Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, July 20, 2009

Jentera UMNgOk Mula Memasuki Galas

Reactions: 
Terkini dari Galas. Jentera UMNgOk telah mula memasuki DUN Galas dan kerja-kerja menarik pengundi sedang giat dijalankan oleh mereka.

Dikhabarkan bahawa jentera tersebut telah mula memasuki DUN Galas sebaik sahaja selesai Pilihanraya Kecil N-41 Manek Urai.

Ada orang kampung dah mula dapat rumah beb..!

Projek Mee Segera sudah datang..! Wang Besar..! Wang Besar..!

Tapi kan... agak kurang manis la bagi aku... ADUN Galas masih ada... apa yang gopoh sangat ni..?

Husam: PDRM Dan SPRM Sama Sahaja..!

Reactions: 
Dato’ Paduka Husam Musa tidak bersetuju dengan pihak polis sendiri yang menyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam isu berhubung dengan kematian pembantu exco kerajaan negeri selangor, Teo Beng Hock baru-baru ini ketika dalam tahanan siasatan SPRM.

Beliau menegaskan bahawa Suruhanjaya Diraja perlu ditubuhkan dengan segera kerana institusi lain seperti polis dan SPRM sudah lagi tidak boleh dipercayai.

“Kita tidak bersetuju polis menyiasat SPRM kerana sendiri buat salah dan sendiri siasat, sampai bila kita tidak akan jumpa jalan penyelesaiannya, polis dan SPRM adalah sama sahaja,” tegas beliau.

Tambah beliau, pihak polis dan SPRM adalah sama sahaja bahkan polis kadang kala lebih buruk dari SPRM dan SPRM lebih buruk dari polis.

Beliau memberi contoh kes Kugan yang mati dalam tahanan polis sehingga sekarang tiada sebarang pembelaan.

“Apa jaminan polis siasat SPRM, mereka akan dakwa pembunuh Teo Beng Hock, tidak ada jaminan sama sekali.

“Kita tidak boleh mempercayai sesiapa sahaja, tidak kira polis, ketua hakim, SPRM hatta Perdana Menteri itu sendiri. Kami tidak menaruh kepercayaan kepada pihak-pihak ini.

“Kerana itu, kita minta satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan dengan segera supaya kita boleh menyiasat keseluruhan episod ini,” katanya.

Husam juga menyifatkan anak muda ini sebagai hero Pakatan Rakyat kerana menyekat niat jahat BN mahu merampas Selangor dan usaha yang dilakukan oleh teo patut dihargai.

“Kita mesti memperjuangkan keadilan kepada hero kita ini dan keadilan yang kita tuntut ialah dalam masa sekarang ini,” katanya sambil menyifatkan kematian Teo Beng Hock dan keluarganya adalah hero Pakatan Rakyat.

Katanya, dengan berlaku kematian Teo, usaha Barisan Nasional (BN) untuk menjatuh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor seperti yang pernah dilakukan untuk menjatuhkan kerajaan Perak menemui jalan kegagalan.

Beliau berkata demikian dalam ucapan Himpuanan Soldariti ‘Keadilan Untuk Teo Beng Hock’ yang diadakan di Stadium Kelana Jaya dekat sini semalam yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor.

Hadir sama dalam Himpunan Solidariti itu ialah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan semua Adun dan ahli exco kerajaan negeri Selangor.

Lebih 3,000 orang hadir memeriahkan solidariti ini dan diakhir perhimpunan ini.

Husam juga berkata, menurut Ketua Pesuruhjaya SPRM, Ahmad Said Hamdan patut sedar bahawa isu kematian pembantu exco adalah bukan isu perkauman.

“Dia harus tahu bahawa Beng Hock adalah sama nilai nyawanya dengan nyawa orang melayu. Pedulikan melayu, cina dan india.

“Kita adalah anak bangsa Malaysia. Apabila salah seorang dibunuh kita wajib menuntut bela di sisi agama Islam,” katanya sambil diiringi dengan tepukan yang gemuruh dari hadirin.

Sumber - jiwoklate

Pegang Lilin: Budaya Turun Temurun Masyarakat Cina

Reactions: 
Petikan dari kelab greenboc
Khalil Idham Lim

Isu yang sedang dibicarakan ialah mengenai tindakan kami berada dalam majlis yang kononnya memperingati kematian Teoh Beng Hock dan memegang lilin dan dikaitkan dengan tindakan kami yang kononnya bercanggah dengan ajaran Islam.

Berkebetulan sebagai seorang Cina Islam saya rasa terpanggil untuk menjawab isu tersebutAkhbar Sinar Harian edisi pada hari ini pada perenggan pertama, kedua dan ketiga menyiarkan kenyataan seperti berikut :-

"Tindakan Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin memegang lilin semasa menyertai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock baru-baru ini, adalah luar budaya Islam

Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid berkata, sebagai pemimpin beragama Islam, Nizar tidak sepatutunya memegang lilin pada acara keagamaan itu, perbuatannya akan mempengaruhi masyarakat Islam kerana beliau adalah seorang pemimpin dan wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat.

Kita bimbang soal haram atau halal diketepikan semata-mata mahu mengejar kepentingan politik parti tertentu didalam negara ini" Katanya kepada Sinar Harian semalam"

Berikutan dengan itu saya suka untuk mengeluarkan beberapa kenyataan seperti berikut :-

1. Saya menafikan bahawa gambar dan majlis yang didakwa sebagai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Huat seperti didakwa pihak diatas. Gambar tersebut dan upucara menyalakan lilin adalah semasa sesi Sidang Media pada jam 11.00pagi 17 July , bertempat di wisma DAP Ipoh. Sidang Media tersebut dianjurkan oleh Skretariat Pakatan Rakyat yang dihadiri oleh sekitar 20 ADUN PR dan pimpinan tertinggi parti.

2. Memegang lilin dan Colok bagi orang cina adalah budaya nenek moyang yang sudah turun temurun diamalkan. Kebetulan saya adalah bekas penganut agama Buddha selama 22 tahun sebelum memeluk Islam, saya ingin jelaskan bahawa menyalakan lilin adalah budaya yang diamalkan oleh bangsa kami turun temurun malah ia menjadi amalan kepada penganut Islam di negara China. Sebab itulah jika kita berkunjung dimana-mana mesjid di China kita pasti akan dapat membeli colok yang dijual dimesjid.

Semasa sembahyang hari raya puasa atau haji, jangan terkejut bila kita menyaksikan kumpulan Imam dan Persatuan Islam serta AJK Mesjid berbaris masuk ke dalam mesjid dengan memegang colok yang dinyalakan sambil mengalunkan takbir hari raya, dan sebelum melangkah masuh ke dewan sembahyang colok itu ditinggalkan diluar (saya ada koleksi gambar mengenai upucara ini).

3. Kami sama-sama memegang lilin sebagai menghormati acara selingan yang diadakan dalam sidang media itu dan bukannya bertafakkur seperti yang diminta. Sebelum ini sudah sekian banyak teman bukan muslim yang menghormati upucara membaca doa dan pelbagai majlis.

Barisan Nasional Mahu Fail Semakan Keputusan N-41

Reactions: 
Semalam aku sembang lagi dengan veteran UMNgOk dekat kedai kopi yang biasa kami lepak... kata veteran UMNgOk dekat aku, Barisan Nasional SAH akan failkan rayuan di Mahkamah agar keputusan pilihanraya N-41 disemak semula dalam masa terdekat. buat masa ini bukti-bukti penting dan juga bahan-bahan yang perlu sedang dikumpulkan sebelum dibawa ke mahkamah.

Kata veteran UMNgOk tu, keputusan dari salah 1 peti undi telah berubah sebaik tiba dipusat penjumlahan undi pada sebelah malamnya. peti undi yang dimaksudkan ialah peti undi Manek Urai Lama.

Keputusan setelah pengiraan dibuat adalah seperti berikut -

Peti Undi Manek Urai Lama

Saluran 1 - 167 (BN) / 144 (PAS)
Saluran 2 - 277 (BN) / 181 (PAS)

Saluran 3 - 238 (BN) / 198 (PAS)

Saluran 4 - 226 (BN) / 196 (PAS)


Jumlah undi BN - 908

Jumlah undi PAS - 719


BN Menang majoriti 189

Kata veteran UMNgOk tu sewaktu selesai pengiraan di pusat pengundian Manek Urai Lama, jumlah undi majoriti yang diperolehi oleh Barisan Nasional ialah 289 tetapi bila sampai ke pusat penjumlahan, jumlah berkurangan sebanyak 100 undi.

Pada awalnya kata veteran UMNgOk, mereka yakin dengan keputusan itu dan mereka telah mengisytiharkan kemenangan mereka di Markas Induk Barisan Nasional di La'loh. tetapi keputusan itu berubah selepas itu.

TPU - hehehe... no komen... tapi keputusan awal yang aku dapat dari mereka yang diamanahkan borang 14 sama je dari pusat pengiraan dengan penjumlahan... tak de masalah pun...

Tunggu je lah... veteran UMNgOk tengah panas ni... mata dah merah, telinga kaler hijau... layan je la... aku tak terasa nak berhadapan dengan Incrideble Hulk kaler biru lagi buat masa ni... hahaha...!!!

Apa Tujuan Zahid Jumpa Ehud Barak..?

Reactions: 
*ralat...pembetulan, Ehud Barak, bukan Netanyahu...

Bila PAS bergabung dengan DAP dalam Pakatan Rakyat, mangkuk-mangkuk dan pencacai-pencacai UMNgOk/Barisan Nasiyonal kecoh kononnya DAP tu kafir harbi... habis 1Malaysia dikecohkan kononnya PAS menggadai agama sebab bersekongkol dengan DAP kafir harbi (kata mangkuk-mangkuk hayun UMNgOk/Barisan Nasiyonal)...

Jadi dekat bawah ni perjumpaan apa pulak..? Zahid Hamidi ni Menteri Pertahanan Negara Mana? dari parti mana?

Hari tu dah kecoh Bank Malaysia jadi pusat transit dalam urusniaga senajata api antara Korea dan Myanmar... maka Obama pun berhubung dengan Najib PM untuk kepastian dan juga penjelasan...

Adakah untuk menutup kesalahan yang Malaysia dah lakukan maka Najib PM menghantar Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan untuk satu misi urusniaga antara Malaysia dan Israel? apa yang Amerika dah syaratkan untuk memaafkan kesalahan Malaysia yang menjadi orang tengah kepada Korea dan Myanmar..?

Apa yang Najib PM dah persetujui dalam "diplomasi"nya dengan Presiden Amerika..? kita akan bongkar sedikit masa lagi..!
Zahid met Ehud Barak, not Israeli PM 2009/07/18

Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi today explained that he never met with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu at the Paris Air Show in France last June, as previously reported.

In a brief media statement issued by Special Officer (Media) Abd Halim Ab Majid in Kuala Lumpur today, it was explained that Ahmad Zahid had instead met with Israeli Defence Minister Ehud Barak during a cocktail function at the air show.

Previous reports mentioned Ahmad Zahid meeting with Netanyahu during the Paris Air Show in France last June to explain Malaysia's stance on the West Asia issue.

Ahmad Zahid is currently on a six-day visit in Lebanon - Bernama

Teoh: Apa Yang Berlaku Di Pejabat SPRM..?

Reactions: 
Lapor Malaysiakini -
  • Siasatan awal mendapati Teoh Beng Hock sudah meninggal dunia empat atau lima jam selepas mayatnya ditemui mati dekat pejabat Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor pukul 1.30 tengah hari Khamis lalu, kata ketua polis negeri.
  • Satu serpihan selak penutup tingkap pejabat SPRM itu, di Plaza Masalam di Shah Alam, turut ditemui dekat tempat mayat ditemui, kata Datuk Khalid Abu Bakar hari ini.
  • Dalam sidang media bersama Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan di ibu pejabat polis negeri di Shah Alam, Khalid berkata rakaman CCTV menunjukkan setiausaha politik seorang exco Selangor memasuki bangunan itu jam 5.15 petang Rabu.
  • Bagaimanapun tidak rekod Teoh keluar keesokannya selepas dilaporkan selesai siasatan jam 3.45 pagi Khamis.
  • Khalid juga berkata polis sudah mendapat telefon bimbit Teoh daripada seorang pegawai penyiasat SPRM.
1 - Macam mana selak penutup tingkap boleh ada berhampiran mayat simati..? adakah berlaku pergelutan sebelum mangsa jatuh dan selak penutup tingkap itu adalah satu-satunya yang sempat dicapai oleh mangsa dalam usahanya untuk menyelamatkan diri ketika ditolak..?

Mustahil orang yang hendak membunuh akan memaut sesuatu objek dengan kuat sehingga tercabut melainkan untuk menyelamatkan diri. mustahil orang yang nekad membunuh diri cuba menyelamatkan diri diawal usahanya membunuh diri melainkan setelah melakukannya.

2 - Bagaimana telefon bimbit mangsa boleh berada ditangan "seorang pegawai penyiasat SPRM"..? bukan didalam stor simpanan atau mana-mana bahagian yang dicatatkan atau direkodkan sebagai sebahagian dari bahan siasatan..?

Teoh: Slideshow Sekitar Perhimpunan Rakyat MPSJ

Reactions: 

Teoh: Gambar Sekitar Perhimpunan Rakyat MPSJ (III)

Reactions: 

Teoh: Gambar Sekitar Perhimpunan Rakyat MPSJ (II)

Reactions: 
Macam biasa... dalam mana-mana majlis anjuran Pakatan Rakyat tak kira majlis demo, majlis ceramah, majlis makan-makan atau apa-apa majlis, dengan tak payah nak disuruh-suruh, tak payah merayu-rayu, tak payah angkut-mengangkut, pasti pelbagai kaum dan bangsa datang.

Ini yang buat UMNO takut sangat-sangat pada kebangkitan rakyat. UMNO cuma mampu mengumpul orang melayu sahaja dalam majlis anjurannya, MIC cuma mampu mengumpul orang india sahaja dalam majlis anjurannya dan MCA pula hanya mampu mengumpul orang cina sahaja dalam majlis anjurannya... itu Barisan Nasional yang dikatakan membawa imej "1Malaysia"... tapi hakikatnya..?
Apa yang menarik perhatian aku untuk bersama dalam perjuangan Pakatan Rakyat ialah bilamana aku perhatikan kesepakatan yang ada didalam Pakatan Rakyat, tidak pernah berlaku didalam Barisan Nasional.

Tidak kira warna apa kulit, tidak kira bangsa apa mereka yang dizalimi, semua bangsa akan bangkit menuntut keadilan kepada yang dizalimi. tiada ruang yang memisahkan sesama bangsa...

"Saya Anak Bangsa Malaysia..!"

Aku suka dengan motto ini. semua bangsa tak kira warna kulit, duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. melayu adalah Malaysia, Cina adalah Malaysia, India adalah Malaysia... realitinya ialah sesiapa sahaja yang memegang Kad pengenalan Malaysia ialah "Anak Bangsa Malaysia..!".

Tapi kenapa masih ada pihak yang cuba hendak menafikan kenyataan itu..? apa kita ada sekarang ialah "1Malaysia" hanya dipraktikkan oleh Barisan nasional ketika saat-saat menghadapi Pilihanraya sahaja. sokongan hanya diperlukan ketika pilihanraya. habis sahaja pilihanraya, melayu kemana..? cina kemana..? india kemana? yang ada hanya "Aku"... ("Aku' merujuk kepada mereka-mereka yang memegang jawatan didalam KERAjaan).
Dimana lagi dapat anda cari semua kaum dan bangsa yang berbicara dalam 1 nada iaitu nada "Keadilan"..? nada "Saya Anak Bangsa Malaysia..1"..? nada keperitan yang kau rasa, tidak ubah seperti yang aku rasa..?

Kita dididik dari kecil perkataan bodoh "cina kafir" dan "india kafir" dan dalam masa yang sama kita juga dididik bahawa "melayu itu Islam" dan Islam itu melayu"... entah dalam kitab agama mana ungkapan itu dicilok aku tak tau...

Tidak kafirkah seorang Islam yang tidak menjalankan suruhan agama Islam padahal dia tahu kewajipannya..? tidak kafirkah seorang Islam itu jika dia "meMELAYUkan" Islam padahal Islam itu tidak diturunkan kepada 1-1 bangsa sahaja..?

Tepuk dada tanya selera..!
Safety 1st..! elakkan jangkitan wabak H1N1...
"Saya Anak Bangsa Malaysia..!"

Teoh: Gambar Sekitar Perhimpunan Rakyat MPSJ (I)

Reactions: 
Gambar-gambar adalah sumbangan pembaca setia website ini, saudara Sasaudengo (terima kasih untuk gambar-gambar yang menarik). sekitar Perhimpunan Rakyat menuntut keadilan keatas Mendiang Teoh Beng Hock. dikhabarkan hampir 3000 penuntut keadilan telah menghadirkan diri bagi menyatakan sokongan.

Yang menarik pada aku dalam gambar yang dikirimkan ialah bila pelbagai bangsa cuba mendapatkan akhbar-akhbar alternatif tanpa segan silu... (orang UMNO je yang segan nak baca harakah... mungkin segan nak mencari kebenaran... hahaha...).

Seingat aku dulu KERAjaan ada jalankan kempen membaca, tapi sambutannya kurang menggalakkan dipihak UMNO sendiri... sebab tu la mereka ni lembab sikit dalam mendapat kebenaran. diorang ni asyik nak yang FREE je... mana la lalu nak keluar sikit modal untuk sikit ilmu... tapi kalau sebut Karaoke atau Hiburan...

"Hutang Ceti Pun Tak Pe..!"

Kelab GAY Di Jalan Yap Kwan Seng..?

Reactions: 
Alihbahasa.......
1Malaysia...!!!