Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 09, 2009

Selamat Datang Ke Batu Caves Najib..!

Reactions: 
Dulu masa penyokong bukan "MeLAYU" Pakatan Rakyat Naikkan 'Replika DSAI"... habis semua kecoh termasuk aku...

Puaka-puaka UMNgOk lagiii la kecoh mengalahkan anak anjing kena tibai pungkoq...

Aku nak tengok apa reaksi Puaka-puaka UMNgOk dalam kes ni pulak...
1Malaysia..! ops... WANGMalaysia...!!!

Sumber - SKUAD DUN BATU CAVES

Pelayaran Yang Belum Selesai

Reactions: 
Saya sudah membuat keputusan untuk kembali ke laut dalam bagi meneruskan misi moral dan menimbulkan kesedaran yang meluas dikalangan penduduk Kelantan dan rakyat Malaysia seluruhnya diatas hak tuntutan royalti Kelantan yang belum pernah dibayar oleh PETRONAS.

Pelayaran yang sedang saya rancang ini mungkin mengambil masa sehingga 15 hari tanpa henti lamanya bergantung kepada keadaan cuaca dan keupayaan kapal.

Saya berharap untuk belayar ke Pelantar Gas di Lawit dan Jerneh yang dikatakan didalam lingkungan 68 KM dari perairan Kelantan. Setrusnya meneruskan pelayaran ke Commercial Arrangement Area atau PM3, iaitu kawasan pertindihan tuntutan Malaysia Vietnam. Di situ saya berharap untuk melihat persiapan Pelantar Bunga Raya Alpha dan Pelantar Bunga Orkid.

Dari Blok PM3, saya ingin pula belayar ke kawasan Joint Development Area iaitu kawasan pertindihan tuntutan Malaysia Thailand. Saya ingin kembali ke Pelantar Cakrawala. Sewaktu pelayaran ke Cakrawala tempohari, saya melihat ada 6 sumber cahaya terang yang saya percayai adalah sebahagian daripada aktiviti eksploitasi gas di perairan tersebut. Dua dari sumber cahaya itu datang dari arah selatan Cakrawala. Satu dari arah Barat Cakrawala dan 3 lagi ialah dari Cakrawala sendiri dan 2 di belakang Cakrawala iaitu ke arah Timur.

5 daripada sumber cahaya itu saya dapat sahkan dengan peta sebagai Cakrawala, FSO Puteri Cakrawala, Bulan Alpha, Suriya Alpha dan Bumi Alpha. Salah satu yang berada di belakang Cakrawala tidak dapat saya pastikan.

Saya bercadang untuk juga mendapatkan kebenaran berlabuh disetiap pelantar bagi tujuan menyerahkan Bendera Negeri Kelantan kepada wakil operator setiap pelantar.

Saya akan menyerahkan kertas cadangan pelayaran ini kepada Kerajaan Negeri Kelantan di dalam masa terdekat.

Saya bersedia untuk membiayai sendiri setakat kemampuan saya berhubung kos-kos yang akan timbul dari pelayaran ini, selebihnya, saya akan terpaksa mengharap bantuan Kerajaan Negeri dan juga bantuan-bantuan peralatan, kemudahan dan kewangan daripada mana-mana pihak, termasuk pembaca yang sudi membantu untuk menjayakan misi ini.

Bagi mereka yang sudi menghulurkan apa bentuk sumbangan dan bantuan bolehlah hubungi saya di email azidiaziz@yahoo.com.

Saya berharap dapat belayar sebelum Ramadhan bermula.
Sumber -Kickdefella

"Bangsa" Atau "Agama"..?

Reactions: 
Mula-mula baca yang ni -

Wasiat Raja-Raja Melayu.

Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah hari ini mengingatkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai tujuh wasiat Raja-Raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya.

Menurut baginda, wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 ialah:
  • Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melalyu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
  • Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.
  • Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.
  • Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini.
  • Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan.
  • Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu.
  • Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).
Baca pula yang ini -

Wasiat Terakhir Nabi Muhammad s.a.w.

Wahai manusia, dengarlah baik baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini, dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanah kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah sakiti sesiapa pun, agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu, dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' di batalkan mulai sekarang.

Berwaspada lah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil.

Wahai manusia , sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ata mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang tidak kamu sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini,sembahlah ALLAH, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan,dan tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, kerjakan ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak saorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan Beramal Solleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan mengadap ALLAH pada suatu hari untuk di pertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai maanusia, tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.

Sesunguhnya, aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku. hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikannya kepada orang lain, dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada yang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang mendengar terus dariku.

Saksikan ya-ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba hambaMU.

Kenapa Puak-puak "sebelah sana" nak kecoh sangat dengan wasiat dekat atas tu sedangkan wasiat yang dekat bawah tu pulak dibuat-buat lupa...

Mana lebih penting..? "Bangsa" atau "Agama"..?

Tepuk dada... tanya Iman...