Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, June 05, 2009

Muktamar 55: Agenda Kepimpinan Rakyat - Siapa Yang Betul?

Reactions: 
Muktamar PAS Pusat kali ke 55 bermula hari ini. Setakat kelmarin Dewan-dewan Ulama', Pemuda dan Muslimat telah menyempurnakan muktamar tahunan masing-masing. Banyak perkara dah dibincang dan diputuskan. Ada perkara yang biasa saja dan ada yang panas. Memang begitulah lumrah bermuktamar sejak 54 kali sebelum ini.

Seluruh dunia sedang memerhatikan muktamar kali ini khususnya sidang utama yang bermula hari ini. Seluruh rakyat Malaysia rentas kaum silang agama juga prihatin dan penuh minat. Ahli dan penyokong parti-parti gabungan Pakatan Rakyat lebih hebat ambil berat. Ahli dan penyokong PAS teruja dalam cemas. Para perwakilan berdebar-debar untuk menunaikan tanggungjawab berbahas dan mengundi. Semua orang ternanti-nanti keputusan pemilihan saf kepimpinan parti yang akan diketahui besok.

UMNO juga tidak ketinggalan. Media arus perdana sibuk mengulas dan menganalisis pertandingan jawatan tertinggi PAS kali ini khususnya jawatan Timbalan Presiden. Tergambar ada pertembungan besar dalam PAS hari ini. Ada kem ulama' dan ada kem profesional, atau ulama' lawan erdogan. Akhbar online dan blog politik riuh rendah dengan kempen mengempen dan bongkar membongkar. Seolah-olah kelompok pemimpin PAS sedang bergaduh besar merebut kedudukan.

Semua orang atau semua pihak berhujah, mengkritik, memberi pandangan malah mencadangkan supaya undi orang itu atau ini. Sama ada disedari atau tidak, semua orang yang berhujah dalam isu kepimpinan PAS ini sedang memberitahu; "Aku tahu perkara sebenar, aku tahu apa yang telah dilakukan oleh orang inidan orang itu, aku tahu apa yang sepatutnya dilakukan oleh orang ini dan orang itu, aku tahu siapa yang sepatutnya diundi oleh perwakilan dan hujah akulah yang betul. Mana-mana hujah yang berlawanan dengan hujah aku adalah tidak betul belaka."

Antara hujah-hujah yang popular (kategori 1) ialah :


- PAS mestilah dipimpin oleh golongan ulama'.

- Kepimpinan PAS mestilah gandingan antara ulama' dan profesional.

- Kepimpinan PAS pasca PRU12 mestilah berimej rentas kaum dan silang agama.

- Kepimpinan PAS mestilah berimej aktivis yang 'merakyat'dan tahan uji.

- Ulama' perlu diprofesionalkan manakala profesional perlu diulama'kan.

- Pemimpin PAS mestilah dipilih dari kalangan yang pro Pakatan Rakyat.

Antara hujah-hujah popular (kategori 2) ialah :


- Pemimpin pro-muqabalah (dengan UMNO) perlu disingkirkan.

- Kepimpinan PAS perlu dianggotai oleh lebih ramai golongan profesional.

- Bukan ulama' tidak layak menduduki jawatan tertinggi PAS.

- Ulama' atau bukan ulama' sama saja. Yang penting ialah kualiti kepimpinan.

Antara hujah-hujah popular (kategori 3 - panas!) ialah :


- Ustaz Nasharudin Mat Isa pro kerjasama PAS-UMNO.

- Ustaz Nasharudin Mat Isa menipu ketika isu pertemuan dengan pemimpin UMNO.

- TG Hadi Awang bertentangan pendapat dengan TG Nik Abdul Aziz.

- Dato' Husam Musa cemar lumrah pertandingan dalam PAS kerana berkempen berlebihan.

- TG Nik Aziz sokong kumpulan Erdogan.

Antara hujah-hujah popular (kategori 4 - terbakar!) ialah :


- TG Hadi Awang juga pro kerjasama dengan UMNO.

- TG Hadi Awang patut berundur kerana lemah daya fikir dalam hal strategi.

- Ustaz Nasharudin hidup mewah ala UMNO.

- Dato' Husam sombong, ada skandal, membayar blogger upahan dan gelojoh jawatan.

- UMNO sokong Ustaz Nasharudin.

Sebahagian pengulas malah melabelkan pemimpin-pemimpin PAS dengan perkataan yang amat buruk dan lucah termasuk babi, dungu, bengap, bahalol, lembab dan mati pucuk.

Dari satu sudut, ruang mengulas dan mengkritik yang terbuka luas di era teknologi ICT ini amat mendewasakan pentas politik tanahair. Parti dan pemimpin politik terdedah kepada pemantauan dan kritikan semua pihak. Hampir tiada lagi maklumat yang boleh dirahsiakan. Kesilapan pasti mengundang padah.

Forum maya sejuta panel 24 jam sehari sepanjang masa mungkin membuka ruang kepada perwakilan memperincikan sebab terbaik sebelum menentukan nama yang akan diundi.

Dari satu sudut yang lain keghairahan mengulas dan berhujah ini mungkin juga membuka peluang kepada UMNO untuk mengenalpasti kelemahan Pakatan Rakyat secara terperinci. Memang kita tidak mahu mendiamkan kesalahan atau kelemahan yang berlaku dalam parti-parti (PR) kita. Kita tegas dengan prinsip ketelusan dan pertanggungjawaban. Kita serius dengan prinsip keterbukaan. Kita bukan yes man membabi buta kepada pemimpin-pemimpin parti kita. Namun kita ada musuh yang sentiasa menunggu peluang. Profesionalisme tempur politik dan pemikiran strategik menuntut pertimbangan untung-rugi dan penilaian kesesuaian senjata-medan.

Ketidakpuasan hati antara seorang dengan seorang yang lain adalah 'nature'. Apatah lagi dalam perkara yang besar seperti urusan kepimpinan rakyat. Perbezaan pendapat dan sudut pandangan juga adalah fitrah manusia. Bahkan dalam kehidupan haiwan yang satu spesis pun ada perbalahan dan pertikaian. Dalam satu perkara yang khusus, sejarah kemanusiaan membuktikan betapa persepsi, penilaian, pertimbangan dan pendirian manusia sentiasa tidak satu.

Oleh kerana itulah Islam mensyariatkan 'syura' sebagai platform pengurusan masyarakat, sebagai medan menemukan perbezaan dan merumuskan persepakatan. Satu keputusan syura bukanlah hasil persepsi dan pendirian asal yang sama di kalangan semua yang terlibat dalam proses itu. Ia cuma rumusan bagi pandangan dan penilaian yang berbeza.

Begitulah juga prinsip demokrasi. Walaupun syura dan demokrasi tidak sama namun dalam hal menguruskan perbezaan kedua-duanya mempunyai kehampiran. Semua orang atau semua pihak berhak mengemukakan pandangan dan penilaian masing-masing. Perbezaan diperinci dan dibincangkan untuk mencari titik persamaan atau mencari yang lebih baik. Akhirnya diputuskan satu kata sepakat. Keputusan itu berkuatkuasa.

Sama ada dalam sistem syura atau sistem demokrasi, pengurusan perbezaan sudut pandangan itu ada prosedur dan disiplinnya. Proses itu melibatkan seni komunikasi. Kualiti natijahnya sangat bergantung kepada komunikasi yang 'smart'.

Adakah kita berasa damai dan gembira jika anak-anak kita menguruskan perbezaan pandangan 'sesama mereka' dengan penggunaan perkataan babi, bodoh, dungu dan lembab? Apakah kita bahagia jika seorang anak kita menguruskan hujahnya dengan menelanjangkan kesilapan abang, kakak atau adiknya di depan khalayak ramai?

Barangkali perbandingan ini tidak tepat seratus peratus dengan dunia politik dan pengurusan masyarakat. Keluarga hanya sebuah unit masyarakat yang sangat kecil sedangkan kita membincangkan urusan masyarakat umum dan kepentingan yang jauh lebih besar. Namun begitu dalam banyak hal, kes kecil mampu menjadi asas kepada pemikiran berkaitan kes besar.

Penulis menyokong Dato' Husam Musa untuk jawatan Timbalan Presiden. Secara resmi, PAS Kawasan penulis juga mencalonkan Dato' Husam untuk jawatan itu dalam Mesyuarat Agong PAS Kawasan, April lalu. Tetapi penulis tidak sanggup menghentam Ustaz Nasharudin dengan bentuk hentaman yang penuh penghinaan. Sementelah terasa takut dengan butiran Fiqh Ad-Da'wa Wa Al-Baiyinat tentang urusan tuduhan dan pembuktian yang disyariatkan.

WaLlahu A'lam. Ini sekadar persepsi dan pandangan peribadi penulis. Tak mungkin penulis sentiasa 'betul' dalam semua perkara.

Muktamar 55: KERAjaan Perpaduan (Sokong Membawa Rebah..!) - malaysiakini

Reactions: 
Mintak maaf para pembaca sekelian ahli-ahli PAS terutamanya para penyokong idea "KERAjaan Perpaduan" kelolaan beberapa individu didalam Parti Islam terbesar di Malaysia. artikel ini agak kasar hujahnya dan jugak agak menjelekkan bagi yang menyokong usaha-usaha kearah pembentukan "KERAjaan Perpaduan" ini.

Maka berkatalah Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi hari ini supaya golongan ulama sentiasa berusaha meyakinkan ahli-ahli parti terhadap idea-dea baru yang dicetuskan oleh pucuk pimpinan, contohnya pembentukan kerajaan perpaduan.

Kata Datuk Mohamed Daud Iraqi, ketika Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengemukakan idea tersebut, sepatutnya ulama adalah golongan utama yang menjalankan penyelidikan dan melihat sejauh mana idea ini tersurat dalam lipatan sejarah.

Ya... memang betul kata Datuk Mohamed Daud Iraqi. kalau dilihat dalam lipatan sejarah, idea seBANGANG inilah yang membuatkan PAS yang pada satu ketika dulu cukup kuat disaat kejatuhan UMNgOk/Barisan Nasiyonal dahulu turut tertonggeng menyembah bumi dan mengambil masa yang "sekejap" sahaja untuk bangun kembali iaitu "hanya sekitar 20 tahun sahaja".

Kalau budak perempuan, dah beranak pinak kalau tahap kesuburan tubuh badannya melangkaui tahap kesuburan pemikiran pemikir-pemikir yang mencambahkan idea BANGANG ini.

Kerana idea BANGANG beginilah makanya pada satu ketika dahulu PAS dikenali sebagai sebuah parti yang didalamnya dipenuhi oleh mereka-mereka yang handal-handal dalam bab-bab Agama Islam tetapi dangkal dalam hal-hal dunia yang sepatutnya turut dijuarai oleh mereka-mereka ini berpandukan kepada kehandalan mereka-mereka ini didalam ilmu akhirat.

Itu cerita BANGANG satu masa dulu dan yang terlibat dalam idea BANGANG ini satu masa dulu ialah orang-orang lama yang pengalaman politiknya kurang kerana pada masa dulu-dulu, tak siapa-siapa menyangka bahawa politik itu adalah sekotor ini.

Hari ini semenjak tamat PRU-12 idea BANGANG ini kembali bergema kesana-sini. ada lagi yang kurang prihatin dan masih punya kepercayaan karut bahawa idea "KERAjaan Perpaduan" adalah satu idea yang baik dan harus dipersetujui oleh semua rakyat Malaysia. siap nak buat sessi penerangan lagi supaya "kununnya" nak bagi rakyat faham.

Nah kau..! rasa-rasa aku la, kalau nak buat sessi penerangan, tak payah la buat sessi penerangan supaya rakyat paham apaa itu idea BANGANG tu (KERAjaan Perpaduan) sebaliknya eloklah kalau dibuat penerangan kenapa pemberi idea BANGANG itu gatal sangat nak bertomoih dengan parti yang satu masa dulu, kini dan selamanya tak habis-habis nak menyekat gerakan mengembangkan Islam di Malaysia.

Aku cukup-cukup tak paham bila ada pimpinan PAS yang nampak sangat-sangat berminat nak bergelumang dengan gerombolan yang satu masa dulu (sampai sekarang) tak habis-habis memburuk-burukkan dan sepanjang usianya berusaha keras nak membunuh kreadibiliti PAS yang semakin hari semakin mendapat tempat di Malaysia.

Lupakah orang-orang ini parti mana yang menganiaya mangsa-mangsa Memali dahulu..? lupakah orang-orang ini parti manakah yang mengISAkan beberapa sahabat-sahabat seperjuangan mereka-mereka ini yang berjuang mempertahankan hak rakyat..?

Berapa banyak kali nak kena peringatkan pemikir-pemikir goblog ini akan sejarah-sejarah hitam yang berlaku pada PAS dan juga saat-saat sukar yang PAS lalui akibat dari tindakan gila babi UMNgOk/Barisan Nasiyonal..?

Apa pemikir-pemikir songsang ni ingat hebat sangat ke mereka ni sekiranya PAS membentuk apa yang dinamakan sebagai "KERAjaan Perpaduan" dengan UMNgOk/Barisan Nasiyonal..?

Tak boleh ke pemikir-pemikir goblog ini bersabar sedikit sebelum PAS atas kekuatan sendiri bersama parti-parti PKR dan DAP dapat membentuk Kerajaan di Malaysia..? apa rasa-rasa umur dah nak sampai penghujung tapi matlamat tak tercapai maka idea BANGANG ini terpaksa dibuat supaya pemikir-pemikir ni tidak mati celik sebab kempunan nak pegang jawatan dalam kabinet Malaysia ke..?

Kadang-kadang aku heran dengan orang-orang macam ni... nak cakap tak cerdik, masing-masing pegang jawatan penting dalam parti, kelulusan bukan calang-calang, tapi tahap pemikiran sikit punya kusut. entah apa yang difikir aku tak tau.

Nak perbetul dari dalam? tak payah la dok buang masa... daripada dok sebok-sebok nak perbetul struktur yang dah reput tu, lagi baik perkuatkan lagi struktur yang dah sedia ada elok ni dari jadi reput macam struktur lama tu.

Tak fikir ke diorang ni..? berapa ramai dah yang nak perbetul dari dalam "kununnya" dulu last sekali jadi apa? semua jadi pariyah..! ni dah elok-elok dok dijawatan yang selesa dan dihormati nak jadi hero bergelumang dengan taik jugak. mungkin juga para pemikir-pemikir ni dah merasakan bahawa mereka-mereka ni dah hebat sangat dan akan pasti (kununnya) berjaya merubah struktur yang reput tu menjadi struktur yang kukuh kembali.

Pergh... tinggi gila cita-cita... hallo mereka-mereka yang berkenaan... jenguk-jenguk dalam parti sendiri dulu, nilai diri sendiri dalam parti sendiri baru letak level kamu dimana diluar parti. kalau dalam parti sendiri pun dah ramai yang tak boleh terima idea BANGANG macam ni, tak payah la nak cakap aku mampu buat perubahan diluar sana..! POOORAHHH...!!!

Ingatlah balik apa yang UMNgOk dah buat pada kita selama ini. berapa banyak kesusahan yang UMNgOk dah bagi pada kita dan sampai sekarang pun UMNgOk masih ada banyak modal untuk menghancurkan kita. "KERAjaan Perpaduan" adalah salah satu dari modal UMNgOk untuk menghancurkan PAS yang semakin mendapat tempat dihati sebahagian besar rakyat Malaysia ketika ini.

Aku tak nampak kebaikan dalam idea "KERAjaan Perpaduan" yang "kununnya" sedang diusahakan oleh sebilangan pemikir-pemikir goblog dengan UMNgOk... UMNgOk terlalu lemah ketika ini dan waktu UMNgOk lemahlah baru idea "KERAjaan Perpaduan" dipersetujui. ini ada udang sebalik batu...

Kenapa lepas selesai PRU-10 dulu idea "KERAjaan Perpaduan" yang diusulkan oleh PAS tak dipersetujui oleh UMNgOk..? sebab masa tu UMNgOk tak Ngok macam sekarang... jadi janganlah pulak ada pemikir-pemikir dalam PAS yang cuba ambik alih gelaran Ngok dengan usaha kearah "KERAjaan Perpaduan" dengan UMNgOk.

Hampir 20 tahun Kerajaan PAS di Kelantan, berapa banyak fitnah dah UMNgOk tabur dan berapa banyak cerita keburukan Kerajaan PAS Kelantan ditabur olleh UMNgOk keseluruh Malaysia melalui media perdana sampaikan kalau orang Johor tau siapa-siapa individu yang dikenali mereka adalah rakyat Kelantan, dengan selambanya mereka berkata " kesian negeri kamu ye... "dengar cerita" nak cari makan cukup susah di Kelantan... sampai kena mengemis di negeri lain...

Satu masa dulu kalau korang tak lupa sekitar tahun 1998, aaku ingat lagi bila akhbar dok mainkan isu kononnya hampir 90% pengemis-pengemis jalanan di Kuala Lumpur ialah rakyat Kelantan yang kesempitan dan terpaksa mengemis sampai ke Kuala lumpur untuk mengisi tembolok.

Dengan KERAjaan macam ni kamu nak bersekongkol? Khak Ptuih..!

Aku ingat lagi lebih dari sebulan media-media perdana dok siarkan kemiskinan rakyat Kelantan padahal pada hakikatnya jauh panggang dari api apa yang dipaparkan di media.

Tapi masih ada pemikir-pemikir BANGANG yang tahap pemikirannya jauh sangat melangkaui apa yang perlu difikir.

Aku dah malas nak cerita panjang-panjang, karang tak pasal-pasal ada pulak yang tak sempat habis baca artikel ni terus hempas laptop atau PC dengan kerusi sebab panas kepala.

Aku ada cadangan paling baik untuk pemikir-pemikir BANGANG yang tak habis-habis dok canang idea "KERAjaan Perpaduan" ni...

Ada baiknya para pemikir-pemikir BANGANG ni isytihar je keluar dari parti PAS dan umumkan terus kemasukan korang kedalam UMNgOk... ini masa yang terbaik untuk berbuat demikian. UMNgOk pada masa ni amat-amat kekurangan pemikir-pemikir.

Kalau ada rezeki, mungkin korang-korang yang aku maksudkan tadi akan dicalonkan dalam mana-mana Pilihanraya Kecil yang bakal diadakan dibeberapa tempat tak lama lagi. korang nak sangat kuasa kan? pergilah...

UMNgOk pun tengah tandus tu... mungkin kemasukan korang-korang dalam UMNgOk akan memudahkan lagi kerja Pakatan Rakyat menumbangkan Barisan Nasiyonal dalam PRU-13. yang ni aku cukup yakin.

Oi...sudah-sudahlah tu... kukuhkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat lagi bagus daripada dok repair buah labu reput tu... ni sape master mind ni..? Ngok betul la..! ish...

Mana-mana perwakilan yang nak memilih tu aku malas nak hint-hint dah... pilih je la team Erdogan untuk mana-mana jawatan yang diorang tu dicalonkan... kita nak perkukuhkan lagi Pakatan Rakyat. jangan buang masa yang ada untuk nak hadapi masalah-masalah yang bakal ditimbulkan oleh pro Muqabalah ni. buang masa.

PRU-13 dah dekat... nak buang masa dengan masalah-masalah yang sama atau nak gunakan masa singkat yang ada ni untuk kuatkan lagi Pakatan Rakyat? korang fikir la sendiri. semua dah cerdik. jangan jadi Ngok.

Cukuplah dok bagi bola tanggung dekat geng belah sana. patutnya sekarang ni kita dah smash dah. eh... nak smash macam mana kalau asyik-asyik kita je bagi bola tanggung?

Bangun oi, bangun...!!!

Ni aku nak tambah sikit lagi... Kerajaan Pakatan Rakyat Perak yang Menteri Besarnya ialah DS Ir Nizar dari parti PAS telah dijatuhkan dengan cara yang paling celaka sekali oleh UMNgOk/Barisan Nasiyonal..! jadi pada aku, mana-mana individu dalam Pakatan Rakyat yang masih nak promosikan lagi idea "KERAjaan Perpaduan" ialah mereka-mereka yang merestui apa yang dilakukan oleh UMNgOk/Barisan Nasiyonal terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Jadi mana-mana individu dalam Pakatan Rakyat yang "merestui" perkara ini dan berhajat "bertomoih" dengan UMNgOk/Barisan Nasiyonal dengan idea "KERAjaan Perpaduan", maka lebih celakalah individu-individu itu kerana merestui perbuatan jahat yang dilakukan oleh orang luar terhadap sahabat sendiri..!

Nyah kau celaka-celaka sekelian..!