Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, March 03, 2009

339: Hari Ini Dalam Sejarah (bhg 3) - malaysiakini

Reactions: 
Jam 9:30 pagi, delegasi ADUN-ADUN dan EXCO-EXCO Pakatan Rakyat tiba dengan menaiki sebuah bas. Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir. Mohamad Nizar pula tiba dengan kereta rasmi Menteri Besar Perak. lagi sebiji aku tak pasti kereta sape, mungkin kereta Speaker DUN kot.

Dah sampai depa berkumpul lebih kurang 100 meter dari Bangunan SUK sebelum bersama-sama bergerak menuju ke Bangunan SUK sambil diiring ketat para pengawal-pengawal dari unit kawalan Pakatan Rakyat.

Hampir 50 meter dari Bangunan SUK, bermulalah kejadian yang tak diingini.........

Mamat Songkok Tinggi & The Gang bertindak kasar dengan merempuh Unit Kawalan Pakatan Rakyat yang membentuk benteng bagi menjaga keselamatan para pimpinan Pakatan Rakyat.

Sambil merempuh benteng keselamatan, mulut Songkok Tinggi & The Gang tak renti-renti dok maki hamun dan mencarut-carut dekat barisan MB & EXCO Pakatan Rakyat.

Masa kejadian rempuh-merempuh tu aku tengok ADUN Simpang Pulai kene tolak dekat salah sorang geng songkok tinggi. hampir-hampir nak tergolek YB kita tu dibuat puaka-puaka Songkok Tinggi.

Masa tu aku tengok suasana betul-betul tegang. 4-5 orang jugak wartawan dan jurugambar makan penyiku geng Songkok Tinggi masa cuba dok snap gambar depa.

Part yang paling best sekali ialah dekat sini. masa ni keadaan dah hampir-hampir tak terkawal sebab Songkok Tinggi masa ni dah masuk setan. dia pi maki dekat Dato' Seri Menteri Besar siap angkat-angkat tangan macam nak belasah orang.

Wartawan dan Jurugambar media yang ramai-ramai ada dekat situ pakat-pakat jerit panggil polis dekat sebelah tu tapi yang sialnya POLIS BUAT TAK TAU JE...!!!


Mula dari kejadian ni la orang ramai, wartawan dan jurugambar dah naik angin. ramai yang dah berbunyi tak puas hati dengan polis yang tak dapat kawal keadaan dan sanggup tengok je geng-geng Songkok Tinggi buat gila babi.

Tapi aku puji Unit Kawalan Pakatan Rakyat yang sedaya upaya menjaga keselamatan para Pimpinan Pakatan Rakyat walaupun depa ni bukan sama kaler kulit. berbeza dengan Mamat Songkok Putih yang dok laung-laungkan "ISLAM", "ISLAM" tapi dalam masa yang sama dok maki hamun carut marut dekat Dato' Seri MB yang sesama bangsa dan agama.

Korang tengok la betapa gila babinya Songkok Tinggi & The Gang dok sedaya upaya nak lepas benteng keselamatan Pakatan Rakyat sebab nak serang Dato' Seri MB... lakhnat sungguh...!!!

Aku tak kenal Mamat Songkok Tinggi ni sape tapi aku ada rasa malu dekat geng-geng Cina & India sebab orang yang SAH sama bangsa dengan aku dan jugak aku yakin dia ni sama agama dengan aku buat hal macam ni. amat memalukan.

Salute untuk Unit Keselamatan Pakatan Rakyat yang punya tahap kesabaran yang tinggi (lagi tinggi dari songkok Mamat Songkok Tinggi) dan berjaya menangani keadaan yang amat tegang ni dengan berhemah disamping berjaya menjaga keselamatan para Pimpinan Pakatan Rakyat dengan jayanya.

Yang ada sikit-sikit terlepas pandang tu kira halal la sebab kalau korang ada dekat situ tadi korang tau macam mana keadaan cemas tu.

Kejadian tadi jugak yang menjadi penyebab kepada berlakunya insiden orang ramai pi maki hamun polis. memang kejadian maki hamun polis tu berlaku tapi bersebab.

Sebabnya ialah, pihak polis sendiri yang buat bodoh bila orang ramai panggil depa mintak tolong selesaikan suasana cemas tadi. semua orang tengok dengan mata kepalaa sendiri macam mana anggota polis cuma jadik TUNGGUL je dalam keadaan gawat.

Polis yang memburukkan institusi Polis, bukan orang ramai yang buat nama polis BUSUK...!!!

bersambung bahagian 4...

Bedah siasat: Kugan mati akibat 'teruk dibelasah'

Reactions: 

Laporan bedah siasat bebas yang dilakukan oleh seorang pakar patologi atas permintaan keluarga A Kugan, menunjukkan tahanan polis itu mati akibat kegagalan buah pinggang, akibat teruk dibelasah.

Menurut laporan bedah siasat tersebut, akibat dibelasah, sel otot Kugan gagal berfungsi, dan ini mengakibatkan aliran darah tersekat, dan seterusnya mengakibatkan buah pinggang gagal berfungsi.

Terdapat satu lakaran yang menunjukkan bahawa Kugan mengalami pendarahan dalaman yang teruk akibat teruk dibelasah.

kugan funeral 230109 family cryingLaporan bedah siasat bebas itu dilakukan atas permintaan keluarga Kugan yang tidak berpuashati dengan laparan yang dibuat oleh pihak Hospital Serdang bahawa Kugan mati akibat terdapat cecair dalam paru-parunya.

Kugan mati ketika disoal siasat dalam tahanan polis pada 20 Januari lalu. Dia ditahan lima hari sebelum kematiannya berhubung kes kecurian kereta mewah.

Keputusan laporan bedah siasata itu didedahkan oleh ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam hari ini.

-malaysiakini

339: Hari Ini Dalam Sejarah (bhg 2) - malaysiakini

Reactions: 
Jam 9:20 pagi YB Lee Boon Chai (Ahli Parlimen Gopeng) tiba dan memberikan sedikit kenyataan tentang jadual para ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat hari ini.

Elok je YB Lee habis buat kenyataan, para penyokong Pakatan Rakyat pakat laungkan "Hidup Pakatan Rakyat..!" dan dan pulak ada orang menyampuk "Pakatan Rakyat B***H..! dan beberapa kata-kata makian pada Pakatan Rakyat.

Jam tu jugak semua wartawan berpaling pakat-pakat carik dari mana datang suara kurang hajar tu termasuk aku jugak mencarik. rupanya ada mamat songkok tinggi dekat belakang aku tak tau mana datang dok buat provokasi. haram jadah betoi..!

Lepas tu bila semua wartawan dah paling dekat dia, mat songkok tinggi tu terus dok jerit lagi ngan kata-kata kesat dok maki Pakatan Rakyat (video akan diupload kemudian). kami pun apa lagi, pakat-pakat serbu la mamat ni pi amik gambo dia.

Dekat sebelah ni gambo mamat songkok tinggi yang mulut tak de insurans campur kurang ajar tahap anak anjing baru beranak.

Korang tengok trio depa... macam "Pendekar Bujang Lapok...". korang teka la yang mana satu Ramlee, mana sati Sudin, mana satu Ajis, mana satu pendekar Musytar dan yang lain-lain tu hangpa pandai-pandai la bagi nama.

Tapi aku rasa tak sesuai nama-nama dekat atas tadi... aku ingat Sarip Dol & The Gang ok kot..?

Kalau tak silap aku, mamat songkok tinggi tu anak Omardin yang nak bantai Karpal Singh King dekat Parlimen hari tu kan?

Tak tau la kot-kot aku silap. hangpa tolong perbetoi la kalau aku silap. ada geng pi interview dia lepas sessi "amikl gambo samseng". aku tak dapat tangap banyak. yang aku dengar lebih kurang mamat tu cakap dia datang sorang. dia tak mewakili mana-mana parti cuma dia nak Negeri Perak Aman dan bukan macam sekarang.

Bingai betoi la mamat ni... sebelum dia datang tadi ok je, tak de kecoh-kecoh pun. semua orang ok je, polis ok, orang awam ok, wartawan ok... tetiba dia datang buat kecoh dok maki-maki Pakatan Rakyat, lepas tu tuduh Pakatan Rakyat pulak buat negeri tak aman.

Dasar bingai... ni bukan tuduhan. ni kenyataan. aku ada rakaman video keadaan awal sebelum dan selepas mamat songkok putih ni datang. wartawan dekat seratus orang jadi bukti.

Dekat akhirat nanti lebih dari 50 anggota polis akan jadi saksi bila malaikat soal mamat ni sape yang buat kecoh pagi tadi.

Lepas tu ada lagi mamat ni buat hal. ADUN Simpang Pulai kene gasak dekat mamat bingai ni.

bersambung bahagian 3...

339: Hari Ini Dalam Sejarah (bhg 1) - malaysiakini

Reactions: 
Pagi tadi aku sampai depan Pejabat SUK jam tepat jam 8:00 pagi. masa aku sampai, suasana tenang. yang ada cuma FRU, polis balai, polis trafik dan jugak wartawan media dekat 30 orang.

Jalan depan SUK depa tutup terus. cuma orang-orang berkenaan je yang boleh masuk. yang mana rumah depan SUK pun tak leh lalu. kene parking jauh sikit. tapi yang baguihnya, FRU jaga rumah depa dari semalam.

Pintu pagar SUK depa blok jam 8:50 dengan trak FRU.

Aku heran... di Negara Malaysia, polis lebih berkuasa dari Dewan Undangan Negeri. polis ada kuasa untuk halang dari ADUN-ADUN dan EXCO-EXCO dari menghadiri Persidangan DUN. Malaysia memang negara yang pelik.

Sambil-sambil aku dok ronda, aku dok perati sorang brader. muka sikit punya skima. dia ni sambil jalan dia pegang PEN KALER BIRU. pen dia special sikit pasai dia kena pegang tegak pen tu. aku pi usya tepi dia, ingat takiut dakwat tumpah, rupanya PEN JAMES BOND. ada mini kamera beb. patut la semacam je pegang... ingat..! PEN KALER BIRU, size kecik sikit dari ibu jari.

SB ke tu? ini sudah bagus..! PDRM melangkah setapak kedepan. tapi nasihat aku untuk SB-SB yang ada kelengkapan moden ni, lain kali train dulu cara pegang pen yang betul. cara yang korang praktik sekarang senang sangat kantoi... ni teguran ikhlas ni. bukan sindiran. jangan sampai penjenayah mendului PDRM dalam setiap tindakan.

Jam 9:05 pagi FRU siap siaga untuk menyambut ketibaan para ADUN dan EXCO yang dijadualkan untuk mengadakan Persidangan Dewan Undangan Negeri didalam Pejabat SUK.

Ada tak kurang dari 50 anggota FRU lengkap berpakaian ala-ala "Robocop" ssiap dengan Shield, Rotan, Senapang untuk Bom Asap dan jugak Senapang Peluru Getah.

Perang akan bermula kejap lagi.

Bersambung bahagian 2...

Dalam Proses Kemaskini...

Reactions: 
Teman baru sampai ke kawasan operasi teman. dalam proses untuk kemaskini weblog ini dengan kisah yang teman lalui di Pejabat SUK pagi tadi.

Gambar-gambar pun banyak nak di upload. teman bikin pelan-pelan ye yeob?

Sebelum ni, teman ada ceritakan masa teman dok update cerita dekat bawah tu, ada SB-SB datang, teman pun cabut. suke beno geng UMNO bila dengo teman cabut.

Teman cabut bukan sebab teman takut, teman cabut sebab teman kesian dekat puaka-puaka UMNO yang rajin masuk dalam blog ni.

Kalau teman kene cekup? kome nak dapat berita dari mana? sape nak melapor berita-berita dekat sini? kesian jugak teman kalau kome tak dapat berita... takut la pulak kome sawan... bebuih-buih mulut macam Strawberry depan PC/Laptop kang.

Teman tau kome suka masuk weblog ni sebab kome pun tau berita dekat sini semuanya benar & betul...

Yang penting sekali, kalau blog ni & semua blog-blog pro Pakatan Rakyat tak de... kome pencacai-pencacai UMNO gerenti tak masyuuuk kan?

Ye la... sekali komen dapat sploh hengget... hujung minggu kira double... banyak masyuk tu kan?

Kalau blog-blog pro Pakatan Rakyat tak de, kome nak carik makan macam mana?

Tak gitu Zali?

Ko komen la bebanyak... masyuuuuuukkk...!!!

*teman upload gambo sat... sejam lagi siap kot... sabo ye geng? oit... KL ape cerita?

Sidang DUN Terhebat Dalam Sejarah Malaysia - malaysiakini

Reactions: 
Aku ada dekat pejabat DAP depan SUK. pagi tadi kami sampai depan SUK jam 8:10 pagi. suasana tenang. FRU bertambun-tambun. Geng PEKIDA pun bertambun-tambun dok provoke penyokong Pakatan Rakyat.

ADUN-ADUN dan EXCO-EXCO Pakatan Rakyat datang dengan bas. sampai agak lewat sebab merancang perjalanan ke SUK dengan berhati-hati.

Sampai dekat SUK, depa terus gerak nak masuk kedalam SUK tapi dihalang oleh "Robocop". suasana agak tenang masa tu.

Bukan saja "Robocop" menghalang, tapi ada jugak hampir 15 orang tukang PROVOKASI dengan songkok tinggi dan jugak janggut ala-ala ZZ-Top.

YB Char Men Koi kena tumbuk dek songkok tinggi. Haram Jadah sungguh. memang kurang ajar puaka-puaka tu. yang paling aku "Respek" ialah bila Polis Uniform dan FRU merestui perbuatan Haram Jadah geng PROVOKASI tu. sikit pun depa tak halang.

Untuk elak suasan dari jadi lebih tegang, para ADUN-ADUN dan EXCO-EXCO Pakatan Rakyat berundur buat seketika.

Lepas berbincang buat seketika, ADUN-ADUN, para EXCO-EXCO dan juga Tuan Speaker memmutuskan untuk mengadakan Sidang Tergempar Dewan Undangan Negeri dibawah sepohon Pokok Sena (dengan izin YB Mahfuz Omar) dan disaksikan oleh ribuan penyokong-penyokong Pakatan Rakyat yang membentuk bulatan sebagai simbol kesepakatan dan juga "simbol" Dewan Undangan Negeri.

Sidang DUN berjalan dengan lancar dibawah Pokok Sena dan dewan telah meluluskan 2 usul yang diperdebatkan iaitu menyokong kepimpinan Dato' Seri Ir. Mohamad Nizar dan juga menyokong usul Pembubaran DUN. seterusnya Dewan menyerahkan kepada Dato' Seri Ir. Mohamad Nizar untuk tindakan seterusnya bagi membolehkan DUN dibubarkan bagi membolehkan satu Pilihanraya Kecil Negeri diadakan di negeri Perak.

Tengah-tengah aku dok menaip ni ada pulak SB-SB dari depan SUK dok langkah datang...

Wa sambung balik karang... dengan gambar-gambar panas.

Chiow... disconnect.

2 Peristiwa Besar Hari Ini - malaysiakini

Reactions: 
Hari ni 2 peristiwa penting bakal berlaku dalam arena politik negara Malaysia dan pasti akan jadi sejarah yang tak kan dilupakan.

Peristiwa bersejarah yang pertama bakal berlaku di Perak.

Peristiwa bersejarah yang kedua bakal berlaku di Selangor.

"Be a part of history..!"