Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, June 30, 2009

Britain has 85 sharia courts: The astonishing spread of the Islamic justice behind closed doors

Reactions: 
Sumber - MailOnline

At least 85 Islamic sharia courts are operating in Britain, a study claimed yesterday.

The astonishing figure is 17 times higher than previously accepted.

The tribunals, working mainly from mosques, settle financial and family disputes according to religious principles. They lay down judgments which can be given full legal status if approved in national law courts.

Disputes: Islamic leaders rule on disagreements

However, they operate behind doors that are closed to independent observers and their decisions are likely to be unfair to women and backed by intimidation, a report by independent think-tank Civitas said.

Commentators on the influence of sharia law often count only the five courts in London, Manchester, Bradford, Birmingham and Nuneaton that are run by the Muslim Arbitration Tribunal, a body whose rulings are enforced through the state courts under the 1996 Arbitration Act.

But the study by academic and Islamic specialist Denis MacEoin estimates there are at least 85 working tribunals.

The spread of sharia law has become increasingly controversial since its role was backed last year by Archbishop of Canterbury Dr Rowan Williams and Lord Phillips, the Lord Chief Justice who stepped down last October.

Dr Williams said a recognised role for sharia law seemed 'unavoidable' and Lord Phillips said there was no reason why decisions made on sharia principles should not be recognised by the national courts.

But the Civitas report said the principles on which sharia courts work are indicated by the fatwas - religious decrees - set out on websites run by British mosques.

The Archbishop of Canterbury Dr Rowan Williams

Controversial comments: Dr Rowan Williams said a recognised role for sharia law seemed 'unavoidable'

Mr MacEoin said: 'Among the rulings we find some that advise illegal actions and others that transgress human rights standards as applied by British courts.'

Examples set out in his study include a ruling that no Muslim woman may marry a non-Muslim man unless he converts to Islam and that any children of a woman who does should be taken from her until she marries a Muslim.

Further rulings, according to the report, approve polygamous marriage and enforce a woman's duty to have sex with her husband on his demand.

The report added: 'The fact that so many sharia rulings in Britain relate to cases concerning divorce and custody of children is of particular concern, as women are not equal in sharia law, and sharia contains no specific commitment to the best interests of the child that is fundamental to family law in the UK.

'Under sharia, a male child belongs to the father after the age of seven, regardless of circumstances.'

It said: 'Sharia courts operating in Britain may be handing down rulings that are inappropriate to this country because they are linked to elements in Islamic law that are seriously out of step with trends in Western legislation.'

The study pointed out that the House of Lords ruled in a child custody case last year that the sharia rules on the matter were 'arbitrary and discriminatory'.

And a 2003 judgment of the European Court of Human Rights in Strasbourg said it was 'difficult to declare one's respect for democracy and human rights while at the same time supporting a regime based on sharia, which clearly diverges from Convention values.'

However last year Justice Minister Bridget Prentice told MPs that 'if, in a family dispute ...the parties to a judgment in a sharia council wish to have this recognised by English authorities, they are at liberty to draft a consent order embodying the terms of the agreement and submit it to an English court.

'This allows judges to scrutinise it to ensure it complies with English legal tenets.'

Decisions from sharia tribunals can be presented to a family court judge for approval with no more detail than is necessary to complete a two page

form. The sharia courts in the Muslim Arbitration Tribunal are recognised as courts under the Arbitration Act. This law, which covers Jewish Beth Din courts, gives legal powers to a tribunal if all parties involved accept its authority.

The Civitas study said the Islamic courts should no longer be recognised under British law.

Its director Dr David Green said: 'The reality is that for many Muslims, sharia courts are in practice part of an institutionalised atmosphere of intimidation, backed by the ultimate sanction of a death threat.'

The Muslim Council in Britain condemned the study for ' stirring up hatred'.

A spokesman said: 'Sharia councils are perfectly legitimate. There is no evidence they are intimidating or discriminatory against women. The system is purely voluntary so if people don't like it they can go elsewhere.'

Patrick Mercer, Tory MP for Newark and chairman of the Commons counter-terrorism sub committee, said: 'We have an established law of the land and a judiciary. Anything that operates otside that system must be viewed with great caution.

'If crimes are going unreported to police, this will erode the authority of those who have to enforce our law. In a sovereign state there must be one law, and one law only.'

Philip Davies, Tory MP for Shipley, said: 'Everyone should be deeply concerned about the extent of these courts.

'They do entrench division in society, and do nothing to entrench integration or community cohesion. It leads to a segregated society.

'There should be one law, and that should be British law. We can't have a situation where people can choose which system of law they follow and which they do not.

'We can't have a situation where people choose the system of law which they feel gives them the best outcome. Everyone should equal under one law.'

Veteran Tory Lord Tebbit provoked anger among Muslims earlier this month by comparing Islamic sharia courts to gangsters.

He likened the tribunals to the 'system of arbitration of disputes that was run by the Kray brothers'.

Lord Tebbit told the Lords: 'Are you not aware that there is extreme pressure put upon vulnerable women to go through a form of arbitration that results in them being virtually precluded from access to British law?'

Warning that women could be shut out from the protection of the law, he asked Justice Minister Lord Bach: 'That is a difficult matter, I know, but how do you think we can help those who are put in that position?'

Kekayaan Kelantan, Jangan Nafikan Hak Rakyat Dengan Kuasa Politik

Reactions: 
Sumber - newsforwarder®™

Selalunya manusia jadi kreatif, rajin, sanggup menebalkan muka atau berkerja lebih masa bila dalam keadaan terdesak dan ketiadaan wang untuk hidup. Bagi mereka yang berfikiran singkat sanggup melakukan kerja-kerja keji untuk memenuhi kebutuhan hidup, termasuk mencuri, merompak, menipu dan meminta-minta, mengemis.

Apakah ini lumrah dan fiil hidup manusia? Bila waktu senang, berduit leka dan lupa untuk menoleh ke belakang. Hidup senantiasa optimis seolah kesenangan dan kebahagiaan akan berpanjang sampai ke akhirat. Kekayaan juga membuat manusia bongkak, ego dan sombong.

Apabila kerajaan Kelantan menuntut royalti minyak sebanyak RM1 billion, apakah ia menunjukkan kerajaan Kelantan pada masa ini dalam situasi terdesak. Sumber kewangan Kelantan sudah tandus dan kantong perbendaharaan negeri sudah mulai susup?

Ataupun tindakan itu menandakan betapa kreatif dan cekapnya kerajaan Kelantan dalam berikhitar mencari dana untuk negeri. Atau kebijaksanaan kerajan Kelantan berfikir dalam mendapat hak-haknya ke atas kerajaan Pusat? Saya melihat begitu, tuntutan itu wajar kerana itu adalah hak kerajaan Kelantan. Sekiranya alasan tuntutan itu benar maka wajar Kelantan mendapat imbuhannya.

Alasan yang dikemukakan ada logiknya. Bagi rakyat Kelantan pasti akan menyokong seratus peratus kerana ia membawa kebaikan kepada mereka. Apa yang diucapkan pemimpin itu, itulah yang mereka pegang walaupun buktinya kabur. Kelantan boleh menerima royalti minyak sebanyak 5% seperti mana di negeri-negeri yang digezetkan sebagai negeri-negeri pengelur minyak seperti Terengganu, Sabah dan Sarawak. Ketiga-tiga negeri itu menerima royalti minyak sebanyak 5% setiap tahun.

Soalnya kini apakah Kelantan telah dikelasifikasikan sebagai negeri perundustrian minyak? Pihak kerajaan Kelantan telah mengemukakan bukti, bahawa negeri itu adalah negeri yang disenaraikan dalam negeri pengeluar minyak. Pernyataan bukti itu menurut seorang Exco Kelantan ialah berdasarkan peningkatan Pengeluran Kasar Dalam Negeri (KDNK) Kelantan yang naik mendadak sehingga mencecah ke angka 22.4% di mana sebelumnya hanya 1% saja.

Kenaikan ini menurut Exo berkenaan ialah kerana Kelantan seolah-olah disenaraikan sebagai negeri industri minyak. Selain dari bukti itu menurut Exco berkenaan, beberapa plantar mencari gali minyak yang beroperasi di sekitar pantai Kelantan juga dinamakan dengan nama-nama Melayu, Kekwa, Cakrawala, Seroja, Bintang dan Lawen melambangkan ianya milik syarikat Malaysia.

Setakat ini itu saja alasan dan bukti bagi menunjukkan Kelantan sebagai negeri industri minyak. Betulkah Kelantan telah menjadi negeri perindustri minyak? Ataupun ianya dalam peringkat cadangan pihak Pusat akan memasukan Kelantan sebagai negeri minyak selepas aktiviti industri berkenaan benar-bnar wujud dan nyata di wilayah Kelantan? Yang jelasnya kini pendaratan minyak masih belum berlaku lagi di Kelantan.

Ketua Badan Perhubungan Umno Kelantan, Mustapa Mohamed telah membuat penjelasan berhubung dakwaan dan tuntutan kerajaan Kelantan itu. Menurut Mustapa usaha cari gali dan mengeluarkan minyak yang dilakukan sekarang ini di luar kawasan pantai Kelantan. Katanya ianya dilakukan dalam kawasan bertindih antara Malaysia dengan Thailand. Adapun tuntutan dan dakwaan Kelantan itu sebagai helah politik saja bagi memburukkan kerajaan Pusat.

Jadi katanya kerajaan Kelantan tidak berhak dan layak menerima royalti sebanyak 5% setahun.

Sebenarnya hujah yang dikemukakan oleh kerajaan Kelantan dan Mustapa itu belum muktamad. Siapa benar dan siapa tersasar tidak dapat ditentukan secara tuntas, hanya dengan berpandukan kepada kenyataan lisan dan andaian tanpa mengemukakan bukti-bukti bertulis. Tanpa bukti bertulis dari kedua pihak ia menampakkan isu royalti 5% itu sebagai isu politik semata-mata menjelang pilihan raya kecil Manek Urai 14 Julai nanti.

Dilihat kepada pertikaikan itu bukan senang untuk kerajaan Kelantan mendapat imbuhan itu. Kerajaan pusat telah memberi isyarat jelas bahawa mereka tidak akan akur dengan tuntutan itu. Kerajaan negeri Kelantan rasanya telah pun merasai akan kesukaran itu.

Kenyataan terbaru Exco Kelantan yang mengatakan isu itu akan diselesaikan secara diplomasi dan tindakan undang-undang menjelaskan kerajaan Kelantan faham bahawa tuntutan itu hanya sebagai angan-angan sahaja dan bukan gampang menjadi kenyataan. Apa yang disuarakan itu percubaan pertama dengan harapan manalah tahu kalau-kalau kerajaan Pusat mamai dan rasa gerun dengan gertakan politik ia akan melunasinya.

Mungkin apa diharap oleh kerajaan Kelantan dengan keadaan UBN semakin lirih sekarang ini mereka akan melayani tuntutan itu untuk tidak dilihat kejam di mata rakyat. Tuntutan itu juga lebih ke arah membuktikan sejauh mana slonga 1 Malaysia yang dilaungkan Perdana Menteri akan direalisasikan di Kelantan.

Namun hakikatnya bukan semudah itu. UBN telah menyedari lama sebelum ini bahawa wang dan kekayaan adalah benteng mereka mempertahankan kuasa. Kalau pun benar kerajan Kelantan berhak menerimanya ia mustahil dilaksanakan, kecuali ada arahan mahkamah. Dalam perang piski ini kerajaan pusat juga bukan cetek dalam bermain politik. Mereka juga ada perkiraan untung rugi kepada masa depan politiknya.

Cadangan untuk membincang secara diplomasi itu adalah cara terbaik. Ia satu tindakan yang sangat praktikal dan menyenangkan. Dalam hubungan ini kerajaan Kelantan boleh menggunakan alasan wang itu diperlukan untuk membantu rakyat. Sebaliknya sekiranya proses itu terpaksa menerusi undang-undang seperti mana dirancangkan ia sesuatu yang sulit. Tindakan itu juga menyebabkan kerajaan Kelantan terpaksa menghabiskan banyak wang untuk membayar peguam dan juga menanggung kos perbelanjaan proses berkenaan.

Apa yang pernah dilakukan oleh kerajaan Pas Terengganu terhadap Petronas mungkin boleh dijadikan iktibar. Kerajaan Pas Terengganu pernah membawa isu royalti minyak ke mahkamah yang berakhirnya dengan kes itu digugurkan apabila kerajaan Terengganu kembali semula ke tangan UBN.

Justeru cara paling baik ialah menerusi proses diplomasi? Saya yakin kalau cara ini diguna ia akan membawa kejayaan dan lebih efektif. Kerajaan pusat rasanya tidaklah degil sangat untuk memberi hak kepada rakyat Kelantan. Adalah zalim amat kalau kerajaan Pusat untuk terus mendera rakyat Kelantan sedangkan apa yang wujud adalah hak mereka secara mutlak.

Dalam keadaan inilah saya mengenangkan kepada sesuatu yang sudah pun terlucut kini. Betapa kalau usaha mendamaikan antara kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri dilaksanakan, masalah ini tidak berbangkit lagi. Jika ada hubungan baik antara keduanya rakyat Kelantan akan mendapat manfaatnya. Sudah pasti tuntutan royalti 5% itu tidak perlu menerusi ruang media ataupun dibawa ke mahkamah.

Tetapi sayang, kerajaan Kelantan tampaknya lebih suka untuk terus berbalah dengan kerajaan Pusat. Kerajaan Kelantan melihat dan yakin mereka berjaya diperingkat nasional menerusi persepakatan dengan DAP dan PKR. Apa yang mereka fikir kalau Pakatan Rakyat dapat membentuk kerajaan, mereka bukan saja bakal memperolehi royalti 5% itu tetapi hak-hak dan pendapatan lain juga yang lebih lumayan dari itu.

Kerana demikian sikap kerajaan Kelantan, maka rakyat Kelantan kena tunggu beberapa waktu lagi sebelum dapat menikmati royali minyak berkenaan. Itupun kalau tertakdir Pakatan menang dan menguasi kerajaan Persekutuan.

Bagaimana pun pada saya kedua pihak, Pas dan UBN tidak perlu menghukum rakyat dengan nafsu politik mereka. Sewajarnya dalam keadaan hari ini kalau kedua pihak mengambil pendekatan untuk membangun Kelantan secara bersama tanpa menghakiskan identiti masing-masing. Langkah ini mungkin baik bagi Pas kalau sekiranyan mereka benar-benar terdesak kini.

Sudah sampai masanya kedua pihak meletakkan kepentingan rakyat di atas segala kepentingan peribadi dan politik kepuakan. Janganlah menganiaya rakyat yang tidak berdosa kerana semata-mata ingin memenuhi nafsu politik sampai tidak tahu sempadan kehidupan dunia dan akhirat!

Manek Urai: Mesti Dpertahankan..! - malaysiakini

Reactions: 
Ringkas...

Manek Urai mesti dipertahankan dalam Pilihanraya Kecil DUN Manek Urai sebab Manek Urai adalah 1-1nya DUN tradisi PAS. disaat Kerajaan PAS tumbang ketika zaman Dato' Asri dahulu, Manek Urai adalah 1-1nya DUN yang berjaya dipertahankan oleh PAS.

Oleh itu, PERTAHANKAN MANEK URAI DARI PENJAJAHAN UMNgOk/BARISAN NASIYONAL..!

Jangan biar perkara yang sama berlaku di Kelantan sebagaimana yang telah berlaku di Perak. jangan biar negeri Kelantan DILACURKAN oleh UMNgOk/Barisan Nasiyonal.

Pulangkan Royalti Minyak Kepada Rakyat Kelantan..!

Manek Urai: Kenali Calon Anda Fauzi Abdullah - malaysiakini

Reactions: 
Kali ni aku malas nak pangkah calon UMNgOk... aku nak up calon PAS pulak dalam post ni. kenali calon Fauzi Abdullah, calon PAS mewakili Pakataan Rakyat dalam pilihanraya kecil DUN Manek Urai.

Perniagaan - hampir 20 tahun menjalankan perniagaan memborong ikan di Pasar Besar Kuala Krai.

Seorang yang amat-amat cakna pada masyarakat sekeliling. amat mudah didekati kalau dalam kesusahan. bukan sedikit warga Kuala Krai yang pernah mendapat bantuan peribadi dari beliau baik dalam bentuk wang ringgit mahupun kebendaan. orang UMNgOk pun tahu dan mengakui hakikat ini.

"Sinis" - amat susah untuk bertemu beliau kalau korang ni jenis malas pergi ke Masjid sebab kebanyakan masa beliau dihabiskan dengan mendekatkan diri kepada Allah didalam Masjid PAS berhampiran dengan CIMB Bandar Kuala Krai. kalau nak jumpa dia cukup mudah, sembahyang 5 waktu sehari semalam di Masjid berkenaan dan korang akan nampak kelibat beliau bersama-sama jemaah-jemaah yang lain.

Tapi dalam musim kempen Pilihanraya ni aku tak jamin la dia ada dekat situ, cuba jenguk ke Masjid atau Surau-Surau lain, insya-Allah pasti ada (lepas ni KOMPOM Tuan Aziz pun jadi kaki mesjid ngan surau jugak..! hahaha...!!!).

Seorang yang amat merendah diri. kalau bersembang dengan beliau, amat-amat jaranng beliau meninggi suara, bila bercakap, mata beliau tidak akan terarah kelain melainkan kemuka orang yanng sedang bercakap dengan beliau. salah 1 faktor yang ada pada orang yang ikhlas bila berkata-kata.

Arwah bapa beliau (Al-Fatihah) adalah seorang penarik beca semasa hayatnya, amat dikenali kerana sifatnya yang suka berkhidmat kepada masyarakat setempat dan sesiapa sahaja yang memerlukan bantuannya. arwah bapanya dikenali di Kuala Krai sebagai "Pok Loh".

Ibu beliau juga adalah seorang peniaga (peraih) sayur-sayuran di Pasar Kuala Krai (id tidak dapat didedahkan atas permintaan) juga dikenali kerana sikapnya yang cakna dan suka membantu sesiapa sahaja yang dalam kesulitan.

Yang paling menarik bagi aku tentang calon yang ditonjolkan oleh PAS ini ialah beliau mempunyai sebuah Van persendirian yang diwakafkan sebagai Van Jenazah kepada penduduk Kuala Krai. sesiapa sahaja boleh menggunakan Van Jenazah tersebut jika mahu dan tiada bayaran dikenakan.

Calon UMNgOk pulak macam mana..?

PAS, PKR Sonsang Bila Bersekongkol Dengan DAP..! - malaysiakini

Reactions: 
UMNgOk cakap PAS dan PKR songsang dan nak jual agama bila bersekongkol dengan DAP dalam Pakatan Rakyat...

Aku tak nak ulas panjang-panjang dekat orang-orang Bongok ni... cuma aku nak bagi 1 soalan je.

"Kalaulah" Lim Kit Siang bawak DAP jadi komponen Barisan Nasiyonal kira macam mana? DAP tengah kuat tu..! majoriti orang-orang cina menyokong DAP..!

Ini politik ni beb... macam-macam boleh jadi.

Jawab..!

Muhyiddin: UMNgOk/BN Lebih Islam Dari PAS..? - malaysiakini

Reactions: 
Betul ke UMNgOk lebih Islam dari PAS..?

Baca dekat sini.

Bila TGNA Bicara

Reactions: 
Jadi kecohlah kem UMNgOk bila TGNA dalam 1 siri ceramahnya di La'loh, Manek Urai menegaskan bahawa UMNgOk itu macam Komunis dan ajaran sesat Ayah Pin.

Pemuda UMNgOk kecoh siap buat laporan polis. veteran UMNgOk sampai hentak-hentak meja masa sembang dengan aku. "mana boleh TGNA tuduh UMNgOk macam komunis daan ajaran sesat Ayah Pin..!" kata veteran UMNgOk.

Bila aku panaskan lagi keadaan tu langsung veteran UMNgOk tu bangun berdiri macam nak bergocoh dengan aku. aku bantai gelak je... hahaha... langsung dia bawak keluar hujah dangkal dia pasal hudud.

Kata veteran UMNgOk tu - "PAS dah perintah Kelantan lebih 4 penggal, mana hukum hudud? berapa orang dah rakyat Kelantan yang kena potong tangan..?" kata veteran UMNgOk tu.

Aku jawab balik dekat dia macam yang TGNA cakap...

Aku lari sikit dari topik asal... aku tanya dia, apa beza kerusi kayu dengan kerusi plastik..? veteran tu jawab...
"2-2 sama je kerusi... rupa bentuk lain, tapi sifatnya sama, untuk kita duduk".

Jawapan tu dah jelaskan pada dia apa yang TGNA jelaskan... aku bagitau dia... sama la macam yang TGNA bagi tau... UMNgOk tu "macam" komunis... sifatnya sama.... tolak hukum Tuhan. tak betul ke? untuk me"macam"kan 1-1 dengan yg lain cukup ada 1 persamaan.

Telinga mamat tu kembang "macam" kuali. awek tu kurus "macam" lidi, gemuk badak, bodoh macam lembu... "macam"...

UMNgOk tolak hukum Tuhan "macam" ajaran Ayah Pin. UMNgOk zalim "macam" komunis sebab pertahankan ISA, jadi apa masalahnya?

Veteran tu senyap... muka dah merah "macam" udang kena bakar... "macam" jugak tu kan..?

Masuk bab hudud pulak... aku malas nak bagi hangat lagi cuma aku tanya dia adakah kalau dibuat hukum hudud tu semata-mata untuk nak potong tangan orang? veteran diam... sedut rokok lagi dalam-dalam.

Aku tanya dia, kalau hukum hudud dijalankan di Kelantan atau Malaysia, berapa ramai agaknya pemimpin UMNgOk yang kudung atau kena sebat..? dia soal balik aku, "kau ingat pemimpin UMNgOk ni jahat sangat ke sampai kau tanya aku macam tu..?"... hahaha...

Aku gelak je sambil soal balik dia - habis masa abang tanya soalan pasal hukum hudud tu abang ingat semua orang Kelantan jahat ke..? veteran tu terus duduk. paham kan?

Kah kah kah kah kah...!!! TKO.

Salam Dari Manek Urai.

Manek Urai: Bongoknya Penyokong UMNgOk - malaysiakini

Reactions: 
Aku masih dalam mood nak membantai penyokong UMNgOk yang terbukti bongok.

Bukan marah, tapi sedih... sedih bila tengok orang-orang yang sepatutnya jadi bijak pandai terpaksa akur menjadi Bongok didalam Parti Ngok UMNgOk...

Bila aku paparkan jawatan yang dipegang oleh calon UMNgOk semasa berada dalam KESEDAR, rata-rata komen dari penyokong UMNgOk mempersoalkan jawatan tersebut. rata-rata bongok menolak kenyataan aku. "mana ada jawatan CEO dalam KESEDAR..?" lebih malang lagi bila ada yang mengaku kakitangan KESEDAR tapi tak tau pulak ada jawatan CEO dalam KESEDAR.

Bongok sungguh... maka timbul persoalan dalam kepala otak aku... yang mengaku kakitangan KESEDAR tu, dalam setahun, berapa kali je kamu masuk pejabat?

Aku yakin dalam post aku yang berkenaan dengan hal ni, tak ade Bongok UMNgOk akan menyampuk nak komen... kalau ada pun, mesti komennya jauh tersasar dari topik dalam post ni... tak caya kita tunggu...

TungakLangit akan tinggalkan komen pasal Hudud, Zali macam biasa la... 2-2 patah komen yang langsung tak bermakna... yang lain-lain korang tau la kan... UMNgOk...

Yang mengaku kakitangan KESEDAR langsung tak kan muncul... bz la kononnya... tak dapat online 2-3 hari ni... dalam post lain yang tak de isu CEO nanti muncul balik la tu...

Ala... tukar la id... bukan orang tau pun... Allah je tau... tu antara kamu dengan Allah... aku tak campur...

Kah kah kah kah kah ... !!!

KESEDAR tak de jawatan CEO..? Kah kah kah kah kah ... !!!

Betul-betul lembu Bongok...

Salam dari Manek Urai.

Manek Urai: 2 Soalan Untuk Penyokong UMNgOk - malaysiakini

Reactions: 
Dekat bawah ni ada satu petikan berita... saja aku paparkan... 2 dalam 1. maksud 2 dalam bagi aku sebab ada 2 penjelasan dalam 1 berita. sebelum ni dalam post aku yang sebelumnya ada mangkuk ayun UMNgOk dok tembak aku kononnya aku paparkan berita tanpa fakta dan berita aku adalah palsu semata-mata.

Berita tanpa fakta yang dimaksudkan oleh mangkuk ayun UMNgOk ialah tentang jawatan CEO yang dipegang oleh calon UMNgOk Maanek Urai. kata mangkuk ayun UMNgOk, "mana ada jawatan CEO dalam KESEDAR.

Jadi korang baca dulu petikan berita dekat bawah...
Tamat berita... jadi aku nak tanya mangkuk ayun mangkuk ayun UMNgOk - ada atau tak ada jawatan CEO dalam KESEDAR..? kalau jawapan korang ialah TAK ADA, aku nak tanya balik, berita dekat atas yang aku ambik dari media perdana tu pun tipu ke?

Lagi satu soalan untuk mangkuk ayun UMNgOk - kalau jawapan korang - "oh... ada rupanya..."... maka soalannya ialah - KENAPA KORANG BODOH SANGAT..?

Mekasih...

Salam dari Manek Urai.

Manek Urai: Pangkah UMNgOk, Murtad..! - malaysiakini

Reactions: 
Entah sape punya akal gila babi aku tak tau, menjelang Pilihanraya Kecil Manek Urai, kem UMNgOk dah mula berkempen dan antaranya melalui perang saraf. UMNgOk telah mewujudkan 1 kumpulan yang telah bertindak menyamar sebagai jentera Muslimin dan juga Muslimat PAS di Manek Urai.

Jentera samaran ini menyusup dari kampung ke kampung, rumah ke rumah dengan membawa imej dan juga watak jentera PAS. jentera "Muslimin klon" yang terpilih, berjubah, memakai serban dan berperwatakan seakan-akan geng-geng tabligh manakala "Muslimah klon" yang berjubah labuh ini bergerak dalam 1 kumpulan kecil.

Kempen mereka amat mudah, bertemu dengan bakal pengundi seolah-olah jentera PAS, bermodalkan beberapa ayat suci Al-Qur'an kemudian mengingatkan para bakal pengundi bahawa jika mereka mengundi UMNgOk, mereka dikira sebagai Murtad.

Taktik ini dipangggil taktik "reverse phsycology". membangkitkan kebencian melalui cara yang paling halus. mereka yang mendengar hujah dangkal dan bacaan ayat suci Al-Qur'an jentera gila ini akan merasa benci dengan cara kempen yang dianggap keterlaluan bagi sebuah parti yang mendokong Islam.

Tujuannya mudah... memupuk perasaan benci melalui kempen yang keterlaluan. jentera PAS dan penduduk Manek Urai sila ambil perhatian. jangan terpedaya dengan samaran mereka-mereka yang gila ini.

Kenali jentera anda sendiri.

Kalau perlu, tangkap mereka-mereka yang menyamar ini, dedahkan siapa mereka sebenarnya. kita lihat siapa yang kena..!

Salam dari Manek Urai.