Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, February 25, 2009

AWAS Risalah Palsu Propaganda..! - malaysiakini

Reactions: 
Brader MatSamanKati baru je dapat call dari sorang informer maklumkan bahawa ada berlaku penyebaran risalah palsu yang kononnya dicetak oleh Pakatan Rakyat bagi mengelirukan orang ramai.

Kami difahamkan bahawa didalam risalah tersebut, dinyatakan beberapa perkara yang cuba memburuk-burukkan keperibadian DYMM Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Disini kami yang mewakili Biro Penerangan Pakatan Rakyat Perak ingin membuat penjelasan bahawa pihak kami tidak ada dan tidak samada mencetak, mengeluarkan atau mengedarkan apa-apa risalah yang menyentuh pihak Istana khasnya DYMM Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Kepada sesiapa yang menerima apa-apa risalah yang berbau hasutan dan bersifat cuba memburukkan Pakatan Rakyat yang kandungannya memburuk-burukkan DYMM Sultan Perak, Sultan Azlan Shah diminta bekerjasama dengan pihak kami agar dapat menahan individu yang terlibat mengedar risalah tersebut dan segera diserahkan kepada Balai Polis yang berhampiran

Anda juga dinasihatkan agar tidak terlibat sama didalam mengedarkan apa-apa risalah seperti yang disebutkan diatas.

Bagi penerima risalah-risalah tersebut, kerjasama anda amat-amat diperlukan sekiranya anda dapat mengecam sesiapa atau mana-mana kenderaan yang dilihat mengedar, meletak atau memberi risalah seperti diatas dimana-mana premis atau tempat awam untuk diambil tindakan lanjut (sila catitkan no plat kenderaan terbabit, jenis kenderaan, warna, masa kenderaan tersebut dilihat dan dimana kenderaan tersebut dilihat).

Untuk makluman anda, risalah yang dicetak dan diedarkan oleh pihak kami tertera "Biro Penerangan Pakatan Rakyat" pada bahagian bawah risalah tersebut. jika tidak terdapat perkataan tersebut pada risalah, ianya adalah dari sumber yang lain.

Sekian Harap Maklum.

Kenyataan Akhbar Sultan Selangor

Reactions: 
Berikut ialah kenyataan penuh Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung kedudukan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Bukit Lanjan Elizabeth Wong, yang dikeluarkan oleh Datuk Lela Bakti Setiausaha Sulit kepada baginda, Datuk Mohamad Munir Bani.

Sukacita saya memaklumkan bahawa Yang Amat Berhormat Tan Sri Dato' Abdul Khalid bin Ibrahim, Dato' Menteri Besar Selangor telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor pada hari Rabu, 25 Februari 2009 dan menyembah kepada Baginda perkembangan hal ehwal pentadbiran Negeri Selangor serta isu yang melibatkan Yang Berhormat Elizabeth Wong Keat Ping, ADUN Bukit Lanjan yang juga EXCO Kerajaan Negeri Selangor.

Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor telah menitahkan kepada saya untuk memaklumkan bahawa Baginda tidak dapat memberikan panduan atau nasihat kepada Yang Amat Berhormat Dato' Menteri Besar Selangor dalam hal berkenaan isu Yang Berhormat Elizabeth Wong kerana ia masih dalam siasatan pihak polis dan melibatkan kedudukan Yang Berhormat Elizabeth Wong dalam politik. Sebagai Sultan Selangor, Baginda sememangnya berkecuali dalam hal ehwal politik (above politic).

Baginda selanjutnya menyatakan keyakinan Baginda atas apa jua keputusan yang bakal diambil oleh Yang Amat Berhormat Dato' Menteri Besar dan percaya bahawa ianya dibuat secara adil dan bijaksana, dengan mengambil kira kepentingan rakyat khasnya dan Negeri Selangor amnya. Baginda turut merasa dukacita dan amat bimbang kerana sejak akhir-akhir ini perbuatan menceroboh hak peribadi dan 'privacy' individu telah dijadikan sebagai suatu alat untuk menjatuhkan maruah dan merosakkan imej seseorang. Adalah satu perkara yang menyedihkan apabila kehidupan dan hak individu itu dijadikan satu publisiti dan topik hangat untuk disebarkan (melalui media massa) kepada orang ramai.

Kepada Yang Berhormat Elizabeth Wong, Baginda melahirkan rasa sedih dan simpati di atas insiden yang telah berlaku dan berharap agar beliau dapat bertenang, sabar dan menguatkan semangat untuk menghadapi dugaan ini dan meneruskan kehidupan seharian beliau.

Dato' Haji Mohamad Munir bin Bani

Dato' Lela Bakti Setiausaha Sulit kepada D.Y.M.M. Sultan Selangor.

Program DS Ir Nizar Hari Ini - malaysiakini

Reactions: 
Update 11.20am - DS Nizar sekarang berada di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, Kuala Lumpur.

12.00pm - Satu program telah disusun di Surau Ustaz Sabran, Alor Pongsu tetapi DS Nizar tidak dapat hadir disini.

5.00pm - Pertemuan dengan masyarakat Cina di Kuala Gula.

7.00pm - Solat Maghrib dan tazkirah di Masjid Tinggi, Bagan Serai.

9.00pm - Ceramah di Markas Pas Bagan Serai.

Hi-Tea Bersama MB Perak DS Ir Nizar Jamaludin - malaysiakini

Reactions: 
Majlis Hi-Tea bersama Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin bersama Anak Perantau Perak

TEMPAT: Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor, Seksyen 4 Shah Alam (Dekat dengan Hotel Bluewave)

TARIKH : 1 Mac 2009
MASA : 3.00pm - 6.00pm
TIKET : RM20.00

Sila hubungi 012 214 1858 (Mustapha Khamal Halim) - Setiausaha Anak Perantau Perak untuk pengesahan kehadiran.

Kepada Anak-anak Perak, ayuh turun beramai-ramai memberi sokongan...!!!

Lembu Punya Pasai...! - malaysiakini

Reactions: 
  • Pesuruhjaya Kehakiman Mohamad Ariff Md Yusof menarik diri daripada mendengar saman yang difailkan oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap Datuk Dr Zambry Abdul Kadir berhubung jawatan Menteri Besar Perak "setelah mengambil kira prinsip keadilan".
  • Sambil menasihati kedua-dua pihak supaya merujuk kes itu ke Mahkamah Persekutuan, Mohamad Ariff berkata terdapat hakim-hakim lain yang juga layak untuk mendengar kes itu.
  • Beliau berkata demikian di Mahkamah Tinggi di sini hari ini semasa mengumumkan keputusan mengenai kedudukannya mendengar semakan kehakiman yang dipohon oleh Mohamamd Nizar bagi mengisytiharkan beliau sebagai Menteri Besar yang sah dan bagi injunksi untuk menghalang Zambry daripada menjalankan tugas dan fungsi sebagai Menteri Besar Perak.
  • Pada hari pertama kes ini didengar pada 18 Feb lepas, Mohamad Ariff telah menyatakan bahawa sebelum beliau dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman, beliau pernah berkhidmat sebagai peguam bela dan penasihat undang-undang kepada PAS dalam beberapa kes petisyen pilihan raya dan kepada Parti Keadilan Rakyat bagi beberapa perkara selain pernah mewakili Barisan Nasional dalam petisyen pilihan raya di Sarawak.
  • Pada hari yang sama, beliau turut menawarkan untuk menarik diri daripada mendengar kes itu.
Jadi berapa lama agaknya kes ni nak setel? sebulan? dua bulan? tiga bulan? empat bulan? lima bulan? enam bulan?

Sebab kerja bangang Isteri Rosmah, pelabur luar takut nak datang ke Malaysia khususnya negeri Perak. ekonomi Malaysia makin sakit. para pelabur pakat-pakat gantung pelaburan... macam mana nak labur?

Nak deal ngan siapa dekat negeri Perak?

Hari ni deal ngan UMNO/BN, esok 4 ekor katak isytihar sokong Pakatan Rakyat... tukar Kerajaan... minggu depan deal dengan Pakatan Rakyat, dok 2 hari katak isytihar pulak sokong UMNO/BN... tukar Kerajaan lagi... bulan depan tukar lagi, lagi 2 bulan tukar lagi dan lagi, dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi...

Ni semua Isteri Rosmah Lembu punya pasai..! dasar peranakan Baghal..!

Sultan Serah Kepada MB Selangor Buat Keputusan - malaysiakini

Reactions: 
Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang sedih dengan insiden menimpa ADUN Bukit Lanjan Elizabeth Wong bertitah baginda tidak dapat memberi panduan atau nasihat berhubung isu itu dan menyerahkan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk membuat keputusan mengenai kedudukan Wong, dengan mengambil kira kepentingan rakyat.

Isteri Rosmah Gugur Di Tangan Mat ZzZzZzZz - malaysiakini

Reactions: 
Selasa pagi aku balik Kolumpo lepas dua minggu lepak di Ipoh dok pusing pi, pusing mari follow berita terkini di Ipoh. dalam tempoh masa tu segala berita dari Kolumpo agak terbatas sebab jarang dapat contact member-member deat sana.

Sampai dekat Kolumpo aku lepak dekat rumah sampai malam. belah malam, macam biasa, bila kutu tau je aku balik Kolumpo, teruih depa ajak pi minum. banyak perubahan yang menarik aku tengok dekat Kolumpo.

Senario yang berbeza sama sekali daripada 2 minggu lepas masa aku blah datang Ipoh.

Pertama kali aku dapat tengok orang ramai dok sembang pasal politik cara terbuka (widely open) dekat mana-mana kedai yang kutu bawak aku malam tu. ada la dekat 10 gerai aku singgah malam tu termasuk kedai-kedai mamak. yang aku nampak sangat perubahan ialah hangpa pi la kedai mana-mana pun, nama Najib Atlantuya, hantu kopek, bik mama dah lekat dan jadik gurauan dekat mana-mana.

Perkara kedua ialah, aku baru tau macha-macha yang kerja dekat kedai mamak rupanya semua dah tukar nama. depa dah tukar nama kepada "Zambry"... asal nak order makan/minum je, depa panggil Zambry... bangla dah jadik Zambry, mamak dah jadik Zambry, yang kulit gelap semua dah jadik Zambry.

Satu lagi sejarah terlakar di Malaysia yang mana Menteri Besar Halam Perak amat "mesra rakyat". hangpa pi dekat mana-mana kedai mamak, Zambry akan sambut hangpa... hebat beb..!

Cerita sebenar yang aku nak kongsi dekat sini ialah hal Pak Lah dan Isteri Rosmah.

Masa aku keluar dengan kutu ni, keluar lah satu cerita pasai Pak Lah ngan Isteri Rosmah. kutu habaq, sikit hari lagi, Isteri Rosmah bakal berkubur hasil dari krisis di Perak.

Diceritakan oleh kutu bahawa semua rancangan dan apa yang berlaku dinegeri Perak adalah hasil dari kuncu-kuncu Pak Lah (geng tingkat 4) dan Isteri Rosmah yang tengah kemaruk gila untuk menonjolkan kehebatannya dengan mudah menjadi kuda tunggangan tingkat 4 tanpa dia sedar.

Rancangan bermula dengan menghantar seekor hantu ke kem Isteri Najib dengan plan pengambil-alihan kuasa di negeri Perak. ikut cakap kutu, rancangan sebenarnya bermula sebaik UMNO/BN kalah dalam Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu dibawah perancangan Isteri Rosmah.

Plan dibawa ke kem Isteri Rosmah dengan modal kununnya dengan plan ini, imej Isteri Rosmah yang tercalar akan dapat dibersihkan dengan pengambil-alihan kuasa di Perak dan Isteri Rosmah seperti yang dijangka oleh geng-geng tingkat 4 amat tertarik dengan plan ni.

Apa yang diceritakan dalam rancangan ini ialah semua plan-plan yang telah berlaku macam yang kita lihat di Perak. culik ADUN, sorok, ugut dan macam-macam yang pelik. semua tu datang dari master mind di tingkat 4. Isteri Rosmah ni pulak depa dah tau dah kelemahan dia. cuma pandai angguk-angguk je. kalau suruh makan anak anjing baru beranak untuk survival politik dia pun dia sanggup (depa cakap la, aku tak tau betuk ke tidak...).

Semua plan yang diatur berjalan dengan lancar dan Isteri Rosmah pun tak banyak karenah sebab dia ni memang tak cerdik.

Aku tak reti nak cerita detail macam yang kutu tu cerita dekat aku tapi cukup kalau aku habaq, apa yang berlaku sekarang di Perak adalah dalam pengetahuan dan kiraan Pak Lah dan geng tingkat 4.

Dalam masa sebulan setengah ni, kemungkinan besar 1 berita paling hangat bakal berlaku di Perak dan berita ni pasti akan menggembirakan banyak pihak. possibality untuk berlaku pembubaran DUN Perak adalah amat tinggi.

Tengok pada apa yang berlaku... Isteri Rosmah berjaya mengambil-alih Kerajaan negeri Perak walaupun dengan cara yang tak betul (sebab ini adalah rancangan geng tingkat 4) dan semua ni berlaku tanpa dapat dibaca oleh kem Isteri Rosmah.

Kem Isteri Rosmah hanya menjalankan rancangan tersebut sebagaimana yang disyorkan oleh hantu tingkat 4 tanpa merujuk pada mana-mana pakar perundangan. depa terlepas pandang akan bidang kuasa Sultan yang hanya boleh melantik seorang Menteri Besar tapi depa lupa yang Sultan tak dak kuasa untuk melucutkan jawatan Menteri Besar selain hanya boleh "menasihati" MB supaya meletak jawatan. kalau MB tak mau letak jawatan, Sultan tak boleh buat apa... mungkin Sultan terpaksa bernazar sekali lagi...

Satu lagi perkara yang paaling penting yang depa lupa nak tilik ialah bidang kuasa Speaker DUN. masalah ni ialah masalah yang paling kritikal bagi kem Isteri Rosmah buat masa ni dan sampai la ni aku dikhabarkan kem Isteri Rosmah masih buntu tanpa ada jalan untuk menangani masalah ni.

Selepas plan A berjaya (plan diatas - pengambil-alihan kuasa), hantu-hantu tingkat 4 terus menghilangkan diri sebab motif depa dah berjaya iaitu memerangkap Isteri Rosmah kedalam jerangkap C4 buatan depa.

Sebab itu kalau kita perhatikan dari awal, kem Pak Lah tak banyak masuk campur dalam urusan yang berlaku di Perak, seolah Isteri Najib dan Pak Lah bukan dalam satu parti. dalam hal berkaitan juga, Isteri Rosmah sebenarnya telah menamakan Hamidah (ADUN Sungai Rapat) sebagai bakal Menteri Besar ketika dia mengadap Sultan Perak tetapi Pak Lah telah memotong stim Isteri Bijan dengan menamakan Zambry sebagai Menteri Besar Perak dalam pertemuan Pak Lah dengan Sultan Perak pada sebelah petangnya.

Tujuan diletakkan Zambry sebagai Menteri Besar oleh Pak Lah ialah kerana Zambry ialah salah seorang dari hantu tingkat 4 dan Zambry akan memainkan peranan seterusnya (walaupun tak banyak) dalam menjayakan rancangan tingkat 4.

Hangpa tengok dalam hal ni, awat Zambry macam buat tak kisah je walaupun dia sebagai Menteri Besar Perak (kununnya) digantung dari menghadiri sidang DUN selama 18 bulan.

Delegasi yang pergi ke London pun macam tak serius je (padahal depa pi makan angin). apa rasionalnya pergi dapatkan nasihat Peguam Diraja untuk selesaikan masalah dalam negeri Perak? ini bukan masalah global. masa kes Pulau batu Putih dulu tak dak pun KERAjaan Malaysia pi dapatkan nasihat Peguam Diraja...

Semua rancangan ni sebenarnya ialah untuk menjatuhkan karier politik Isteri Rosmah terus kedalam tanah merah sedalam beribu-ribu kaki dan dalam masa yang sama akan memulihkan imej Pak Lah dimata para perwakilan UMNO/BN.

Korang percaya tak kalau aku cakap sebelum 2 Pilihanraya Kecil di 2 bukit tu diadakan, DUN Perak akan dibubarkan dan Pilihanraya DUN Negeri Perak akan berlaku dalam masa terdekat? rancangan geng tingkat 4 ialah sebelum pemilihan UMNO 2009 mac ini.

Apa rancangan geng tingkat 4 yang seterusnya aku tak boleh nak habaq sebab tak confirm lagi sebelum berlaku. kalau dah jadi nanti baru boleh cakap confirm..!

Hangpa cuma perlu perhatikan apa yang Zambry buat, macam mana Isteri Najib buat kenyataan seterusnya dan ingat kata-kata Pak Lah 4-5 hari lepas bahawa "tidak akan berlaku pembubaran DUN di Perak" (berapa kali dah Pak Lah "swing" dengan kenyataan macam ni?).

Kalau dari kacamata orang UMNO/BN yang sikit-sikit ada lagi kebaikan, apa yang bakal berlaku ini akan memulihkan imej Pak Lah dimata depa manakala imej Isteri Najib bakal tercalar.

Dalam erti kata lain, rancangannya ialah untuk mematikan terus karier politik Isteri Rosmah dari sejarah politik Malaysia. Pak Lah bakal kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia sehingga PRU-13.

Nanti aku huraikan sikit-sikit apa yang "sebenarnya sedang" berlaku di Perak mengikut apa "berlaku" di mata kita. kena pandang dari 2 arah. mata kiri tengok belak kanan, mata kanan tengok belah kiri, memang jadik juling, tapi cuba buat depan cermin, juling dak mata?

Ada lagi satu spekulasi dari pakar tajul muluk (hangpa refer dekat Dr.Wahab ngan Pak Nawi...)...

R - Tunku Abdul Rahman
A - Tun Abdul Razak
H - Tun Hussein
M - Mahathir
A - Abdullah
N - ????? - Nizar?

Apa kata korang tentang teori terbaru RAHMAN dekat atas?

2 Perkara Yang Ditakuti UMNO/BN - malaysiakini

Reactions: 
Makin hari aku tengok makin teruk UMNO/BN dilanyak keadaan semasa. makin hari makin perkara yang UMNO/BN takut terpaksa jugak depa tempuh nak tak nak.

Tapi kalau hangpa tanya puaka-puaka UMNO/BN, mampuih simpang malaikat 44 depa tak ngaku yang depa sekarang cukup takut dengan 2 perkara ni.

Siapa antara korang dapat jamin bahawa UMNO/BN "berani" menyatakan pendirian depa pasai pelaksanaan hukum hudud di Malaysia?

Kalau hangpa bangkitkan soalan ni dekat depa, aku yakin depa akan jawab soalan hangpa dengan soalan "kenapa PAS Kelantan dan Terengganu tak laksanakan hukum hudud di Kelantan dan Terengganu?". tak pun depa swing balik soalan dan depa akan persoal "kenapa draf hukum hudud Kelantan dan Terengganu tak sama?"

Banyak kali dah aku tanya balik depa "kalau dah tahu draf hukum hudud Kelantan tak sama dengan Terengganu, awat hangpa tak perbetul supaya boleh dilaksanakan?". bila kena soalan ni depa nganga tak tau nak jawab apa... geng-geng cyber pulak bila kena soalan ni teruih hilang konon line tak clear. internet down..! ada jugak bagi alasan "aku kena strok... nak pi hospital sat... pastu terus hilang... dasar baghal...

Perkara kedua ialah pilihanraya. baik pilihanraya kecil DUN, Parlimen atau Pilihanraya Umum. kalau boleh depa nak convert tahun 2009 ni jadik sampai 79 bulan. banyak sikit masa untuk depa nak pikir macam mana nak tarik balik sokongan rakyat dekat depa.

Sebelum Pilihanraya Kecil Permatang Pauh dulu depa cukup konfiden. lepas dapat result kalah besar depa gegar sikit. depa bagi alasan DSAI terlalu kuat sebagai lawan depa dan depa pun tak target untuk menang (kunun).

Habis Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, datang pulak Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu. dekat sini tahap konfiden depa boleh katakan 1000%. tau-tau dapat result je, kantoi... mambang makan tuan. duit habis tak balik modal. bukan takat tak balik modal, modal kena tambah lagi sebab over budget masa tempoh kempen (ingat menang besar).

Habis Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu, depa sekali lagi gegar. yang ni depa tak tau nak bagi alasan apa. yang depa tau, depa kalah teruk. moral kalah, semua pun kalah.

Sebab tu bila nak ambik alih kuasa pemerintahan dekat Perak depa tak berani nak bubar DUN. depa main shortcut. jalan pintas depa cukup mudah. Bik Mama jadik hantu kopek. culik ADUN, sorok, lepaih tu tiba-tiba muncul bagi sokongan dekat UMNO/BN. finalnya depa nyorok dalam cawat Sultan.

Seboleh-boleh depa tak mau bubar DUN sebab depa tau depa akan bungkuih... (bab bubar DUN ni aku ada cerita best... nanti aku cerita dalam artikel seterusnya... tungguuu...)

Atas kesilapan teknikal sebab study tak habis, depa kantoi lagi. kantoi sebab depa lupa bidang kuasa Speaker DUN. mahkamah Malaysia tak dak harapan nak tolong depa, depa pi terbang sampai ke London mintak tolong Queen Council. apa punya paliaq.

Dulu bukan main dok bantai DSAI bila ada masalah dok refer negara luar, last sekali depa pun sama jugak. lagi parah sebab depa bawak masalah "negeri" mintak tolong orang luar setel. nampak sangat mahkamah negara Malaysia tak leh tolong depa. aku nak tanya hangpa... awat masa kes Pulau Batu Putih dulu depa tak pi refer dekat QC? aku jawab balik, sebab depa ni memang baghal.

Tu baru masalah "negeri", kalau masalah negara hangpa agak dekat Planet mana depa nak rujuk? mungkin Dr.Muzafar ada idea yang bernas...

Satu nak tanya puaka-puaka yang dok defend depa-depa ni (UMNO/BN), selalu hangpa dok kondem Pakatan Rakyat bila Pakatan Rakyat persoal ketelusan mahkamah Malaysia, hangpa habaq Mahkamah Malaysia telus dan adil. sekarang awat hangpa tak tunggu je keputusan mahkamah dalam hal ni?

Hangpa pun dah mula tak caya dekat mahkamah Malaysia ka? ngata dulang paku serpih, ngata orang UMNO/BN yang lebih... baghal sungguh...

Berapa duit hangpa bawak pi London nak sogok QC? berapa beg hangpa bawak RM untuk "beli" QC?

Kalau dulu, depa cukup hero dalam dua-dua hal ni. kununnya depa la juara dalam 2 hal ni. tapi sekarang kalau hangpa tak caya, cuba hangpa tanya depa. aku jamin 2 je jawapan depa boleh bagi. jawapan untuk soalan nombor satu ialah ... (dot dot dot - dot dot dot bersamaan dengan buih-buih disiring bibir...) dan jawapan untuk soalan nombor 2 ialah nak elak pembaziran wang rakyat...

Sejak bila hangpa prihatin ngan duit rakyat ni? bukan selama ni hangpa dok habaq tu duit KERAjaan ka?

Satu hal je yang aku tengok UMNO/BN tak takut... depa tak takut Allah... hukum Allah depa buat main-main...

UMNO/BN memang BANGANG...

Skandal kewangan RM17 juta babitkan Khir Toyo

Reactions: 
Setelah menjadi juara dakwaan penyelewengan kuasa membabitkan pengagihan 46 lembu korban dan caj servis kenderaan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, mantan Menteri Besar Selangor yang juga calon Ketua Pemuda Umno, Dato' Seri Mohd Khir Toyo kini terpaksa berhadapan skandal membabitkan penerimaan bayaran RM17 juta daripada seorang individu hasil jualan tujuh unit hartanah Al Marwa Tower di Makkah, Arab Saudi.

Pembayaran tanpa sebarang resit rasmi itu diterima hasil jualan tujuh daripada 12 unit hartanah yang dibuat Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) di Makkah.

Apa yang menghairankan, Resolusi Pengarah PNSB bertarikh 14 September 2007 hanya meluluskan pembelian lima unit kediaman berjumlah RM8,352,427.66 sedangkan rekod PNSB menunjukkan sejumlah RM25,603,545 telah dibayar ke akaun individu di Arab Saudi dari 17 September hingga 19 September 2007.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Sekretariat Akhbar Menteri Besar Selangor, 24 Februari lalu, kesemua transaksi dibuat atas nama Mohd Khir selaku Pengerusi PNSB atas alasan Arab Saudi hanya membenarkan hartanah di Makkah dibeli oleh individu muslim.

"Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku Pengerusi Perbadanan Menteri Besar (MBI) berhasrat mendapatkan jawapan terhadap persoalan di atas dan tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas jika kes ini membabitkan unsur jenayah," kenyataan akhbar itu dipetik.

Sebelum ini dua orang Pegawai PNSB telah diminta bercuti selama sebulan bagi membolehkan siasatan dalaman dijalankan.

Siasatan tersebut berhubung dakwaan kelemahan dan kesalahan urusan simpanan rekod perakaunan anak syarikat kerajaan negeri.

Abdul Khalid selaku Pengerusi PNSB telah mengenal pasti beberapa kelemahan dan kesalahan dalam penyimpanan rekod tersebut.