Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 10, 2009

Mohammad Sabu Calon PAS P-059..! - malaysiakini

Reactions: 
  • Mursyidul Am PAS tidak bersetuju dengan DAP yang mencadangkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin diberi peluang bertanding pada pilihanraya kecil Bukit Gantang nanti.
  • Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata selagi Pakatan Rakyat masih menganggapnya menteri besar Perak, adalah tidak sesuai timbalan pesuruhjaya PAS Perak itu dicalonkan bertanding di kerusi parlimen itu, lapor Bernama.
  • "Kalau tanya saya, saya tidak boleh terima seorang yang berjawatan MB (menteri besar) ambil (wakili kawasan) parlimen... kecuali orang yang tidak berjawatan MB," menteri besar Kelantan dipetik berkata di pejabatnya hari ini.
  • "Bagi saya, tidak elok kalau MB Perak (Mohammad Nizar) turut bertanding di kawasan lain, sedangkan dia mempunyai kedudukan di kawasan lama.
  • "Ini seperti yang dilakukan bekas presiden PAS dahulu, (allahyarham) Datuk Asri Muda, yang bertanding di dua kerusi ketika memegang jawatan menteri besar Kelantan."
-malaysiakini

Pandangan aku pun sama dengan TGNA... tapi bukan atas alasan yang sama... alasan aku ialah, inilah masanya untuk PAS memperkuatkan lagi suara PAS dan Pakatan Rakyat di dalam Parlimen Malaysia.

Ini bukan masa untuk menongkah langit menunjukkan keegoan dengan menampilkan seorang pahlawan yang telh diketahui kekuatan sokongannya.

Ini bukan masa untuk PAS atau Pakatan Rakyat menangguk dengan alasan cuba mahu membuktikan bahawa Dato' Seri Ir Nizar masih mendapat sokongan.

Pada aku, setelah berlaku insiden rampasan kuasa oleh UMNO/BN di Perak, sokongan rakyat terhadap pimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak tidak luntur, malah semakin kuat.

Buat apa nak membuang masa nak membuktikan perkara yang semua dah sedia maklum?

Nasihat aku untuk PAS dan Pakatan Rakyat, carilah seorang calon yang benar-benar berkualiti, lantang, punya karisma, punya penyokong akar-umbi yang kuat, tetap dalam perjuangan dan punya jatidiri yang kuat untuk membawa suara PAS dan Pakatan Rakyat didalam Parlimen.

PAS dan Pakatan Rakyat bukan tak punya calon, tapi mungkin krisis politik di Perak telah membuat PAS dan Pakatan Rakyat lupa tujuan utama PAS dan Pakatan Rakyat berada dalam politik Malaysia ialah untuk "MEMBAWA SUARA RAKYAT" kepada pemerintah..!

Kenapa nak membuang masa mencalonkan seorang yang dah kita tahu kekuatannya tak terlawan dek pihak lawan?

Pada aku PAS dan Pakatan Rakyat dah cukup kuat selepas ditimpa krisis di Perak... apa kata kalau kita perkuatkan lagi kekuatan kita dengan menambah seorang lagi PAHLAWAN TERULUNG PAS didalam Parlimen?

Siapa dalam UMNO/BN yang berani berdepan dengan Abang Mat Sabu kita baik dalam medan ceramah, dalam Dewan Rakyat mahupun dalam sidang Parlimen???

Korang ingat Najib berani ke nak lawan Abang Mat Sabu kita?

Dengan ini aku cadangkan Tuan Haji Mohammad Sabu sebagai calon PAS dalam Pilihanraya Kecil Parlimen Bukit Gantang..!

RPK's sedition trial: Najib in the limelight

Reactions: 
An investigating officer of the murdered Mongolian Altantuya Shaariibuu case today admitted that deputy prime Minster Najib Abdul Razak was not investigated even though he was an important witness.

However the revelations of assistant director of the Interpol National Centre Bureau Gan Tack Guan did not come at the Altantuya murder trial.

Instead he was a witness at the sedition trial of popular blogger Raja Petra Kamarudin at the Petaling Jaya Session Court.

raja petra kamaruddin rpk session court kl 241108 02Raja Petra is facing trial for the alleged seditious article entitled 'Let's send the Altantuya murderers to hell' which was posted on the Malaysia Today website on April 25.

Gan was testifying today after failing to show up on two previous occasions.

The police officer was the one who lodged a police report on Raja Petra after reading the article on April 30. He is also the chief investigating officer in the murder trial of Altantuya.

In his testimony today he agreed that Najib's name was mentioned in the said article and admitted that the deputy prime minister was an "important witness".

However to questions from defence counsel Gobind Singh Deo, Gan said that he had not investigated Najib despite him being an important witness.

"Najib was not interrogated because the police had dismissed his involvement in the case," said Gan.

Gobind was grilling Gan in relation to the explosive affidavit filed by political analyst Abdul Razak Baginda on Jan 4, 2007, in which Abdul Razak stated that he engaged the help of DSP Musa Haji Safri, who was Najib's aide de camp at that time, in solving the Altantuya problem.

The affidavit was filed by Abdul Razak to deny any wrongdoings in the murder of Altantuya when he was charged with aiding her murder with two special unit police officers. He was acquitted at the end of prosecution case.

When Gobind asked if Gan had taken statements from both Musa and Abdul Razak, the policeman said he had done so.

However he could not remember it the statements were in regards the help that was given by Musa to Abdul Razak in solving the 'problem'.

Minimum direct involvement

altantuya razak baginda murder 040707 dsp gan tack guanMoreover, Gan said that although he was the chief investigating officer in the case, his "direct involvement in it was at the minimum".

"I supervised a team of investigators to assist ASP Tonny Lunggan," said Gan, adding that the questioning sessions were handled by Lunggan.

Gobind further asked if Najib was questioned at any time during the investigations into Raja Petra's article.

Gan said he had not.

In the article, it was said that Abdul Razak went to Najib and Rosmah first, and the couple had then instructed Musa to aide Abdul Razak.

Gobind: Earlier you said that you did not investigate the facts in the affidavit that Abdul Razak Baginda had visited the deputy prime minister's office and bumped into Musa.

You also said, you did not question the statement, and you said that you did not question Najib... so if you did not interrogate Najib, how do you know that the contents of the paragraph in the article did not take place?

Gan: I got the facts from the investigator of the case ASP Tonny.

Gobind: What were the facts? Tell us the facts!

Gan: You don't need to raise your voice. First you call me a useless policeman... now you don't have to raise your voice... the facts relating to the existence of Najib and Rosmah were false.

Police decided not to summon Najib

parliament gobind singh ban over nazri mistake 251108 03After the minor argument, Gobind stated that Gan had no personal knowledge of the alleged involvement of Najib, Musa and Abdul Razak.

Gan however reiterated that it was not true and that he had the facts from Lunggan

Gobind then asked Gan if he had any knowledge of Lunggan taking Abdul Razak's statement regarding his affidavit.

Gan: I do not remember.

Gobind: You don't remember? Isn't it important to know whether Abdul Razak's statement was taken?

Gan: Yes, it is important.

Gobind: It is important because it involves Abdul Razak and important to know whether it is true or false, correct?

Gan: Yes.

Gobind: Is it important to interrogate Najib to uncover the truth in the statement (article)?

Gan: Yes, but Najib was not interrogated because the police had dismissed his involvement in the case (Altantuya's murder).

Gobind: If he was an important witness why the police did not investigate Najib?

Gan: Because in the Altantuya murder trial, investigation revealed that there was no need to summon him.

Politically motivated prosecution

However, Gobind kept badgering Gan on the fact that despite the importance of Najib's statement, he was not interrogated for a statement.

"Having failed to take statement from him (Najib), you are in no position to substantiate your police report against Raja Petra.

"This decision to prosecute Raja Petra is politically motivated as no action was taken relating to Najib but to pin down Raja Petra," blasted Gobind.

Deputy public prosecutor Roslan Mat Nor objected to Gobind's statement, saying that it was not in Gan's power to answer questions on the decision to prosecute Raja Petra.

Hearing before before Judge Rozina Ayob continues on Thursday.

RPK: Anwar, Kit Siang & Hadi Should Quit - malaysiakini

Reactions: 
Lagi satu berita yang bakal jadi kontroversi... tunggu respon dari 3 pemimpin berkaitan...

-rocky's bru

Pembela Melayu...??? - malaysiakini.

Reactions: 
-Si Tampok Manggis

Pagi tadi bersembang dengan Tronge di kedai mamak di Sec 13, di Shah Alam. Tronge ni orang Pendang. Jadi aku pun tanya dia berkenaan Adun Bukit Selambau yang letak jawatan exco dan Ahli Dewan Undangan Kedah. Tak banyak sangat cerita pasal Kedah yang nak dikongsi. Tapi katanya ini lah orang yang ada prinsip. Aku kata tunggu dulu. Sehari dua ni mungkin keluar cerita lain.

Selebihnya bercerita pasal Perak. Kata Tronge cerita Perak jauh bezanya dengan cerita Kedah. Katanya, dari 28 ADUN tu 27 Melayu UMNO. Kata orang UMNO, peralihan kuasa memerintah tu dari Bukan Melayu ke Melayu. Tu yang DYMM Sultan Azlan perkenankan rampasan kuasa Najib tu.

Bab ni memang buat aku panasss. Aku rakyat Perak, umur dah nak masuk setengah abad. Dengan jelas aku boleh rasa apa yang Kerajaan PR buat 11 bulan lepas berbanding yang Kerajaan BN buat sejak 50 tahun dulu. Cukung-cukung yang dapat manfaat dari kerajaan BN Perak di kampong aku semuanya kaki jilat dan ampu UMNO. Bukan orang kebanyakan pun.

Ada orang tak percaya kat kampong aku ada orang yang kena lap ( dgn guni beras ) pokok getah untuk menorah selepas hujan semalam. Ini kata ayah aku pernah berlaku dulu di awal tahun-tahun 70an. Dia pun kesal lepas 50 tahun merdeka perkara yang sama masih berlaku. Orang ni sebelum ni tak dikesahkan walaupun kampong aku tu dalam DUN YB Ramli Ngah Talib lepas tu YB Dato' Ainon. Sejak lepas kerajaan PR memerintah di Perak, ( YB Dr Noor Ashikin, menantu Dato' Ainon, UMNO) orang yang lap pokok getah ni berubah sikit hidupnya. Dapat bantuan dari PAS kawasan untuk baiki rumah, dan dapat modal untuk kerjakan tanah sawahnya yang dah sekian lama terbiar.

Pagi tadi tinggal aku sorang-sorang bila Tronge kena jumpa orang pasal business dia. Aku nak cari jawapan pasal hujah dia peralihan kuasa di Perak dari bukan Melayu ke Melayu. Cehhh tak habih-habih politik perkauman. Orang kulit hitam dah boleh jadi Presiden Amerika Syarikat, kita masih lagi cakap pasal Melayu dan Bukan Melayu. Sapa pun yang memerintah bukan ker tanggung jawabnya tolong rakyat yang susah, buat pemerintahan yang adil dan saksama tanpa pilih bulu dan rupa Tak kira lah Melayu ke bukan Melayu. Kalau tak jalankan tanggung jawab ni kerajaan cap apa pun wajib kita tukar. Ini asal nama Melayu kita terima jer. Biar pun dia ni jenis makan babi jer tidak, tapi duit haram dia balun semacam jer…

Aku betul-betul hangat hati kerana orang melayu masih lagi termakan dengan buah ranum ketuanan melayu ni. Sebenarnya ini buah yang telah sekian lama memabukkan kita. Membuatkan kita mengiyakan saja perlakuan pemimpin politik selama ini. Apa yang nak di tuan-tuankan sangat.Pada aku mudah saja. Pasal aku Melayu aku dapat tanah, kalau tak diusahakan aku dok kat situ jugak ler. Pasal aku Melayu aku dapat project, kalau sekadar ambik komisen, tak ke mana jugak ekonomi orang Melayu. Yang pastinya ketuanan Melayu ni yang jadikan kita makin layu. Tak mampu bersaing.

Kalau nak kata UMNO pembela orang Melayu dan Raja-raja Melayu, dan Raja-raja Melayu pembela orang Melayu elok ler korang baca posting berikut.
Tapi biasa ler, orang Melayu cakap ler kita sampai berbuih mulut.

Dia tetap kata ' Takkan UMNO nak tipu Melayu, Kan UMNO tu parti orang Melayu '

Pencuri Mati Tersepit Di Lantai Rumah - malaysiakini

Reactions: 
DUNGUN - Seorang lelaki berusia 34 tahun yang dipercayai cuba memecah masuk sebuah rumah menerusi lantai menemui ajal apabila kepalanya tersepit di celah lantai kayu tersebut.

Kejadian berlaku antara pukul 7 pagi hingga 3.30 petang semalam di Kampung Sura Hujung ketika penghuni rumah berkenaan, Wan Azhan Wan Abdullah, 43, keluar mengajar di sekolah berhampiran.

Menurut Wan Azhan, dia terkejut apabila melihat satu objek di lantai bahagian dapur rumahnya ketika pulang dari mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 7, dekat sini.

"Ketika sampai di rumah, saya terus ke ruang dapur untuk ke tandas tetapi tiba-tiba saya terlihat kepala orang dalam keadaan mengerikan," ceritanya ketika ditemui di rumahnya dekat sini, semalam.

Dia kemudiannya terus memanggil jirannya kerana tidak percaya dengan apa yang dilihatnya tetapi mereka mengesahkan ia adalah kepala manusia.

Katanya, dia turut memeriksa bahagian bawah rumah dan terkejut apabila mendapati badan mangsa terjuntai di antara lantai rumah setinggi kira-kira satu meter itu.

Menurut Wan Azhan yang tinggal bersendirian di rumah tersebut sejak tahun 1983, dia mengenali mangsa yang juga jirannya.

6 exco 'haram' angkat sumpah - malaysiakini

Reactions: 
Laporan dari blog Cina Islam :

Berita sedang bertiup Kencang di Istana Bukit Candan bahawa hanya 6 orang sahaja yang akan mengangkat sumpah sebagai Ahli Majlis mesyuarat Kerajaan Negeri (AMMK) pada pagi. Pada jangkaan saya yang akan mengangkat sumpah pada pagi ini termasuk berita yang sedang diperkatakan di Kuala Kangsar 6 orang yang akan angkat sumpah ialah :-
  1. Manong- Ramly Zahari
  2. Sungai Rapat - Hamidah Osman
  3. Cenderiang - Dr. Mah
  4. Kota Tampan
  5. Sungai Manik
  6. Kamunting
Setakat ini hampir pasti dan akan menjadi kenyataan 3 orang yang melompat tidak temasuk dalam senarai yang akan dilantik menjadi Exco.

Yang mengangkat sumopah sebagai EXCO waktu ini ialah :
  1. Hamidah Osman
  2. Ramli Zahari
  3. Dr. Mah Ng Sun
  4. Dato' Shaarani Mohd
  5. En. Mohd Zahir Abdul Khalid
  6. En. Zainal Fazli
Hanya 6 orang exco mengangkat sumpah pagi ini !

sumber - (`•.¸♥ UmmiAnni ♥ ¸.•´)

Waran tangkap ke atas ADUN yang berpaling tadah!

Reactions: 
Hari ini selain hari EXCO-EXCO BN Perak "pintu belakang" mengangkat sumpah di Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, adalah juga hari pembicaraan kes rasuah yang melibatkan dua orang bekas EXCO Pakatan Rakyat yang telah kini menjadi Bebas dan menyokong BN Perak "pintu belakang".

Kedua-dua mereka iaitu ADUN Changkat Jering Kapt (B) Osman Jailu dan ADUN Behrang Jamaluddin Mohd Radzi, telah didakwa di Mahkamah Sesyen pada 25 Ogos lalu kerana dikatakan menerima rasuah bagi mendapatkan satu projek iaitu cadangan membangunkan tanah seluas 36.42 hektar bernilai RM180 juta di kawasan pusat bandar Seri Iskandar dekat sini secara usahasama dengan Majlis Daerah Perak Tengah (MDPT).

Menurut laporan kedua-dua tertuduh telah tidak hadir di mahkamah pagi tadi. Jamaluddin melalui peguamnya telah mengemukakan surat sakit (MC) manakala Kapt Osman tidak memberikan alasan dan mahkamah telah mengeluarkan waran tangkap terhadap beliau.

Dimana Osman?

Dalam keadaan orang PAS saban malam mengerjakan solat hajat terhadap beliau kerana telah berpaling tadah dan memungkiri janji terhadap para pengundi dan parti, Osman tidak diketahui berada dimana. Malam tadi saya difahamkan lebih 1,000 orang menghadiri majlis solat hajat di kawasannya.

Sementara itu seorang rakan wartawan memaklumkan yang Osman kini terlantar di wad CCU salah sebuah hospital di Lembah Kelang, betulkah?

Memang dari pengalaman kita melihat sesiapa sahaja yang berpaling tadah dan memungkiri janji terhadap rakyat, biasanya berkesudahan dengan kesudahan yang hina dan dicemuh masyarakat. Tambahan pula jika rakyat mengadu kepada Allah swt. Seorang bekas calon PAS suatu ketika dahulu yang berpaling tadah sebelum hari mengundi, rasa saya boleh mengiakan kesengsaraan dan penghinaan yang diterima beliau akibat tindakannya dahulu.

Apa pun kepada Allah swt kita berserah, mereka yang ingkar dan menjual maruah kerana kepentingan habuan dunia jika tidak pun dihukum secara tunai di dunia pasti tidak terlepas azab di hari kemudian.

-Roslan SMS Corner

KEMASKINI: Terkini Dari Ipoh, Perak - malaysiakini

Reactions: 
*berita akan dikemaskini setiap masa... jika anda dalam mood standby pastikan anda sentiasa refresh laman ini. terima kasih - Topengperak_Xinwugi®

11.25am Nizar sampai dikediaman Menteri Besar. Senyum walaupun tak boleh masuk kedalam SUK.

11.20am Konvoi MB dan EXCO bertolak balik kekediaman MB.

11.17am MB Nizar tidak dibenarkan masuk dan ketika ini sedang memberikan sidang media didepan pintu SUK.

11.10am
Konvoi EXCO sampai di SUK. lancar...

10.55am MB Nizar dan EXCO bergerak ke SUK. Semua EXCO masih menggunakan kereta Camry.

10:10am
Jamal dan Osman tak hadir dimahkamah. Hakim memerintahkan waran tangkap dikeluarkan (dari awal aku dah agak mangkuk ayun 2 ekor ni tak kan hadir... semalam pulak keluar berita BANGANG kunun Osman nak mampus & sekarang ada dalam ICU Hospital Selayang... padahal kalau mamat ni mampus lagi baik... lepas ni perbicaraan bakal ditangguhkan dari bulan ke bulan, tahun demi tahun... hangpa pecaya x?)

9.55am Depan Mahkamah Tinggi, Ipoh. Sekumpulan 30-40 geng Umno sedang berdemo, dibawah jagaan polis, sementara menanti ketibaan Jamal dan Osman dimahkamah. Orang lain masuk SUK, depa masuk mahkamah.

Dari Chor di Kuala Kangsar (Ipoh Bandaraya Di FRU).

Sepanjang jalan dipenuhi polis. Hampir disetiap tiang lampu ada polis. Trak FRU ada 15 biji untuk mengawal keselamatan 15 bas penyokong Najib yang nak berdemo di Kuala Kangsar.

Orang balik sembahyang, depa sembur gas pemedih mata, UMNO nak berdemo, polis jaga keselamatan mereka. Baguih punya polis!!.

Jam 8:50am
Bangunan SUK Ipoh siap dikepung oleh FRU.

Jalan Panglima Gantang Wahab ditutup kepada lalulintas dan orang awam dilarang daripada menghampiri bangunan SUK.

Terdapat 3 trak FRU beserta satu water-canon sedang bersiap sedia, Mungkin untuk menghalang Menteri Besar Yang Sah daripada memasuki pejabat dan untuk memberi laluan kepada Menteri Besar Kerajaan haram memasuki pejabat.

Jam 8:30am
1 Trak Water Canon siap sedia betul-betul dihadapan pintu masuk SUK.

Kekuatan anggota FRU dan juga para SB melebihi 100 anggota.

Awas dengan provokasi UMNO di hadapan SUK.

[berita lanjut menyusul]


laporan dari sya reformis

2 MB akan berebut pejabat - malaysiakini

Reactions: 
Terkini dari Sya-Reformis - MB NIzar masih di residensi Menteri Besar bermesyuarat. MB Zambry berada di Kuala Kangsar majlis angkat sumpah sedang dijalankan dan akan selesai pada jam 11.15 pagi ini.

Jangan pelik, Perak adalah 1-1nya negeri di Malaysia yang mempunyai 2 MB. 1 MB Perak Darul Ridzuan (Dato' Seri Ir Nizar Jmaluddin)& 1 lagi MB UMNO Perak Darul Rampas (Datuk Dr Zambry)...

Dengan ini, 2 MB akan mula bertugas hari ini. Di katakan salah seorang dari MB akan di halau. Siapakah dia? Satu soalan bodoh yang saja aku nak tanya korang. hahaha...!!!

Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Dr Zambry serta majoriti ahli-ahli UMNO mungkin masih meraikan kejayaan BN menawan semula Perak dari pemerintahan Pakatan Rakyat. Walaupun kerajaan baru yang dibentuk oleh BN ini agak lemah, hanya bergantung pada sokongan wakil rakyat Bebas (setelah umum keluar parti) namun Najib begitu bersemangat sekali mengatakan bahawa BN akan cuba bertahan hingga Pilihanraya Umum akan datang.

Persoalan yang bermain dalam fikiran pemerhati politik waktu ini, mampukah kerajaan BN yang sekadar bergantung pada sokongan wakil rakyat Bebas bertahan hingga menjelang pilihanraya ke-13. Tiga tahun, satu tempoh yang boleh merubah segala lanskap politik negara. Beberapa masalah yang bakal dihadapi oleh BN khasnya Menteri Besar yang baru Datuk Dr. Zambry.

Seni Berpolitik: Dato’ Nasa: ‘Trojan Horse’ siapa?

Reactions: 
Dato’ Nasarudin, walaupun didalam Umno, tetapi merupakan seorang Anwaristas. Beliau adalah rakan Anwar semasa dikampus, dan penyokong Anwar semasa didalam Umno. Walaupun beliau masih didalam Umno, tetapi beliau tidak pernah memusuhi PKR sebaliknya begitu rapat dengan PKR. Beliau marah kerana diletakkan di DUN Bota, kerana terpaksa berhadapan dengan rakanya, Usaili.Apabila beliau dipinggirkan oleh Umno Bahagian Parit, keinginan beliau untuk menyertai PKR semakin kuat dan keputusan beliau untuk berjumpa Anwar Ibrahim adalah keputusanya sendiri tanpa dipaksa atau dipujuk oleh sesiapa pun.

Begitu juga dengan isterinya, Datin Ummi, yang dikenali sebagai orang yang suka merendah diri dan senang didekati. Malah Datin Ummi merupakan orang yang banyak mempengaruhi Dato Nasa untuk menyertai PKR kerana beliau berjiwa rakyat, bukan macam kebanyakan Datin-Datin lain yang lebih suka bergaya dan meninggi diri.Walaupun Dato Nasa sudah menyertai Umno, tapi Datin Ummi masih tetap dengan pendirianya untuk kekal didalam PKR.


Pada malam sebelum keempat-empat ‘pembelot’ ini muncul diPutrajaya, Dato’ Nasa dikawal oleh AMK PKR Perak. Pada malam tersebut, Dato’ Nasa telah didatangi oleh Raja Ahmad Zainudin dan Dato Hamdi Jaafar. Dato Nasa telah meminta AMK Perak untuk keluar sekejap untuk minum, dan oleh kerana kedua-dua ADUN Umno ini rapat dengan Dato Nasa, AMK Perak telah membenarkan Dato Nasa untuk keluar.


Apabila menyedari Dato Nasa tidak ada ditempat yang dikatakan, baru lah disedari bahawa Dato’ Nasa telah diperdaya oleh dua ADUN ini, dan satu team khas telah membawa Dato’ Nasa kePutrajaya. Mungkin benar kata Umno bahawa Dato Nasa tidak diculik, tetapi telah diperdaya kononnya untuk berjumpa Raja Muda Perak. Tidak dapat dipastikan sama ada Dato’ Nasa berjumpa dengan Raja Muda atau hanya berhubung tanpa bersemuka, tetapi Dato’ Nasa telah dititahkan untuk kembali kedalam Umno.


Apa sebabnya? Tidak jelas …tetapi kalau dilihat kepada keperluan bisnis Raja Eleena, tidak mustahil arahan untuk Dato’ Nasa kembali kedalam Umno ada kaitan dengan Gamuda.Disini, konspirasi Anwar sedikit tergelincir. Anwar tidak menyangka bahawa istana akan campurtangan dalam hal-hal politik, memandangkan Sultan dan Raja Muda dianggap sebagai non-partisan dan terkenal dengan kematangan politik.


Dato’ Nasa tidak mempunyai pilihan, malah seperti kata Najib, “Sultan tidak mempunyai pilihan’”. Kerana semua tangan mereka dipulas oleh Najib. Najib telah menyalahgunakan kedudukan beliau sebagai Menteri Kewangan untuk , mengugut Sultan dan kerabat diraja. Sekiranya Sultan tidak mengikut perancangan beliau, maka seluruh bisnis yang melibatkan keluarga diraja Perak akan lingkup.Dato Nasa juga merasa berat untuk bersama Umno, kerana kecewa dengan budaya Umno. Dan beliau menolak tawaran untuk menjadi MB, sebaliknya hanya akan menerima jawatan EXCO.


Datin Ummi pula masih berkeras tidak akan keluar dari PKR. Malah beliau amat teruja dengan keikhlasan PKR menerima mereka. Dan bertegas, beliau akan terus bersama PKR walaupun Dato’ Nasa sudah menyertai Umno.Hanya jasad Dato Nasa menyertai Umno tetapi jiwanya tetap bersama Anwar dan PKR. Berapa lama beliau akan bertahan? Masa akan menentukan. Mungkin beliau akan sekali lagi melompat balik kedalam PKR untuk kali kedua dan membiarkan Umno hanyut di bumi Perak.


Kita bukan menentang Sultan Perak malah kita mahukan martabat Raja-Raja Melayu itu di angkat ketempat yang lebih tinggi, bukan untuk diperlekehkan, diugut dan dipulas oleh Umno yang kononnya memperjuangkan Raja-Raja.Kita mahu Raja-raja Melayu dihormati dan diterima oleh semua rakyat, terutamanya diPerak. Dan itulah sebabnya Nizar memohon sembah derhaka, demi menyelamatkan maruah Sultan. Kita mahu Sultan yang dapat memimpin Perak dengan adil dan saksama, bukan dipulas dan diugut oleh Najib dan Umno.

-
PRO REFORM

KENYATAAN MEDIA AMK; Krisis demokrasi di Perak perlu ditangani secara demokratik

Reactions: 
9 Februari 2009

KENYATAAN AKHBAR

KRISIS DEMOKRASI DI PERAK PERLU DITANGANI SECARA DEMOKRATIK

Saya melihat krisis yang berlaku di negeri Perak merupakan 'Krisis Demokrasi' yang perlu ditangani secara Demokratik. Laporan polis yang dibuat oleh Pemuda UMNO dan parti komponen BN terhadap YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, YAB Datuk Seri Nizar dan YB Karpal Singh hanya mampu memesongkan rakyat daripada isu sebenarnya iaitu " Samada Peralihan Kuasa di Perak yg dilakukan oleh BN adalah Demokratik".

Saya dengan penuh rendah diri mengambil sikap bertanggungjawab bahawa rakyat perlu diberi penjelasan terhadap isu sebenar. Kegagalan pimpinan politik memberi penjelasan yang sebenarnya merupakan satu penginayaan dan ketidakadilan terhadap rakyat yang menjadi mangsa apabila cita-cita demokrasi mereka telah 'dihijack' oleh pimpinan politik yang tak bertanggungjawab. Rakyat tidak berdosa dihukum dengan gas pemedih mata, penahanan di bawah ISA dan tuduhan menderhaka yang tidak sepatutnya dialami oleh mereka sekiranya ruang demokratik diberikan.

Pimpinan Negara, terutama yang muda perlu menunjukkan satu contoh yang lebih bertanggungjawab dengan mneyelesaikan krisis tersebut dengan wadah yang mengambarkan kedudukan Malaysia yang sudah merdeka lebih 50 tahun. Rakyat sudah bijak. Yang diperlukan ialah wadah dan ruang yang demokratik bagi rakyat membuat penilaian tanpa sogokkan maklumat yang berat sebelah dan tidak bertanggungjawab.

Oleh yang demikian itu, saya mencabar Pimpinan Pemuda UMNO dan BN untuk berdebat secara terbuka untuk rakyat menilai. Saya yakin Debat Terbuka merupakan wadah demokratik bagi meyelesaikan 'Krisis Demokrasi' yang sedang di alami di Perak. Saya yakin sekiranya Demokrasi yang kita dambakan, maka pendekatan yang Demokratik perlu digunakan.

Yang benar,

Yusmadi Yusoff


Ahli Parlimen Balik Pulau


Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang

KENYATAAN MEDIA AMK; Kenyataan Balas AMK Terhadap Karpal Singh

Reactions: 

Kenyataan Media


Angkatan Muda Keadilan Malaysia


8 Feb 2009


Kenyataan Balas AMK Terhadap Karpal Singh

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) ingin memberi kenyataan balas ke atas apa yang telah dibangkitkan oleh Pengerusi DAP, YB Karpal Singh di dalam kenyataannya semalam.

Karpal dilaporkan menggesa Ketua Umum keADILan yang juga Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Dato' Seri Anwar Ibrahim supaya berhenti daripada memimpin ikatan pembangkang berikutan Dato' Seri Anwar dilihat sebagai bertanggungjawab mencetuskan budaya melompat parti selain menjejaskan 'keharmonian' dalam Pakatan Rakyat.

AMK berpendapat bahawa sandaran fakta yang dinyatakan oleh Karpal adalah sangat samar dan tidak mengambil kira beberapa fakta penting di dalam kronologi kes yang berlaku seusai Pilihanraya Umum Ke-12 pada 8 Mac 2008.

Pendedahan yang dibuat oleh Saudara Fauzi Muda, Ketua KeADILan Bahagian Ipoh Barat bahawa ada usaha untuk membeli beberapa ADUN Pakatan Rakyat di Perak untuk menyertai BN dengan wang puluhan juta ringgit membuktikan bahawa usaha lompat parti ini dicetuskan dengan jijik oleh Umno-BN di bawah kepimpinan Najib Tun Razak.

AMK juga berharap agar Karpal tidak lupa bagaimana ADUN DAP di Tronoh yang juga Speaker DUN Perak, V. Sivakumar mendedahkan yang beliau pernah ditawarkan habuan sebanyak RM65 juta untuk melompat ke dalam BN agar BN boleh membentuk kerajaan di Perak.

Apa yang melibatkan Datuk Nasaruddin Hashim, ADUN Bota yang didakwa Karpal dipujuk oleh Anwar menyertai keADILan dan kembali ke dalam Umno 10 hari berikutnya, bukanlah inisiatif baik Anwar mahupun Pakatan Rakyat, sebaliknya sebagaimana yang diperjelaskan oleh Anwar bahawa Datuk Nasaruddin secara ikhlas menemui Anwar untuk menyertai keADILan. Ini seterusnya diikuti dengan kehilangan Datuk Nasaruddin pada pagi 5 Februari 2009 dan dikhabarkan diculik untuk membuat pengakuan kembali ke dalam Umno sebagaimana yang disahkan oleh keluarga beliau.

Karpal seharusnya dapat membezakan antara lompat parti yang berasaskan idealisme perjuangan ataupun berasaskan habuan kewangan dan ugutan. Tidak timbul mana-mana usaha bahawa Pakatan melalui keADILan mahupun Anwar memujuk mana-mana Ahli Parlimen atau ADUN Umno-BN untuk menyertai Pakatan Rakyat, sebaliknya merekalah di peringkat permulaan yang datang mendekati Pakatan dan menawarkan diri untuk bersama Pakatan dalam perjuangan yang lebih realistik.

AMK percaya keluh kesah Karpal ini adalah berpunca daripada muafakat yang dipupuk oleh Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat secara kolektif oleh kepimpinan ketiga-tiga parti yakni keADILan, DAP dan PAS yang menolak untuk hajat Karpal untuk menyaman DYMM Tuanku Sultan Perak. Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat percaya bahawa apa yang berlaku sebenarnya ialah eksploitasi yang dilakukan oleh Umno-BN melalui Najib untuk membelakangkan Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Justeru dalam hal ini, bukanlah DYMM Sultan Perak yang wajar menjadi sasaran, sebaliknya tindakan Umno-BN dan Najib yang sanggup menghalalkan pelanggaran undang-undang untuk membentuk kerajaan haram BN di Perak.

AMK berharap agar Karpal tidak mudah membiarkan diri beliau dimanipulasi oleh agenda jijik Umno-BN untuk mengganggu-gugat kestabilan Pakatan Rakyat seluruhnya yang telah terbukti mampu memecahkan hegemoni usang Umno-BN.


Karpal juga disarankan untuk tidak bertindak secara 'one man show' dalam mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan keputusan yang dicapai oleh Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat dalam beberapa isu yang berbangkit mutakhir ini. Dengan sokongan terbuka yang diberikan oleh DAP melalui Setiausaha Agungnya YAB Lim Guan Eng dan Ketua Whip DAP YB Lim Kit Siang ke atas kepimpinan Dato' Seri Anwar, adalah diharapkan agar Karpal dapat menarik balik kenyataan beliau di atas semangat muafakat Pakatan Rakyat yang telah dipersetujui secara kolektif.

Muafakat yang dipupuk ini adalah muafakat yang diinginkan oleh rakyat untuk melihat Malaysia baru dijelmakan dalam konteks politik baru. Justeru adalah sangat malang sekiranya masih ada pihak yang sanggup dipasung minda mereka untuk mengikut arus politik songsang yang dimainkan oleh Umno-BN.


Shamsul Iskandar Mohd Akin


KetuaAngkatan Muda Keadilan Malaysia

Perutusan Takziah atas Pemergian En Sim Mok Yu - malaysiakini

Reactions: 
9 Februari 2009

Perutusan Takziah atas Pemergian En Sim Mok Yu

Saya mewakili seluruh pimpinan Parti Keadilan Rakyat merasa sedih di atas pemergian seorang tokoh pejuang pendidikan Cina tanahair En Sim Mok Yu pada 5 Februari 2000. Saya mengambil kesempatan ini merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga beliau.

Sepanjang hayat beliau, mendiang Sim, beliau telah memperjuangkan agar layanan saksama diberikan kepada pendidikan Cina. Beliau tidak pernah patah semangat walaupun pernah ditahan dan diseksa ketika ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri pada tahun 1987.

Setelah dibebaskan, Sim terus menunjukkan komitmen yang tinggi dalam perjuangan bahasa ibunda dengan memegang jawatan Penasihat Umum Dong Jiao Zong. Beliau juga mengecam politik perkauman dan dasar kerajaan Barisan Nasional yang tidak adil dan tidak demokratik.

Hubungan mendiang Sim dengan Parti Keadilan Rakyat mula terjalin apabila beliau menghadiahkan tulisan kaligrafi beliau sendiri yang tertera nama parti sempena penubuhan Parti Keadilan Rakyat.

Beliau juga pernah menghadiahkan tulisan kaligrafi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika lawatan beliau ke Melaka pada tahun 2007 bagi merakamkan harapan terhadap Ketua Pembangkang agar menghapuskan politik perkauman dan membina masyarakat saksama.

Sesungguhnya mendiang Sim adalah seorang yang berani bukan sahaja memperjuangkan hak bahasa ibunda, akan tetapi tetap cekal melawan kezaliman kuasa pemerintah. Semangat perjuangan beliau pasti menjadi iktibar buat golongan muda untuk memperjuangkan sistem pendidikan saksama dan masyarakat demokrasi.

DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden Parti Keadilan Rakyat