Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 02, 2009

Magaran Bikin Migrane...

Reactions: 
Berita sebelumnya...
Dan pada 1hb. Ogos, 2009 (lebih kurang jam 2:00 petang) di Hotel Legend Inn Taiping...
Itu di Taiping... di KL..?

Jam 11:30 pagi FRU lepaskan bom asap kearah lebih kurang 2000 (baca - dua ratus ribu) penyokong ISA... jam 12:00 tengahari - Padang Merbuk lengang...

Malas nak cakap apa-apa... gelak dalam hati je...

Himpunan Anti ISA: Pengalaman Pertama Bersama Rakyat - Zaid Ibrahim

Reactions: 
Luahan Zaid Ibrahim

Hari ini (1 Ogos 2009) buat kali pertama dalam sejarah hidup saya, saya menjadi mangsa bom gas pemedih mata. Pedih sungguh mata dan hati saya! Inilah pengalaman saya berhimpun dan berarak bersama dengan berpuluh ribu rakyat Malaysia di Kuala Lumpur. Ia benar-benar membuka mata saya di samping memberi banyak pengajaran.

Saya amat terkejut kerana tidak menyangka betapa kejamnya polis bertindak terhadap rakyat yang hanya berhimpun dan berjalan secara aman. Rakyat hanya mahu meluahkan perasaan tentang buruknya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang perlu dimansuhkan secepat mungkin. Rakyat kita tidak membawa senjata, mereka hanya membawa anak-anak untuk menyedarkan warga kecil betapa kejamnya ISA.

Lelaki, perempuan, tua dan muda, pelbagai kaum, bermacam agama, semuanya berhimpun secara aman di ibu kota. Hak untuk berhimpun secara aman adalah hak asasi rakyat. Tapi nampaknya hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan ini sudah tidak ada guna lagi. Hak kita sudah hancur kerana polis yang bersenjata, yang berkuasa penuh, yang sombong dan angkuh, kini telah menentukan hak kita.

Bila polis kata perhimpunanan itu haram, maka kita semua yang berhimpun atas dasar kebebasan dan hak yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, telah menjadi mangsa kekerasan polis. Ya, polis yang mengaku diri sahabat rakyat, kini menunjukkan belang sebenar mereka. Tak sangka, dengan sedikit kuasa itu, mereka sudah merasakan diri seperti Fira’un.

Saya sebagai warga Malaysia yang prihatin telah turut sama menyertai perhimpunan aman ini. Tapi saya bersama dua anak saya dan kawan-kawan lain tak tahu ke mana mahu dituju kerana polis telah tutup banyak jalan. Kami hanya mahu ke Istana Negara untuk menyaksikan penyerahan memorandum anti-ISA.

Kami telah tersepit di sebatang jalan dekat Masjid Negara. Ramai yang berarak menghala ke Jalan Kuching ke arah Selangor Club, kami pun ikut sama. Niat kami hanyalah untuk bersama-sama orang ramai menunjukkan sokongan. Tetapi bila sampai sahaja di belakang Selangor Club, polis dengan ganasnya telah menyembur gas pemedih mata dan menggunakan pncutan air tekanan tinggi. Lintang-pukang orang berlari. Saya pun tunggang-langgang lari.

Polis kemudian meminta orang ramai bersurai. Tetapi ke mana nak bersurai kerana semua jalan sudah ditutup. Tak ada cara lain kecuali patah balik ke arah Masjid Negara. Saya pun bersedia untuk bersurai. Tapi bila sampai dekat dengan Masjid Negara, ada pula sekatan jalan polis. Di situlah saya lihat orang ramai angkat tangan supaya polis membenarkan mereka bersurai ke arah bagunan Dayabumi.

Saya juga angkat tangan kerana kami memang nak bersurai. Ada dua orang wanita tua bersama saya yang merah serta berair mata mereka di samping terbatuk-batuk akibat bom gas pemedih mata. Seorang peserta lelaki yang cacat anggota dengan crutches nya tidak dapat lari. Saya tak tahu apa nasib manusia berani ini. Kasihan saya melihat mereka semua.

Rupa-rupanya polis sudah berniat jahat. Tanda angkat tangan tidak ada erti kepada mereka. Walau pun melihat ramai antara kami yang sudah mahu bersuara, polis terus melepaskan bom pemedih mata. Saya dapat lihat wajah-wajah polis berkenaan, kebanyakannya orang Melayu, yang penuh benci dan kesumat dendam.

Maka terpaksa lagi kami berlari elakan diri. Tapi nak ke mana lagi? Di Jalan Kuching dekat Selangor Club pun polis sudah melemparkan bom pemedih mata. Bom dari canisters yang tidak ada jenama kata kawan saya. Bererti bom jenis buatan haram. Dinegara kita apa pun boleh dilakukan Ramai orang termasuk saya terpaksa lari masuk ke dalam hutan kecil berhampiran Jalan Kuching dengan melompat pagar bangunan di situ.

Mujur juga ada pengawal keselamatan di situ yang baik hati yang telah melepaskan kami keluar dari perkarangan bangunan tersebut. Semoga Allah membalas budi baiknya. Di sana barulah kami dapat keluar untuk bersurai. Masa itu mata kami semua sudah merah, suara parau dan seluar koyak akibat terpaksa melompat pagar. Saya pun baru sedar bila sudah berumur begini lutut sudah tidak sekuat waktu muda dulu.

Memang jelas hak dan kebesan kita semakin terhakis. Apa yang polis lakukan dengan cara mengepung orang ramai yang hanya mahu berhimpun secara aman dan membelasah mereka dengan semburan air dan bom pemedih mata adalah untuk menunjukan kepada rakyat bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak peduli dengan kehendak dan keperluan rakyat.

Mereka mahu mengajar rakyat Malaysia bahawa era Pak Lah yang mahu mencuba membuka ruang kebebasan sudah tidak wujud lagi. Ini era Najib yang tak mahu dengar dan tak terima pandangan rakyat.

Bagi polis yang jelas bekerjasama dengan UMNO dan Barisan Nasional, mereka mahu rakyat takut kepada mereka. Mereka tidak mahu kita di Malaysia bebas seperti Indonesia dan Filipina yang memberi rakyat peluang bersuara dan berhimpun secara aman.

Mereka mahu semua rakyat sedar bahawa Malaysia adalah Negara Polis seperti Myanmar. Sesiapa yang berhimpun dianggap bersalah kecuali mereka yang berhimpun untuk menyokong Najib dan pemimpin UMNO yang lain. Inilah mesej 1Malaysia ciptaan Najib yang memberi amaran kepada rakyat bahawa kekerasan akan digunakan pada bila-bila masa sahaja demi mengekalkan kuasa.

Tapi rakyat Malaysia termasuk saya juga ingin menyampaikan berita kepada Najib. Kita akan berkorban apa saja untuk menentang kekejaman dan kezaliman. Kita yakin kita di pihak yang benar kerana kita menentang salaha guna kuasa, penyelewengan dan rasuah. Kuasa rakyat akan menang juga suatu hari nanti di negara Malaysia yang tercinta ini, InsyaAllah.

Gambar Sekitar Himpunan Anti ISA (6)

Reactions: 
Tu nampak tu... garang macam singa... kalau tak de uniform mau jadi tikus ni...
Ni la dia sebenarnya makhluk-makhluk yang buat kecoh... bomba dengan pertahanan awam tak terlibat, yang terlibat.
Dari tahun 1998 sampai 2009 dan akan diteruskan disini..!
Bom asap lagi...
Jerebu... rupanya FRU punya kerja..!
Naruto Sensei dengan souvenir dari FRU untuk kenang-kenangan... capsul bom asap...
Habiskan minyak heli, habiskan minyak kereta... dok kejar demonstrator, jenayah dok maharajalela...
Muslimah, dari awal sampai akhir tak tinggalkan medan...
Layan slideshow pulak...

Gambar Sekitar Himpunan Anti ISA (5)

Reactions: 
Ronnie Liu... YB paling kontroversi di Selangor... dituduh terlibat dengan kongsi gelap, tapi aku heran... kenapa tak de kongsi gelap turun ikut demo..?
Serangan water canon yang ke berapa aku tak ingat...
Depan dan belakang diserang serentak dengan water canon dan juga bom asap...
Bom asap dilancar kembali kepada "tuan punya"...
Demonstrator diperangkap masuk kedalam Pusat Beli-belah Pertama Complex...
Bomba... dok sedut air nak top up water canon...
Tengok muka FRU yang pandang ke kamera tu lepas simpan dalam ingatan... dia ni lagak mengalahkan Mosad..!
Penuhkan botol mineral...
Ponteng..!

Gambar Sekitar Himpunan Anti ISA (4)

Reactions: 
Kita minum dulu..!
Datang dan pergi...
PDRM dan FRU cukup pening dengan demostrator kali ni... kejap ada kejap tak ada...
Ait..!
Peace..! dari Bomba...
Justice for TBH
Persembahan pantomim ISA dari NGO yang bersama dengan GMI.
Tiba-tiba timbul kembali dari semua sudut...

Gambar Sekitar Himpunan Anti ISA (3)

Reactions: 
Tempat perlindungan terbaik waktu demo... bukan semua peniaga pentingkan diri sendiri, masih ramai yang "punya akal" dan bersama dengan kita.
Sayonara..!
Trak water canon kehabisan air... terpaksa mintak bantuan optimus brahim...
Cuba dapatkan topeng macam ni lainkali... memang efective...
Iklan...
Lepak-lepak sambil menunggu untuk berkumpul kembali...
Mask macam ni x boleh jalan...
Kerja kuat ye bang..! nasib ada demo, kalau tak... masing-masing dok mengangkang je dalam balai... kes jenayah menjadi-jadi... Polis Raja Di Malaysia...
Kasi bersih haaa...!
Meeting atur strategi balik, atau meeting sambil "membelasah" geng topi merah..?

Gambar Sekitar Himpunan Anti ISA (2)

Reactions: 
FRU dah mula gatal tangan... sambil berjalan, sambil menghayun-hayun cota ditangan. warf...!!!
Luruskan saf... rapatkan saf...
Nak main tembak-tembak bom asap la pulaaak..!
2 orang tertangkap... kesalahan..? - menentang kezaliman...
Kawtim..? erm tak... rupa-rupanya SB... sama-sama geng pun tak kenal ke..?
Dari Masjid Jamek menuju ke Sogo... lokasi - Jalan TAR
TUTUP "GUANTANAMO" MALAYSIA..! MANSUH..! MANSUH..! MANSUH ISA...!!!
Makin ramai, makin gamat dan bergemuruh laungan Mansuh ISA, Takbir dan Reformasi..!