Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, July 18, 2009

Chua Jui Meng Isytihar Sertai PKR...

Reactions: 
Laporan dari Malaysiakini...

Former health minister Chua Jui Meng has today quit MCA and announced that he would be joining the opposition PKR.

"I am resigning as member of MCA and with the permission of PKR's de facto leader, I'm announcing that I'm joining PKR," he told a crowd of 1,000, which responded with shouts of 'reformasi'.

"I'm convinced that today I'm standing on the right side of history, especially at this defining moment of history, I'm joining this party."

He and PKR de facto leader Anwar Ibrahim appeared together at the PKR's 'The Truth Behind the Scandals: Perak, PKFZ and the BN Conspiracy' forum in Sunway Resort Hotel & Spa.

The forum participants applauded as Chua and Anwar entered the hall at 3.30pm.

A banner 'Congratulations to Chua for joining PKR' greeted the MCA leader as he walked in.

Chua explained that he decided to join PKR because the country's two-coalition political system was being undermined by Umno.

He added that the death of Teoh Beng Hock, the political aide of Selangor executive councillor Ean Yong Hian Wah, was the “tipping point” in his decision to defect to the opposition.

Teoh's body was found on Thursday sprawled on the roof of an adjacent building after he had undergone questioning late into the night at the offices of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

In joining PKR, Chua said he was taking a "new journey, a journey of change".

Chua was accompanied by former MCA senator David Yeoh Eng Hock and former Lumut parliamentarian Yap Yit Thong.
In a short speech, both Yeoh and Yap also announced they were joining PKR which drew a thunderous applause from the crowd.

Malaysiakini has two days ago reported that Chua would be defecting to PKR.

Pakatan seeks to regain momentum

Chua had on Thursday called an emergency meeting of his Bakri MCA division where he resigned as its division chief after 23 years.

He urged members of the division to give their undivided support to MCA president Ong Tee Keat.

It is believed that the opposition is seeking to use Chua's defection to regain momentum for the opposition which has been floundering due to internal bickering and a resurgent Barisan Nasional under new Prime Minister Najib Abdul Razak.

Chua, 64, had contested for the MCA president's post twice and lost to two Ongs - Ong Ka Ting in 2005 and Ong Tee Keat in 2008.

Chua was not picked to defend his Bakri parliamentary seat in the last general elections.

The seat was subsequently won by DAP's Er Teck Hwa. Bakri is the sole parliamentary seat in Johor which fell to the opposition in the 2008 general elections.

Layan Zali & TuNGOKlangit Kejap...

Reactions: 
zali has left a new comment on your post "ISA: Tun Pak Lah Mahu ISA Dimansuh..?":

ni muhyiddin dah beritau dah...

IPOH 18 Julai – Kerajaan akan meneliti cadangan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, penelitian terhadap akta tersebut sedang dibuat dan ia tidak akan kekal seperti status sekarang.

tak ada isu lain ke TiPU?

Ni komen zali dalam pos aku yang sebelum ni... jadi meh kita layan zali kejap...

Sesape yang rajin, tolong bagitau zali yang BoNGOK ni dari zaman Tun Che Det sampai zaman Tun Pak Lah dah berapa kali dah kajian dibuat keatas akta ISA... budak zali ni baru keluar dari gua... jadi pengetahuan Amnya agak kurang...

Tolong ya...

Kejap-kejap lagi TuNGOKlangit akan sambung dengan TARBIah ala-ala BTN... UMNgOk tak pernah dan tak payah di TARBIah oleh TuNGOKlangit, tapi Pakatan Rakyat asyik dok kena...

Soklan untuk TuNGOKlangit... apa hukumnya seorang pemerintah (Perdana Menteri) yang tidak memerintahkan isterinya menutup aurat sedangkan aurat itu wajib bagi seorang Islam..?

Jawab ya TuNGOKlangit... jangan kona baring pergi cerita hal lain pulak ya..!

ISA: Tun Pak Lah Mahu ISA Dimansuh..?

Reactions: 
TPU - Pergh... biar betul Tun Pak Lah ni..!

Apasal masa dok pegang jawatan PM dulu tak de usaha langsung nak mansuhkan ISA..? ni dah turun takhta baru sibuk berkokok nak mansuhkan ISA..!

Ini mesti nak beli jiwa orang kampung ni..!

Akhirnya Tun Pak Lah akan berada sebaris dengan Tun Che Det... tanda-tanda awal dah ada dah ni..! bila nak declare keluar UMNgOk..?

Teoh Beng Hock: UMNgOk Yang Semakin Ngok..!

Reactions: 
Imbas kembali berita awal tahun bertarikh 29hb. Januari, 2009 sebelum berlaku Perhimpunan Agung UMNgOk...
  • Seorang ahli UMNO membuat laporan polis mengatakan bahawa beliau dikasari semasa dalam tahanan oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) negeri Pahang pada 23 Januari lalu.
  • Halimi Kamarulzamman, 46, mendakwa kejadian tersebut berlaku di dalam lokap tahanan Tingkat 10, Wisma Persekutuan di pejabat SPRM Kuantan, Pahang.
  • Dalam laporan polisnya, Hamidi berkata beliau telah menyerah diri pada pagi 23 Januari berhubung siasatan rasuah melibatkan pemilihan UMNO di negeri tersebut.
  • Menurut laporan polis yang tersebar melalui email itu, Halimi, seorang kontraktor, mendakwa beliau dipukul oleh tiga pegawai SPRM semasa proses soal-siasat.
  • Selain dipukul, mangsa juga mendakwa dibogelkan dan di minta berguling-guling di atas lantai.
  • "Bakul sampah yang kotor telah diletakkan di atas kepala saya, dan saya dipaksa untuk menyanyikan lagu Negaraku berkali-kali, lagu UMNO berkali-kali dan disuruh menyebut Rukun Negara berulang kali. Semasa saya dipaksa berbuat demikian bakul sampah di atas kepala saya diketuk berkali-kali," katanya dalam laporan polis yang dibuat pada 28 Januari.
Dan berita yang baru sahaja berlaku hari Khamis lepas...
  • Setiausaha Politik EXCO kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah, terbunuh selepas dipercayai jatuh bangunan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di Shah Alam.
  • Mayat Teoh Beng Hock, 30, ditemui di atas bumbung bangunan bersebelahan pejabat suruhanjaya tersebut.
  • Semalam Teoh telah dibawa ke pejabat tersebut untuk disoal siasat berhubung dakwaan salah guna wang peruntukan DUN membabitkan beberapa ADUN Pakatan Rakyat negeri itu.
Macam biasa... setelah berlaku ke 2-2 peristiwa bersejarah tersebut dan setelah laporan polis dibuat maka dengan bergayanya pihak-pihak yang terbabit mengeluarkan kenyataan seperti dibawah -
  • "Kita harap semua pihak bersabar dalam perkara ini, siasatan akan dilakukan secepat mungkin dan kes ini diklasifikasikan sebagai kes berprofile tinggi".
  • "Kita juga berharap agar tidak ada mana-mana pihak yang akan mempolitikkan hal ini dan juga kita ingin memberikan amaran akan mengambil tindakan kepada mana-mana pihak yang cuba menimbulkan spekulasi didalam kes ini".
  • "Siasatan akan dilakukan dengan adil dan telus... pihak kami tidak akan menyembunyikan apa-apa hasil siasatan dan semua hasil siasatan akan dibentangkan kepengetahuan umum setelah selesai semua siasatan".
  • "Kita berharap semua pihak akan memberikan kerjasama penuh untuk menyelesaikan kes ini"...
Dan hakikatnya ialah... setelah 6 bulan laporan polis dibuat oleh AHLI UMNO DAN JUGA AJK UMNgOk PAHANG, dimana hasil siasatan kes tu..?

Hari ni ada Ahli UMNgOk dan juga Penyokong Totok UMNgOk menyindir-nyindir Pakatan Rakyat kerana bangkit membela Teoh, tetapi mereka lupa ada ahli UMNgOk juga telah dilakukan sedemikian rupa juga. dan pembelaan terhadap pengadu masih samar-samar.

Kenapa masih ramai yang BUTA HATI dan KERAS HATI..?

BANYAK MAKAN HASIL KERJA HARAM KOT...