Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, November 08, 2009

Penulis Blog/Website Pro PR Perlu Lebih Bertanggungjawab..!

Reactions: 
Akhir-akhir ini semakin banyak blog-blog dan juga website-website tumbuh bak cendawan selepas hujan dan kebanyakannya adalah pro Pakatan Rakyat. masing-masing mempunyai info-info dan juga sumber-sumber berita tersendiri (orang dalam) dan tak kurang juga yang sekadar copy & paste dari laman-laman lain.

Bagi aku, semua ini adalah 1 perkembangan baik dalam dunia cyber. sudah ramai yang berani kedepan untuk menyampaikan dan menyebarkan pelbagai maklumat yang tidak ada diluar sana khusususnya dari media perdana.

Aku tak nak ulas panjang-panjang pasal laman-laman copy & paste sebab bagi aku, untuk permulaan, masing-masing ada cara tersendiri dan yang lebih penting, masing-masing saling memerlukan.

Cuma apa yang aku nak bincangkan dan luahkan disini ialah berkenaan dengan sikap blogger-blogger pro Pakatan Rakyat yang sesetengahnya 'terlalu extreme" dalam menyampaikan apa-apa berita walaupun sumbernya tidak sahih dan kebanyakannya beritanya tidak benar.

Mungkin masing-masing nak mengejar "hits" dan tak kurang juga secara tak sedar ada perasaan -
  • "aku nak jadi blogger pertama yang mengeluarkan berita PANAS ini..!"
Atau dalam erti kata lain -
  • "gua nak feymes"
... tu bahasa artis... kalau ada yang terasa, aku mintak maaf... sekadar teguran...

Nasihat aku, sebaiknya tak perlu jadi yang pertama dalam menyampaikan apa-apa berita kecuali kita berada ditempat kejadian atau berita tersebut dialami oleh kita sendiri. kalau berita datangnya dari "sumber", pastikan dahulu supaya berita tersebut "disahkan" supaya kita tak perlu bersusah payah nak menjawab balik apa-apa persoalan yang timbul selepas berita tersebut dikeluarkan didalam laman masing-masing.

Pengeluaran sebarang maklumat adalah satu perkara yang baik untuk umum tetapi penafian maklumat yang telah dikeluarkan oleh kita dengan hujah dan bukti adalah 1 "BALA" kepada kreadibiliti kita sebagai blogger.

Tak kiralah berita tersebut berkenaan dengan orang yang kita benci atau kita sayangi ianya tak membawa sebarang makna bagi pembaca kalau apa yang disampaikan tidak benar dan dinafikan oleh orang-orang tertentu dengan hujah dan juga bukti.

Berkenaan dengan "bahasa" dalam berblogging, yang ni aku tak boleh nak buat apa-apa sebab aku sendiri pun bukan bagus sangat dalam "berbahasa" bila aku blogging sebab bahasa blogging ialah "bahasa jiwa yang terpendam". cuma kalau dah masuk tahap mencarut tu, bukan "bahasa jiwa' bagi aku tapi bahasa "orang yang ketandusan seks"... macam blogger-blogger pro UMNO/Beer eNd.

Nak marah, marahlah sebab itu kenyataan... ini negara "Demokrasi Kukubesi", jadi medium yang ada ini adalah 1-1nya tempat untuk meluah pendapat dan melepas geram. kalau tak nak kena maki dengan blogger, jangan buat benda-benda gila. tak kiralah engkau tu pimpinan UMNO/Beer eNd atau Pakatan Rakyat. itu undang-undang majoriti blogger pro Pakatan Rakyat yang aku kenal.

Eh... korang ingat, korang dekat luar sana je yang pandai buat undang-undang..?

Akhir-akhir ini juga dan mula timbul blogger-blogger pro Pakatan Rakyat yang "buyers"... maksud aku cenderung untuk mempertahankan individu-individu tertentu sahaja, atau mungkin juga berminat untuk menjadi pelapor berita kepada individu-individu tertentu sahaja.

Yang ni juga bagi aku kurang baik. lidah rasmi memang diperlukan, tetapi sebagai blogger, itu 1 perkara yang tidak baik. berhenti saja dari blogging, tukar profession kepada "wartawan rasmi sipolan-sipolan". itu lebih baik dan jujur.

Sebab aku tak berapa minat dengan blogger-blogger buyers macam ni ialah, dah ada kecenderungan untuk melapor apa yang baik sahaja dari individu-individu tertentu dan yang tak baik, ditutup sebaik-baiknya. maknanya (bahasa paling mudah...) - "tukang kipas"...

Eh... ini bukan kes cemburu, tapi sebab benda-benda macam ni lah yang akan merosakkan individu yang kita "kipas" tu... laporkan semua yang baik-baik dan tutup segala kelemahan, tiada lagi teguran atau kritikan. itu 1 masalah besar bagi orang yang kita "kipas".

Kalau korang paham maksud aku, Alhamdulillah... kalau tak paham, "Bala"... fikir sendiri la kawan... aku anggap korang bijak...

Lain-lain aku malas nak tegur lagi... aku bukan bagus sangat pun... cuma nak peringat, kalau boleh, janganlah siarkan apa-apa berita yang tak sahih... cuba sahkan dulu maklumat yang korang dapat...

Dapatkan source terdekat dengan orang-orang penting... jangan malu & jangan segan untuk mintak no hubungan PA mana-mana orang penting kalau terserempak. itu penting untuk sahkan apa-apa maklumat. setakat aku dok berlegar-legar tepi-tepi longkang sampai hari ni, tak de lagi mana-mana PA orang-orang penting Pakatan Rakyat yang kedekut nak bagi no hubungan.

Pimpinan sendiri pun tak de lagi yang kedekut nak bagi no hubungan setakat yang aku mintak... TGHH aku tak tau la sebab aku tak pernah mintak...

Jawatankuasa Disiplin PAS & UMNO: Kembar Seiras...

Reactions: 
Jawatankuasa Disiplin PAS tidak akan menyiasat semua pimpinan pusat parti itu yang disenaraikan sebagai 'pemimpin bermasalah' oleh Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam blog beliau bulan lalu.

Pengerusinya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pemimpin-pemimpin berkenaan tidak perlu disiasat kerana tiada sebarang pertuduhan terhadap mereka.
  • "Kita tak perlu nak siasat semua, tak ada pertuduhan... tak perlulah nak siasat," katanya kepada mStar Online.
TPU - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO - PAS - UMNO...

Laporan Rasmi TB Terhadap Salahlaku TP PAS

Reactions: 
Laporan Rasmi Terhadap Ustaz Nasaruddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS, Di atas Beberapa Tindakan Salah Laku

Saya sebagai ahli PAS dengan nombor Ahli 253812 dari Kawasan Lembah Pantai dan dengan Tarikh Daftar pada 09/09/1987 membuat laporan rasmi kepada JK Disiplin PAS Pusat bahawa Timbalan Presiden PAS harus dihadapkan dihadapan prosiding Jawatankuasa Disiplin atas tuduhan :
  1. Memfitnah sesama pimpinan PAS.
  2. Melakukan aktiviti2 subversif yang berlawanan dengan keputusan Muktamar di Ipoh dan Shah Alam.
  3. Mendedahkan rahsia parti kepada blogger2 UMNO yang jelas musuh kepada PAS.
  4. Melakukan aktiviti yang merugikan Parti dan menguntungkan UMNO
Al-Banjari telah mengesahkan perkataan-perkataan ini diungkapkan oleh Hasan Ali dan Nasaruddin semasa perjumpaan dalam Gelap dengan blogger2 UMNO. Perkataan2 tersebut adalah jelas satu penghinaan dan fitnah kepada PAS dan juga kepada beberapa orang kepimpinan PAS lebih-lebih lagi dihadapan blogger yang menjadi musuh tradisi PAS.

(sila rujuk - http://politikbanjar.blogspot.com/2009/10/bongkar-artikel-gomo-yang-dipertikaikan.html)

Perkataan2 yang disahkan oleh AlBanjari adalah :
  1. Isu kerajaan Perpaduan antara Pas dan Umno ini sebenarnya telah dibincangkan oleh seluruh pimpinan atasan Pas. Nik Ajis tiada dalam perbincangan ini.
  2. Seluruh Pimpinan Pas lah yang mencadangkan idea Kerajaan Perpaduan ini. Di ketuai oleh Haji Hadi sebagai Presiden dan seluruh majlis tertinggi Pas.
  3. Hussam memainkan peranan yang besar dalam membawa agenda Anwar meresap dalam politik Pas.
Dan bukti rakaman sessi itu telah pun diserahkan oleh Al Banjari kepada Ketua JK Disiplin, Tuan Ibrahim Tuan Man pada hari ini mengikut pengakuan Al Banjari sendiri.

(Sila rujuk - http://politikbanjar.blogspot.com/2009/10/isu-pita-rakaman-berakhir.html)

Diminta pihak Tuan Ibrahim merujuk salinan rakaman dialog antara Blogger bersama Hasan Ali dan Ustaz Nasaruddin Mat Isa itu.

Ini bererti Timbalan Presiden PAS sendiri terlibat dalam aktiviti subversif untuk memfitnah pimpinan PAS dan juga berkempen untuk Kerajaan Perpaduan.

Dan bukti yang diberikan oleh Al Banjari itu sudah tentu cukup untuk memastikan tindakan disiplin dikenakan ke atas Timbalan Presiden PAS.

Wallahualam

Tulang Besi

PAS Lemah Sebab Presiden "LEMAH"..!

Reactions: 
Walaupun kepimpinannya mendapat kritikan, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, beliau tidak akan meletakkan jawatan kerana ia merupakan satu tanggungjawab dan kepercayaan daripada ahli parti itu.

Bercakap dalam sidang media selepas seminar politik PAS di Gombak hari ini, beliau menyifatkan kritikan terhadap kepimpinannya, terutama ahli akademik, tidak semuanya tepat.
  • "Kita anggap (kritikan) itu biasa. Kita matang dengan kritikan. Kritikan itu ada yang benar, ada yang tidak benar. Yang benar kita ambil, yang tidak benar, kita jawab," kata Abdul Hadi.
Baik... aku nak mintak TGHH atau mana-mana balachi TGHH supaya jawab insiden yang berlaku dalam kempen Pilihanraya Bagan Pinang bulan lepas... inisiden macam ni selalunya dilakukan oleh siBANGANG atau siBEDOL atau siBIJAK tapi tak pandai..?

Aku cerita seringkas yang boleh...

Pada 6hb. Oktober, 2009, 1 siri program kempen Pilihanraya kecil Bagan Pinang, bertempat di Mayang Sari Resort, Port Dickson telah diadakan dan program tersebut ialah program "Ramah Mesra Pesara Tentera Bersama Presiden PAS".

Ya... aku ingat program ni akan menjadi 1 peluang keemasan untuk TGHH berkempen dan menarik perhatian Pesara-Pesara Tentera seterusnya membuka minda Pesara-Pesara tentera yang hadir untuk menarik lebih ramai lagi anggota-anggota tentera supaya mengundi PAS dalam PRK tersebut...

Korang tau apa yang jadi dalam program tu..?

Bolehlah aku katakan bahawa ini adalah 1-1nya program yang berjaya menonjolkan ketidak-cerdikan seorang yang berjawatan Presiden bagi sebuah parti yang sewajarnya mempunyai seorang Presiden yang benar-benar cerdik..!

Korang tau apa Tuan Presiden Parti PAS gebang dalam ucapan dia depan Pesara-Pesara Tentera ni..?

TGHH dok cerita balik apa yang berlaku dalam proses undi pos... TGHH cerita balik macam mana penipuan berlaku dalam proses undi pos, TGHH cerita balik macam mana adanya anggota-anggita tentera yang tak pernah melihat kertas undi pos sepanjang mereka bertugas dari awal sampai pencen dan macam-macam lagi yang berlaku dalam proses undi pos dan semua perkara ini diceritakan kepada PESARA-PESARA TENTERA YANG SEMEMANGNYA DAH TAU SEMUA TU..!
Kenapa "cerdik" sangat TGHH ni..? ibaratnya macam aku panggil pakar kek kemudian aku cerita dekat dia macam mana nak buat kek... ni bodoh ke bangang ke bahlol..?

Patutnya masa keemasan tu TGHH bagi peluang kepada Pesara-Pesara Tentera untuk bercakap sebab sah-sah mereka tahu lagi banyak perkara-perkara yang berlaku dalam undi pos sebab mereka semua dah lama dah berada dalam Tentera.

Tapi dalam program tu langsung tak diberi peluang kepada mana-mana Pesara Tentera yang hadir untuk dedahkan apa-apa yang mereka rasa mereka nak dedahkan padahal, semua media ada dalam majlis tu dan itu adalah masa terbaik untuk kita beri peluang kepada mereka mendedahkan apa sahaja yang mereka tau...

Diakhir program tu, aku sempat bersembang dengan beberapa Pesara Tentera yang memang semuanya ramah dan apa yang aku dapat malam tu ialah, betapa mereka-mereka yang hadir malam tu teramat-amat kecewa dengan program malam itu.
Ramai yang dalam nada sinis berkata -
  • "setakat tu je pemikiran PRESIDEN PAS..?"...
Ada jugak yang berkata -
  • "TGHH ni ingat kami ni bodoh sangat ke sampai benda yang berlaku dalam kem pun dia nak cerita balik dekat kami..? kami tau lebih banyak lagi dari yang dia tau dan dia tak sedar ke semua yang dia cerita tu sepatutnya kami yang cerita pada dia..?
Tu antara sikit-sebanyak rungutan dari Pesara Tentera... dan yang paling aku tak boleh lupa sampai sekarang ialah 1 soalan dari seorang Pesara Tentera sebelum aku pergi -
  • "TGHH ni berkhidmat dalam tentera berapa hari..?"
Disebabkan keCERDIKkan Presiden PAS dalam program tu, maka kemungkinan besar PAS kehilangan banyak undi pos (aku agak je la... sape nak undi Parti yang ada Presiden yang SANGAT-SANGAT BODOH..?)

Eh... tak betul ke aku cakap..? patutnya dalam program macam tu, TGHH nak kena ambik kesempatan untuk perjelaskan apa dasar perjuangan PAS, nak gabung dengan UMNO atau tak, nak jumpa dalam gelap atau tidak, nak perkukuh Pakatan Rakyat atau tidak tak pun paling kurang buat la "kenyataan-kenyataan lama yang direcycle kembali" (sekadar contoh sambil-sambil sindir sebab aku tengok kenyataan semalam sama dengan kenyataan yang dulu-dulu - recycle...), ini tidak dok cerita hal dalam kain orang dekat tuan kain sendiri..! sah kurang cerdik..!

Semalam jugak TGHH ada ulas tentang kajian DAB -
  • "Dia punya kajian tidak terperinci. Kita ambil maklum dan kita akan tingkatkan lagi (kemampuan parti). Itu saja,"
Ya... aku paham...tingkatkan kemampuan parti supaya dapat "bertahan ditakuk lama" atau dengan erti kata lain -
  • "Aku dah ada keputusan aku sendiri, tak payah siapa-siapa nak tegur dah sebab aku keras kepala..!"
Dari mula krisis UG timbul sampai sekarang dah banyak sangat dah perbincangan dibuat dan lepas perbincangan demi perbincangan, kenyataan yang keluar "masih konsisten" dengan kenyataan yang mula-mula keluar dulu... dari segi "kenyataan" masih tak berubah, dan "kenyataan yang berlaku" juga masih tak berubah, masih ditakuk lama.

PAS memang tak minat nak berubah, TGHH memang tak de niat nak berubah (tengok cara TGHH kempen masa dekat Bagan Pinang cukupla... bukan 60' tapi 40'...).

Eh... Presiden PAS ni BODOH ke BANGANG ke apa..?

*lepas ni confirm ramai fanatik-fanatik PAS akan label aku sebagai EJEN UMNO macam yang Ketua Dewan Pemuda PAS labelkan pada DAB... tapi nak buat macam mana..? PAS dengan UMNO sekrang sama je... 2-2 ada pimpinan kepala batu, 2-2 ada pimpinan yang EGO dan 2-2 tak minat nak berubah... - JANGAN SAMPAI KAMI MUAK..!

Kalau Tidak Kerana Persepsi, Nescaya Nabi SAW Membunuh Semua Munafiqeen di Madinah

Reactions: 
Wakil Terengganu, Pemuda (orang Terengganu juga), Selangor dan Ulama telah kuat menghentam konsep persepsi. Kononnya PAS tidak menjadikan “Dzan” sebagai sumber hukum. Semuanya wajib disahkan dan dipastikan 100%.

Yang menghairankan berapa banyak dalam contoh Seerah Nabawiyyah yang menunjukkan betapa Nabi S.A.W mementingkan persepsi di dalam menjalankan kerja-kerja dakwah islamiyyah serta kerja2 politik Islam.

Saya nukil dari http://www.mail-archive.com/wanita-muslimah@yahoogroups.com/msg33551.html :
  • “Empat belas abad yang lalu, tepatnya di kota madinah pada masa Rasulullah saw. ada seorang munafiqun yang bernama Abdullah bin Ubay bin salul. Ketika itu ia bersumpah :
  • "Demi Allah, apabila aku kembali ke Madinah, tentu orang yang paling mulia akan segera mngusir orang yang paling hina."
  • Maksud Abdullah bin Ubay adalah bahwa dirinya yang ketika itu termasuk pemimpin di antara pemuka kalangan munafiqun yang menganggap lebih mulia daripada Rasulullah saw; dan bahwasanya Rasulullah Muhammad saw. itu adalah orang yang paling rendah martabatnya di antara mereka. Dengan demikian, beliau tidak layak lagi memimpin mereka. Begitulah maksud Abdullah bin Ubay.
  • Berita tersebut didengar oleh Zaid bin Al Arqam, kemudian ia menyampaikannya kepada Umar. Umar sangat geram mendengar hal ini, lalu ia melapor kepada Rasulullah saw. Dengan menahan emosi, ia berkata, "Izinkan aku, ya Rasulullah, untuk membunuh orang itu, orang yang telah menyebarkan fitnah, agar aku dapat memancung lehernya."
  • Mendengar permintaan Umar itu, Rasulullah saw lalu bertanya, "Apakah engkau akan membunuhnya, bila kuizinkan engkau melakukannya?"
  • Umar menjawab, :" ya tentu. Demi Allah, jika engkau memerintahkan kepadaku untuk membunuhnya, maka aku akan memancung lehernya, (sekarang juga).
  • Rasulullah saw berusaha menenangkan emosi umar, seraya berkata "Duduklah dulu".
  • Tak lama kemudian, datanglah salah seorang terkemuka dari kalangan Anshar yang bernama Usaid bin Hudlair. Ia kemudian berkata "Ya Rasululullah, izinkanlah aku untuk memancung leher orang yang telah menyebarkan fitnah di tengah masyarakat itu"
  • Kembali Rasulullah saw berlata persis seperti apa yang dikatakan Beliau kepada Umar : "Apakah engkau akan membunuhnya, bila kuizinkan engkau melakukannya?"
  • Usaid bin Hudzair menjawab: "Ya tentu saja. Demi Allah, jika engkau memerintahkan kepadaku untuk membunuhnya, maka aku akan memancung lehernya, (sekarang juga)."
  • Tetapi, lagi-lagi Rasulullah tidak mengijinkan Usaid melepaskan geramnya.”
Di akhir artikel ini disimpulkan :
  • “Nampaklah, sikap Rasulullah SAW tidak mengijinkan membunuh orang munafik Abdullah bin Ubay karena Beliau khawatir orang-orang mengatakan "Muhammad telah membunuh sahabat-sahabatnya". Bahkan Beliau bersedia menshalatkannya saat ia meninggal. Namun, Allah segera menurunkan larangan tentang hal itu (lihat surat at Taubah ayat 84). Sementara, untuk kasus lainnya, pengeksekusinya adalah para sahabat yang gagah berani dengan seijin Rasulullah sebagai Kepala Negara.”
Ertinya, Rasullullah SAW MEMENTINGKAN persepsi, dan persepsi negatif seperti “Muhammad mengizinkan Sahabat beliau dibunuh” adalah penting bagi Nabi SAW. Dengan kata lain, Nabi SAW mementingkan persepsi orang kepada Islam dan kepada usaha dakwah yang dilakukan oleh Baginda SAW.

Ertinya, kalau PAS Pusat mengikut contoh Nabi SAW dan para Sahabat, nesscaya mereka akan memandang serius pembentangan dari Dr Aziz Bari dan Dr Abu Hasan dan tidak menolak ketepi kajian persepsi yang dilakukan oleh mereka.
Jalan yang PAS ambil.

HANYA PAS TERENGGANU MENOLAK PERSEPSI SEBAB NAK JAGA PEMIMPIN MEREKA

Kalau PAS Terengganu ni ikut contoh dan ajaran yang diberikan oleh Nabi SAW dalam dakwah dan politik nescaya dah lama PAS Terengganu menang dan dah lama UMNO berkubur.

Terengganu majoriti melayu dan Islam dan isu Islam ni isu yang rapat dengan hati rakyat Terengganu. Tapi, jelas dari seminar semalam, wakil Terengganu dan wakil Pemuda(pun dari PAS Terengganu) terang2 menolak persepsi.

Padahal, Nabi SAW jelas MENJAGA PERSEPSI umum terhadap Islam dan usaha dakwah yang Nabi SAW jalankan. Soal sekarang, bagaimana Allah SWT hendak memberi kemenangan kepada PAS Terengganu kalau mereka sendiri menolak sunnah yang ditunjuk oleh Nabi SAW.

Kalau Nabi SAW tidak pentingkan persepsi, nescaya semua orang munafik di Madinah sudah dipancung dan dibunuh oleh Nabi SAW. Tapi, majoriti orang2 di luar Madinah ni jahil dan tidak tahu membezakan antara orang munafik dan orang Islam. Abdullah Ubai itu solat di belakang Nabi SAW. Bagaimana orang luar Madinah dapat membezakan antara orang Islam dan orang Munafik?

Demi untuk mengekalkan beberapa kerat pemimpin yang duduk di kepimpinan Terengganu, mereka sanggup menolak sunnah Nabi SAW dan sanggup memaki Dr Aziz Bari dan Dr Abu Hasan semata-mata kerana kedua-dua doctor ini membentangkan laporan berkaitan persepsi.

Tak heranlah PAS Terengganu kerap kali kalah. Dan tak heranlah PJ Terengganu kena boo dengan penyokong sendiri.

Di Terengganu, orang atas pagar dan orang UMNO tidak akan pergi ceramah Anwar atau Pakatan Rakyat. Konfirm Harun Taib kena booo dengan penyokong sendiri.

Wallahualam

Tulang Besi

Bertukar..!

Reactions: 
Saje nak test kaler lain untuk website ni... aku rasa silau semacam je dengan kaler terang ni... tapi nak kena berubah jugak... takkan nak bertahan dengan "kain lama" atau "warna lama"... kita dah makin jauh menuju zaman baru... nak kena berubah... penampilan diri nak kena berubah, penampilan website pun nak kena berubah... walaupun sekadar warna... sebab...

Aku tak nak jadi macam Parti PAS...

Dr.Asri: Habis Hujah, Guna Fitnah...

Reactions: 
Kata bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dalam blognya -
“Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat” (Riwayat al-Bukhari).

Baca seterusnya disini...

Kata aku pulak pada bekas Mufti Perlis - Ilmuan-Ilmuan dari parti PAS dah lama dah berhadapan dengan halangan ini... dah kalis, dah muak, dah bosan... bekas Mufti Selangor Almarhum Dato' Ishak Baharom juga pernah dihina dengan dugugurkan dari jawatan Mufti hanya kerana mempertahankan kesucian agama Islam...

Siapa yang lebih berkuasa di Tanah 1Malaysia ini..? Siapa lagi kalau bukan rejim UMNO/Beer eNd...

Keputusan Seminar: Parti Tidak Penting. Jawatan Pimpinan Lagi Penting

Reactions: 
Keputusan seminar menunjukkan tiada apa2 perubahan yang akan berlaku kepada PAS. Malahan, apa yang berlaku adalah serupa dengan apa yang telah berlaku kepada PAS Terengganu sebelum 2004 dan 2008. Yakni, setelah diberikan hasil2 kajian dan cara2 mengatasi kelemahan, PAS Terengganu menolak kajian2 ini sepenuhnya mengakibatkan PAS gagal menawan semula Terengganu 2004 dan 2008.

Dilaporkan oleh Malaysiakini :
Benar benar seperti yang pernah berlaku di Terengganu sebelum 2004 dan 2008. Terutamanya sebelum 2008 di mana beberapa kajian bebas menunjukkan betapa PAS Terengganu memerlukan perubahan kepimpinan untuk PAS menawan semula Terengganu.

Namun apa yang telah berlaku, kajian2 tersebut ditolak mentah2 dan ada sebuah “kajian” baru yang kononnya menunjukkan kepimpinan Terengganu yang ada pada masa itu masih releven.

Bila PRU 2008, terbukti kajian bebas yang ditolak kepimpinan PAS Terengganu adalah benar walaupun pada masa PRU2008, UMNO berpecah teruk.

Saya sendiri difitnah dan dimehnah oleh puak2 PAS Terengganu ni semata-mata kerana saya menyampaikan maklumat tepat berkenaan dgn hasil kajian yang dibuat sebelum 2008. Saya dipanggil cuba menjatuhkan kepimpinan PAS Terengganu dengan membawa kajian2 yang mengarah ke situ. Tapi, keputusan 2008 membuktikan hasil kajian yang saya bawa itu benar.

Namun, fitnah ini terus dibawa oleh puak2 Terengganu ni. MEeeka ni bangga dengan tarbiyyah mereka, tapi tarbiyyah mereka mengizinkan mereka terus menerus menyebar fitnah.

Sekarang di Pusat kita lihat perkara yang sama berlaku. Kajian2 bebas dan berototiri ditolak mentah-mentah oleh kepimpinan PAS Pusat. Ertinya kepimpinan PAS sekarang ini tidak mementingkan kepentingan PAS dan Islam. Yang penting bagi mereka adalah jawatan dan pengaruh mereka ke atas parti dikekalkan. Sama seperti yang berlaku sebelum PRU2008 di Terengganu.

Ertinya, pengaruh geng Terengganu mahukan kekalahan PAS Terengganu itu dieskpot ke seluruh negara. Ertinya, tak cukup PAS Terengganu kalah, mereka mahu lihat PAS seluruh Malaysia kalah juga.

Parti tidak penting. Yang penting jawatan mereka terjamin dan pengaruh mereka atas parti terpelihara. Itulah dia agenda “Geng Terengganu”.

Yang sedihnya, ada seorang kepimpinan Terengganu, sanggup menyuruh Tok Guru Nik Aziz berhenti dari Mursyidul Am dan PJ Kelantan. Sapa dia berbanding Tok Guru. Orang2 PAS di kawasan dia pun tak boleh terima dia, jauh lagi rakyat Terengganu keseluruhannya. Orang macam ini boleh meminta Tok Guru Nik Aziz letak jawatan? Sedarlah diri kamu tu dulu. Kamu tu takda apa2 dalam parti. Jawatan pun dilantik. Tok Guru ni MB 19 tahun.

Bersiap-Sedialah PAS untuk Menempuh 2004 Sekali Lagi


Peserta seminar tidak mementingkan parti. MEreka tampak lebih mementingkan menjaga kepimpinan mereka dari parti sendiri.

Dan janganlah mana2 ahli PAS mengharapkan bantuan serta pertolongan Allah SWT kerana mana mungkin Allah SWT membantu PAS dalam keadaan PAS jelas menolak petanda2 serta petunjuk2 yang Allah SWT telah beri sekarang.

Alasan memperkuatkan parti juga adalah alasan-alasan bodoh yang digunakan bagi menjaga kedudukan masing-masing.

Sedangkan apakah yang mahu diperkuatkan kalau sebab utama kelemahan parti tidak mahu diperbetulkan? BAgaimana Allah SWT hendak memberi pertolongan.

Umpama rumah kita basah sebab atap bocor. Bila ada orang sudah bagitau pada kita atap rumah kita bocor, kita tolak dan marah orang itu. Kita kata macam2 pada orang tu. Lepas tu kita harap AllahS WT berikan kita rumah yang kering. Adakah Allah SWT akan berikan kita rumah yang kering?

Itulah yang sedang berlaku dalam PAS. Segala petunjuk yang Allah SWT telah berikan pada PAS sebelum PRU depan, semuanya sedang ditolak oleh kepimpinan PAS mentah2. Perangai Terengganu mereka tidak habis2 bererti kekalahan Terengganu akan menjadi trend dalam PAS.

Kalau ahli2 PAS masih sayang pada PAS dan mahukan PAS kekal memerintah dan menang selepas ini, wajiblah PAS mengadakan EGM dan membersihkan kepimpinan yang ada dari anasir2 yang akan menyebabkan kekalahan.

Ambilah petunjuk2 dari Allah SWT yang sedang diberikan oleh Allah SWT sekarang ini

Wallahulam

Tulang Besi

PAS Kekal Dalam PR: Jaminan Yang Sudah Tidak Dipercayai Orang

Reactions: 
Itu adalah jaminan yang diberikan oleh Tuan Guru Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang sebentar tadi. Beliau dilaporkan berkata :
Kita telah dengar jaminan ini diulang-ulang. Malahan, bukan setakat jaminan, terdapat 2 keputusan Muktamar yang mengatakan demikian. Namun, ia masih tidak dapat menyaking RAAAAMAIIII dari kalangan penyokong dan pendokong PAS.

Lihat sahaja para blogger. Dahulunya, blogger2 ini adalah penyokong PAS number wahid. Tapi majoriti dari mereka telah konar dan menyerang sesetangah kepimpinan PAS Pusat. Perlu dipersoalkan mengapa ini berlaku.

Cakap Tak Serupa Bikin

Bukan hanya setakat ucapan Presiden, bahkan sudah ada dua keputusan Muktamar yang menyuruh PAS menguatkan PAkatan Rakyat. Tapi, itu hanya cakap mulut. Rakyat tidak melihat kepada percakapan kita. Rakyat melihat kepada tindakan kita. Rakyat sekarang ini bukan lagi jahil seperti dulu.

Apakah tindakan2 yang rakyat nampak yang membuatkan jaminan PAS ini tidak dipercayai lagi?.
  1. Setelah menubuhkan kerajaan, PAS boleh berjumpa dengan UMNO dalam gelap.
  2. Setelah itu, berbohong kepada rakyat/pengundi berkenaan dengan perjumpaan dalam gelap tersebut.
  3. Tidak memberitahu rakan2 dalam Pakatan Rakyat apabila berjumpa dengan UMNO.
  4. Mengatakan tuduhan liwat Anwar Ibrahim adalah hal pribadi dan tidak sepatutnya mengacau Pakatan Rakyat (kenyataan Presiden PAS ni).
  5. Cikgu Pa dengan terang dan jelas tidak mahu Sept. 16 berlaku dan Presiden PAS tidak langsung mengambil apa-apa tindakan ke atas nya. Malahan beliau dilantik sebagai SU Agung lagi sedangkan beliau adalah pimpinan yang telah “expired”.
  6. PJ Selangor memecat Khalid dan Saaari kerana mereka dilihat menghalang kempen fitnah Hasan Ali ke atas Pakatan Rakyat terutama kepada AJK PAS Pusat.
  7. Hasan Ali bertindak mensabotaj Pakatan Rakyat secara terbuka dalam isu pengharaman arak, perlantikan Madam Low dan SELCAT.
  8. Kepimpinan PAS Pusat TIDAK MENGAMBIL TINDAKAN APA2 pun ke atas Hasan Ali yang jelas khianat kepada Pakatan Rakyat.
Jadi, jaminlah 1000x pun, pengundi dan rakyat sudah tidak percaya lagi kepada jaminan2 kosong ini lagi, Persepsi rakyat kepada kepimpinan2 ini sudah terlampau negatif. Apa pun yang diperkatakan oleh kepimpinan PAS yang ada sekarang ini sudah tidak dapat mengembalikan keyakinan rakyat kepada kita.

Kalau PAS masih mahu menang pilihanraya umum yang akan datang, perlu PAS mengadakan pertukaran dan pembersihan kepimpinan yang ada.

Kalau tidak, marilah kita menyambut kedatangan 2004 sekali lagi.

Wallaualam

Tulang Besi