya rakyat negeri Perak terhadap saya dan Pakatan Rakyat. Mereka mengulas isu ini secara terarah untuk menjauhkan kita dari istana. Mereka mencipta tuduhan ini untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap saya dan Pakatan Rakyat dengan tujuan menenggelamkan perbincangan tentang pencabulan undang-undang yang mereka lakukan demi merampas kuasa.

Saya juga dituduh menggerak dan mengarahkan rakyat supaya bangkit menentang istana. Media yang dikuasai UMNO menggambarkan saya bertanggungjawab ke atas perhimpunan rakyat yang berlaku di merata tempat dalam masa beberapa hari ini termasuk himpunan di Kuala Kangsar yang tercetus kekecohan.

Sehubungan dengan itu, saya dengan ini menafikan sekeras-kerasnya segala tuduhan dan fitnah yang dilemparkan terhadap saya. Saya tidak mengeluarkan apa-apa arahan kepada rakyat untuk maksud berhimpun menyatakan bantahan kepada istana. Semua ini adalah propaganda UMNO.

Media elektronik yang dipengaruhi UMNO juga memutarbelit laporan mengenai insiden di pejabat saya iaitu pejabat Menteri Besar pagi tadi. Mereka melaporkan bahawa saya ‘menjerit’ ketika kekecohan semasa kehadiran puluhan wartawan.

Sebenarnya yang menjerit itu bukan saya. Yang menjerit ialah Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri iaitu Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menghalau wartawan supaya keluar dari bilik itu. Wartawan dalam dan luar negeri menjadi saksi tindakan primitif Setiausaha Kerajaan Negeri yang menghalau petugas media di hadapan saya.

Saya tegaskan sekali lagi bahawa bukan saya yang menjerit seperti dilaporkan oleh media elektronik pengampu UMNO. Saya nafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu. Anda boleh saksikan sendiri video yang sempat dirakamkan oleh salah seorang wartawan ketika insiden itu. Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menjerit.

Sukacita saya menyatakan sekali lagi bahawa saya menyanjung tinggi Institusi Istana sepanjang sepuluh bulan lebih saya memikul amanah ini dan saya telah memberikan kepatuhan saya kepada DYMM Tuanku Sultan dengan sepenuh jiwa dan raga. Dalam perkara yang sedang berlaku ini, saya sebenarnya bermaksud membela dan mempertahankan Institusi Diraja bahkan Institusi Kesultanan Melayu seluruhnya supaya tidak dipandang memihak kepada mana-mana kumpulan dalam isu ini. Saya tidak rela rakyat menganggap Istana menyebelahi mana-mana pihak. Saya ingin menyelamatkan istana daripada tohmahan rakyat. Saya ingin memelihara kepercayaan rakyat kepada institusi ini iaitu institusi yang luhur dan adil.

Pesanan Kepada Seluruh Rakyat Negeri Perak

Saya merayu kepada seluruh rakyat negeri Perak supaya janganlah bertindak diluar batasan. Apa yang kita lakukan adalah usaha menuntut keadilan serta menuntut diberikan hak kepada rakyat untuk membuat pilihan sepertimana yang dijamin oleh perlembagaan.

Terimakasih kepada semua rakyat negeri Perak atas sokongan, pandangan dan ucap selamat yang diberikan kepada saya. Saya sudahi dengan wabillahi taufiq wal hidayah wassalamu alaikum warahmatullah.

PERLEMBAGAAN NEGERI PERAK: UMNO TIPU ISTANA - malaysiakini

Reactions: 
Perlembagaan Malaysia:
  • Article 43 (4): "If the Prime Minister ceases to command the confidence of the majority of the members of the House of Representatives, then, unless at his request the Yang di-Pertuan Agong dissolves Parliament, the Prime Minister shall tender the resignation of the Cabinet."
Perlembagaan Negeri Perak:
  • Article XVI(6): "If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council".
Perbezaan susunan perkataan dan perbezaan penggunaan bahasa antara peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan dan peruntukan dalam Perlembagaan Negeri Perak berhubung status 'hilang majoriti' seorang Perdana Menteri dan Menteri Besar, telah menyebabkan kekeliruan Istana Perak hingga memutuskan bahawa Perlembagaan Negeri menghendaki MB Nizar meletak jawatan.

Kenyataan Pejabat DYMM Sultan berhubung keputusan memperkenankan perlantikan Menteri Besar baru yang dikemukakan oleh BN jelas memperlihatkan kekeliruan pihak Istana.

Petikan Kenyataan Media Pejabat DYMM Sultan Perak:
  • "Selepas bertemu dengan semua 31 ADUN tersebut, DYMM Sultan berpuas hati bahawa YAB Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin telah hilang sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Undangan Negeri."
Kenyataan ini boleh dianggap sebagai tafsiran perlembagaan yang betul sekiranya digunapakai bagi maksud perlantikan seorang Perdana Menteri oleh Yang DiPertuan Agong. Tetapi ia jadi sebaliknya iaitu sebagai 'tafsiran yang salah' sekiranya digunapakai bagi maksud perlantikan seorang Menteri Besar oleh Sultan Perak.

Di bawah peruntukan Perlembagaan Persekutuan, 'hilang sokongan majoriti' merujuk kepada 'ahli-ahli Dewan Rakyat' manakala sebaliknya di bawah peruntukan Perlembagaan Negeri, ia merujuk kepada 'Dewan Undangan Negeri' dengan tiada perkataan 'ahli-ahli' bersama dengannya.

Ini bermakna 'hilang sokongan majoriti' bagi kes peringkat persekutuan melibatkan Perdana Menteri, penentuannya boleh dibuat di luar sidang Parlimen (seperti dengan kehadiran majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat mengadap Yang DiPertuan Agong).

Hal ini berbeza bagi kes di peringkat Negeri Perak kerana peruntukan perlembagaan menghendaki penentuan 'hilang sokongan majoriti' itu dibuat di dalam sidang Dewan Undangan Negeri melalui undi tidak percaya kepada Menteri Besar.

Kenyataan Media DYMM Sultan menyebutkan perkataan 'hilang sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Undangan Negeri' sedangkan Undang-Undang Perlembagaan Negeri Perak menyebutkan 'hilang majoriti di Dewan Undangan Negeri'.

Kekeliruan timbul antara "the confidence of the majority of the members of the House of Representatives" dalam Perlembagaan Persekutuan dengan "the confidence of the majority of the Legislative Assembly" dalam Perlembagaan Negeri Perak.

Oleh itu pendirian Dato' Seri Hj. Mohammad Nizar bahawa beliau masih Menteri Besar Perak yang sah adalah menepati kehendak Perlembagaan Negeri Perak. Dato' Seri Hj. Mohammad Nizar hanya patut berundur setelah usul undi tidak percaya terhadapnya dibawa dalam sidang Dewan Undangan Negeri dan berjaya mendapat sokongan majoriti.

Tiada kaedah lain yang dibenarkan oleh Perlembagaan Negeri Perak untuk penentuan 'hilang sokongan majoriti' bagi seorang Menteri Besar.

-jeritan minda politik malaysia

The Prostitute of Jelapang

Reactions: 
Have a good look a the picture below, ladies and gentlemen. This …. is the face of a prostitute.

She may not be the prettiest lass in town…..heck…who am I kidding…she gives all the other good looking people from Perak a bad name…She just looks ugly. But don’t let her …not so beautiful looks deceive you. She is…the Number 1 prostitute in Perak.


She…my friends…is the lady who I had voted for in the recent 2008 General Elections.

She goes by the name - Hee Yit Foong.

But, for the people of Jelapang, she’s currently fondly referred to as … the Prostitute of Jelapang.

No one knows what’s the exact amount she received, but the Prostitute of Jelapang (PoJ for short) up there is rumoured to have received millions for her body…for her soul….making her..by far…the highest paid prostitute in Perak…Malaysia…South East Asia…and probably the world. One more thing Malaysians can be proud off. The highest paid prostitute in the World.

Malaysia Boleh!!!!!!

-perv

my apologies if you find this posting offensive. I honestly don’t care.

-zorro-unmasked

TGNA: Ir.Nizar Tidak Derhaka - malaysiakini

Reactions: 
Tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin mencabar keputusan Sultan Perak dalam penyelesaian kemelut politik di negeri itu bukan suatu bentuk penderhakaan.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, atas nama Islam, setiap manusia adalah sama di sisi Tuhan dan mereka bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan di akhirat kelak.

"Ini bukan soal Melayu (menderhaka) tetapi dalam Islam, raja atau rakyat, orang bandar, orang kampung, tak kira raja, tok guru, setaraf semuanya dan mereka bertanggungjawab kepada Allah di akhirat kelak,'' katanya.

Terdahulu, dalam kuliah mingguannya di sini pagi ini, beliau menegaskan, Pas tidak mengiktiraf kerajaan baru Perak yang dibentuk oleh BN dengan anggapan ia adalah kerajaan haram.

Katanya, ini berasaskan kerajaan itu muncul dengan tiba-tiba mengambil alih kerajaan yang sah setelah dipilih oleh rakyat melalui proses pilihan raya lalu.

Menurut Nik Abdul Aziz, beliau tidak kisah jika sesiapa hendak lompat parti disebabkan rasa tidak puas hati tetapi menimbulkan persoalan apabila mereka hilang dan muncul dengan tiba-tiba.

"Saya berharap apa yang berlaku di Perak tidak akan berjangkit ke Kelantan atau negeri-negeri lain. Sekiranya hendak tubuh kerajaan, hendaklah dipilih oleh rakyat, bukannya main 'tangkap' saja seseorang itu," katanya.

Ku Li: Ir Nizar MB Perak Yang SAH - malaysiakini

Reactions: 
Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin masih lagi menjadi Menteri Besar Perak sehinggalah beliau meletakkan jawaran atas kerelaannya sendiri, atau disingkirkan melalui usul undi tidak percaya pada persidangan Dewan Undangan Negeri, kata Tengku Razaleigh Hamzah.

"Usul pada Dun sahaja yang boleh menyingkirkan Nizar daripada jawatan itu, selain itu tak kiralah berapa banyak majlis angkat sumpah, lompat melompat, sidang akhbar dan perisytiharan, atau apa jua iklan, paparan, sogokan atau tindakan dibuat ke atas persoalan ini tidak terpakai," katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

"Perlembahaan tiada memperuntukkan kuasa untuk menyingkirkan Nizar dengan apa cara sekalipun, termasuk petisyen atau arahan daripada sesiapa juapun."

Beliau juga berkata, sebuah kerajaan yang sah daripada segi perlembagaan adalah yang diberi mandat oleh rakyat dan hanya mandat itu yang menentukannya. Mandat rakyat kerana kerajaan yang ditubuhkan adalah berasaskan perlembagaan, yang mana ia dipilih melalui pilihan raya yang adil dan saksama.

"Untuk menguji mandat berkenaan maka kerajaan yang memerintah, mesti sama ada menyerahkan kembali kepada rakyat untuk menentukannya melalui pilihan raya negeri ataupun melalui usul undi tidak percaya pada persidangan dewan undangan negeri,' kata Tengku Razaleigh.

Beliau berkata, untuk menyingkirkan dan menubuhkan kerajaan baru dengan kaedah ataupun cara selain itu adalah bererti melanggar Perlembagaan, melanggari undang-undang dan risiko menubuhkan sebuah kerajaan haram.

Video Rakaman Black Friday KK - malaysiakini

Reactions: 

Klik [sini] untuk muat turun.

Terkini Dari Perak - malaysiakini

Reactions: 
Dato' Seri Ir Nizar masih lagi tinggal di Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak dan diberitakan bahawa beliau telah diberi notis selama sebulan supaya mengosongkan Kediaman Menteri Besar tersebut.

Sementara itu, 9 individu yang ditahan kerana terlibat dalam demonstrasi di Masjid Ubudiyah akan dijamin sendiri oleh Dato' Seri Ir Nizar pagi ini dan mereka dijangka akan dibebaskan selepas urusan jaminan selesai.

Ketika ini, Perak telah melakar sejarah di Malaysia di mana ia menjadi satu-satunya negeri berdaulat yang mempunyai 2 menteri besar iaitu seorang Menteri Besar dari Pakatan Rakyat iaitu Dato' Seri Ir Nizar Bin Jamaluddin yang SAH dilantik melalui perundangan selepas melalui Pilihanraya Umum dan seorang lagi ialah Menteri Besar dari UMNO/BN yang telah dinobatkan buat julung-julung kalinya sebagai Menteri Besar HARAM yang dilantik melalui apa yang difahami sebagai "rampasan kuasa" atau pencabulan undang-undang yang berselindung disebalik institusi beRaja.

Nasib Menteri Besar Haram ini bakal ditentukan oleh mahkamah tidak lama lagi tetapi diharap supaya kita tidak menaruh harapan yang tinggi sebagaimana yang telah berlaku beberapa hari lalu berkaitan dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, NYATA dan JELAS bahawa Sultan TIDAK BOLEH MEMECAT Menteri Besar. Tetapi dalam hal ini, sesuatu yang unik telah berlaku mungkin ini adalah implikasi dari kempen "Malaysia Boleh" yang sering dicanang-canangkan oleh KERAjaan pusat.

Kebiasaanya didalam sistem demokrasi peninggalan penjajah yang didokong oleh UMNO/BN, Menteri Besar hanya boleh dijatuhkan melalui pembubaran Dewan Undangan Negeri oleh Sultan dan itu juga MESTILAH melalui proses UNDI TIDAK PERCAYA di dalam sidang Dewan Undangan Negeri seterusnya dibawa kebawah Duli Sultan untuk memperkenan Pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Itu adalah proses yang sepatutnya dilalui dan cara yang kedua pula ialah Pelepasan Kuasa secara sukarela oleh Menteri Besar sendiri.

Kita mengharapkan supaya proses perundangan yang telah diambil oleh Kerajaan Pakatan Rakyat dalam kes ini akan segera selesaikan oleh Mahkamah dan diharapkan supaya institusi kehakiman juga bertindak mengikut perundangan dan Undang-Undang sedia ada dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang "BACUL".

Chiow...!!!