Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, July 23, 2009

TGNA: Meragukan, Tapi Bukan Haram

Reactions: 
KOTA BAHARU, 23 Julai (Bernama) -- Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui perbuatan memegang lilin di majlis memperingati kematian orang bukan Islam adalah "sesuatu yang meragukan" tetapi berpendapat perbuatan itu tidak haram di sisi Islam.

Beliau mengulas tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin yang memegang lilin dalam majlis memperingati kematian Teoh Beng Hock, setiausaha politik kepada seorang anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Menteri Besar Kelantan itu juga menegaskan perbuatan itu tidak bercanggah dengan agama jika umat Islam dapat membezakan antara adat resam dan budaya dengan agama sesuatu kaum.

"Tapi saya, selalu (apabila) orang (beragama) Hindu jemput saya pergi ke majlis dia, Cina jemput pergi majlis dia, saya akan tanya ini agama ke atau adat resam.

"Saya kata kalau agama saya tak boleh pergi tapi kalau adat resam saya boleh," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kelantan 2009 di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV, di sini, Khamis.

Sebelum itu, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa dalam laporan akhbar mempertahankan tindakan Mohd Nizar dengan menyatakan ia tidak menyalahi ajaran Islam manakala Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula mahukan ulama Pas mengeluarkan satu fatwa berhubung tindakan Mohd Nizar itu.

Nik Abdul Aziz berkata, lilin ini sudah menjadi budaya kepada orang Melayu di mana anak-anak turut menggunakan lilin sewaktu menyambut hari jadi dan ia sudah menjadi perkara biasa dalam masyarakat sekarang.

"Jadi lilin digunakan sebagai satu simbolik untuk masalah umur," katanya.

Sementara itu, ketika ditanya pandangannya mengenai tindakan seorang model yang rela dirotan selepas didapati bersalah kerana minum arak oleh Mahkamah Majistret Kuantan kelmarin, Nik Aziz berkata tindakan itu wajar kerana menunjukkan pesalah terbabit sudah insaf.

Menurutnya, jika model itu boleh menerima hukuman sebat, maknanya dia sudah terlepas hukuman di akhirat dan ini bertepatan dengan langkah Pas mahu melaksanakan hukum hudud.

Ku Li Sertai PKR?

Reactions: 
Walaupun menafikan beliau akan menyertai PKR selepas dijemput secara terbuka oleh Datuk Zaid Ibrahim, Tengku Razaleigh Hamzah dipercayai mempertimbangkannya dengan saksama.

Bahkan, desas-desus yang mengatakan beliau akan menuruti jejak Datuk Chua Jui Meng yang menyertai PKR selepas menafikannya, kini bertiup kencang dan tidak ditolak oleh rakannya, Ustaz Ibrahim Azmi.

Seterusnya di : Siasah

Gas Kelantan: Ahli Parlimen Kelantan Akan Lawat Pelantar

Reactions: 
KOTA BHARU, 23 Julai : 30 orang yang terdiri dari anggota Parlimen dan ADUN di samping para wartawan dan pemimpin masyarakat akan dibawa melawat pelantar minyak dan gas yang dikatakan berada di perairan Kelantan 4 Ogos ini.

Turut dipelawa menyertai rombongan itu adalah Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapha Mohamad dan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin Abu Bakar.

Menurut maklumat Siasah, rombongan itu dianjurkan oleh kerajaan negeri Kelantan melalui EXCOnya, Datuk Husam Musa.

Husam ketika dihubungi Siasah berkata, tujuan lawatan ini adalah untuk membuktikan bahawa ada pengeluaran gas dan minyak berlaku di kawasan pertindihan antara Kelantan dengan Thailand.

Mereka dijangka akan menaiki sebuah kapal nelayan laut dalam dan bakal mengharungi laut China Selatan selama 12 jam sebelum sampai ke pelantar minyak itu.

Lawatan ini bertujuan untuk melihat sendiri apa yang didakwa oleh Husam sebelum ini bahawa Petronas mengeluarkan minyak dari perairan Kelantan.

Oleh itu, sebagaimana Terengganu dan Sabah, kerajaan negeri Kelantan juga berhak mendapatkan royalti sebanyak lima peratus dari Petronas.

Sebelum ini, kerajaan negeri Kelantan telah menghantar surat kepada Petronas dan kerajaan Pusat menuntut royalti RM1 bilion yang menjadi hak rakyat negeri itu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin dalam kenyataannya meminta Petronas menjawab isu ini dalam masa 48 jam namun sehingga kini tidak ada sebarang kenyataan dari Petronas mengenainya.

Sumber - SIASAH

*Kalau tiada aral melintang, aku akan ikut sekali rombongan ni... tunggu pengumuman seterusnya...

Rosmah: 1Malaysia Kecewa..!

Reactions: 
Hari ni aku kecewa lagi... bukan aku je yang kecewa rasanya, tapi mungkin jugak 1Malaysia turut sama kecewa...

Sebab apa aku kecewa...?
Bukan sebab gambar ni... aku tak kecewa pun bila gambar keluarga 1Malaysia melakukan tawaf menegelilingi kaabah keluar dalam banyak media, malah aku pun gembira dan aku pun berdoa semoga keluarga 1Malaysia akan pulang dengan wajah baru... wajah penuh cahaya...

Tapi hari ni aku kecewa sebab...
ISTERI Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor bermesra dengan salah seorang pesakit kanak-kanak ketika melawat Wad Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur sempena hari lahir suaminya, Datuk Seri Najib Tun Razak, di Kuala Lumpur hari ini. Gambar UTUSAN

Ceh... ingatkan dah insaf... rupa-rupanya belum... "Puaka" betul..!

Khak Ptuih..!

Aku Dah Cakap Dah RM, RM Semua Gila..!

Reactions: 
Aku dah cakap dah penguatkuasa undang-undang dekat Malaysia ni semuanya gila babi..!

Haritu SPRM, ni PDRM pulak..!

Semua gila babi... H1N1 dah menular... tahap cipan dah ni... hati-hati semua oi..!

PEWARIS - Copy & Paste

Reactions: 
  • Gerakan penyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menambahkan kekuatan mereka dengan melibatkan kumpulan baru dengan dua lagi lokasi perhimpunan 1 Ogos nanti.
  • Timbalan Presiden II Pewaris, Rahimuddin Md Harun memberitahu Malaysiakini hari ini, dua NGO Melayu ini akan berkumpul di Masjid Negara mulai jam 11 pagi dan akan bergerak ke Dataran Merdeka jam 1 tengah hari.
Pergh..! disebabkan semua program yang PEWARIS anjurkan diciplak tarikh, waktu dan juga masa, maka aku cadangkan supaya PEWARIS tukar nama...

Copy & Paste..!

Kah kah kah kah kah...!!!

Buat masa ni PEWARIS plan supaya penyokongnya pakai baju putih, GMI pulak pakai baju merah-hitam... esok aku agak PEWARIS pun tukar kaler baju jugak...

Supaya senang media perdana nak putar-belit jumlah dan gambar penyokong masing-masing...

Kah kah kah kah kah...!!!

Siapa Sebenarnya Yang Terlibat Dengan Kongsi gelap..?

Reactions: 
Bravo..!

Yang lain-lain dalam komponen Barisan Nasional nampaknya dah mula sedar akan kehendak dan kepentingan "Rakyat"... masing-masing mula menghayati slogan "1Malaysia" yang dicipta oleh Najib PM.

Tapi sayang... orang yang mencipta slogan "1Malaysia" dan juga parti "MeLAYU" UMNgOk... masih gagal...

Gagal mengawal nafsu dan juga gagal mengakui kesalahan... masih lagi ada RM, RM, RM, RM, RM, RM dalam kepala otak mereka..!

Buduh sungguh..!

Part yang paling best korang baca dekat bawah ni...
Dalam kes BTH pro BN dok tuduh Pakatan Rakyat melalui DAP terlibat dengan Kongsi Gelap... macam mana pula dengan dakwaan Ong yang juga datang dari parti komponen BN ni..?

Ada sape-sape nak komen..?

Ikut Langkah Chua: Beratus Ahli MCA Keluar Parti

Reactions: 
Dua hari lepas, 323 ahli MCA bahagian Sungai Besar, Selangor, telah keluar parti dan menyertai PKR. Borang keahlian diserahkan melalui DS Anwar Ibrahim.

Kita mendapat maklum, MCA bahagian tersebut mulai lumpuh selepas PRU-12 yang lalu. Dijangka beribu lagi ahli MCA sekitar kawasan Sungai Besar akan keluar parti dan menyertai sama ada PKR atau DAP.

Untuk makluman, jiran kawasan Sungai Besar ialah Sekinchan di sebelah selatan dan Sabak Bernam di sebelah utara. Sekinchan ialah kubu kuat DAP dan dikuasai oleh ADUN-DAP.

Sumber - Fakulti Siyasah Syar'iyah

ETIKA Emas Diserbu Secara Gerila..!

Reactions: 
Salam,

Malam semalam TV3 telah siarkan ETIKA EMAS BERNIAGA SECARA HARAM, kemudian di nafikan oleh Presiden ETIKA EMAS Saudara AMIN SUFIAN juga di TV3 demikian juga dalam dada-dada akhbar dalam negara kita.

APAKAH TUDUHAN ?

Tuduhan mungkin juga ETIKA EMAS ini di syaki mengambil wang dari pembeli emas secara tidak sah atau ETIKA EMAS mengembangkan perniagaannya hasil dari sumber haram ? atau wang panas dan sebagainya

Bank Negara telah menjalankan tugasnya atas arahan ? Dan mereka menyerbu juga mungkin atas arahan, apa yang kita tahu dari TV3 ialah kerana ada aduan dari orang tertentu ,apa tujuan ? Inipun kita tak tahu, yang jelas ETIKA EMAS sebuah syarikat orang melayu yang beragama islam yang banyak membuat kerja amal dengan aktiviti derma kepada yang memerlukan termasuk golonganyang tidak bernasib baik.

Baca seterusnya di blog PakKaramu di[sini]...

Tok Guru Akan Sertai Himpunan Anti ISA..!

Reactions: 
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat dan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim akan turut serta dalam himpunan besar-besaran mendesak kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1 Ogos ini.

TPU - Aku mesti pergi jugak..!

SPRM, PDRM, SPRM, PDRM: 2-2 Pakai "RM"

Reactions: 
Penyelaras pergerakan Pemuda MIC, T Mohan ditahan di Pulau Pinang pagi ini ketika membantu seorang penduduk Kampung Buah Pala yang mengedarkan baju-T 'Selamatkan Kg Buah Pala' di sebuah kuil di Jalan Dato Keramat.

"Polis bertindak agresif terhadap kami...mereka biadap dan bila memasang gari, tangan saya cedera," kata Mohan.

Katanya, beliau akan membuat laporan terhadap pegawai yang menangkapnya.

Mohan sepatutnya bertemu Ketua Menteri, Lim Guan Eng pada jam 11 pagi untuk menyerahkan memorandum mendesak kerajaan negeri menjual kampung tradisional India yang terakhir itu kepada MIC supaya ia dapat dipulangkan kepada penduduknya - malaysiakini

TPU - Habis SPRM, PDRM pulak, Habis PDRM, SPRM pulak ambik alih... agaknya geng-geng hujung "RM" ni dah terlebih inject rezeki haram kot...

Tak habis-habis buat gila... tak de ke cara lagi baik nak bagi setel 1-1 hal..?

UMNO Perak Bergaduh..! Lanyak Jangan Tak Lanyak..!

Reactions: 
Satu sumber berita telah melaporkan UMNO Grik telah mengambil satu tindakan protes terhadap UMNO negeri Perak dengan menggantungkan bendera UMNO setengah tiang tanda berkabung dan lebih tepatnya ialah tindakan boikot dan tidak puas hati terhadap Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry Kadir.

Menurut sumber itu lagi, Umno Perak kini telah terbahagi kepada dua iaitu antara UMNO kumpulan Dr. Zambry dan UMNO kumpulan Datuk Seri Tajol Rosli yang dilaporkan bergolak dan berpecah.

Sumber - Cendawan MALAYA.

Maka aku pun menjelajah keblog nada rakyat.

Lapor nada rakyat pula...

Umno Perak Berpecah?

Tindakan UMNO Grik yang berkabung dengan menggantung bendera setengah tiang menandakan satu tindakan boikot dan tidak puas hati terhadap Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry Kadir.

Menurut sumber, UMNO Perak kini telah terbahagi kepada dua iaitu antara UMNO kumpulan Dr. Zambry dan UMNO kumpulan Datuk Seri Tajol Rosli. Dikhabarkan, terdapat rasa tidak puas hati terhadap pimpinan Dr. Zambry kerana barisan EXCO KERAjaan Negeri yang dipilih mengetepikan orang-orang Tajol.

Sumber juga memberi tahu bahawa bekas ADUN BN iaitu Datuk Mokhtaruddin dan Datuk Saidin telah pun memasuki PAS. Terdapat juga bekas-bekas ketua cawangan UMNO yang lari meninggalkan UMNO dan memasuki PAS.

Sumber yang merupakan anak jati Perak (Grik) memberitahu bahawa kemungkinan besar DUN Perak akan dibubarkan dalam masa terdekat memandangkan perpecahan dalaman UMNO Perak dan tekanan berterusan daripada Pakatan Rakyat.

Komen aku - Kah kah kah kah kah...!!! UMNgOk dengan Gila Kuasa mana la boleh dipisahkan..? dah dok dalam KERAjaan HALAM pun masih bergaduh..! gila, gila, gila..!

gaduh, gaduh, gaduh..!

Kita nyanyi dulu geng..!

Bersatu kita bersatu...
Dengan setia berganding bahu...
Tipu terus menipu...
Kita tipu melayu...

Bersama kita bersama...
Menjunjung hasrat semua...
Berjasa pada kroni...
Anak isteri dan bini...

Lambang kita yang rebah dipandang keji dan haprak...
Bersatu bersedia khianat cogankatanya...

UMNgOk terus lara rompak rakyat Malaysia..!

Gambar Yang Menggembirakan & Meresahkan UMNO

Reactions: 
Update
Berita 1 - Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak diiringi isterinya Datin Rosmah Mansor mengerjakan umrah bersama ahli keluarga serta rombongan dari Malaysia selepas pertemuan membincangkan hubungan dua hala negara dengan Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdulaziz Al Saud. Baginda Raja Abdullah juga merupakan Penjaga Dua Rumah Suci di Makkah.

Berita 2 - Maka bergembiralah para penyokong UMNO/Barisan Nasional diseluruh pelusuk dunia melihat pada "perubahan" yang dilakukan oleh pencipta slogan "1Malaysia"...

Tuduhan penyokong Pakatan Rakyat selama ini yang mempertikaikan betapa "Mukminnya" PM 1Malaysia dan betapa "Muslimahnya" Wanita Pertama 1Malaysia sedikit sebanyak berjaya ditangkis dengan bukti bergambar yang menunjukkan bahawa PM 1Malaysia juga "mampu", "berhajat" dan juga "telah" membawa keluarganya menunaikan apa yang muslimin dan muslimat Islam didunia lakukan.

Walaupun menunaikan Umrah bukanlah satu perkara yang wajib, tetapi tidak semua dari kita baik pro UMNO/Barisan Nasional, pro Pakatan Rakyat atau sesiapa sahaja yang beragama Islam mampu lakukan walaupun ada antara kita "mampu" dari segi kewangan. semuanya terletak pada seketul daging yang bernama "hati".

Tahniah untuk pasangan 1Malaysia.

Disebalik 2 berita diatas...

Pada awalnya aku tak berminat untuk komen apa-apa berkenaan dengan perkara diatas. bagi aku - Alhamdulillah... semoga sepulangnya pasangan 1Malaysia dari menunaikan Umrah, maka aku harap dan berdoa semoga dibukakan pintu hati pasangan tersebut dan keluarganya olah Allah untuk 1 perubahan yang lebih baik dari yang sebelumnya.

Maka aku diam... dalam aku berdiam diri, aku bekerja macam biasa, siang kekedai kopi yang biasa aku lepak dengan kawan-kawan politik pro Pakatan Rakyat dan pro Barisan Nasional sambil sembang-sembang kosong (isunya tentulah politik).

Jadi hari ni agak kecoh sedikit... bukan dari kalangan pro Pakatan Rakyat, tapi dari kalangan pro Barisan Nasional. isunya ialah Najib dan Rosmah ke Mekah... para veteran UMNO agak kecoh setelah melihat gambar yang tertera di akhbar (akhbar mana aku tak tau) yang menunjukkan bahawa pasangan 1Malaysia sedang tawaf mengelilingi kaabah.

Bukan kecoh kerana gembira, tapi kecoh kerana risau... 1hb. Ogos, 2009 ini PM 1Malaysia akan berada di Kota Bharu untuk 1 majlis besar-besaran di Kompleks Sekolah-Sekolah Kelantan. sekitar 7000-8000 manusia telah diatur untuk memenuhi majlis, 10 ekor lembu akan dikorbankan untuk santapan para tetamu.

Itu bukan isunya, isunya ialah macam mana PM 1Malaysia nak explain berkenaan dengan warna pakaian yang dipakai oleh Wanita Pertama 1Malaysia semasa menunaikan Umrah tempohari.

Aku tak reti nak komen apa-apa sebab aku bukan hebat pun dalam hal ni, jadi baik aku diam... bila aku balik, terus aku cari gambar-gambar pasangan 1Malaysia di Mekah tempohari dan rupanya betul... kaler pakaian Wanita Pertama "lain dari yang lain"...

Mintak yang lebih arif komen...

Boleh ke pakai selain dari warna putih..?

Kemaskini 9:35 AM - Akhirnya ada yang sudi memberi penjelasan...

Ihram has left a new comment on your post "Gambar Yang Menggembirakan & Meresahkan UMNO":

Bagaimana Warna Kain Ihram?

6 May 2009 oleh abidin
Kategori: Konsultasi

Saya pernah pergi umrah, saya banyak melihat orang berpakaian ihram bermacam-macam, ada yang warna hitam juga. Bagaimana ketentuan kain ihram itu?
0888 2xxxx

Jawab:
Kain ihram yang paling baik adalah kain ihram yang sederhana, bersih dan berwarna putih. Kalau ada pria yang berkain ihram warna lain tetap sah ihramnya. Pakaian wanita ketika berihram bebas asal menutup semua badan kecuali muka dan telapak tangan, tidak ketat, tidak jarang atau transparan dan kalau warna putih lebih baik.

http://www.jurnalhaji.com/2009/05/06/bagaimana-warna-kain-ihram/

Kemaskini 12:46 PM (Dari Blog PakKaramu) -

Salam,

Blog Perisik Rakyat tanya pakaian Rosmah Mansur ketika menunaikan Umrah, Al Hamdulillah ! Perisik Rakyat hanya nak tahu itu saja, bagi Pak Karamu warna itu tak jadi soal kepada orang awam asalkan rukunnya ok akan tetapi bagi orang khusus dia ada perkiraan khusus pula, iaitu warna menunjukkan lambang yang bererti di sisi Allah sebagaimana yang Pak Karamu tulis dalam posting yang lepas.

Yang perlu di fikirkan ialah mengapa hampir 100 % wanita jika bersolat di luar dari Makkah mereka berpakaian putih (bertelekung) akan tetapi apabila pergi bertawaf, Sa'ie dan sebagainya mereka pakaian yang berwarna ? adakah mereka nak tunjukkan kepada Allah yang warna pakaian mereka itu menunjukkan mereka belum lagi bersih dan ikhlas, yang nyata Allah telah memilih warna hijau untuk ahli syurga (Al-Insan ayat 21).

Bagi kaum lelaki boleh di katakan mereka semuanya berpakaian putih (Ihram) ketika mereka menunaikan haji ataupun Umrah warna ini Pak Karamu tidak khilaf sebab pakaian ihram tiada yang berwarna lain selain yang putih, ertinya seolah-olah mereka memakai kain kafan (mengingat mati) Apa yang penting ialah mereka perlu tunjuk kepada Tuhan yang mereka pergi menunaikan ibadat itu dalam keadaan ikhlas sebagaimana ikhlasnya warna yang mereka pakai, walaupun ketika di luar Makkah orang lelaki pula berpakaian berwarna-warna.

Ketika peristiwa Israk & Mikraj Rasullullah di pertontonkan oleh Allah para malaikat berpakaian kelabu dan putih, mereka bersolah dan Nabipun bersolat di masjid Baitul Makmur di langi yang ke 7 ataupun di langi yang ke 8 atau di sempadan antara langit 7 dan ke 8, ertinya dalam peristiwa tersebut ada di sentuh tentang Pakaian dan warna, ini tentulah warna memainkan peranan dalam masalah ibadat.

Orang Barat suka warna biru dan merah, orang Yahudu suka warna kuning, orang islam suka warna hijau kerana mereka suka warna pilihan Allah buat ahli syurga (Al Insan 21) Orang yang pakai warna hitam sebab mereka merasakan mereka masih kotor atau bersedih kerana banyak dosa, yang warna pink,ungu,coklat tua dan muda ini mungkin warna di atas pagar, dan warna di antara warna-warna itu mungkin mereka yang tak tau apa nak buat, orang mudik kehulu dan hilir ikut saja la.

Pak Najib sudah berpakaian putih ! kita tengok ajelah nanti sama ada dia boleh berubah ataupun tidak, kalau berubah dia memang dapat hidayah baru dari Allah dan dia kena ikhlas bekerja sebagai khalifah besar tapi ingattttt ! di kelilingnya ada banyak onak dan duri dari warna-warna yang berbagai-bagai dari kalangan pengikut yang berbagai kehendak dan cita-cita (pepat di luar runcing di dalam)

Pak Karamu sebagai rakyat Malaysia dan bekas seorang tentera mengucapkan syukur kepada Menteri Perdana kerana menunaikan umrah bersama isterinya, ini bermakna juga ia sudah berdo'a kepada Tuhan supaya segala dosa terampun dan selepas ini jangan buat kerja yang tak betul yang mengikut hawa bafsu ertinya biarkan nafsu itu di situ tapi Hawanya perlu di fikirkan selalu, kerana hawalah manusia ini terjebak dengan syaitan.

Jadi... kes ditutup... tak payah ulas banyak-banyak... melainkan lebih arif... mekasih...

Gas Naik, Elektrik Naik..?

Reactions: 
Tarif | Kamus Dewan
Gas Murah = Elektrik Murah

Hanief: Video di atas membawa satu kenyataan bahawa apabila harga gas/minyak naik, maka tarif atau caj elektrik juga akan terpaksa ikut menaik. Realiti ini bukan suatu perkara baru.

Jika kita rujuk video tahun lepas (2008) di bawah, sememangnya betul apabila harga gas/minyak melambung, maka TNB juga akan menaikkan caj elektrik mereka.
Tarif Elektrik Naik 26% , CEO TNB Naik Gaji 100%

Anda musykil TNB syarikat siapa? TNB ialah milik Khazanah Nasional Berhad. Khazanah Nasional Berhad ialah milik kerajaan.

Dari sinilah kerajaan Malaysia mendapat pendapatan berbilion ringgit. Bukan sahaja TNB malah pelbagai syarikat lain lagi di sini.

Sebelum itu, bukankah harga minyak ditentukan oleh PETRONAS? Siapa kepala-kepala di dalam PETRONAS? Penasihatnya adalah Tun Mahathir. Manakala mengikut orang PETRONAS, hanya PM (Najib) memiliki kuasa penuh untuk membuat sebarang keputusan.
PETRONAS Di Bawah Kawalan PM , Bukan Kabinet
Mahathir Janji Letak Jawatan Penasihat PETRONAS & PROTON

Kesimpulannya, apabila PM (Najib) menaikkan harga gas/minyak di atas nasihat penasihat PETRONAS (Tun Mahathir), maka CEO TNB (Che Khalib) pun menaikkan caj elektrik. Wah! Ini suatu perniagaan bijak bistari oleh kerajaan.

Imam Pertama Sertai DAP Sabah

Reactions: 
BEAUFORT (Sabah) - Sabah DAP is following the steps of ex-BN component party Sabah Progressive Party in focusing on the recruitment of Bumipteras.

It scored its first 'scoop' among the Malay community when Haji Jusri Kamat, an imam (congregation head) from Beaufort signed up with the party.

In a ceremony here Friday, Jusri handed over his application form to join the DAP to the party's state chief and Kota Kinabalu MP Dr Hiew King Cheu. ALso present were state vice-chairman Edward Ewol Mujie, Beaufort DAP chief Jinlin bin Abdul Rahman and other branch chairmen and members. (photo)

However, this is surprising in Sabah as people in the state are more open and liberal about religion.

Jusri said he decided to join DAP because he admires the devotion and spirit of DAP leaders in the state to help the people.

imam-joins-sabah-dap.png"The party inspires a lot of people in Sabah, and the people now understand that they cannot depend too much on the Barisan Nasional government, but have to stand up to find ways to survive, both economically and politically.

More Bumiputera branches


He expressed the hope that his move would encourage more Muslims in the state to join the party and work for a better future for the state and people.

Hiew said the Sabah DAP is gaining more support from the Muslim community in Beaufort and other parts of Sabah.

"We will work harder and push forward to further strengthen the support from all corners of Sabah in order to achieve a grand victory in the next general election," he said.

"A change to the present government is the only solution to the many long and outstanding problems in Sabah. So if Sabahans want a change, we have to work hard together and help change Sabah," he added.

Hiew also announced that the party will be setting up more Bumiputera branches in such places as Kota Belud, Tenom, Ranau, Lahad Datu, Kudat, Tawau and Sandakan.

Source - Malaysian Mirror

Ceramah Pertama Chua Selepas Sertai PKR

Reactions: 

Chua addressing the rally in Sungai Besar last night. — Picture by Choo Choy May (TMI)

Bekas Naib Presiden MCA Datuk Chua Jui Meng semalam menyampaikan ceramah pertamanya selepas keluar dari MCA di depan ratusan penyokong PKR di Kuala Selangor. Chua berkata keputusan meinggalkan parti berkenaan adalah satu tindakan yang tepat setelah melihat pelbagai propaganda yang dicetuskan oleh BN.

Katanya tempoh bersama BN selama 30 tahun banyak memberi pengalaman yang telah membuka mata beliau untuk berhijrah dari parti itu dan berhasrat untuk membawa 'harapan baru' kepada pentadbiran negara dengan menyertai PKR. Beliau berkata,
  • "Terdapat banyak sebab kenapa saya meninggalkan MCA dan menyertai PKR. Sudah 30 tahun saya dalam MCA, menjadi anggota pentadbir termasuk memegang jawatan sebagai Menteri Kesihatan selama Sembilan tahun. Pada hujung hayat ini baru nak masuk parti pembangkang setelah saya melihat peristiwa yang berlaku di sini, pertamanya bermula dari isu Perak di mana BN telah merampas kuasa.
  • Terdapat satu media bertanyakan pendapat saya mengenai isu tersbut dan saya telah mencadang perlu adakan pilihan raya di Perak, tapi BN tidak setuju. Institut Persekutuan, PDRM, MACC dan lain-lain ini tugas sebenar adalah untuk menjaga hak rakyat Malaysia, tapi sebaliknya digunakan untuk mengancam rakyat kita. Ini merupakan hal kedua kenapa saya masuk ke PKR.
  • Hal ketiga adalah bagaimana BN nak buat dakwaan terhadap pemimpin PKR dengan membawa ke mahkamah secara selektif. Ini adalah satu cara untuk mendikriminasikan tokoh politik kita di pihak PKR. Kes sodomi DSAI juga memperlihatkan BN sengaja mewujdkan propaganda.
  • Parti MCA bukan sebahagian daripada konspirasi itu tapi dating satu parti iaitu UMNO yang telah menghumbankan beliau ke penjara selama enam tahun, kasihan kepada Datin Azizah dan juga anak-anak yang masih bersekolah. Setelah dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan, sekarang timbul pula sodomi yang kedua".
Chua yang juga Bekas menteri kesihatan ,turut melahirkan rasa bangga apabila 323 ahli MCA cawangan Sungai Besar di bawah kepimpinan Lim dan Goh, akan mengikut langkah beliau menyertai PKR. Menurut Chua penyertaan itu sedikit sebanyak mampu mengukuhkan parti PKR di kawasan berkenaan dan mengharapkan agar ahli MCA kawasan lain akan turut mengikut langkah tersebut. Beliau berkata,
  • "Jika nak satu kerajaan yang adil terhadap Negara yang terdiri daripada berbilang kaum, kita semua hendaklah memainkan peranan, kita perlu bekerja kuat untuk dirikan bendera PKR di Malaysia".
Dalam pada itu, Ketua Umum PKR, DSAI menyifatkan kemasukan Datuk Chua dan ahli MCA lain ke PKR adalah berpunca daripada hilangnya kepercayaan mereka terhadap kerajaan BN. Beliau dalam ceramahnya berkata, konspirasi BN itu telah menjadikan pemerintahan negara seperti zaman gila dan kacau bilau apabila yang salah dibela dan yang benar dihukum. Beliau berkata,
  • "Setelah pengalaman dalam kerajaan dilhat kacau bilau dan haru biru, keadaan sekarang tidak ada pilihan maka mengambil keputusan segera untuk membawa perubahan kepada Negara tercinta.
  • Dengan semangat itu telah membawa anak-anak muda MCA Taman Ria dan Taman Desa yang turut sama, kerana tahu bahawa BN dan UMNO di zaman kacau bilau dan tidak ikut amanah, rosak akhlak, pemimpin rasuah dan salah guna kuasa. Sama seperti pemerintahan di zaman gila.
  • Zaman gila ini apabila orang rasuah dianggap baik, orang zalim diangkat, orang yang nak menegakkan keadilan di humban ke penjara, orang yang nak perbetulkan keadaan di lempar jatuh mati".
Sementara itu kepimpinan MCA Kuala Selangor Goh The Seng dan Lim Chee Ho melahirkan rasa gembira dan syukur atas keputusannya menyertai PKR kerana yakin parti tersebut mampu untuk membawa 'harapan baru' kepada kawasan itu. Beliau berkata,
  • "Rasa gembira kerana akhirnya kita sedar di mana jalan ekspresi yang sepatutnya kita pilih menggalakkan ahli-ahli poltik kita dalam membantu rakyat. Harapan utama adalah untuk mengatasi masalah rakyat setempat terutamanya yang berkenaan dengan majls daerah selepas itu peringkat negeri dan nasional.
  • Sudah hampir empat tahun saya dalam MCA tapi pada masa itu tidak dapat berbuat apa-apa kerana mendapat tekanan daripada orang atasan, sekarang hanya bergantung kepada ahli-ahli untuk menwujudkan kekuatan. Tiada apa yang luar biasa, ada harapan yang lebih cerah untuk penduduk setempat di sini. Saya ambil sebagai contoh langkah yang telah di sebut oleh Datuk Chua".
(sumber TVA)