Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, March 04, 2009

339: HIDS (bhg akhir) P*K*DA Buat Gila..! - malaysiakini

Reactions: 
Habis Sidang Akhbar semalam, aku terus turun kebawah keluar dari Pejabat DAP di Wisma DAP Perak. dekat bawah beribu-ribu penyokong-penyokong Pakatan Rakyat berkumpul sambil kusyuk mendengar ucapan dari Dr.Hatta Ramli. macaam biasa la, ucapan yang berdegar-degar.

Sikit penjelasan dari Dr.Hatta Ramli -
  • UMNO mengatakan bahawa Speaker DUN tak boleh panggil Ahli-Ahli Dewan untuk satu Persidangan tergempar dan ianya adalah tidak SAH dari segi perlembagaan, tapi depa pi fail mintak mahkamah tolak keputusan Speaker yang gantung tugas depa supaya depa dapat masuk Dewan... jadi apa fikiran korang?
Tutup kes UMNO BAHLOL.

Masa Dr.Hatta dok bagi ceramah tu aku angkat kaki pi lepak kedai Mamak (aku tak tau sape owner kedai ni, mungkin jugak anak beranak Zambry...). masuk dalam kedai, aku bukak laptop (mekasih dekat geng yang bagi pinjam laptop dan BerukBand sepanjang aku lepak sini...) kendian aku update berita pertama dalam blog aku berkenaan apa yang berlaku di Bangunan SUK semalam - rujuk [sini].

Diakhir entri tu aku ada habaq "Tengah-tengah aku dok menaip ni ada pulak SB-SB dari depan SUK dok langkah datang...".

Dalam masa 5-10 minit lepas aku offline, aku dengar kecoh-kecoh dekat luar... dahhh... depa buat hal dahhh...

Aku simpan laptop, sandang balik beg atas belakang, capai kamera chow...

Rupa-rupanya geng-geng yang aku ingat SB-SB tadi dah berkumpul dekat satu kedai "Kamisuka Kopitiam" (ownernya orang UMNO) dekat hujung direct bangunan ni, ada la dalam 50 orang atau lebih. puaka-puaka tu pulak dok provoke orang ramai yang dok berkumpul dengar ucapan Dr.Hatta.

Kebetulan pulak masa Dr.Hatta tengah berucap YB Lim Kit Siang sampai, lepas YB Lim Kit Siang sampai, Dato' Seri MB pulak keluar tinggalkan Pejabat DAP. masa tu la mangkaq-mangkaq tu buat gila babi sekali lagi.

Ada orang tempatan dekat situ bagi tau aku mamat Songkok Tinggi tu bergelar Ayahanda dalam pertubuhan P*K*DA Ipoh... betoi tak betoi aku tak tau. masa kejadian ni aku tak perasan mamat Songkok Tinggi ni ada ke tak tapi yang pastinya kalau korang tengok dalam gambar dekat atas tu, mat misai ngan baju belang biru tu pun ada.

*yang muka macam KJ pun ada gak 2-3 orang hahahahaha..!!

Depa pakat-pakat dok balik batu, botol dan cawan kearah orang ramai yang berhimpun. ada sorang petugas keselamatan Pakatan Rakyat sempat depa tarik bawak masuk dalam Kopitiam tu kendian depa pakat-pakat belasah ramai-ramai.

Jadi dekat sini sapa yang menganjurkan keganasan? korang pikir la sendiri. yang beribu-ribu (penyokong Pakatan Rakyat) atau geng-geng SB dan P*K*DA?

Patutnya yang beribu-ribu ni la lebih berkemungkinan untuk buat kecoh tapi dekat Malaysia terbalik. geng minoriti yang selalu buat kecoh dan selalunya geng minoriti ni ialah ahli-ahli UMNO/P*K*DA yang mendapat PERLINDUNGAN PENUH dari pihak PDRM.

Ini bukan fitnah. ini adalah tuduhan yang berbukti dan aku dah jelaskan sebelum ni dalam entri ni siap bukti bergambar dan video rakaman lagi (akan diupload kemudian). untuk bukti bergambar korang jenguk je dekat [sini].

Dari pemerhatian aku sepanjang 10 tahun mengikuti perkembangan politik Malaysia, aku dapat simpulkan bahawa penyokong-penyokong Pakatan Rakyat sering digambar dengan berbagai gambaran yang tidak baik padahal yang tak baik tu adalah dari kalangan UMNO/BN sendiri.

Depa ni banyak berselindung disebalik pihak PDRM dan juga pandai memanipulasi pertubuhan-pertubuhan terutamanya P*K*DA. P*K*DA ni pulak ahli-ahlinya BANGANG. amar makruf nahi mungkar tapi perangai macam anak setan.

*brader dalam gambar ni mengaku ahli UMNO masa Edisi 7 interview dia... ikut kenyataan "BERANI"nya, krisis di Perak tak kan berlaku kalau UMNO dibawah pimpinan Najib tak buat rancangan Gila Babi macaam yang berlaku sekarang.
Yang pegang jawatan dalam PDRM pun ramai yang BANGANG. TERUTAMANYA yang berpangkat. mentang-mentang hangpa "POLIS" ada pistol dengan gari dekat pinggang, hangpa nak tunjuk HERO. kalau berani pi lawan mungkar nangkir la woi..!

Lagi satu yang aku dok perati dari 10 tahun lepas... tiap kali ada kekecohan dekat mana-mana, jurugambar RTM, TV3suku, Utusan dan Berita Harian mesti ada "at the right place anda the right time..!". yang ni aku paling heran.

Nampak sangat perancangan MENATANG..!

Khak Ptuih...!

-Tamat Edisi 339: Hari Ini dalam Sejarah-

Kisah-kisah sebelumnya :
*terima kasih dari teman Topengperak_Xinwugi kepada pembaca-pembaca setia weblog teman yang tak seberapa ni. juga kepada pengkomen-pengkomen yang sangat-sangat aktif. master yoda, darth vader, zali, chot, sasaudengo, tok sidang, |1f34|-|1r3, orang tanjung, paloi bin mulau, sepat_ronggeng, tok ggawo, tungaklangit, belalang tempur, anonymous-anonymous sekelian dan jugak ramai-ramai lagi yang nama tu aku tak taip kat sini (mintak maaf ramai sangat sampai teman tak ingat...) korang semua best.

Selisih pendapat tu perkara biasa, tapi kalau sampai tahap macam Songkok Tinggi dengan dia [ni] memang dah melampau...

3 Pilihanraya Kecil Serentak - malaysiakini

Reactions: 
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai akan diadakan serentak pada 7 April ini.

Dengan keputusan itu, ketiga-tiga pilihan raya kecil iaitu kerusi Parlimen Bukit Gantang dan dua DUN - Bukit Selambau dan Batang Ai akan diadakan pada hari yang sama.

Batang Ai terletak di Sarawak manakala Bukit Gantang di Perak dan Bukit Selambau di Kedah.

Hari penamaan calon bagi kerusi DUN Batang Ai juga akan diadakan serentak pada 29 Mac, kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof di Kuching sebentar tadi.

Asst. Professor Dr. Shamrahayu Ab. Aziz..? - malaysiakini

Reactions: 
Bernama melaporkan begini...
  • Beliau berkata tiga usul yang diluluskan adalah tidak berperlembagaan.
  • Ini kerana persidangan itu diadakan 100 meter dari Bangunan Dewan Undangan Negeri, bertentangan dengan Aturan Mesyuarat, yang menyatakan bahawa masa dan tempat persidangan itu mestilah yang diwartakan, katanya.
  • Beliau merujuk Aturan Mesyuarat 10(1) yang menyatakan terma Dewan Undangan Negeri ialah pada masa dan tempat yang ditentukan oleh Sultan Perak dari masa ke semasa melalui pengisytiharan yang diwartakan.
Kemudian seorang sahabat menghububungi aku melalui email mengatakan...
  • Kedua, beliau dari Islamic Law Department bukan Public Law Department (yang berkaitan dengan Constitutional Law)
  • wasaalam.
Aku cuma nak bagi satu kenyataan yang mudah...

Kalau nak tau apa-apa tentang kereta, pi la tanya pakar kereta. yang hang pi tanya pakar basikal tu buat apa?

BERNAMA pun dah kena beli dekat UMNO/BN ka..?

03032009 dalam kenangan

Reactions: 
Petikan comment dari blog yang teman lusuri.
  1. Dalam chinese 3 - 3 - 09 adalah Sang Sang Weng Kau yang bermaksud alive forever more
  2. Demokrasi bawah pokok , dari rakyat , untuk rakyat , demi rakyat
  3. MIT and Harvard have commencement in open space. Front of the dome (MIT). Under trees (Harvard)
  4. The birth of democracy from The Tree Of Democracy. Let it plant the seeds of wisdom and justice in all of us and let it grow in all of us and prosper for a better and brighter Malaysia

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً


Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam hati mereka, lalu Ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka, dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya;

surah Fath : 18

Lu orang apa hal pulak?
Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini melarang Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak sah.
Atas akta apa? seksyen berapa? cer bagi detail sikit. At least rakyat akan faham. Setakat cakap melarang itu melarang ini sesiapa pun boleh. Kalau dah kata tak sah tak pa la. Kami terima tapi sampai bila Speaker tak boleh panggil dewan bersidang? Ingat lebih 6 bulan dewan bubar secara automatik. Lagi satu Sidang Tergempar DUN Perak habis pukul 1033 pagi. Keputusan tak dah pukul 1045 pagi. Apa cite pulak tu?

Teman confuse la pulak
Majlis Peguam Malaysia mempertikaikan keputusan melarang peguam persendirian mewakili Speaker DUN Perak V Sivakumar seperti diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini.
Nak kena pakai Penasihat Undang Undang Negeri ye. Masalahnya Penasihat Undang Undang Negeri dah mewakili Zambry; jadi boleh ke dia wakil kedua dua nya bila deme berlawan antara satu sama lain? Kalau boleh macam mana ek?


Kenangan menyaksikan sidang dewan bawah pokok juga akan menjadi bahan untuk teman ceritakan kepada anak cucu teman nanti. Dengan berpayung kan pokok dari terik matahari. Rakyat yang berbilang bangsa berpegang tangan membentuk benteng sebagai dewan. Ianya satu nostalgia. Ianya satu kenangan buat teman.

peihong

Whatever pun sidang tergempar tu dah dijalankan, sah atau tidak dari segi perundangan atau pun tempat bersidang; apa teman pedulik bagi teman yang kurang cerodik ni teman nampak usaha Nizar dan ADUN Pakatan Rakyat yang juangkan nasib rakyat negeri Perak. Bagi teman itu dah memadai untuk teman tido lena malam ni. Sama ada Sultan Azlan Shah perkenan atau tidak DUN Perak bubar, itu teman tak boleh nak ulas. Kalo diperkenan alhamdulillah. Pilihanraya satu negeri. BN menang teman terima PR menang teman terima. Bukannya tak biasa hidup bawah pemerintahan kerajaan BN pun. Sepanjang hidup baru 11 bulan je merasa pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat. Kalau tak diperkenankan life goes on.

Cuma mintak mintak teman kalau diperkenankan jangan memberontak pulak puak UMNO. Ingat UMNO tak pernah derhaka pada Sultan...

wa chow sin

-de' anje online

338: HIDS (bhg 5) Sidang DUN Pokok Sena - malaysiakini

Reactions: 
Lepas semua ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat sampai dekat kawasan berkumpul (lebih kurang 100 meter dari Bangunan SUK) satu perbincangan kecil diadakan diantara depa. aku tak tau apa yang depa dok bincang sebab aku amik masa tu pi bli air... kering anak tekak beb...

Yang aku tau, bila aku pergi semula dekat tempat depa berkumpul, depa buat announcment mengatakan bahawa Speaker telah bersetuju untuk mengadakan Sidang Tergempar DUN di lokasi yang telah dipersetujui oleh semua ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat iaitu dibawah Pokok Sena (dekat situ jugak) dengan izin YB Pokok Sena, Saudara Mahfuz Omar (yang ni aku reka...).

Orang ramai yang datang bertepuk tangan dan menyatakan persetujuan terhadap persidangan DUN yang bakal diadakan sat lagi dekat bawah Pokok Sena tu.

Tak sampai seminit, orang ramai (lebih kurang 500 orang) berpadu tenaga membentuk satu lingkaran bulatan mengelilingi kawasan tempat Dewan akan bersidang menjadikan kawasan dewan berada dalam satu bulatan benteng manusia sebagai simbolik bahawa rakyat mempertahankan Dewan Undangan Negeri dan juga para Ahli Dewan Yang Berhormat.

Satu lagi sejarah tercipta di Malaysia di mana buat julung-julung kalinya Dewan Undangan Negeri mengadakan Sidang Tergempar di satu kawasan yang terbuka disaksikan oleh orang ramai yang hadir.

Itu sejarah yang pertama di Negeri Perak dan juga di Negara Malaysia dan mungkin juga di dunia..! sebuah negara yang telah menyambut kemerdekaannya yang ke 51 terpaksa mengadakan Sidang DUN di bawah Pokok Sena padahal Negara ini tidak dilanda gempa bumi atau tsunami atau apa-apa bencana alam yang merosakkan Dewan yang biasa digunakan untuk tujuan itu..!

Inilah Negara DEMOCRAZY Malaysia... Malaysia Boleh...!!!

Para ADUN dan EXCO Perak pun pada hari ni telah tercatit nama depa dalam sejarah Malaysia sebagai para Ahli DUN yang pertama menyertai Sidang Dewan Undangan Negeri di bawah Pokok Sena.

Yang paling menarik ialah bila Setiausaha DUN yang baru dilantik semalam telah memulakan tugas pertamanya di tempat yang paling istimewa hari ini.

Semua yang datang ke tempat kejadian adalah sebahagian dari sejarah... Ur the part of history..!

Balik pada Sidang Dewan... lepas bersiap sedia dengan pakaian rasmi seorang Speaker, Sidang Dewan dimulakan dengan ucapan dari Tuan Speaker disusuli oleh bacaan doa oleh Ustaz Misbahul Munir selaku Setiausaha DUN. seterusnya perbahasan berjalan. apa yang depa bahaskan aku tak tau sebab aku lebih minat nak snap gambar-gambar keliling.

Aku tengok wartwan Utusan, RTM, TV3suku dan Berita Hairan pun ada jugak. bukan main bersungguh depa dok shot gambar dengan camera dan video masing-masing. tengok gaya buat kerja memang cukup-cukup profesional, tapi result dari depa memang ProveSial..! korang tengok je la laporan dalam berita depa...

Ada tak depa laporkan perbuatan samseng-samseng macam dalam entri sebelum ni? korang tau tak masa samseng-samseng tu masuk setan, wartawan TV3suku dok berdiri dengan bapak VCam betul-betul dekat sebelah samseng tu tapi sikit pun beruk TV3suku tu tak rakam perbuatan samseng-samseng tu.

Lepas selesai Sidang Tergempar DUN, semua Ahli Dewan bersurai menuju ke Wisma DAP Perak untuk satu sidang akhbar bagi menjelaskan semua perkara-perkara berkaitan hari ni.

bersambung bahagian 6...

339: Hari Ini Dalam Sejarah (bhg 4) - malaysiakini

Reactions: 
Jam smilan malam tadi penat sangat, aku bantai tido. ni baru bangkit. sambung balik entri tadi. masuk bahagian ke-4 pulak.

Lepas mangkaq-mangkaq tadi buat kecoh, para ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat buat keputusan untuk berundur bagi mengelak dari berlaku perkara yang tak diingini. jadi kami berundur dan berkumpul dekat bawah Pokok Sena dulu manakala separuh lagi yang hadir masih tak berganjak dari tempat tadi dok halang mangkaq-mangaq tu supaya dari terus menyerang Dato' Seri MB.

Lepas tu secara drastik, para ADUN dan EXCO bergerak sepantas kilat melalui jalan pintas ke Bangunan SUK dan semuanya berjaya melepasi halangan pihak polis sebab masa tu polis tengah leka. depa pakat-pakat buat bodoh konon tak nampak perbuatan mangkaq-mangkaq tu dok provoke orang ramai yang masih berkumpul dekat tempat tadi.

Dalam depa dok buat bodo tu, depa telah dibodokan oleh para ADUN dan EXCO sebab depa tak perasan rombongan ADUN dan EXCO menyerbu masuk melepasi kawalan keselamatan yang pertama.

Lepas kawalan keselamatan yang pertama, para ADUN dan EXCO terpaksa berdepan pula dengan halangan dari FRU yang dari awal telah mengepung Bangunan SUK. rundingan cuba diadakan tetapi tidak mendapat kerjasama sepenuhnya bilamana pihak FRU hanya membenarkan Speaker dan ADUN Barisan Nasional memasuki Bangunan SUK.

Dalam-dalam dok runding tu pulak, sempat jugak beberapa ADUN dan EXCO kita merasa penangan buah tangan dari FRU. ada yang kene cekik, ada yang kene tolak sampai nak tersungkur.

Tapi yang aku sedih sangat bila ada sorang cina (aku tak kenal siapa dia ni tapi aku rasa salah sorang setiausaha ADUN/EXCO Pakatan Rakyat kot...) yang tergolong dalam golongan kurang upaya (cacat sebelah kaki) kene rentap dekat FRU dan SB-SB yang bertugas. aku tengok depa layan dia ni macam anak patung je.

Aku rasa itu adalah tindakan yang PALING ADIL pernah dibuat oleh pihak FRU. langsung tak nampak unsur-unsur BERAT SEBELAH. syabas kepada FRU kerana berjaya MEMBUKTIKAN KEPADA DUNIA bahawa sistem DEMOCRAZY memang wujud di Malaysia dan pihak-pihak yang berkenaan telah berjaya MEMANIPULASI pihak keselamatan untuk kepentingan diri mereka. SYABAS...!!!

Rundingan berlaku hampir 15 minit tapi tak membuahkan apa-apa hasil sebaliknya diugut pulak dengan siraman air chemical. para ADUN dan EXCO diarah supaya meninggalkan kawasan luar Bangunan SUK yang jadi Kubu FRU sejak malam selasa. kalau tak keluar, tindakan akan diambil.

Macam tu pihak keselamatan melayan para ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat. aku suka dengan bila ada orang pro Pakatan Rakyat dan BN bagi alasan depa cuma menjalankan tugas je... jangan salahkan depa.

Dulu aku boleh terima alasan macam tu. tapi bila aku fikir balik, kalau bos korang bagi arahan pi bunuh orang, WAJIB ke korang ikut? Undang-undang dah sebut bahawa pihak polis tidak ada kuasa untuk menghalang mana-mana ADUN atau EXCO menghadiri Sidang Dewan Undangan Negeri dan arahan untuk menghalang depa ni adalah satu kesalahan dan boleh dihukum penjara hingga 7 TAHUN..!

Polis yang sepatutnya menegakkan Undang-Undang di Malaysia melanggar Undang-Undang. ini betul-betul sistem DEMOCRAZY..!

Lepas gagal mendapat kerjasama dari pihak FRU melalui rundingan, para ADUN dan EXCO sekali lagi mengalah dengan berundur semula ke kawasan lapang lebih kurang 50 meter dari Bangunan SUK.

Sampai bila-bila aku ingat muka ni sebab dalam ramai-ramai selain Mamat Songkok Tinggi, dia ni la yang kedua paling kurang ajar masa kecoh-kecoh tu. Songkok Tinggi nak pi bantai Dato' Seri MB dia buat bodoh, tapi bila Petugas Unit Kawalan Keselamatan Pakatan Rakyat halang Songkok Tinggi, dia ni dok jerit-jerit macam anak anjing baru beranak "jangan berani sentuh dia...!!! jangan berani sentuh dia...!!!" bajingan sungguh...!!!

Bersambung bahagaian 5...