Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, August 11, 2009

PRK Permatang Pasir: PAS umum Calon 14 Ogos...

Reactions: 
Calon PAS akan diketahui pada 14 Ogos ini dan PAS akan menang serta mempertahankan kerusi Permatang Pasir dalam pilihan kecil kelak. Iklan

Demikian penegasan yang disampaikan oleh Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub semasa melawat dan menyampaikan bantuan kepada peserta yang cedera dalam himpunan aman mansuhkan ISA pada 1 Ogos lalu.

Menurutnya, walaupun berdepan dengan jentera Barisan Nasional (BN) dengan pelbagai kekuatan tetapi beliau yakin PAS mampu mempertahankan kerusi tersebut dengan mudah.

Beliau berkata, cabaran BN pastinya lebih hebat memandangkan BN ingin menebus kekalahan dengan majoriti kecil 65 undi yang menyakitkan dalam pilihan raya kecil Manik Urai bulan lalu.

Menurut Salahuddin, PAS sudah mengenalpasti dua nama calon sesuai untuk mewakili PAS dalam, pilihan raya Permatang Pasir itu dan akan umumkannya pada 14 Ogos ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum ini mengumumkan pilihan raya kecil Dun Permatang Pasir akan diadakan pada 25 Ogos dan penamaan calon pula pada 17 Ogos.

Kerusi Permatang Pasir kosong berikutan penyandangnya Dato' Hamdan Abdul Rahman, 60, meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) 31 Julai lalu.

Dalam pilihan raya lalu, Hamdan berjaya mengekalkan kerusi berkenaan dengan majoriti 5,433 mengalahkan calon BN, Ahmad Sahar Shuib bulan lalu.

Hamdan memenangi kerusi berkenaan sejak tahun 1999. Pada 2004 beliau menang dengan majoiti 697 undi. Beliau merupakan Adun tunggal PAS dalam DUN Pulau Pinang dan menjadi Adun di situ selama tiga penggal.

Salahuddin mengingatkan semua petugas parti supaya jangan mengambil mudah cabaran Umno-BN di Permatang Pasir kerana mereka pastinya akan turun habis-habis dengan menggunakan segala kekuatan wang ringgit sebagaimana di Manik Urai.

"Petugas kita jangan lalai dan hendaklah berkerja dengan penuh semangat, jangan ambil mudah cabaran Umno kerana mereka pasti akan turun habis-habisan dengan wang ringgit untuk menang," tegasnya.

Info : HarakahDaily

Patung Ikon "1Malaysia" Diroboh...

Reactions: 
Dari : Malaysiakini
Replika gergasi perdana menteri di perkarangan kompleks kuil Batu Caves telah dirobohkan semalam, tidak lama selepas ia menjadi isu di internet, khususnya di kalangan penyokong pembangkang.

Mereka menyifatkan imej besar itu bertentangan dengan sikap UMNO yang membantah keras replika Datuk Seri Anwar Ibrahim, di simpang utama kira-kira dua kilometer dari kuil tersebut, tahun lalu.

Blog rasmi ADUN Batu Caves, Amirudin Shari kelmarin menerbitkan tulisan yang menempelak pemimpin UMNO dan bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang disifatkan sebagai "bising bagai nak rak" terhadap replika Anwar tetapi berdiam diri terhadap replika Najib.

Ahli jawatankuasa kuil itu N Sivakumar bagaimanapun menjelaskan bahawa replika Datuk Seri Najib Razak diturunkan selepas tamat festival tiga hari itu.

Kunjungan Malaysiakini pagi ini di kuil Sri Mariaman mendapati papan-papan lapis yang digunakan untuk mempotretkan imej Najib disusun tidak jauh dari kaki struktur besi penyangga replika tersebut.

Empat pekerja sedang merungkaikan struktur besi yang terletak kira-kira 20 meter dari pintu utama kawasan tarikan pelancong itu.

Sebelum ini, replika Najib berwajah tanpa senyuman yang sedang mengangkat tangan kanannya, sementara tangan kirinya di belakang, didirikan di hadapan pintu masuk kuil berkenaan.

Ia terletak kira-kira 50 meter dari patung Dewa Muruga berwarna emas yang menjadi mercu tanda destinasi tumpuan pelancong itu.

Imej berketinggian kira-kira 10 meter itu memaparkan imej Najib berkemeja oren – warna yang dikaitkan dengan pertubuhan Hindraf – dan berseluar hitam dalam keadaan seolah - olah sedang melangkah.

Sivakumar, ketika dihubungi Malaysiakini, berkata bahawa pembinaan replika itu bagi meraikan kedatangan Najib di situ yang dijadikan tapak festival "Satu Malaysia" yang tamat kelmarin setelah 30 tahun kompleks kuil itu tidak dikunjungi oleh perdana menteri.

Ia juga dibina bagi menandakan sokongan terhadap gagasan Najib itu, tambahnya.

"Ia sebahagian daripada sambutan terhadap perdana menteri. Kita juga mahu menunjukkan sokongan terhadap konsep Satu Malaysia yang diperkenalkannya," katanya.

Sivakumar berkata beliau "tidak tahu" kos pembinaan replika itu yang didirikan oleh satu jawatankuasa kecil sambutan festival itu - kerjasama antara Majlis Hindu Malaysia dan kuil berkenaan.

Jelasnya lagi, wang itu disumbang oleh masyarakat sekitar dan peniaga di kawasan kompleks tersebut.

Festival yang julung kali diadakan akan diraikan secara tahunan memandangkan sambutan menggalakkan, sehingga 10,000 orang, daripada masyarakat pelbagai kaum, tambah Sivakumar.

Pesta tersebut dimeriahkan persembahan kebudayaan pelbagai kaum, pertunjukan bunga api dan gerai jualan.

Ketika kunjungannya Sabtu lalu, Najib turut diperdengarkan lagu tema slogan perdana menteri itu dalam irama hip hop dan R&B buat pertama kalinya.

Lagu berbahasa Inggeris bertajuk "One Malaysia, Living Harmony" itu dihasilkan tiga remaja India, V Vishal dan pasangan kembar, K Rashmika dan K Raanita.

Pengliporlari - Mungkin patung 1 malaysia tu nak diusung ke Permatang Pasir untuk menandakan 1 lagi kekalahan UMNgOk/BN dalam PRK..??!!?

The Corruption Element Behind the Entire MBSA - Liqour - Ban Issue

Reactions: 
Malaysian public.
Tuesday, August 11, 2009

Yup, there is a perspective with regards to corruption in the recent MBSA-liqour-ban controversy. Whether you’d like to believe it or not, that’s entirely up to you.

I have discovered that, for a country where Islam is the official religion and stipulated clearly in the Federal Constitution, our liquor laws are very relaxed.

For instance:
  1. The amount of liquor in a drink that is subject to federal laws is about 8.8%. Anything less that 8.8% is not subjected to federal licensing.
  2. This is unusually very high because in Scandinavian countries, the amount of liquor allowed to be contained in a drink without regulation is between
  3. 5-4.7%. Anything above will fall under Federal law enforcement.
  4. Liqour are allowed to be sold for profits in Malaysia whereas in the Scandinavian countries, liquor are sold by government monopoly companies.
  5. Liqour are only sold to fulfill the need of the people and not for profits
  6. In Malaysia, advertising for liquor is allowed and encouraged. In Norway, there is total ban for any types of liquor advertising. In Malaysia, Carlsberg was allowed to openly sponsor SUKOM.
Imagine the Scandinavian countries who do not have an official religion can enforce a law more resprectable and have their people at heart when it comes to liquor. In Malaysia, liquor is allowed to be sold for utter profits with complete disregard to what it is doing the the social fabric of this country.

And the Corruptions are:
  1. The liquor law of Malaysia is a direct insult to the “Islam as Official Religion” provision in the Federal Constitution. While liquor should not be banned for those professing other faiths than Islam, it should not be allowed to be sold for profits or even advertised in our major medias.
  2. UMNO and BN main people sits on Boards of major liquor corportations such as Carsberg. Click on the link below and you will see 3 Malay Muslims sitting on the Carlsberg Board. (http://announcements.bursamalaysia.com/EDMS/hsubweb.nsf/1c0706d8c060912d48256c6f0017b41c/48256aaf0027302c48256b8b0036a2a5/$FILE/Carlsbg-Products-CorpInfo-DirectorsProfile%20(725KB).pdf)
  3. This is to facilitate financing to BN and UMNO when it comes to Elections or other politically natured activities. Why else would it be so difficult for BN to regulate the liquor industry in respecting the Federal religion of Malaysia?
  4. This also makes a mockery of the recent Pemuda UMNO’s demonstration against MBSA because they should’ve demonstrated against MOF for allowing Malay Muslims to sit on Calrsberg’s board.
  5. And lastly, why has the level of alcohol be set at 8.8%? A check with the local Carlsberg sold at convenient stores shows that the alcohol levels in these cans and bottles of beers are around 5%. So by setting the level so high, it will ensure that Carlsberg products not subjected to Federal laws, and thus, enabling Carlsberg (of which UMNO has people sitting on it’s board) to be sold just like your average Coca Cola.
  6. Imagine the social degradation that entails easily accessible liquor in the market? And why? Because UMNO and BN wants to satisfy their paymaster, the liquor industry who happens to have their plant here in Malaysia and Shah Alam.
  7. So, since there is no ruling for 8.8% liquor and below, they can be sold anywhere and by anyone. Isn’t it not a wonder why underage drinking is more serious here than in Norway?
  8. In Sweden, age limit is enforced with outmost scrutiny because liquor is sold in outlets sanctioned by the government. In Malaysia, who is going to enforce since any shops owned by just about anyone can sell liquor. So long as the alcohol content is less than 8.8%.
So, the MBSA ruling is merely a symptom that results from the real corruption: the relaxed liquor laws in Malaysia. And why is Malaysia’s liquor laws more relaxed than that of Norway ( who do not have Islam as their official religion enshrined in the Constituion)? Because, Malaysian ruling parties needs to satisfy the wishes and whims of their paymasters, the liquor industry

MY PROPOSAL
  1. Disallow totally liquor to be sold for profits. It must be sold by government owned monopoly just like the “”Kedai Tuak” we use to have.
  2. That way, age limit and religion can be strictly enforced negating any sorts of religious sensitivity.
  3. Alcohol level enforceable by law should be lowered to 2.0% considering we are a country where Islam is our Official religion.
  4. Anything above 2% must be sold by the government monopoly corporations
  5. No liquor advertising would be allowed. No liquor sponsorship should be allowed anywhere in Malaysia, just like in Norway.
  6. All profits generated by the liquor sales will be given back into the government coffers for development and not for the expansion of the liquor industry.
This shows that BN offers the best politician money can buy. They are never sincere about fighting for the people. They will submit only to those who pays them the most. That’s the level of your average UMNO/BN politician.

Tulang Besi

Konvo UPM: Peniaga Rugi Khemah Diterbangkan Ribut

Reactions: 
Wartawan Kosmo dan Utusan yang ikut serta dalam Misi Royalti@Misi Maut patut berada di UPM masa kejadian ribut di Pesta Konvo UPM semalam. biar dia tau apa itu "ribut".

Dalam kejadian ribut semalam, lebih 20 peniaga di tapak pesta Konvo UPM mengalami kerugian yang besar selepas khemah yang memayungi gerai mereka terangkat ditiup ribut lalu menghempas ke gerai yang berhadapan dengan mereka.

Hampir 20 peniaga dan pekerja mereka hampir maut selepas dihempap oleh khemah besar dan struktur besi khemah yang terbang ditiup angin ribut. 3 orang peniaga termasuk pekerja mereka cedera terkena besi khemah dan seorang wanita pengsan dalam kejadian tersebut.

Kalau nak jadi ribut, tak payah tunggu tengah laut... atas darat ni pun selalu kena ribut... maut ada dimana-mana... bukan atas bot je...
Sementara itu dalam kejadian berasingan (di dewan besar UPM) seorang wanita terkena Histeria selepas kejadian ribut tersebut... beberapa kawasan sekitar serdang juga dinaiki banjir kilat.

700 Kilometer, Pelayaran Yang Belum Selesai

Reactions: 
Minggu ni aku tak baca masa untuk menaip atau update blog sebab sibuk dengan kerja di Selangor... cuma nak sampaikan apa yang perlu untuk pengetahuan umum...

XPDC Royalti Minyak 2... aku akan bersama Syeikh untuk misi ke-2 ni... apa-apa nanti aku akan update... ikut rancangannya kami akan belayar sebelum Ramadhan... tapi ada sikit masalah... baca apa yang Syeikh dah sampaikan dekat bawah...

JOURNEY MAP
Jarak keseluruhan perlayaran yang dirancang ialah lebih kurang 400 batu nautikal atau lebih kurang 700 km, melalui 14 infrastruktur eksploitasi gas dan petroliam di Laut Cina Selatan.

Itulah perancangan saya. Saya amat berterima kasih diatas email-email yang saya terima daripada pembaca yang meminta nombor akaun saya untuk memberikan sumbangan. Seperti juga komen yang saya tinggalkan diposting terdahulu, saya belum bersedia menerima sumbangan kewangan kerana,
  • Segala-galanya perlu dipastikan terlebih dahulu, dan
  • Sebarang kutipan biarlah dibuat oleh pihak ketiga bagi menjamin ketelusannya.
Sehingga kini juga tidak kurang email-email yang memberikan pelbagai maklumat terperinci yang boleh membantu pelayaran ini. Maklumat-maklumat ini banyak membantu saya menyiapkan peta cadangan pelayaran di atas.

Namun, pelayaran ini tidak akan menjadi nyata tanpa kemudahan untuk belayar. Iaitu yang paling penting ialah bot. Sehingga kini pihak saya belum dapat mengenal pasti bot yang boleh digunakan. Saya dan rakan-rakan telah menghubungi banyak pihak tetapi sehingga ke hari ini, apa yang kami dapati bukan bot tetapi hanyalah alasan mengapa bot-bot yang kami kenalpasti tidak boleh digunakan.

Oleh yang demikian, saya merayu dari para pembaca, sahabat dan kenalan, yang mungkin dapat membantu mengenalpasti bot yang boleh dan mampu untuk pelayaran ini.

Seperti biasa, saya boleh dihubungi menerusi email di azidiaziz@yahoo.com.

Baca : Pelayaran Yang Belum Selesai