Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, June 04, 2009

Jawatan NO 1, 2 Dan 3 Harus Dipimpin Ulamak?

Reactions: 
Dalam Buletin Utama TV3 Suku malam ini, sibuk mereka membuat laporan mengenai Muktamar Dewan Ulamak PAS yang telah berlangsung hari ini. Ada usul yang telah diketengahkan hari ini iaitu tempat NO 1, NO 2 dan NO 3 haruslah dipimpin oleh golongan ulamak.

Aku pun teringin nak komen nih.., pasal aku tengok MSO begitu mendapat tempat kat TV3 Suku malam ini. Begitu banyak ruang masa yang telah diberikan kepada beliau yang bagi aku tak lebih daripada ada agenda yang terselindung. Naik menyampah aku dibuatnya.

Cuba tengok semasa mereka (TV3 Suku)menemuramah Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat, YB Dr Hj Dzulkefly Ahmad. Yang aku sempat dengar hanyalah 'inilah masanya....', lepas tu terus dipotong. Kalau tak silap aku tak sampai pun seminit. Bagi aku, komen yang sebegini kira best... Apakah ini juga kerana Dr Dzul merupakan golongan profesional?

Sambung cerita, tempat Presiden dah sah tidak dipertandingkan. Sekarang yang tinggal hanya calon Timbalan Presiden dan Naib Presiden. Aku hanya nak tumpukan perhatian pada jawatan NO 2 (timbalan presiden). Mereka mengatakan Nasaruddin Mat Isa mewakili ulamak, manakala Dato' Husam dan Abang Mat Sabu mewakili golongan 'erdogan' (siapa yang mula2 ilhamkan gelaran ini aku pun tak tahu).

Aku malas nak ulas sangat sebab Tuan Guru Nik Aziz (TGNA), Mursyidul Am PAS (tokguru yang paling aku sanjung) telah mengulas mengenai istilah 'erdogan' ini. Yang aku nak bagi tahu ringkas sahaja iaitu TGNA mengatakan lebih kurang berbunyi, 'kewujudan golongan erdogan dalam PAS adalah satu kebaikan'.

Bagi aku yang penting disini ialah, golongan mana yang dilihat sudah beberapa kali yang begitu berminat untuk 'bersama dengan UMNO', samada golongan ulamak ataupun erdogan?. Tidak kiralah dengan ungkapan nama apa sekali pun. Yang jelas..., kearah untuk bersama dengan UMNO.....

Muktamar 55: Persediaan Berjalan Lancar (photo 3) - malaysiakini

Reactions: 
Ok... jom jenguk dekat luar stadium lak... meriah beb... aku rasa hari ni orang lagi ramai daripada hari penamaan calon PRK Penanti hari tu... serius bro... gua tak tipu..!

Herba... banyak betul gerai herba... aku rasa macam PAS buat muktamar dekat tanah besar cina la... heran betul la...

PAS 4 All... semua orang boley pakai lambang PAS, semua orang boley pangkah PAS, semua orang boley sokong PAS, semua orang suka PAS... UMNgOk pun suka PAS jugak... tapi suka nak ambik kesempatan la... UMNgOk... biase la... bila dah lembik, mula la caarik talian hayat... sape gatal-gatal nak kerjasama dengan UMNgOk, memang Ngok..!

Sokong Husam oi..! koh koh koh...!!! sempat lagi tu...

Mula-mula sampai aku ingat yang ni kemah MAFREL bila tengok dari jauh... rupa-rupanya bukan... nasib baik...

Ahso ni melompat macam kangaroo Australia bila aku snap gambar dia... aku ingat dia terlompat sebab terkejut bumbung stadium runtuh, rupa-rupanya dia terkejut aku ambik gambar dia... cih...

Ni bukan gerai Puteri UMNgOk, tak de kene mengena dengan Puteri UMNgOk... ini gerai menjual ubat-ubatan dan jugak herba-herbaan... esok korang jenguk la sendiri. aku malas nak tanya tadi...

Kalau nak beli jacket ke, vest ke, T-Shirt itam ke (aku rasa yang pakai kopiah tu SB tu... dok monitor gerai "Black 1Malaysia la tu kununnya..!) boleh singgah ke gerai ni ha... no gerai..? entah... pandai-pandai la korang... ingat aku ni ape..? receptionist..?

Untuk para Muslimah, boleh jenguk-jenguk gerai Busana Muslimah... banyak baju-baju yang bersopan-santun... kalau ada duit lebih, boleh belikan yang kaler pink untuk anak jiran yang disyaki sebagai Puteri UMNgOk, bagi dekat dia barang selai dua yang menutup aurat... moga-moga dapat bagi kesedaran... Insya-Allah...

Ini gerai jual buku-buku... orang tua-tua cakap ini gerai Ilmu.

Ni kalau ada yang bawak anak-anak tu tak payah nak risau-risau... bawak je anak tu pergi belakang stadium, lepas tu biar je budak-budak tu main dekat sini puas-puas... tapi jangan la dok khayal pulak... kang ada lak yang berpusing-pusing dok carik anak ilang...

Polis tak de masa nak jaga anak-anak kita ngan nak perati kot-kot ada orang jahat. polis ngan SB dok sebok perati pemimpin politik... jangan harap dekat diorang sangat... tak kan tu pun nak kena pesan kot..?

Unit Amal mesti ada, kalau tak de unit amal, polis kene kerja kuat jaga lalu lintas... dengan adanya unit amal, polis boleh lepak-lepak dekat superbike masing-masing kasi kilat... koh koh koh...!!!

Huh... belum apa-apa dah jem... esok lagiiiiiiiii la jem... jangan lupa bawak roti banyak-banyak..!

Yang mana bawak kereta tak payah nak risau pasal parking... parking memang luas sangat-sangat... jangan lupa bawak payung... panas oi... kalau tak kena paanas, nasib baik kena hujan... jadi, sediakan payung sebelum hujan..!

Paham tidak ni..?

Muktamar 55: Persediaan Berjalan Lancar (photo 2) - malaysiakini

Reactions: 
Kita masuk dalam stadium pulak tengok setakat mana dah persediaan untuk hari besar esok...

Photobucket
Bendera seluruh negeri di Malaysia ditempatkan dibahagian kiri dan kana pentas utama.

Photobucket
Pentas utama belum siap sepenuhnya lagi... masa aku sampai tadi bro-bro technician tengah sebok dok buat soundcheck... testing-testing wan, tu, tri... lightning aku tak tau dah siap ke belum. ala... malam ni ok la tu..!

Photobucket
Deretan kerusi. pilih je la korang nak duduk kat mana, janji ada pas... kalau tak de pas, boleh duduk belah atas... bahagian bawah kalau tak salah aku untuk perwakilan je.

Photobucket
Ha... ni pandangan pentas utama dari atas tempat duduk VIP... sebelum VIP duduk, aku dah duduk dulu..!

Photobucket
Team sound system tengah set up... jangan kacau, kang dia blast woofer tu kang, tebabom jantung kau..! oi.. speaker mana oi..? dah kene angkut keluar ke..? Siva..! Siva..! esok pastikan unit amal jaga betul-betul semua speaker-speake yang ada. aku bukan apa... polis ni dia fobia sikit ngan speaker ni...

Photobucket
Penat..? lepak..? ke curik tulang..? koh koh koh...!!!

Photobucket
Siaran langsung ini ditaja oleh Sony... sama brand ngan kamera aku da...

Photobucket
Bro ni tengah siapkan skirting dekat keliling tempat duduk tetamu dan jugak pemerhati... sebab buat dekat Selangor, maka temanya ialah kaler kuning... ni nak bodek Tan Sri Khalid ke apa ni..?

Bersambung...

Muktamar Pas: Pro-Umno atau Pro-Pakatan?

Reactions: 
Oleh: Matsamankati

Muktamar Pas makin panas. Tahun ni tak macam tahun-tahun yang lalu. Sebelum ni aku tak pernah ambil pot pasai Muktamar Pas..tapi tahun ni lain sikit.

Aku kata lain sebab Pas berada dalam keadaan paling kuat. Dua negeri dikuasai oleh Pas..Nasib tak baik Perak dirampas oleh UBN…kalau tidak …ada tiga Menteri Besar dari Pas.

Dan muktamar kali ini juga diwakili oleh begitu banyak golongan. Ulama, professional, puak muqabalah, puak erdogan…tak tau pasai apa tiba-tiba begitu banyak mazhab dalam Pas.

Apakah puak professional tak boleh jadi ulama? Apakah ulama tidak professional? Apa yang membezakan ulama dan professional? Apakah mereka yang belajar di Timur tengah itu dikatakan ulama, dan layak memimpin Pas…manakala yang belajar di universiti tempatan itu hanya layak digelar professional dan tak layak memimpin Pas.

Fuh!! aku ingatkan …Pas for all..rupanya macam Animal Farm juga. “All animals are equal but pigs are more equal than others.”

Bagi aku…gelaran-gelaran dan puak-puak yang digembar-gemburkan dalam Pas ini hanyalah usaha untuk menjahanamkan Pas.
Dan bagi aku…dalam Pas cuma ada dua golongan…pro-Umno dan pro-Pakatan.

Pro-Umno lebih selesa bekerjasama dengan Umno..sebab depa merasakan lebih baik bekerjasama dengan Umno atas dasar Melayu/Islam. Bagi depa..DAP lebih bahaya dari Umno. PKR juga lebih teruk dari Umno.

Manakala pro-pakatan lebih professional politik mereka. Mereka berpegang kepada janji.

Politik Pas turun naik macam wau. Bila ditiup angin…dia naik. bila tak ada angin..dia jatuh. Dan angin ini bergantung kepada Umno. Bila Umno jatuh…Pas naik. Bila Umno naik..Pas jatuh.

Tahun 90…Umno jatuh disebabkan perbalahan Tengku Razaleigh dengan Mahathir. Pas naik sampai dapat menawan Kelantan. Tahun 99, Pas dapat menambah satu lagi negeri…Terengganu…bila Anwar bergaduh dengan Mahathir.

Tahun 2004, Umno naik…dan Pas jatuh sampai hilang Terengganu. Kelantan tinggal nyawa-nyawa ikan.

Tahun 2008, Pas naik balik bila Mahathir bergaduh dengan Pak Lah. Pas dapat menawan Kedah dan menambah kerusi dengan banyak dinegeri-negeri lain.

Tetapi setiap kali Pas naik…yang bagi jatuh bukan sahaja Umno…tapi orang dalam Pas sendiri.

Tahun 99, Pas naik bila Anwar bergaduh dengan Mahathir. Tapi bila menang…Pas ingat orang sokong perjuangan dia. Dan ramai pemimpin Pas jadi besar kepala..terutama diTerengganu. Barisan Alternatif hanya tunggangan untuk mencari kemenangan…bila menang, BA diketepikan. Hj. Hadi…dengan bantuan penasihat-penasihat dari Terengganu…tidak memerlukan BA. Hasilnya…BA lingkup.

Tahun 2004…tak payah cakap. Dengan kekuatan Pak Lah dengan imej Mr. Clean…dan BA yang cacamarba…semua lingkup.

Selepas 2004, Anwar dibebaskan. Dari situ BA dipulihkan kembali. DAP yang meninggalkan BA juga kembali bersama walaupun tidak kembali kedalam BA. Tetapi Anwar berjaya menyatupadukan Pas, PKR dan DAP.

Tahun 2008…BA dan DAP berjaya memenangi 5 negeri dan terlahirlah Pakatan Rakyat. Pas mendapat dua negeri dan tiga Menteri Besar.

Tapi ada pemimpin Pas yang lupa diri. Bila menang…mereka kembali keperangai asal…melupakan kawan yang menaikkan mereka. Mereka lebih suka kepada musuh yang ditentang semasa pilihanraya…daripada rakan yang membantu mereka mencapai kejayaan. Mereka sanggup menikam kawan dan berpeluk dengan musuh. Dan ironisnya…mereka-mereka inilah yang dikategorikan sebagai golongan ulama.

Sebaik saja keputusan pilihanraya 2008 diumumkan…Hasan Ali berlari menemui Khir Toyo untuk menubuhkan kerajaan diSelangor. Masa aku mula-mula menulis perkara ini dulu…teruk aku kena maki hamun. Akhirnya kebenaran terserlah juga bila Pak Lah sendiri mengakuinya.

Tak habis disitu…ada pula usaha untuk bermuzakarah dengan Umno. Bila aku tulis tentang pertemuan di London diantara pemimpin Pas yang diketuai oleh Ustaz Nasharudin dengan pemimpin Umno…dengan bersaksikan wakil dari Ikhwanul Muslimin..lagi sekali aku kena maki. Mahfuz dan Ustaz Nasha juga mengeluarkan amaran akan menyaman mereka yang menyebarkan cerita. Masa tu ada tiga orang yang bercakap tentang pertemuan ini…Penarik Beca..Raja Petra dan Matsamankati. Tapi sampai hari ini tak ada sapa yang kena saman…sebab akhirnya rahsia tersebut pecah juga… dan apa yang kami cakapkan adalah benar.

Bukan setakat cerita itu benar..malah segala kertas cadangan untuk kerjasama tersebut telah dipersetujui! Tetapi apabila rahsia tersebut terbongkar…segala perancangan tersebut tidak berjaya.

Kemudian…mungkin kita masih ingat 16 September. Mengapa gagal? Siapa yang menggagalkannya?

16 September gagal kerana Hj. Hadi enggan bersetuju..kerana jumlah Ahli Parlimen Melayu/Islam dalam Pakatan Rakyat lebih rendah berbanding Bukan Melayu/Islam.

Hj. Hadi lebih rela Umno memegang kuasa daripada membiarkan Anwar menjadi Perdana Menteri…dengan jumlah Ahli Parlimen Melayu yang lebih sikit dari bukan Melayu. Walaupun Anwar sudah meyakinkan Hj. Hadi …bahawa lebih ramai Ahli Parlimen Umno akan menyertai Pakatan Rakyat bila tiba masanya..tapi Hj. Hadi enggan menerimanya.

Aku bukan nak menyalahkan semuanya kepada Hj. Hadi…kerana Hj. Hadi menerima nasihat dari penasihat-penasihatnya. Dan lebih malang…bila penasihat Hj. Hadi seperti Mustafa Ali dan Ustaz Nasha merupakan penyokong Umno…bukan penyokong Pakatan Rakyat.

Kalau dulu aku cerita benda ni…lagi teruk aku kena maki. Tapi bila orang Pas sendiri bukak cerita dan ia bukan menjadi rahsia lagi..baru aku cerita. Bukan pasai aku cuba menyembunyikan kebenaran…tapi biarlah orang Pas sendiri yang sedar. Tak la teruk aku kena maki lagi.

Mengapa Ustaz Nasha beria-ia benar nak berpeluk dengan Umno dan meninggalkan rakan-rakan yang menjulang Pas sehingga ketahap sekarang? Mengapa semasa kempen…Umno tu teruk sangat dan bila menang…DAP dan PKR pulak yang teruk? Mengapa pengundi-pengundi ditipu?

Dan orang-orang yang mahu berpeluk dengan Umno ini…sekarang dikategorikan sebagai Ulama…manakala yang taat kepada janji-janji pilihanraya..tidak layak dipanggil Ulama…tetapi sekadar Professional! Dan orang professional tidak layak memimpin Pas!

Apakah kerja Ulama itu memperkudakan rakan-rakan untuk naik…dan memperdayakan pengundi untuk menang pilihanraya? Dan bila menang…kuda-kuda tunggangan patut ditembak mati dan pengundi-pengundi yang menyokong dulu diketepikan?

Muktamar Pas kali ini akan menjadi ‘turning point’ sama ada Pas akan naik lagi dalam pilihanraya akan datang…atau jatuh sekali lagi.

Dan sekiranya ahli-ahli Pas memilih mereka yang mahu berpeluk dengan Umno..Pakatan Rakyat akan jatuh lagi macam BA tahun 2004. Pas bukan sahaja akan dilihat gagal mengurus kemenangan…malah akan dilihat sebagai tidak tahu menunaikan janji.

Muktamar 55: Persediaan Berjalan Lancar (photo 1) - malaysiakini

Reactions: 
Bro... pagi-pagi lagi webmaster call gua suruh pegi Stadium Melawati Shah Alam. kau pergi tangkap gambar. banyak gambar terlepas kat sana... cilako betul... orang lain kasi lepas gambar, aku pulak kena tangkap balik... cis...

Tapi aku pergi la jugak walaupun lewat... lepas zohor baru aku sampai Stadium. ala... pergi awal-awal bukaan ade pape pun... wat basah baju je...

Photobucket
Ni namanya Stadium Melawati, Shah Alam. dekat sini la para perwakilan PAS dari seluruh negara akan berkumpul untuk bermuktamar. ingat..! Stadium Melawati, Shah Alam tau..! bukan Taman Melawati..! Paham..? kang ada yang sesat pergi Taman Melawati lak kang... kau muktamar la sorang-sorang kat sana... koh koh koh...!!!

Photobucket
Banner kata-kata aluan kepada para perwakilan. katanya "Selamat Bermuktamar Kepada Semua Perwakilan"... banner selamat datang untuk SB-SB dengan para pencacai UMNgok tak de ke woi..?

Photobucket
Brader-brader kita tengah sebok punggah-memunggah bebarang nak bawak dekat gerai masing-masing... aku carik gerai bihun sup tak jumpa pun... diorang tak meniaga ke..?

Bersambung...

Tolak UMNgok, Sokong Husam..!

Reactions: 
Malam tadi aku dok cadang nak buat posting terakhir mengenai calon Timbalan Presiden PAS Dato Husam, kerana banyak perkara maklumat yang aku dapat terutama sekali dalam pemerintahan negeri Kelantan..tapi terfikir pulak.. biarlah dulu.. aku bagi peluang lagi… mungkin belum waktunya…

Cuma pada pagi ni aku nampak bukan aku sorang yang mahukan calon Edorgan… Blogger Mamamat pun sependapat dengan aku, MSK boss PerakExpress sama juga… jadi apa yang aku luahkan selama ini bukan aku saja, buka KickdeFella, Tulang Besi, Perisik Rakyat, Kepala Otak Berjambul, Manjanik dan ramai lagi yang tak dapat aku sebutkan di sini.

Pasai apa aku sokong Husam….. pasai dalam Malaysia ni musuh no wahid dan musuh akhbar dalam hidup aku ialah UMNO…… aku ulang balik…musuh no wahid dan musuh akhbar dalam hidup aku ialah UMNO.

Bila aku sokong calon Edorgan akhir-akhir ni Tok Guru MB Kelantan pun sama, alhamdullilah nampaknya kalau pimpinan paling tinggi dalam PAS pun sokong juga, jadi aku tak rasa apa-apa salah walaupun sebelum ini fikiran aku di kuis dengan label ulamak dan sebagainya….

Dah terlalu banyak muqadimah.. kang jemu pulak hangpa nak baca… cuma di sini aku nak minta semua perwakilan PAS yang akan memilih terutama sekali Timbalan Presiden…. aku harap hangpa yang nak memilih contohilah pengundi PRK DUN Penanti minggu lalu.

PRK kecil DUN Penanti telah menunjukkan dengan jelas kepada kita bagaimana UBN begitu bangsat sekali melakukan kerja-kerja terkutuk mereka dengan melobi dan mempromosikan calon Minah Ronggeng Kak Min… sedangkan mereka tidak bertanding, apa pasal mereka sibuk… sebab mereka nak lihat PKR jatuh…. tetapi pengundi DUN Penanti cerdik…mereka tolak Minah Ronggeng dan calon PR Dr Mansor yang mereka pilih… bukan calon promosi UMNO.

Jadi dari sini aku harap perwakilan Mukatamar nanti nampak dengan mata hati, jangan jadi buta, jangan jadi kurang cerdik dari pengundi DUN Penanti, hangpa tau bukan siapa calon yang dipromosikan oleh UMNO…… Pasai apa UMNO dok sibuk rumah tangga kita… siapa yang kita nak pilih…kalau tak ada sebab tak mungkin UMNO nak begitu sibuk….

Harapan aku perwakilan kenalah ikut contoh pengundi DUN PRK Penanti….tak perlu nak fikir ulamak ka apa ka… tolak calon promosi UMNO…. sokonglah calon pilihan Tok Guru MB Kelantan.

Kalau hangpa ada perasaan, ada rasa sayang pada ISLAM, ada rasa keinginan nak lihat PAS mentadbir Kerajaan Pusat… sokonglah apa yang Tok Guru MB Kelantan sokong. -manjongmari

Komen di manjongmari
kami rakyat mahu husam musa jadi timb presiden pas. sudah bertahun2 lamanya menunggu bounce back dlm arena politik di malaysia. dan sekarang alhamdulillah, pas menjadi kuat dan rakyat mahu pas menjadi lebih hebat dan dominan. kami rakyat percaya dan yakin, insyaAllah jika husam musa diberi mandat jawatan timb presiden, pas akan lebih begerak cemerlang mengorak politik malaysia yg lebih gemilang.

Insya-Allah

lawan tetap lawan
Satu lagi berita

Nasar ni aku tak pernah jumpa dan tak kenal langsung. Persepsi terhadapnya 100% diperangaruhi oleh media.

Begitulah juga persepsi aku terhadap Najib!

Media on-line dan blog2 nyata mempunyai tanggapan nagatif terhadap Nasar. Namun MSM sangat bersimpati dan banyak memberikan ruang dan peluang untuk Nasar berkempen.

Mengapa pula MSM beriya-iya menaikkan si Nasar ni menimbulkan banyak tanda tanya. Aku pun tak tahu apa sebabnya.

Husam pula terlintas dalam radar pemikiran aku apabila membaca blognya tentang kekecuhan Alak, penyanyi utama Punk Rock Carborator Dung, yang menunjukkan punggung ketika membuat persembahan dalam protes kenaikan harga minyak di Stadium Kelana Jaya.

Terkejut juga aku apabila membaca tulisan seorang pemimpin tinggi PAS, Husam ini, yang tidak mengutuk, tetapi sebaliknya memahami dan cuba memberitahu pembaca tentang apa dia Punk Rock itu.

Ketika tempuh kempen PRK Bkt Gantang, aku dan Rahmat pergi ke sana bertugas sebagai pemantau pilihanraya untuk NIEI (badan NGO bebas - pemantau praya). Pada satu hari kami berundur dari Bkt Gantang untuk makan tengah hari di Kuala Kangsar.

Jadi kami pilih sebuah restoran ikan bakar di tepi sungai Perak dalam pekan K. Kangsar. Kami pesan ikan tenggalan bakar.

Sedap manis ikan segar itu.

Ketika sedang asyik enak makan, seorang yang dark, tall and handsome datang ke meja kami. Kami bersalaman ala kadar, maklumlah tangan berlumur dengan kuah nasi.

Dia bersembang-sembang dengan Rahmat. Aku teruslah juga makan - aku tak kenal dia pun, Rahmat pun tak memperkenalkan kami.

Setelah si gentleman ni beredar, baru Rahmat beritahu aku bahawa dia tu Husam.

Aku kesal juga Rahmat tak beritahu aku dan memperkenalkan kami. Kerana malam sebelumnya aku ada baca majalah dari Kelantan tentang usaha Husam dalam industri pertanian, khususnya penanaman dan penghasilan pokok gaharu.

Aku adalah sedikit tanah dua-tiga kangkang kera pesaka dari bapa dan emak aku. Sekarang ini tanah terbiar aje, jadi kot2 bolehlah diusahakan entah2 dengan tanaman gaharu. Husam tentu lebih mengetahui, dan bolehlah aku sembang2 mengenainya.

Dipendekkan cerita, apabila selesai makan dan minum, dan ketika aku nak bayar bil, pengusaha restoran tu kata dah dibayar.

Dibelanja oleh Husam.

Tetapi dia dah beredar. Tak sempat kami mengucapkan terima kasih.

Janganlah risau dan kecoh pulak, aku dan Rahmat ni bukannya ahli PAS dan tak ada undi atau hak untuk berkempen.

Jesteru tak timbul politik wang! Melainkan bagi orang2 yang sesungguhnya bodoh dan berhati jahat.

Dalam PRK Penanti pula, selepas penamaan calon di Pusat Belia Negara, aku dan Alfian bersantai minum kopi di sebuah warong.

Ketika aku sedang mendraf kenyataan akhbar NIEI tentang perjalanan pencalonan pagi itu, tiba2 sampai Mat Sabu.

Dia datang dengan ADUN Bkt Selambau, S. Manikumar, dan duduk di meja sebelahan dengan meja aku. Dia tak cam aku, tapi aku camlah dia.

Dah lama aku dan Mat Sabu ni tak berjumpa. Semenjak aku keluar dari Kemunting, tahun 1990!

Jadi aku pergilah ke meja dia dan aku sebutkan namaku. Terperanjat Mat Sabu dan terus dia memeluk aku. Masih mesra lagi dia, sepertimana mesranya dia ketika sama2 kami di Kemunting.

Mat Sabu ni di Kemunting terkenal sebagai pakar masak sup kaki kerbau. Memang sedap beb! Aku jamin kalau dia buka restoran dan francise, kalah KFC. Serius!

Mat Sabu ni, dari dulu lagi aku dapati mesra orangnya. Senang bergaul dengan orang ramai, tak kira kaum, bangsa atau agama.

Kalau di Kemunting, dia tu berkawan karib dengan Lim Guan Ng. Sedang dia ni PAS, Lim Guan Ng ni DAP - masa tu PAS-DAP ni berseteru.

Dan pada hari aku jumpa dia di Penanti pula, aku perhatikan seorang keturunan India ini pula, S. Manikumar nampaknya begitu senang dan rapat dengan Mat Sabu.

Husam dan Mat Sabu ni mesra rakyat nampaknya. Si Nasar tu aku tak tahulah.

Kalau kedua-dua ni kalah dan tersingkir dari kepimpinan PAS, rugilah PAS. -sanasini


Tidak perlu tolak Erdogan dalam Pas

KOTA BHARU - Pas mempersoalkan ahlinya yang menolak apa yang dikatakan kewujudan golongan Erdogan dalam kepimpinan parti itu.

Pengarah Pilihan raya Pas Kelantan, Abdul Fatah Harun berkata, mereka yang menolak golongan itu dengan sendirinya dianggap tidak menyokong pucuk pimpinan parti baik di peringkat negeri mahupun pusat.

Katanya, konsep kepimpinan golongan ulama yang dimaksudkan oleh Pas bukan diukur berdasarkan pakaian, walaupun identiti ulama itu sebahagiannya boleh dikenal pasti melalui pakaian dan perwatakannya.

“Jadi tidak timbul soal ada yang menolak sesetengah pemimpin, terutama dalam muktamar agung nanti kerana wujud apa yang dikatakan golongan Erdogan dalam Pas,” katanya.

Beliau juga bersetuju dengan kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang menyokong wujudnya golongan Erdogan dalam Pas.

Menteri Besar Kelantan itu dalam kenyataan kepada pemberita semalam menyebut Erdogan ialah Perdana Menteri Turki yang memalukan Perdana Menteri Israel. Jadi kalau ada puak Erdogan dalam Pas, beliau berasa gembira kerana mereka boleh memalukan golongan sekular di negara ini.

Menurut Abdul Fatah, golongan Erdogan diistilahkan mereka yang berpendidikan agama tetapi tidak mencapai tahap digelar ulama seperti sesetengah pemimpin yang ada dalam Pas pada masa kini.

“Ada sesetengah negeri memilih golongan bukan ulama menerajui parti, seperti Datuk Mustapha Ali sebagai Pesuruhjaya Pas Terengganu.

“Kenapa tidak memilih Datuk Harun Taib yang memang berpendidikan agama dan terkenal sebagai golongan ulama sebaris dengan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang?” katanya.

Abdul Fatah yang juga Yang Dipertua Pas Kawasan Rantau Panjang, kesal ahlinya yang mempersoalkan isu wujudnya apa yang dikatakan golongan Erdogan dalam parti itu.

Sumber - Kelab Greenboc

1Malaysia: Nak Sembahyang Kena Mintak Kebenaran..! - malaysiakini

Reactions: 
Alfa200 - Ni gua cilok dari blog WartaMaya. cerita banyak-banyak tak guna. ini negara Malaysia, apa-apa pun boley jadi sebab Malaysia boley... nak semayang pun kena mintak kebenaran bro..! lu ingat sape lagi power dari tuhan..?

Harakah menyebut strategi strategi 'self defence' Nasharudin

Reactions: 
Ketika menjawab soalan bertalu-talu wartawan ketika mengadakan sidang media selepas merasmikan Muktamar Pemuda PAS ke-50 di Markas Tarbiyyah PAS Taman Melewar malam tadi, Harakah melaporkan Ustaz Nasharudin Mat Isa menyatakan kepimpinan PAS menolak dakwaan bahawa PAS akan bersama Umno.

Sebaliknya beliau menyifatkan dakwaan itu sebagai satu spekulasi pihak tertentu sahaja.

Harakah seterusnya melaporkan, Nasharudin juga menangkis dakwaan apabila diajukan soalan bahawa apa yang disebut dalam ucapan perasmian Muktamar Pemuda PAS mengenai penafian PAS akan bekerjasama dengan Umno sebagai satu strategi 'self defence' tatkala kerusinya dicabar beberapa calon Tiambalan Presiden.

Dalam posting blog ini bertajuk "Wan Abu Bakar tahu siapa Nasharudin?" antara lain seorang pembaca menghantar komen seperti berikut (tidak diedit ayat-ayatnya):
nasa tentu arif dengan al maghreb restaurant? sesiapa yang tak puas hati, nak confirm, tanya ustaz nasa. nak clue lagi - tempatnya ada kena mengena dengan "damai"... selepas "aman", sebelum crown princess...ustaz nasa saaaangat familiar...cikgu pa...harun din amacam?
Saya juga ingin bertanya, mengapakah ada pihak yang semakin terserlah sifat suka bercakap tidak benar begitu ghairah meratib-ratibkan istilah akhafud-dharurain (mudharat yang lebih ringan). Siapa yang main belakang dalam gelap dan berkendak politik dalam gelap dengan Umno?

Benarkah ada perjumpaan demi perjumpaan dengan orang-orang seperti Datuk Wan Abu Bakar dari Task Force 2010? Majlis Syura tahu perundingan demi perundingan dengan Wan Abu Bakar dan gerombolannya? Mursyidul Am tahu? Jawatankuasa PAS Pusat tahu?

Adakah semua itu termasuk dalam apa yang Nasharudin nyatakan ketika berucap merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS iaitu mengenai tindakan menjaga "adab-adab berjemaah dan jangan sekali-kali membiarkan diri kita dipergunakan musuh sama ada kita sedar atau sebaliknya"?

Alangkah baiknya jika mereka yang dilihat ketagih Umno bersumpah dengan kalimah-kalimah qasam yang diajarkan oleh Islam iaitu waLlahi, wabiLlahi, wataLlahi bahawa tidak pernah ada perancangan bersama dengan Wan Abu Bakar tentang apa yang patut dilakukan serta kenyataan bagaimana patut dikeluarkan demi menjayakan kehendak bersama - kehendak yang menaikkan nafsu politik beberapa pemimpin PAS yang berkendak politik dengan gerombolan Wan Abu Bakar.

Sumber - ~penarik beca

Santai: Berita Pagi Dari Awang Terselamat

Reactions: 
Utusan Meloya, 4 Jun 2009

Selepas ulasan Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said semalam berkenaan dengan keruntuhan stadium yang baru mencapai usia satu tahun dan masih belum putus susu ibu, ADUN Idris Yusof Mahboob, ahli DUN berhampiran, dengan segera telah mengeluarkan tender beli besi buruk stadium kepada mereka yang berkelayakan.

Belum pun soal tender dikeluarkan dengan rasmi, anak menakan, sepupu belah Deris Gergasi Merah Putih, mak saudara serta mak mertua ADUN tersebut kelihatan mengambil borang tender dari pejabat negeri.

Secara kebetulan, harga besi buruk semakin meningkat ekoran dari kenaikan harga minyak. Pengusaha besi buruk yang lain terpinga-pinga apabila diberitahu yang borang tender telah habis dijual dan tiada lagi tender yang akan dikeluarkan dalam masa terdekat.

Namun, pengusaha tender dinasihati menunggu pada masa yang akan datang kerana limpahan besi buruk bakal bersepai dari struktur Bangunan Kolam Renang serta Lapangan Terbang Terengganu yang baru. Ura-ura mengatakan kedua-dua tempat ini bakal menjadi sasaran pemungut besi buruk.

Mengulas kejadian tempoh hari, adalah dipercayai Gergasi Deris Merah Putih telah merancang menggunakan sokongan gergasi lain untuk menewaskan Autaman, akan tetapi memandangkan tender lumayan besi buruk yang bertan-tan beratnya serta $$, niat tersebut terpaksa ditunda.

Rakyat sekali lagi dinasihati membaca surat khabar tempatan yang dikuasai parti pemerintah dan jangan terpengaruh dengan dakwaan-dakwaan parti Komunis atau Pembangkang dalam internet, sunggupun Menteri Perdana sedang melawat negeri Tiong Hua.

Sekian dilaporkan,
Awang Terselamat

Topeng Perak® Unmasked - mekasih kepada wartawan kami Awang Terselamat atas laporan dipagi yang hening ini. harap ada laporan seterusnya setiap hari.

Timbalan Presiden: Husam Dapat Markah Bonus Dari UMNO

Reactions: 
TPU - Dalam banyak-banyak artikel yang dok mempromosi calon-calon Timbalan Presiden PAS, aku rasa yang ni paling santai. aku baca dari mula sampai abis sambil tersenyum... aku suka penggunaan ayat "tanpa prejudis" tuh... hahaha... santai beb...

Sumber - byPASs

Asalnya pilih satu antara dua amatlah susah, sekarang kena pilih satu antara 3, lagi tambah senak. Bukan risau akan yang tidak terpilih terguris, yang wajar dirisaukan sangat ialah sama ada para penyokong mereka dapat terima hahikat.

Antara Nasharuddin, Husam dan Mat Sabu (susunan nama tanpa prejudis lah)semuanya pemimpin berkaliber, teruji dan harus terus diketengahkan tanpa boleh seorang pun daripada mereka dipencil selepas pemilihan.

Ketiga-tiga mereka mempunyai karektor berlainan, tapi satu arah perjuangan. Mat Sabu sekian lama tergambar sebagai pemimpin yang tahan lasak, berjuang secara akar umbi, bersama akar umbi meredah halangan polis, bersama diheret dari jalan raya ke black maria.

Beliau jenis pemimpin yang tahan cuaca seperti cat PAR, kalau dalam tentera beliau ni jenis yang di tempatkan di barisan hadapan, menangkis serangan.

Nash (agak glamour juga disebut gini) berimej sederhana, bukan jenis pertahanan hadapan. Penampilannya yang ramah, senyum sokmo memang mudah didampingi. Beliau ni jenis senang diajak bicara, kalau dalam tentera beliau ditempatkan di mes pertahanan mental.

Bahasanya yang lembut mudah saja lembutkan stress anggota tentera pelbagai bahagian. Kemesraan yang memancarkan rasa ikhlas itu mudah saja menaikkan semangat juang anggota tentera yang memerlukan bimbingan agama dan kaunseling disiplin.

Husam? Beliau ada karektor lasak yang dimiliki Mat Sabu, berani lancar serangan, malah tidak gentar berlawan secara langsung di TV. Cuma, beliau bukan jenis yang merempuh kawalan polis, tidak juga mengepalai perarakan seperti Mat Sabu. Beza cara Husam ialah beliau lebih dilihat sebagai pemimpin, Mat Sabu pula memimpin.

Kalau Nash digambar sebagai antara pemimpin Pas yang menjana semangat ahli ala cikgu sekolah, Husam pula menjana semangat juang menerusi perancangan nekad. Beliau lebih tergambar sebagai antara pemimpin Pas yang kalau dalam tentera beliau adalah jeneral yang memerah otak menyusun serangan dengan pelbagai perangkap menjerat musuh.

Inilah bezanya mereka, sama junjung perjuangan Pas, cuma berbeza cara pelaksanaan.

Ada rakan yang terus-terusan asak saya jawab siapa lebih layak, siapa perlu diangkat untuk jawatan Timbalan Presiden Pas. Jawabnya semua, cuma yang akan menang nanti merupakan yang telah mendapat kelebihan markah dari luar kawalan ahli Pas sendiri.

Nyata setakat ini ialah, Husam mendahului markah bonus tersebut. Semalam dia mendapat markah bonus yang dihulur orang luar, UMNO apabila Nozula minta maaf kerana menfitnah Husam dengan dakwaan rasuah.

Nozula minta maaf secara publisiti meluas dalam akhbar arus perdana. yang hebatnya ialah bukan sidang akhbar tapi iklan notis. Habis satu Malaysia tahu bahawa Husam bukan perasuah, Husam adalah pemimpin Pas yang bersih dan disahkan oleh musuh, UMNO. Hebatkan?

Belum, yang hari ini lagi hebat apabila tidak cukup dengan iklan tersebut, Nozula jumpa Husam minta maaf secara bersemuka pula, tambah lah lagi bonus untuk Husam bahawasanya iklan semalam adalah benar, bukan Husam yang bayar untuk promosi diri.

Kehebatan berlipat ganda, muncul mula Adhan Kechik, lawyer UMNO minta maaf kerana menjadi regu Nozula fitnah Husam pada tahun 2007. Selesai sudah episod bermaaf-maafan sebelum menjelang Syawal.

Yang indah dalam episod ini bukan kemenangan bergaya Husam, yang indah ialah Husam satu-satunya pemimpin Pas, musuh semusuh musuhnya UMNO itu diakui tidak terbabit dengan rasuah sepanjang berada dalam kabinet pemerintahan Kelantan. Yang mengiktiraf ialah orang UMNO, bukan seorang tetapi dua orang.

Kalau orang UMNO sudah sahkan Husam ini bersih hati nuraninya, kuat imannya, maka apa kata orang Pas sendiri? Masihkah ragu-ragu menambahkan markah bonus buat Husam.

Akhir kata, teringin sangat saya berpesan kepada rakan saya yang asak saya jawab soalan dia, harap tolong saya bertanya soalan cepumas kalau jumpa Nozula atau Adhan, tanya mereka kenapa sepanjang 730 hari yang ada dipilih juga sekarang untuk minta maaf dengan Husam. Kebetulan atau terancang, ikhlas atau bersyarat? Soalan tanpa prejudis, saja nak tahu.