Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, May 31, 2009

Nasib Pendidikan Islam...

Reactions: 
Salam sahabat blog...

Petikan akhabar...
  • " Ketika ini, calon SPM wajib mengambil enam mata pelajaran teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah dan Pendidikan Islam/Pendidikan Moral."Apabila jumlah mata pelajaran teras dikurangkan kepada tiga atau empat, setiap calon akan dikehendaki mengambil minimum enam sehingga maksimum 10 subjek dalam peperiksaan itu. " - Datok Alimuddin Berita Harian. 30 May 2009
Kerajaan akan mengurangkan jumlah mata pelajaran teras@wajib dari 6 kepada 3 atau 4 sahaja... Ini bermakana 2 @ 3 mata pelajaran akan dibuang dari mata pelajaran wajib!!!

Berikut adalah mata pelajaran wajib sekarang :

1) Bahasa Melayu
2) Bahasa Inggeris
3) Matematik
4) Sains
5) Pendidikan Islam @ Moral
6) Sejarah

Adakah Pendidikan Islam dan Sejarah bukan lagi mata pelajaran wajib!!! Tunggu dan lihat...

Memang benar2 ke arah 1Malaysia ni huhu...

Rasa hati : Sebak

Sumber - ...SemBang - SemBang BersaMa OraNg KaMpOnG

Muktamar PAS: Terus Ke Titik Pusat..! - malaysiakini

Reactions: 
Gua dah banyak rilek. Kembali ke medan tempur. Hehehe.

Kali ni gua nak ulas terus pada isu pemilihan Timbalan Presiden PAS. Dah dekat dah ni, tak sampai seminggu je lagi. Gua pun tak tau apa yg ada dalam tempurung lutut perwakilan kali ni. Sebab gua tak sempat lagi nak round 1malaysia, check fikrah diorg sume.

Apapun, kali ni gua direct je la beb. Malas nak kias2 dah.

Camni, skang ni nasib dan masa depan PAS kini tletak di tangan perwakilan. Samada PAS boleh gi jauh atau ke lembah kejatuhan, sumenya bgantung kpd kebijaksanaan pwakilan.

PAS skang ni HANYA selangkah jek lagi dari putrajaya. (meh aku ulang 51 kali, HANYA SELANGKAH BEB!!!). Usia PAS dlm Pakatan Rakyat baru jek setahun, dan skang ni dlm peringkat penyesuaian laa..

Camni la gua bagi contoh sket..Kalo korg kawin pun, malam pertama tu mesti korg mcm malu2 sket, nak pegang tangan pun seram sejuk lagi. Masih kekok2 lagi.

Masa tu korg mesti mcm still dlm proses nak memahami hati budi masing2, nak menyesuaikan diri dgn kehidupan baru bersama. Kalo dulu yg laki tu main campak je kain baju atas lantai, skang ni takleh dah la. Kena gantung baik2, pastu letak dlm almari.

Yg pompuan plak, kalo dulu malas basuh pinggan mangkuk, malas masak, skang ni dah kena bukak buku panduan memasak, nak kena masak utk suami tsayang.

So, dalam setahun melayari bahtera, mesti ada gaduh2 sket, pgeseran sket, utk mematangkan pkahwinan. Biasa la tu...

So skang ni, bila korg nak PAS teguh dlm PR, kena la pilih pemimpin yg hatinya, jiwanya, fikirannya, tindakannya menuju ke arah mperkukuhkan PR. Kalau korg tau calon tu hatinya, jiwanya, fikirannya, tindakannya sebaliknya, takkan la korg nak pilih dia. Kang tak pepasal plak dia buat kacau bilau dlm PR.

Ok, kita ulas ttg calon2 Timb Pres satu persatu :

1) Nasa : Mamat ni pernah kantoi berjumpa UMNO secara sulit dalam gelap, pastu menipu ahli PAS. Bila Pak Lah kantoikan, baru la dia tergagap2 jawab kononnya apa yg dia buat ni mdapat restu Majlis Syura. Kepala otak dia, sbb TGNA sbg Ketua Majlis Syura tak tahu menahu hal ni. So, kalau korg nak penipu ni jadi Timb Pres, maknanya korg nak dia pecahkan keharmonian PR dan bawak PAS masuk UMNO. Direct je aku bagitau. Mamat ni pro-UMNO. Mamat ni prestasi sbg Timb Pres sebelum ni mmg out, underperformance, mandom, elitis. Sejak pindah ke rumah baru 1 juta kat bdr sri putra, nilai, mamat ni makin mandom.

2) Husam : Mamat ni dari segi prestasi gua mmg respek. Sbb dia mmg perform dlm pentadbiran Kelantan. Mamat ni byk perkenalkan polisi2 dan rancangan2 ekonomi, seterusnya dapat pkukuhkan sokongan rakyat kepada PAS di kelantan. Dari segi parti plak, mamat ni antara naib pres yg plg aktif turun padang selesaikan masalah2 & kerumitan, banyak pertahankan parti drp serangan media musuh, aktif dlm majlis pimpinan PR dan byk lg. Bab prestasi kerja, mamat ni mmg terkehadapan. Sbb tu la aku tak heran mamat ni kena serang teruk oleh media UMNO-BN, sebab UMNO-BN dah nampak hayat diorg akan jadi pendek kalo Husam digandingkan dengan hadi. Mamat ni pro-PR. Anak didik TGNA sejak 1990.

3) Mat Sabu : Mamat ni gua takde problem. Aktivis sejati, polis sume dah tensen tengok muka selamba dia kena tangkap. Mulut mamat ni mmg tajam, tapi lawak beb. Paling merakyat. Tapi gua nampak dia lebih strategik kalo diletakkan kat ketua penerangan, sebab dia sgt pakar dlm bab membalun UMNO-BN. Tapi kalo husam kalah, gua lebih rela mamat ni naik Timb Pres berbanding Nasa penipu. Mamat ni pro-PR.

Gua nak ingatkan perwakilan sume, kempen "kepimpinan ulama", "ulama vs profesional", "bahaya erdogan" tu sume benda2 nak alihkan perhatian korg sume drp menilai KPI, prestasi calon2 yg btanding. Karut marut. Sebab diorg tau, kalo pwakilan mnilai based on merit, prestasi, confirm Nasa akan kalah teruk.

Kesimpulannya :

1) Kalau korg menangkan Nasa, maknanya korg bersubahat ngan dia nak bawak PAS masuk UMNO-BN, pastu PR akan pecah, PAS akan bpecah, non-muslim akan tak pcaya kat PAS dah, Kelab Penyokong PAS akan terbubar.

2) Kalau korg menangkan Husam, maknanya korg bersubahat ngan dia nak kafankan UMNO-BN buat selama-lamanya, dan meletakkan PAS sebagai teraju utama umat Melayu-Islam, dan memimpin rakyat berbilang kaum menjelang PRU-13.

3) Kalau korg menangkan Mat Sabu, maknanya korg mengurangkan mudarat PAS berbanding korg pilih Nasa penipu.

INGAT, PAS HANYA SELANGKAH DARI PUTRAJAYA. JGN BSUBAHAT UTK GAGALKAN PAS DARIPADA MEMIMPIN MALAYSIA.

Sumber : http://tempurunglutut.blogspot.com/2009/05/kenapa-umno-bn-sangat-benci-husam.html

Lagi di sini : http://manjongmari.blogspot.com/2009/05/muktamar-pas-ke-55-husam-masih-lagi.html


TPU - Aku rasa dalam banyak-banyak artikel yang aku baca berkaitan dengan Muktamar dan jugak pemilihan PAS, yang ni paling staright to the point... tak de nak main, sinis-sinis, tak de nak main hint-hint... pangkah terus, bantai terus, bagi tau terus.

Aku suka macam ni..!

Sumber -KEPALA OTAK BERJAMBUL

Penanti: Keputusan Terkini - malaysiakini

Reactions: 
KeADILan - 4289

Kunci - 258

Wau -
273

Payung - 26

Keputusan tak rasmi setakat ini telah mengesahkan bahawa Dr. Mansor telah memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti dengan jumlah undian melebihi dari 50% dari keseluruhan undi manakala SEMUA CALON BEBAS TERMASUK KAK MIN@ATLANTUYA HILANG WANG PERTARUHAN..!

Sila refresh selalu pages ini... mekasih...

klik [sini] untuk refresh...

Saya Sedia Kalah - Husam

Reactions: 
Saol Jawab: 'Saya sedia kalah dalam pemilihan Pas'

AHMAD NAIM TAHIR / Berita Harian
  • PEREBUTAN jawatan Timbalan Presiden Pas di antara penyandang, Nasharuddin Mat Isa, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu paling menjadi tumpuan pada Muktamar Pas Ke-55, minggu depan. Wartawan Berita Minggu, AHMAD NAIM TAHIR mendapatkan pandangan Husam untuk menghuraikan perkara itu.


Kenapa Datuk menawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden? 



Apabila saya menyertai Pas pada 1982, satu daripada sebabnya saya percaya Pas perlu jadi parti peneraju utama dalam negara jika dasar Islam yang komprehensif mahu dilaksanakan.

Saya berpendapat jika ada kerjasama politik dengan Umno dalam bentuk berkerajaan, ia akan menyekat kemaraan Pas.

Tak mungkin Pas dapat bertanding pilihan raya di kawasan Umno dan Barisan Nasional (BN) dan ini akan hadkan kerusi Pas lalu Umno tetap jadi parti utama dan perjuangan Islam akan terbiar.

Buat masa ini saya berasa Pas mesti berusaha untuk keluar dan memenangi kerusi yang dikuasai Umno dan BN bagi mencapai cita-cita politik parti.

Di kawasan ramai pengundi bukan Melayu, rakan Pas seperti DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudah menguasai kerusi itu, jadi tugas Pas yang utama sekali ialah menarik sokongan Melayu di kawasan kubu kuat Umno seperti di Johor dan Pahang.

Apa reaksi ahli Pas terhadap keputusan Datuk bertanding Timbalan Presiden?

Alhamdulillah saya dapat banyak khidmat pesanan ringkas (SMS) terima kasih kerana sanggup tawar diri walaupun menanggung risiko.

Kalau nak jaga kedudukan, saya bertanding Naib Presiden, lebih selamat.

Apabila bertanding Timbalan Presiden, risikonya sangat tinggi, lebih-lebih lagi dikatakan saya menerima pencalonan tidak berapa besar, tetapi sekurang-kurangnya saya berhasrat sampaikan niat atau pandangan politik saya yang tidak bersetuju dengan pimpinan tertentu mengadakan rundingan sulit dengan Umno, sekurang-kurangnya saya hendak daftarkan pandangan politik saya yang berbeza ini.

Saya tidak pasti apakah keputusan ini paling baik tetapi sekurang-kurangnya tanggungjawab saya sudah selesai.

Kalah atau menang, itu ditentukan oleh perwakilan. 



Dalam pemilihan kali ini, tidak boleh lari daripada isu pertembungan kumpulan pro-ulama dan Erdogan.

Datuk sendiri dikatakan sebagai ketua kepada puak Erdogan?

Kalau kita tengok buku sains politik, apabila nak wujudkan satu sasaran, kita kena namakan kumpulan, tetapi sampai hari ini saya tidak tahu siapa mulakan label Erdogan itu.

Ada orang kata ia dimulakan blog anti-Husam tetapi saya tidak siasat siapa di sebalik blog itu.

Isu ini diwujudkan sebaik timbul soal muzakarah atau muqabalah dengan Umno.

Sasaran blog itu mungkin untuk merosakkan nama baik saya yang dianggap ancaman kepada usaha yang dilakukan oleh kedua-dua pihak (Pas dan Umno).

Sesetengah pihak mendakwa blog ini didalangi kumpulan di pejabat Jalan Raja Laut (Ibu Pejabat Pas), tetapi saya tak pasti adakah mereka, ahli parti atau orang luar di belakang blog ini.

Blog inilah yang mempopularkan nama Erdogan dan kerana nama itu diberi percuma, saya tidak rasa apa-apa.

Nak dikatakan bangga, jauh sekali untuk saya disamakan dengan Erdogan yang ada reputasi tinggi.

Tentulah saya rendah diri untuk disamakan dengan Erdogan.

Sebenarnya, kalau Pas liberal, saya liberal... kalau Pas konservatif, saya konservatif dan kalau Pas fundamental, saya pun fundamental.

Saya masuk Pas bukan satu dua hari, jadi jika ada apa-apa kekurangan pada saya, bermakna Pas tidak melaksanakan tarbiah atau pendidikan kepemimpinan yang baik kerana kalau hampir 30 tahun dalam parti, masih lagi saya diragui oleh ahli, bermakna ada sesuatu tidak kena dengan pendidikan parti.

Saya berpendapat ini (isu ulama dan profesional) usaha untuk memecahbelahkan Pas bagi membolehkan pihak lain mendapat manfaat daripada perpecahan ini.

Prinsip yang saya nampak ialah Islam membuka peluang kepada setiap individu membangunkan diri untuk mencapai beberapa kualiti minimum.

Kepemimpinan dalam Islam lebih fleksibel dan terbuka, tetapi struktur yang ada dalam Pas agak lengkap yang mana setinggi mana pun pemimpinnya, ulama atau bukan, tertakluk kepada Majlis Syura sebagai pengawal dan penentu dasar utama parti.

Struktur itu sudah wujud dan saya tidak nampak perlu terlalu bimbang terhadap isu ini. Bagi saya, penyertaan saya ini mungkin hanya sementara mengikut keperluan waktu.

Jika ada pemimpin lain lebih baik, saya pada bila-bila masa boleh membuka ruang untuk mereka naik dalam pimpinan parti.



Datuk rapat dengan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hingga mengundang tanggapan pengaruh Anwar makin berkembang dalam Pas?



Saya bukan saja rapat dengan kepemimpinan Pakatan Rakyat, tetapi juga dengan pemimpin Umno dan BN, saya boleh berkomunikasi.

Masa jadi Ahli Parlimen, saya sentiasa berinteraksi dengan pemimpin Umno, boleh minum teh dengan Tun Daim Zainuddin, melawat pejabat Tun Dr Mahathir Mohamad selepas beliau tidak lagi jadi Perdana Menteri dan boleh menghubungi menteri tertentu memberikan pandangan saya.

Hubungan rapat tidak semestinya kita korbankan dasar parti.

Saya nak bertanya kepada pengkritik itu apa ruginya Pas apabila saya rapat dengan Anwar, apakah prinsip parti sudah saya korbankan? Itu yang perlu diukur.

Rapatnya kami bukan bererti saya boleh diperkudakan.

Sampai hari ini pengkritik tidak boleh buktikan apa perkara yang saya kompromi dengan Anwar.

Anwar diperlukan Pas menjelang pilihan raya hingga ada yang hampir merajuk kerana beliau tidak hadir dalam ceramah besar.

Beliau dijemput berceramah di seluruh negara atas pentas Pas, mengapa pada waktu itu tidak timbul persoalan Pas tidak perlukan Anwar? Selepas berkuasa di Kedah, Perak, ada kerusi di Pulau Pinang dan Selangor, menang di Kelantan dan ada perwakilan besar di Parlimen, timbul isu siapa jadi alat Anwar. 



Datuk bertanding sebab tidak bersetuju dengan sikap liberal pemimpin tertentu kepada Umno, sedangkan muzakarah sudah direstui Presiden Pas?

Kedudukan Timbalan Presiden seperti pembantu juruterbang yang juga ada peranannya.

Saya melihat Presiden ada pendekatan politik yang terlebih matang, tetapi sesetengah pemimpin Pas guna kedudukan mereka untuk pergi lebih jauh daripada apa yang direncanakan Presiden.

Sebab itu, saya tidak ada masalah dengan Abdul Hadi dan saya yakin jika Timbalan Presiden boleh memberi input lebih meluas, Presiden akan membuat pilihan politik lebih tepat ketika itu. 



Apakah Datuk tidak akan memberi ruang langsung kepada Pas berbincang dengan Umno, terutama demi kepentingan bangsa dan agama?

Persoalan kita ialah agenda Islam yang boleh dijayakan dengan pendukung yang komited.

Umno, pada pendapat saya menolak dasar Islam dalam pemerintahan, bahkan peranan wahyu sendiri (al-Quran) sangat kecil dalam penentuan dasar dan budaya Umno.

Kita tolak Umno bukan kerana permusuhan politik tetapi kerana untuk melaksanakan agenda Islam, orang yang menghayati agenda itulah yang perlu mengambil tempat dalam kerajaan.

Kalau Umno sendiri menerima hakikat ini, tidak ada masalah bagi Pas untuk membantu Umno, tetapi jika setakat untuk menyokong Umno kekalkan kuasanya, apa guna Pas ditubuhkan kalau sekadar jadi kuda tunggangan Umno.

Kalau Pas duduk di atas, Umno di bawah, saya tiada masalah.

Kalau Umno benar-benar tekankan perpaduan Islam, maka kita kena ambil ukuran Islam seperti pemimpin paling bertakwa itulah yang jadi pemerintah paling tinggi.

Kalau Abdul Hadi atau Nik Aziz jadi Perdana Menteri dan Datuk Seri Najib Razak jadi Timbalan Perdana Menteri, saya tiada masalah.

Kalau Najib jadi Perdana Menteri, Abdul Hadi jadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, saya rasa usaha Pas akan sia-sia. 



Datuk dianggap sebagai anak didik Nik Aziz dan ia dikatakan kelebihan kepada Datuk dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden?



Prinsip saya ialah kita tidak boleh peralatkan orang lain untuk kepentingan kita.

Hubungan saya dengan Nik Aziz ialah saya murid, beliau guru.

Saya dibentuk oleh beliau, berada di bawahnya dalam kerajaan hampir 20 tahun dan dalam parti melalui kuliah dan usrah.

Beliau membentuk pemikiran saya dan saya tahu apa dalam fikirannya dan cuba jayakan apa yang beliau hasratkan.

Saya orang suruhan beliau, bukan beliau orang suruhan saya.

Dalam isu seperti muqabalah, muzakarah dan lain-lain, Nik Aziz ada pandangan sendiri, sebab itu tiada siapa yang boleh ubah pandangan itu. 



Bagaimana peluang Datuk untuk menang dan apa nasihat kepada perwakilan?



Saya harap perwakilan matang untuk jadikan Pas terus relevan dengan keadaan semasa dan keperluan masyarakat yang berharap Pas jadi alternatif kepada Umno dan dapat bawa perubahan kepada negara.

Dalam pertandingan, saya serahkan kepada Allah, tetapi saya sedia untuk kalah.

Ini pengorbanan saya, sekurang-kurangnya dari segi rekod, saya bertanding atas niat untuk kebaikan parti dan jika ditakdirkan menang, saya mesti jadi pembantu Presiden untuk membentuk gandingan yang baik.

Saya juga berharap dapat mendekatkan Rusila dan Pulau Melaka (Abdul Hadi dan Nik Aziz). Kalau Rusila dan Pulau Melaka intim dan kuat, saya yakin Pas boleh meneraju perubahan politik terutama di negeri yang masih menjadi kubu Umno.

Sumber - HusamMusa08

Abah Dipisahkan Dari Kami Lagi...

Reactions: 
Hari ini, masuk hari kelima nenek meninggalkan kami. Adik beradik dan saudara-mara dari jauh semua sudah pulang ke rumah masing-masing. Tetapi kami anak-anak yang tinggal berdekatan, tetap pulang kerumah walaupun sekejap untuk menjenguk Tok Mat di Kg Pandan.

Semua masih merasai kepahitan dan kesunyian di tinggalkan arwah nenek...

Suhaib adalah salah seorang dari kami semua yang amat terasa dengan perpisahan itu. Dari bayi lagi, arwah nenek amat senang dengan Suhaib. Sejak Abah ditahan dibawah ISA tujuh tahun lalu, tiap kali memandang Suhaib, nenek akan menangis tersak-esak lebih-lebih lagi bila Suhaib sudah besar seperti sekarang. Nenek selalu kata, sikap dan perangai Suhaib yang "cool", pendiam dan mudah tersenyum itu, amat menyamai dengan Abah.

Sebaik saja selesai upacara pengkebumian, kami semua sangka Abah akan dibenarkan pulang ke rumah Tok Mat di Kg Pandan, tetapi ternyata segalanya penantian adalah hampa belaka.

Walaupun Tok Mat (bapa Abah) beberapa kali memohon supya Abah dibenarkan pulang sekejap untuk menghadiri majlis tahlil , namun segala permintaan itu tidak dilayan.

Suhaib dan adik beradik Abah yang lain semuanya kecewa kerana Abah cuma pulang 30 minit ke rumah dan selebihnya berada di perkuburan. Cara KDN melayan Abah juga menyedihkan.

Setiap kali Abah pulang, sekumpulan polis berpakaian biasa akan berkumpul di jalan menuju kerumah Tok Mat. Dari kenderaan berjalan menuju kerumah, biasanya tidak kurang 5-10 polis berpakaian biasa digunakan untuk mengiringi Abah, seolah-olah ingin menggambarkan kepada orang ramai dan masyarakat bahawa Abah adalah "penjenayah" yang paling ditakuti dan paling menggugat keselamatan negara.

Adakah KDN dan Menteri Dalam Negeri masih berpendapat bahawa rakyat Malaysia tidak tahu bahawa penahanan Abah tanpa bicara selama 7 tahun itu adalah satu kezaliman yang paling besar?


Sumber - Merah Hitam - Penulis Blog Merah Hitam adalah isteri kepada Saudara Mat Sah, mangsa tahanan ISA yang setakat hari ini telah masuk 8 tahun penahannya dibawah akta zalim ini.