Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, May 29, 2009

Terkini Dari Penanti - malaysiakini

Reactions: 
Poster calon PKR dikoyak. Poster Kak Min dinaikkan setinggi tiang letrik di kawasan selekoh Sekolah Menengah Guar Perahu.

ISA Memisahkan Nenek Dan Abah Hingga Hujung Nyawa...

Reactions: 
Jam 2.30 petang, jenazah telah disembahyangkan, namun belum ada tanda-tanda yang Abah akan tiba dari Taiping. Dimana saja kelibatku berada, pasti tetamu akan bertanya "bila lagi Mat Sah akan sampai? ". Aku hanya mengangkat bahu sambil memberi senyuman nipis.

Akhirnya, jam 3.15 petang, Abah dengan diiringi beberapa orang polis berpakaian biasa, berjalan masuk ke halaman rumah. Ketika Abah menjejakkan kaki ke ruang tamu ditempat dimana jenazah nenek di letakkan, suasana menjadi senyap seketika. Semua yang hadir memberi ruang untuk Abah mendekati nenek yang ditutupi kain batik berwarna hijau.

Abah duduk berteleku disebelah jenazah, perlahan-lahan beliau tunduk dan mencium pipi sejuk nenek. Abah mencium pipi kiri dan kanan... itulah ciuman terakhir dari Abah untuk nenek... Ku perhatikan Abah agak lama melekapkan hidungnya di pipi itu. Mungkin selama ini Abah tidak pernah terfikir, penahanan dibawah ISA akan menyebabkan beliau dan ibu kandung kesayangannya terus menerus terpisah hingga ke akhir nyawa... Ahh... terlalu zalim ISA ini ku rasakan...

Sebaik saja mengangkat wajahnya setelah mencium pipi nenek, ku lihat Abah menyapu matanya yang merah dan berair beberapa kali. Aku sendiri tidak dapat menahan rasa sebak melihat Abah berbuat demikian. Aku amat memahami, tentunya kerinduan Abah terhadap nenek tidak pernah terubat kerana selama tujuh tahun di kurung di Kem Kamunting, peluang untuk Abah bertemu nenek amat terbatas sekali. Pastinya Abah amat terkilan, cita-citanya untuk menjaga nenek ketika nenek tua dan sakit, tidak kesampaian...

Menyaksikan peristiwa itu, semua yang berada disekeliling jenazah nenek, turut merembeskan airmata. Masing-masing tak tertahan untuk meluahkan sebak didada. Tok Mat cuba menenteramkan Abah dengan kata-kata yang baik.

Abah tidak lama berada disisi jenazah nenek. Sebaik saja mayat dimasukkan kedalam keranda untuk dibawa ke kereta jenazah, sepantas kilat, sekumpulan polis berpakaian biasa mengepung abah untuk dibawa kedalam kenderaan khas dan terus bertolak ke tanah perkuburan keluarga Tok Mat di Segambut. Aku sendiri tidak sempat untuk bersalam ataupun bertanya khabar. Abah begitu cepat hilang dari pandangan...

Aku memandu sendiri ditemani Suhaib ke Segambut. Abah telah lama tiba disana dan beliau dibenarkan keluar dari Van untuk sama-sama membantu pengkebumian itu. Kesemua polis berpakaian biasa turut berada dikawasan sekitar lahad yang digali untuk menyimpan tubuh arwah nenek.

Aku menunggu hingga segalanya selesai termasuk bacaan doa talkin. Kemudian Tok Mat dan anak-anak bergilir-gilir menyiram air mawar dipusara nenek. Sebaik saja siap siraman terakhir, Abah diberi masa beberapa minit untuk bersalaman dengan adik-beradik dan saudara-mara yang hadir di tanah perkuburan itu... termasuk aku dan Suhaib. Aku tidak sempat bercakap dengan Abah. Aku hanya sempat mencium tangannya... pegangan itu terlepas dan bila kepala ku angkat, beliau telah berada beberapa meter jaraknya dariku , berjalan pantas di kerumuni sekumpulan lelaki menuju sebuah van bercermin hitam pekat yang diparkir betul-betul dihadapan kawasan perkuburan...

Selepas itu, aku tidak tahu dimana Abah berada... adakah beliau masih bermalam di salah satu balai polis di Kula Lumpur ini, atau pun terus dibawa pulang ke Kem Kamunting...

Yang jelasnya, kerinduan, cinta dan kasih sayang dari seorang ibu seperti nenek, yang telah dipisahkan dengan anaknya tanpa perikemanusiaan oleh akta Zalim ISA ini... akhirnya dibawa bersama ke liang lahad...

Al Fatihah...

*ralat (pembetulan)

Sumber -
Merah Hitam - Penulis Blog Merah Hitam adalah isteri dan bukannya anak kepada Saudara Mat Sah seperti yang dijelaskan sebelumnya, mangsa tahanan ISA yang setakat hari ini telah masuk 8 tahun penahannya dibawah akta zalim ini.

Ezam Marah Sebab Permohonan Balak Beliau Ditolak Banyak Kali?

Reactions: 
From Malaysia Waves by Tulang Besi
Penarik Beca dalam blog beliau berkata bahawa Ezam Mat Nor telah memohon kawasan balak di Kelantan beberapa banyak kali.

Penarik Beca berkata:

"Yang saya nak tanya kepada Ezam, siapa yang berkali-kali merayu-rayu agar diberikan kawasan balak di Kelantan tetapi tak dapat-dapat? Nasib baik tak dapat. Kalau dapat, buat sendiri atau suruh taukeh buat? Kalau dapat, adakah hanya kutip komisyen sahaja?"

Maklumat yang saya dapat ialah Husam disalahkan oleh Ezam kerana tidak meluluskan kawasan-kawasan balak tersebut. Apa yang saya tahu, kalau Husam Musa meluluskan permohonan-permohonan balak seperti ini, maka akan jatuh berdentumlah Kerajaan Tok Guru Nik Aziz.

Kita bernasib baik ada Husam Musa di dalam kerajaan Negeri Kelantan. Kerana sikap beliau yang tegas di dalam meluluskan permohonan balak menjadikan UMNO ketiadaan isu di dalam menyerang PAS. Hasilnya, PAS berjaya mempertahankan kerajaan negeri Kelantan secara jayanya pada PRU 2008.

Sebenarnya, isu balak inilah yang menyebabkan Husam Musa teruk difitnah. Saudara pembaca boleh membaca pendedahan yang dilakukan oleh saudara Penarik Beca dalam blog beliau satu masa dahulu.

Tapi, sekiranya Husam Musa mengikut kerenah dan tidak menapis permohonan-permohonan ini, nescaya akan jatuh tergolek kerajaan negeri Kelantan PRU 2008

Tulang Besi

Boleh Ke..?

Reactions: 
Jadi 2-3 hari ni aku tak dapat beronline sebab masalah BroadBand. jangan tanya dekat mana aku online hari, yang pastinya aku bukan dekat Penanti. sebab tu tak de apa-apa update dari Penanti buat masa ni. kalau ada pun melalui beberapa orang yang rajin sms aku perkembangan
dari sana.

Atas saranan beberapa komentar dalam blog ni, aku paparkan no akaun aku dekat sini kalau ada yang berminat nak bagi sumbangan.

No Akaun Maybank - 112026869679 (Mohd.Fauzi bin Mohd.Azmi)

Kalau cukup, pagi esok aku sampai Penanti Insya-Allah.

Penanti: Nak Tanya, Nak Tegur - malaysiakini

Reactions: 
Aku dapat SMS dari sorang otai dari PKR mintak tolong aku tanya beberapa perkara yang berlaku di Penanti dan aku jugak bersetuju dengan perkara-perkara yang dibangkitkan oleh otai kita ni.

Pertanyaannya ialah dimana para pemimpin Pakatan Rakyat dalam tempoh kempen pilihanraya Penanti..? mana Timbalan Presiden PAS dan KeADILan? mana Ketua Penerangan KeADILan..?

3 soalan tu datang dari orang kuat PKR sendiri dan kenyataan yang aku tengok dan dengar sepanjang aku berada di beberapa lokasi Pilihanraya Kecil sebelum ni ialah adanya kerenah-kerenah orang-orang Parti (malas nak sebut) yang demand bila dipanggil untuk berceramah.

Kalau takat panggil untuk ceramah kelompok, memang bolayan, jangan harap nak datang atau terima jemputan tu... tapi kalau ceramah tu ada DSAI, tak payah panggil atau jemput penceramah lain pun tak pe, diorang sendiri yang akan offer diri nak berceramah seplatform dengan DSAI.

Ini penyakit mental yang ada dalam kepala otak beberapa pimpinan parti yang aku malas nak sebut. bila DSAI turun, semua pakat-pakat hurung, bila DSAI tak de, semua pakat-pakat peram telur dekat rumah masing-masing. yang ni kenyataan. kalau tak percaya, boleh tanya sendiri dengan organizer-organizer ceramah dalam mana-mana pilihanraya kecil.

Teruskan sikap macam ni... baik untuk parti, baik untuk diri sendiri... senang rakyat nak perjatuh nanti... kalau tak percaya, cuba... tegur bukan sebab benci, tegur sebab tak mau jadik benci.

Penanti: Deal Antara UMNgok Dan Ngok - malaysiakini

Reactions: 
Semua sedia maklum bahawa UMNgok tidak bertanding dalam Pilihanraya Kecil DUN Penanti, tetapi semua juga sedia maklum bahawa UMNgoklah yang paling kecoh dalam Pilihanraya DUN Penanti.

Secara kasarnya kalau dilihat, UMNgok diwakili oleh Aminah Abdullah. tiada parti lain di Malaysia ni yang dapat menandingi ciri-ciri kempen seperti UMNgok. orang lama cakap, sekilas ikan dilaut, dah tahu jantan betinanya. sama jugak dengan cara kempen UMNgok.

Sape yang tak kenal banner-banner, poster-poster dan jugak bahan-bahan kempen UMNgok? dari dulu sampai sekarang tak pernah berubah. isu yang sama - liwat, cubaan rasuah, tawaran kedudukan dan bla bla bla... old fashion.

Jentera-jenteranya pulak semua orang pun dah tau... SPRM, SPR, PDRM (beberapa individu yang terlibat) dan jugak pihak Majlis. yang tu semua dah jadi macam komponen UMNgok/Barisan Nasiyonal.

Cuma kali ni cara pergerakan kempennya tak sama macam dalam dalam pilihanraya yang lepas-lepas. kali ni UMNgok bertindak lebih pondan iaitu tidak mengetengahkan calon dari gerombolan mereka tetapi menampilkan calon dari serpihan PKR.

Kak Minah ni pulak jenis yang Ngok... jadi cantik sangatlah bila sekor Ngok bergabung dengan UMNGok... dari sini timbullah Bongok.

Aku ingat lagi masa hari penamaan calon di Penanti, sambil-sambil dok lepak ngan kengkawan, kami sembang-sembang dan antara topik utama dalam sembang-sembang tu ialah "lepas penamaan calon ni mesti ada mana-mana calon bebas buat cerita Pakatan Rakyat offer duit mintak tarik diri"...

Itu antara topiknya dan tak sampai 3 jam pun lepas sembang-sembang tu, tau-tau jelmaan Atlantuya dah berkokok... kesimpulannya semua permainan ni dah ada dalam kepala otak kami. cuma pemainnya kita tak dapat nak teka sape tapi jawapannya kami dapat dalam tempoh tak sampai 3 jam. Ngok betul...

UMNgok tak bertanding di Penanti bukan sebab UMNgok takut kalah, tapi sebab dia tau dia memang akan kalah. rekod peribadi UMNgok setakat ni cuma menang di Batang Ai je... tempat lain TKO. jadi dalam PRK yang ni UMNgok tak letakkan calon sebab tak mau terjejas kreadibiliti. biar kalah sebab tak bertanding daripada kalah dalam pertandingan. itu ungkapan untuk mereka-mereka yang kehilangan telur.

Menggunakan Atlantuya sebagai proksi pula adalah rancangan spisis tak bertelur. UMNgok cuma nak test market. menggunakan seorang calon bebas dalam pilihanraya menentang PKR adalah satu srategi terbaru dari UMNgok.

Aku difahamkan bahawa UMNgok sedang menjalankan eksperimentasi dalam PRK Penanti. projek ini adalah salah satu langkah yang diambil oleh UMNgok untuk melihat populariti seseorang calon dalam pilihanraya.

Dalam satu mesyuarat rahsia yang telah diadakan, ada pemimpin tertinggi UMNgok meletakkan antara faktor kekalahan UMNgok dalam semua pilihanraya kecil di semenanjung ialah kerana orang ramai sudah muak dengan UMNgok/Barisan Nasiyonal. jadi eksperimetasinya ialah dengan meletakkan seorang calon yang akan mewakili UMNgok/Barisan Nasiyonal tetapi dengan lambang bebas.

Dan calon untuk ekperimentasi pertama ini ialah Atlantuya.lihat saja macam mana sokongan yang diberikan oleh UMNgok dan jentera-jenteranya kepada Atlantuya. setakat nak masuk RTM, TV3suku atau mana-mana media perdana, Atlantuya tak payah pening-pening. Atlantuya batuk je, wakil-wakil media perdana dah tau nak buat apa.

Cuba sape-sape yang ada connection lebih sikit siasat kemana Atlantuya lepas Fairus umumkan perletakan jawatannya. cuba semak balik kemana Atlantuya diantara tempoh mesyuarat pertama sehingga terakhir UMNgok dalam membincangkan soal nak letak calon atau tak di Penanti.

Siasat balik siapa-siapa yang berhubung atau yang dihubungi oleh Atlantuya dalam tempoh tersebut.

Berkenaan dengan apa yang diceritakan oleh Atlantuya iaitu tawaran wang sebanyak RM80.000 dan jugak jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang... itu aku tak mau ulas banyak. Jawatan tu ditawarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang kepada sesiapa yang memenangi pilihanraya tersebut.

Dealnya ialah (antara UMNgok dan Ngok)... kalau Atlantuya menang PRK Penanti, secara automatiknya jawatan tersebut akan disandang oleh Atantuya (mengikut tawaran Ketua Menteri) dan jangan terkejut kalau sebelum akhir tahun ini Atlantuya akan mengumumkan kemasukannya kedalam UMNgok setelah memegang jawatan tersebut.

Tujuannya..?Untuk merosakkan kreadibiliti Pakatan Rakyat. memang rosak kreadibiliti kalau asyik kene perbodoh je. yang tukang perbodoh tu pulak bukan calang-calang orangnya... budak tak habis sekolah je. tak ke Ngok macam tu.

Jadi Pakatan Rakyat buatlah sesuatu sebelum kena Ngok oleh si Bongok di Penanti.