Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, March 16, 2009

Bila Ada Pilihan Raya, Undilah Siapa Saja Tapi Jangan Undi UMNO - A Samad Said

Reactions: 
Dalam keadaan semasa saya melihat hanya PAS dan KeADILAN yang boleh menyelamatkan orang Melayu. Sekiranya orang Melayu merasakan teraniya, sokonglah dua parti ini,
Saya bukan diperalatkan tapi dimanfaatkan. Dengan itu, kita berada pada situasi menang-menang. Dalam keadaan semasa saya melihat hanya PAS dan KeADILan yang boleh menyelamatkan orang Melayu. Sekiranya orang Melayu merasakan teraniya, sokonglah dua parti ini,

Ini kata2 yg keluar dari Pak Samad sendiri... dan Pak Samad mencabar pemimpin kerajaan Umno/BN untuk turun berkempen dalam pilihan raya kecil yang akan berlangsung tidak lama lagi dengan bercakap dalam bahasa Inggeris.

Tidak mustahil isu PPSMI ini akan dibincangkan dalam Perhimpunan Agung Tahunan Umno, yang dijadual akhir Mac ini.

“Dan dalam perhimpunan itu, oleh kerana pemimpin Umno terlalu mengagungkan bahasa Inggeris, adalah lebih baik mereka, dari peringkat atas hingga ke bawah, berbincang dalam bahasa Inggeris,” tegas A Samad.

“Dan juga dalam kempen-kempen mereka pada masa akan datang juga, mereka kena gunakan bahasa Inggeris, jangan guna bahasa Melayu. Kalau nak bermesyuarat pun gunalah bahasa Inggeris kerana bahasa dan minda mereka adalah Inggeris,” ujar pejuang bahasa itu lagi.

“Apakah hanya untuk mendapat undi dan kuasa, mereka guna bahasa Melayu, tetapi bila dapat kuasa mereka akan membuang bahasa Melayu. Kalau ada kempen-kempen mereka, kita perlu berani jerit kepada mereka, cakaplah bahasa Inggeris,” kata A Samad ketika berucap pada program Gema Rakyat, “Isu PPSMI, Kita Pantang Berundur”.

Wahh... Pak Samad betul2 punya marah ni... amacam sekelian warga umno... ada berani ke sahut cabaran Pak Samad kita ni...???

Dan sekarang gelombang TAK NAK UMNO/BN... tapi ummi tergelak bila Zambry kata UMNO pun sedang menerima gelombang perubahan... memang la gelombang tak mahu kan BN... kuang... kuang... kuang...

-Pinkturtle

Zambry Mugabe: SAH Ka Tak SAH..? - malaysiakini

Reactions: 
Aku tengah layan TV3suku (walaupun tension gila). TV3suku dok interview Zambry pasai isu kena gantung sidang dewan.

Zambry habaq, kes dia dengan Gobind tak sama pasai kes Gobind dibahaskan dalam dewan manakala kes dia tidak dibahaskan dalam dewan.

Lepas tu Zambry habaq lagi, tindakan Sivakumar tak SAH.

Kah kah kah kah kah ... !!! macam la hang tu MB yang SAH..! kah kah kah kah kah ... !!! mat haram nak lebong pasai SAH atau tak SAH ... !!!

Lagi satu, kalau berani, pi la masuk sidang DUN kita tengok... awat tak berani? yang hang pi kunci Pintu Pagar Pejabat SUK Perak tu buat apa?

SAH ke tu? bagi arahan pun tak dak hitam-putih... penakut la tu..! awat tak habaq arahan datang dari sape? takut? takut pasai apa? pasai arahan tu tak SAH ka?

Dah la pegang jawatan cara tak SAH, lantik pulak EXCO dengan cara yang tak SAH, tambah pulak lagi penasihat bertaraf EXCO dengan cara yang tak SAH, lepas tu bagi pulak arahan yang tak SAH, lepas tu nak cakap pasai SAH atau tak SAH...???

Woi mamak...!!! kasik cermin diri dulu laaa...!!!

Calon PAS PRK Bukit Gantang - malaysiakini

Reactions: 
UMNO/BN awal-awal dah umumkan calon depa bagi Pilihanraya Kecil di 3 kawasan yang bakal diadakan.

Cuma sekarang tunggu calon dari Pakatan Rakyat je. teman dah dapat maklumat berkenaan calon yang bakal dipertaruhkan dalam PRK Bukit Gantang.

Kalau nak sebut nama dekat sini, jangan harap. kalau ada yang call aku personal nak usya-usya sape calon pun insya-Allah aku tak mau habaq. hahaha... nak tau jugak boleh... tolong top-up dekat aku RM500 tak pun bank in dalam tabung Sumbangan untuk BloggersNetwork@Perak RM50.000. tak dapat RM50.000, dapat RM100.000 pun jadik la. kami bukan nak banyak pun... hahaha...!!!

Aku buleh bagi klu je... hangpa tengok sape antara ramai-ramai yang dok pusing Negeri Perak. kelulusan pulak kalau nak banding dengan calon UMNO/BN tu macam langit dengan bumi. nama calon ni cukup terkenal dekat Istana.

Yang pastinya, kalau sebut nama, orang "Luar Negara" pun tau... hangpa teka la...

Pesta Lompat Datang Kembali..! - malaysiakini

Reactions: 
Macam biasa, bila dekat dengan Pilihanraya atau dalam masa kempen pilihanraya, makin banyak katak-katak bakal naik atas baruh. ini jugak akan berlaku dalam masa terdekat dan aku rasa musim ni adalah musim yang paling meriah dalam sejarah negara Malaysia.

Yang pastinya dalam UMNO ada katak, dalam Pakatan Rakyat pun ada katak. 2-2 katak bagi aku memang tak boleh pakai. kalau setakat nak buat suasana meriah, nak bagi surat khabar laku, nak bagi hit blog mencanak-canak memang banyak kali ni.

Aku dengar-dengar tak kurang dari 5 cawangan komponen Pakatan Rakyat dan jugak komponen Barisan Nasional bakal gulung tikar. yang dari Barisan Nasional lompat masuk Pakatan Rakyat, yang dari Pakatan Rakyat pulak lompat masuk Barisan Nasional.

Lepas tu 2-2 parti pulak masing-masing dok habaq yang ni hero, yang tu hero, yang haram jadah, yang ni haram jadah, yang tu memang selama ni tak dak dalam parti pun tak pa, yang ni pun sama. senang kira, 2-2 dok pakai modal sama. politik.

Dalam dok kalut-kalut lompat sana lompat sini, ada 2 benda yang aku heran sangat-sangat.

Heran no 1, tiap tahun aku dok dengar ahli UMNO lompat masuk Pakatan Rakyat. tapi jumlah ahli UMNO tak pernah kurang-kurang dari dulu. mantain... mungkin jugak dia jadi sistem barter bila ahli Pakatan Rakyat lompat masuk UMNO pulak.

Heran no 2, tiap kali ahli Pakatan Rakyat lompat masuk dalam UMNO, jumlahnya jarang kurang dari 10,000. kalau kira-kira semua sekali jumlah yang lompat, dalam komponen Pakatan Rakyat sekarang tinggal ADUN-ADUN ngan Ahli Parlimen je. yang lain semua dah keluar masuk UMNO.

Pengalaman aku masa PRU-12 lagi best. aku ingat lagi masa kempen PRU-12 hari tu, dekat Terengganu, UMNO buat majlis lompat beramai-ramai. ahli PAS masuk UMNO, dekat 10 cawangan tutup.

Berita tu masuk dalam TV3, RTM1, RTM2 dan semua media KERAjaan. aku perasan 4-5 orang dalam gambar tu... macam pernah tengok muka tu. lama lepas, baghu aku teringat. masa PRU-11 aku bertugas cover berita Pilihanraya area Pantai Timur, 4-5 orang dalam gambar yang pakat-pakat lompat tu la yang aku interview masa PRU-11 dulu.

Masa aku interview depa dulu, depa lompat dari PAS masuk UMNO jugak..!

Kah kah kah kah kah ... !!! lepas tu aku call member aku yang sama-sama bertugas dekat Terengganu dulu, tanya pasai 4-5 orang yang masuk TV tu. geng aku bagitau sebenarnya depa bukan lompat...

Depa reniew Road-Tax... ahli UMNO tiap kali PRU/PRK memang selalu depa reniew Road-Tax depa... sekali reniew dapat la RM500...

Ooooooooo... giiituuuuuu...

Lebih 20 Calon hilang kelayakan tanding? - malaysiakini

Reactions: 
  • Lebih 20 calon yang bertanding pada pemilihan umno kali ini dijangka menemui Jawatankuasa Disiplin parti minggu ini, dipercayai berhubung kes salah laku kempen dan politik wang.
  • Mereka termasuklah beberapa calon jawatan utama yang berkemungkinan dikenakan hukuman hilang kelayakan bertanding.
  • Beberapa calon terbabit yang disebut-sebut tidak dapat dihubungi mStar Online yang berusaha menghubungi mereka.
  • "Difahamkan Lembaga Disiplin sudah mengeluarkan surat...dipercayai beberapa calon utama terlibat.
  • "Ada yang merayu dan ada kemungkinan hilang kelayakan bertanding," kata sumber kepada mStar Online hari ini - sumber [sini].
Kah kah kah kah kah ... !!! aku tau dah sape..!

Semalam ada sekor toyol melalak habaq dia kena sabotaj kan..?

Kah kah kah kah kah ... !!! toyol dah terperangkap dalam botol ke..?

Kah kah kah kah kah ... !!!

Zali mana woi...???

Lagi Kisah Jamal dan Osman: Amik Lagi Habuan Kau..!

Reactions: 
So… hangpa dah tengok teks ucapan Osman Jailu dalam blog Albanjari? kat [sini], [sini] dan [sini]?

Jadi aku nak cerita sikit tentang ucapan tu. Sebab Albanjari cuma dapat smuggle teks ucapan tu… tapi dia tak berapa tau orang-orang dibelakang Osman Jailu.

Albanjari tulis, “Kata sahabat wak, ciberboron - aku tak mau hentam Osman lebih-lebih berkaitan ceramah tu sebab bukan otak dia yang menghasilkan ucapan tu. Yang bestnye, muka pertama teks ucapan tu siap ada jata (lambang) negeri kat bahagian atasnya. Macam datang dari pejabat SUK je.”

Memang betul... teks ucapan tu ada lambang negeri Perak sebab ditulis di Pejabat Menteri Besar Haram. Penulis teks ucapan tersebut ialah Setpol Zamry… Hamdan Taha. nak harapkan Osman buat ucapan? banyak tanda titik macam cara aku tulis… sebab dia gagap.

Pada muka surat pertama ucapan tersebut. Osman mengucapkan terima kasih kepada Pekida Malaysia dan kalau hangpa nak tau, Osman cuma berani balik disebabkan dia mendapat perlindungan Pekida. Kalau tak dak Pekida… hangpa ingat dia berani balik ka? Dan hari tu juga, dia kena keluar RM30,000 ringgit dan dua ekor lembu untuk dikorbankan. La ni baru ada akai. Dulu masa jadi EXCO PR… orang tolong dia. La ni, nak buat apa pun semua pakai duit. Tak sampai setahun, habih la 2-3 juta yang dia dapat tu. Lepas tu… balik jual bundle.

Dalam muka surat pertama juga, ditempat dimana Albanjari meletakkan perkataan HOT!!!, ada tertulis nama “Rakan-rakan yang berhormat, Yg Berbahagia, Tuan Jamaludin Yusof” (Perhatikan diatas garisan hitam).

Siapa Jamaludin Yusof? Ini adalah Ketua Bahagian PKR Kuala Kangsar. Hari tu aku ada tulis tentang beberapa Ketua bahagian PKR yang telah berjumpa Osman dan Jamaludin, dan aku tak pasti mereka ini menyokong Jamal dan Osman… tapi ada agenda tersembunyi mereka yang aku akan cerita kemudian nanti. Bukan Jamaludin Yusof saja... ada lagi Ketua Bahagian PKR yang secara diam-diam telah berjumpa Jamal dan Osman untuk merencanakan sesuatu. Yang ni tunggu dulu… ada dua tiga perkara lagi yang aku kena settle, sebab perkara ini melibatkan kepimpinan tertinggi PKR. So... kalau hari tu aku kata aku dah tak minat dengan krisis perak… ada sebabnya.

Dalam muka surat 5, Osman berkata... ” sekarang Pakatan Rakyat berada dikemuncak, BN berada diambang kematian dan kepupusan. Adalah kerugian bagi saya menyokong BN dan menjadi ADUN Bebas…”

Aku tak mau kata Osman ni bodoh… sebab dia memang bodoh.

Dan dalam muka surat 6 dan 7, Osman menyalahkan hampir keseluruhan kepimpinan Pas, DAP dan PKR… kecuali dirinya dan Jamaludin. Dan sebab utama mengapa dia keluar dari PR adalah kerana tidak mampu menjalankan amanah dengan baik kerana pentadbiran mempunyai kepincangan yang amat jelas. Dan dia cukup marah dengan Nizar, Ngeh dan Nga.

Sebenarnya… Osman ni bukan tau apa… dia cuma Pak Turut kepada Jamaludin. Osman digunakan oleh Jamaludin sebagai rakan untuk mengugut Nizar, Ngeh dan Hj. Ismail. (Masa tu Ketua PKR Perak)

Sebab utama Osman dan Jamal keluar PR dan jadi ADUN bebas bukan pasai lain.. tapi pasai balak. Aku dah tulis benda ni… lama sebelum krisis Perak berlaku. Bulan December tahun lepas.
EXCO PKR yang aku katakan mendapat kawasan balak dan kemudian diberikan kepada Raja Ahmad… adalah Kapt. (Bodoh) Osman.

Dan sebab mengapa Nizar menolak permohonan balak yang dibuat oleh Osman telah aku tulis pada perenggan terakhir tersebut.

Dalam muka surat 8, Osman menyalahkan pemimpin negeri PKR yang mahu menyingkir mereka. Aku tau… dia menyalahkan Hj. Ismail kerana Hj. Ismail merupakan Ketua PKR negeri masa itu. Tapi adakah ini sebabnya? Osman dan Jamaludin telah melobi Anwar melalui Hj. Osman dan Azmin untuk menyingkir Hj. Ismail dari jawatan Ketua PKR Negeri. Dan Anwar telah menurut nasihat Azmin untuk menyingkir Hj. Ismail dan menggantikan beliau dengan Hj. Osman.

Adakah Hj. Ismail yang menyingkir beliau atau mereka yang berjaya menyingkir Hj. Ismail? Hj. Ismail telah pun tersingkir hasil komplot Kapt. (bodoh) Osman, Jamaludin, Hj. Osman dan Azmin. Kapt. (bodoh) Osman nak apa lagi? Hj. Osman pun dah dapat jadi Ketua PKR Perak, Jamaludin pun dah dapat jadi Timbalan Ketua PKR Perak… nak apa lagi? Kalau pun Hj. Ismail nak lawan Kapt. Osman... lawan la. Pasai apa sampai nak keluar PR?

So… ini bukan soal politik dalam parti. Bukan soal Hj. ismail nak singkir depa atau tidak... tapi pasal ketamakan dalam merebut konsesi balak. Aku berani kata, Jamal dan Osman pernah pergi berjumpa Timbalan Pengarah Perhutanan Negeri… minta diluluskan permohonan balak mereka.

Malah mereka pernah menggunakan nama kerabat diraja untuk memohon kawasan balak, tapi disekat oleh Nizar. Nizar melakukan ini kerana permohonan sebelum ini telah diberikan kepada orang Umno, bukan untuk membantu parti. Malah Osman dan Jamal menggunakan nama parti untuk memohon kawasan balak, tapi bila dapat… depa pulun sorang tanpa memberikan sesen pun pada parti. Yang depa tau… tambah bini.

Tak cukup dengan kuota bini yang halal… depa buat yang haram.

Osman dan Jamal marah kat Ngeh dan Nga… bukan pasai depa ni perjuangkan melayu… ptuih!

Nga pernah terserempak dengan Jamal di Grand Season Hotel bersama dengan seorang perempuan Cina yang seksi. Bila di tanya oleh Nga, Jamal kata itu bukan isterinya tetapi girlfriend. Nga marah kat Jamal kerana perbuatannya itu membahayakan dirinya dan bertentangan dengan ajaran Islam!

Malu aku nak cerita... bila sorang Cina bercakap tentang moral dengan seorang yang mengaku sebagai pejuang bangsa dan agama, tetapi berkepit dengan pelacur Cina.

Osman dan Jamal tak payah cakap pasal moral... pasal ugama.

Dan dalam muka surat 10, Osman menuduh mantan Pengerusi Perhubungan Negeri (Hj. Ismail la tu) sebagai dalang untuk menjatuhkan mereka.

Yang ni ada cerita hot. Aku dah kata… Kapt. (B) Osman ni bukan tau apa. Tu pasai ada perkataan (B).

Usaha untuk menyingkir Osman dan Jamal dari PKR dibuat oleh pemimpin atasan PKR. Aku pun pernah tulis, krisis perak ini seolah-olah bukan disebabkan oleh Umno… tetapi dirancang oleh sekelompok kepimpinan PKR.

Tinggal lagi, perancangan itu menjadi out of control. Aku tak boleh cerita sekarang… tapi bagi sapa-sapa yang tau cerita dalaman PKR bahagian Tanjung Malim sekarang, sudah tentu boleh mendapat clue.

PKR Bahagian Tanjung Malim sekarang menjadi rebutan dua tiga orang pemimpin PKR. Hangpa cari la sendiri buat masa ini. Aku tengah sebok nak berkampung di Bukit Gantang… nak sediakan beras dan gula untuk member-member blogger yang nak berkampung disana. Dah relax sikit nanti… aku sambung balik… kalau sempat la.

Kalau Najib jadi PM… mungkin kami pun ikut Anwar masuk penjara. Kalau Najib terlungkup... ha... ha... ha. aku boleh buat buku tentang bagaimana Jamal dan Osman diperbodohkan.

-PerakExpress.com

Menjelang 3 Pilihanraya Kecil - malaysiakini

Reactions: 
-tok iskandar

Menjelang PRK di Bukit Gantang, Selambau dan Batang Ai, petugas-petugas PR perlu bekerja keras dan mengembeling tenaga kerana bukan mudah nak menang kerana kita akan berdepan dengan seluruh jentera kerajaan UMNO-BN dan juga menteri pasola dan hulubalangnya dari negeri Pasir Dua Butir.

Kata-kata Tun Dr Mahathir tentang krisis di negeri Pasir Dua Butir yang disifatkannya tak ikut undang-undang bolehlah dijadikan bahan kempen kita di Bukit Gantang. Tok tak nak ulas panjang kata-kata mantan PM ni,rasa-rasanya kengkawan bloggers boleh paparkan dalam blog masing-masing.

Tabung yang kengkawan bloggers sediakan itu boleh membantu dan melancarkan kempen-kempen mereka kelak. Eloklah kepada para penyokong PR yang prihatin dan berkemampuan menyalurkan sedikit sumbangan kepada tabung ini.

Sedikit nasihat tok kepada rakan bloggers semua,berhati-hati memaparkan isu dalam blog masing-masing kerana kita sedang diperhatikan. Eloklah dapatkan nasihat peguam atau lebih elok jika PR sediakan barisan peguam untuk membantu mereka. Tok bimbang ada yang akan ditahan dan didakwa di mahkamah.

Rakyat marhain perlukan maklumat dan akhbar harakah dan siasah saja belum memadai. Kepentingan blog, you tube dan lain-lain perlu diambilkira.

Tok nak ulas tentang Bukit Gantang sikit. Setahu tok Bukit Gantang kubu kuatnya sejak dulu lagi. PAS baru je menang sekali dan tok nak pesan yang kita yakin sangat. Kena usaha lebih menangkis serangan daripada media-media totok umno.

Elakkan terlibat dalam segala provokasi yang cuba ditimbulkan oleh anasir yang tak bertanggungjawab dan kalau boleh jangan miss satu rumahpun bila berkempen.

Jika nampak sebarang aktiviti yang cuba mensabotaj kita, rakamkan segera dan jangan sekali-kali bersendirian ketika berkempen atau mengantung poster.

Selebihnya korang semua dah tahu dan yang penting jaga disiplin dan dengar kata pucuk pimpinan.InsyaAllah kita akan menang di Bukit Gantang, Selambau dan Batang Ai.

Program DS Ir Nizar Hari Ini (16hb. Mac, 2009) - malaysiakini

Reactions: 
3:00 Petang - Dialog MB Dato' Seri Ir Nizar bersama Pengerusi dan Setiausaha JKKK Parlimen Bukit Gantang di Dewan Orang Ramai Air Kuning.
*untuk maklumat lanjut sila hubungi Shaharudin di no 012 523 8483.

6:00 Petang - Lawatan ke Pasar Malam sekitar Air Kuning.

7:30 Petang - Solat Maghrib dan Kuliah Maghrib di Masjid Pengkalan Aur.

9:00 Malam - Ceramah Perdana Sempena Karnival Keluarga di Tapak Pekan Sehari Trong.
*untuk maklumat lanjut sila hubungi Zulkifli di no 019 545 3358 atau Amizan di no 012 464 6217.