Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, November 16, 2009

DUN Kota Siputeh:ADUN dah Bangun..Kosonglah Kerusi tu..

Reactions: 
Kerusi DUN Kota Siputeh diisytiharkan kosong dan satu pilihan raya kecil seharusnya dipanggil untuk mengisi kekosongan tersebut.

Keputusan tersebut dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang ini setelah mendengar permohonan Speaker DUN Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail untuk semakan kehakiman terhadap keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengekalkan Datuk Abu Hassan Sarif sebagai wakil rakyat di situ.

Abdul Isa memfailkan saman pada 1 Oktober lalu, menamakan Abu Hassan daripada BN dan SPR sebagai responden.

Beliau memohon diisytiharkan Abu Hassan bukan lagi ADUN bagi kerusi tersebut berikutan kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN secara berturut-turut dan injunksi menghalang beliau daripada menjalankan tugas sebagai wakil rakyat.

Beliau juga memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi itu kosong dan memerintahkan SPR mengadakan pilihan raya kecil di samping memohon ganti rugi, kos dan faedah lain.

Pada 1 September lalu, SPR memutuskan tidak berlaku kekosongan di kerusi Kota Siputeh dan Abu Hassan masih menjadi wakil rakyatnya.

Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan bertindak bagi pihak SPR.

Sementara itu, mahkamah menolak permohonan lisan pihak responden untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan hari ini.

Bagaimanapun, mahkamah menetapkan Jumaat untuk mendengar permohonan formal untuk menangguhkan keputusan mahkamah.

Sumber : Malaysiakini

Musim Mambantai Pakatan Rakyat..! (bhg II)

Reactions: 
Balik pada sikap Pimpinan dan ahli 3 parti dalam Pakatan Rakyat. buat masa ni, aku rasa yang paling profesional ialah ahli-ahli dan jugak Pimpinan-Pimpinan dari parti DAP. mungkin ramai yang akan bantai aku balik lepas ni sebab aku puji DAP, parti yang dikatakan sebagai "parti untuk orang cina".

Yang tu kenyataan paling "Assobiyah" bagi aku. korang nak cakap apa pun, suka hati korang... aku tak pedulik & aku tak heran. kenyataannya memang macam tu.

Tengok saja bila Lim Kit Siang, Karpal Singh 'The King" atau Teressa Kok buat gila babi. rata-rata blogger pro Pakatan Rakyat akan bantai 2 individu ni tanpa belas kasihan. masing-masing dengan skill membantai dan kreativiti masing-masing. ada jugak yang gila babi cadangkan supaya karektor-karektor tu "dibunuh"... gila dahsyat...

Apa respon ahli-ahli dan Pimpinan DAP masa tu..?

Kenyataannya, pro DAP dari akar umbi sampai ke Pimpinan Tertinggi tak pernah melabelkan blogger-blogger atau pengkritik-pengkritik sebagai "Pro UMNO atau Ejen UMNO". ini berbeza dengan apa yang Pimpinan dan pro PKR dan PAS respon bila para blogger mengkritik kelemahan PAS dan PKR.

Pro DAP nampaknya lebih matang dalam menghadapi situasi sebegini. semuanya ditangani dengan berhemah. semua kritikan diambil perhatian dan dibawa dalam perbincangan parti dan masalah-masalah berbangkit diselesaikan tanpa menyakitkan hati mana-mana pihak yang mengkritik.

Dan pada akhirnya, disaat PKR dan PAS teruk diserang dari pelbagai sudut, DAP senyap-sunyi tanpa skandal-skandal dalaman.

Kalau PAS dan PKR juga mengambil sikap begini dalam menghadapi apa-apa isu dan persoalan yang diutarakan oleh para blogger dari awal, aku rasa sekarang ni Pakatan Rakyat dah boleh rilex. apa yang perlu kita buat sekarang ialah terus bekerja dan membuktikan apa yang mampu Pakatan Rakyat buat.

Disebabkan sikap Pimpinan PAS dan PKR yang "tak berapa cerdik" dalam menangani kritikan-kritikan para blogger, maka setelah lebih dari setahun Pakatan Rakyat mengemudi beberapa Kerajaan Negeri, Pakatan Rakyat khususnya PAS dan PKR masih berhempas-pulas cuba meyakinkan dan menjelaskan rakyat matlamat perjuangan mereka.

Itu 1 kerja bodoh bagi aku. PAS dan PKR terlalu banyak memberi "bola tanggung" kepada UMNO/Beer eNd dan bagi para blogger macam aku -
  • "Kami tak de masa nak tolong tutup kelemahan-kelemahan yang ada dan perkara ini tak kan kami biarkan menular menjadi kudis dalam Pakatan Rakyat..!"
Kenyataannya, banyak masalah yang PAS dan PKR gagal tangani dari awal. aku ingat lagi bila kami timbulkan isu TKM1 Fairus. isu tersebut menjadi bahan dagangan dalam blog-blog dan website-website pro Pakatan Rakyat sebelum PRK Permatang Pauh lagi dan selepas selesai PRK Permatang Pauh, isu tersebut semakin panas.

Apa yang berlaku ialah, tiada tindakan dari Pimpinan PKR dalam isu tersebut dari awal. apa yang ada hanyalah kenyataan-kenyataan yang menafikan persoalan tersebut dan kenyataan-kenyataan yang menegaskan bahawa apa yang ditimbulkan hanyalah sekadar "masalah terpencil".

Respon paling bagus ialah apabila ada Pimpinan tertinggi PKR mengeluarkan arahan tidak bertulis supaya blogger-blogger pembantai disiasat ID mereka dan sekiranya mereka adalah ahli PKR, maka tindakan akan diambil kerana memfitnah.

Fitnah..? kalau fitnah, kenapa diakhirnya Fairus terpaksa melepaskan jawatan TKM1 dan juga kerusi ADUN yang didudukinya dan seterusnya DUN Penanti terpaksa membuang masa untuk 1 PRK..?

Itu 1 contoh "pembaziran masa" oleh PKR... kalau dari awal masalah tersebut ditangani dengan baik, mungkin DUN Penanti tak perlu mengadakan PRK sebaliknya kerusi tersebut akan terus disandang oleh Fairus dan segala masalah yang ada diatasi dengan baik.

Aku bukan sokong apa yang Fairus buat, tapi bagi aku setiap masalah boleh diatasi dengan baik kalau diambil perhatian dari awal. calar dekat badan kalau diubat dari awal, tak kan jadi kudis... tak gitu..?

PAS pun berhadapan dengan masalah yang sama. malah bagi aku, PAS lebih teruk lagi sebab PAS sekarang dipenuhi oleh ahli-ahli yang "taksub" dan juga sindrom "wala'". sikit-sikit wala', sikit-sikit wala'... wala' yang membawa rebah.

Paling akhir aku tengok tindakan "Doboh" (kalau aku cakap "Bodoh" mesti geng-geng "Taksubist" & "wala's" maki aku... hahaha) Ketua Pemuda PAS Pusat yang dengan mudahnya melabel DAB (Aziz Bahri) sebagai Ejen UMNO manakala ada pula suara-suara sumbang yang melabel para bloggers pembantai sebagai "cybertroopers UMNO".

Ini adalah tindakan paling BANGANG dari Pimpinan yang "kununnya" memperjuangkan "kebenaran". ada pula yang mengeluarkan kenyataan bahawa pengkritik-pengkritik ini "tidak berhak bersuara atau menegur masalah dalaman parti" dengan alasan - bukan ahli parti.

Ini aku nak jawab balik.

Bila kami mengkritik, korang cakap "kamu tak berhak mengkritik sebab kamu bukan ahli parti..!", tapi bila sampai masa nak mengundi, kamu para Pimpinan partilah yang merayu untuk turut sama berkempen kepada "SELURUH RAKYAT MALAYSIA" tak kira parti apa untuk mengundi Pakatan Rakyat..!

Ini sikap paling BENGAP para Pimpinan yang berkaitan... ingat..! Pakatan Rakyat menang dibeberapa negeri bukan hanya dengan undi ahli parti sebaliknya MAJORITI yang memenangkan Pakatan Rakyat ialah mereka-mereka yang bukan ahli parti dan itu adalah kenyataan..!

Siapa dapat jamin PAS, PKR atau DAP boleh menang HANYA DENGAN UNDI AHLI PARTI SAHAJA..?

Jadi kepada Pimpinan tertinggi ke 3-3 parti dalam Pakatan Rakyat, jangan pandang remeh segala kritikan dari mana-mana pihak. ini bukan "kes terpencil". ini adalah calar pada badan dan jika tidak diubati dari awal, ianya akan menjadi kudis dan seterusnya menjadi nanah.

Bila dah bernanah... paham-paham je lah... busuk... korang suka ke benda busuk..?

Pada Pimpinan PAS, fikirkan balik macam mana keadaannya sekarang sekiranya isu UG ditangani dari awal dan bukannya dinafikan seperti yang dah berlaku sekarang..? korang ingat "Kreadibiliti" PAS jatuh merudum atau meningkat..?

Ingat senang ke nak kembalikan keyakinan para pengundi dengan cara korang menangani isu yang ada sekarang..?

"Tepuk Dada, Tanya Selera"

Salam perjuangan untuk semua... kukuhkan kembali Pakatan Rakyat, matlamat kita masih kekal, jatuhkan UMNO/Beer eNd dan kembalikan "Hak Rakyat..!"

Putera MIC Is Now Available In Unitar & Other Universities! Is Education Ministry Allows Politics In Local Campuses?

Reactions: 
'It’s dangerous to be right, when the government is wrong! But still some of our local University students hope action from the government to 'kick out' politics from their University. The ugly truth revealed by a student from Unitar when his campus ‘polluted’ by MIC’s political programmes. Persatuan Mahasiswa India Universiti Tun Abdul Razak (PMIU) Pintar campus, Kelana Jaya honorable president Mr Shashi is influencing the other students to join MIC’s important political wing Putera MIC.

My sources show me that Unitar Indian students are being influenced by Putera MIC through their society leader Shashi, some of them being uncomfortable by the political motive and approach by the society head. By right, politics should not be inside the campus. According to my friends in other Universities, such incident also happening in their campuses in recent years, more after the massive defeat of MIC in the last general election. From what I get from a friend via mail, UPM, UM, UTM and few other teachers colleges are main target by the MIC to draw the support of the students for their political struggle.

A simple theory that we can’t understand from here is MIC is now so strained to recover the support from the Malaysian Indian society until there keen to influence Universities students and also other higher education institution students such as polytechnics, teachers training colleges, private colleges and so on to join their political movements. In several occasions, Putera MIC through the Indian/Tamil society leaders in the campuses giving pressure to those student that refuse to join in the MIC’s political wing.

Some of them even have made report in students department (HEP), but no action had been taken. Some source also shows me that the Putera MIC linked the website of University Tun Abdul Razak Indian undergraduates. The link shows that the registration form offered to the Unitar undergraduates by Putera MIC. I haven't see any UMNO politics in between Malay students and MCA politics in between Chinese students in local universities but why this MIC politics becoming worst among Indian students in local campuses???

I have a few questions here. Do our education ministry allow such political movements in Universities? If yes! It’s nothing wrong if Pakatan Rakyat also opens their wing in local Universities. In fact, politics is politics, it doesn’t matter come from ruling party or opposition. So if they allow politics, they must be fair to all by openly give students to exercise their political rights without fear or favour.

(CLICK ON THE PICTURE TO ENLARGE)
PERSATUAN MAHASISWA INDIAN UNIVERSITI TUN ABDUL RAZAK (PMIU) PINTAR CAMPUS, KELANA JAYA HONORABLE PRESIDENT MR SHASHI

(CLICK ON THE PICTURE TO ENLARGE)
UNIVERSITI TUN ABDUL RAZAK'S OFFICIAL LOGO IS INSIDE THE PUTERA MIC'S PORTAL.. WHO GIVES THE PERMISSION?

(CLICK ON THE PICTURE TO ENLARGE)
REGISTRATION FORM FROM PUTERA MIC FOR THE UNITAR STUDENTS THAT INITIATED BY MR SHASHI

(CLICK ON THE PICTURE TO ENLARGE)
PERSATUAN MAHASISWA INDIA UNITAR (PMIU) PROUDLY PRESENTING THEIR LOGO IN PUTERA MIC WEBSITE TO INFLUENCE THE STUDENTS TO JOIN THEM... SO IS EDUCATION MINISTRY ALLOWS SUCH POLITICAL APPROACH BY MIC?? OR STUDENTS GIVEN SPACE TO JOIN THE POLITICAL MOVEMENTS?

(CLICK ON THE PICTURE TO ENLARGE)
THE LAYOUT OF PUTERA MIC REGISTRATION FORM

:BANGSA MALAYSIA

Penerimaan "Sponsor" Haji Oleh Tok Guru Menggangu Persepsi Terhadap PAS?

Reactions: 
Dalam satu "mailing-list" yang saya anggotai, isu Tok Guru menerima tawaran haji telah hangat diperbincangkan. Hujah mereka ini adalah penerimaan itu akan menyebabkan persepsi rakyat kepada tok guru dan PAS terjejas. Ikutilah butir2 perbincangan tersebut seperti dibawah -

Soalan : Tapi, pembiayaan TGNA ke Mekah agak sukar dipertahankan sbb yang sponsor tu adalah syarikat yang berkaitan dengan PMBK dan dia sponsor TGNA dan menantunya yang jadi CEO PMBK. Walaupun, pembiayaan tersebut tidak tertakluk dengan sebarang pemberian kontrak, tetapi ia tidak menampakkan konsep Itqan dalam pentadbiran. Ana tak kata ianya rasuah, tetapi salah kerana memberi persepsi yang kurang baik terhadap ketelusan pentadbiran kerajaan K'tan.

Jawapan saya : Betulkah penerimaan Tok Guru akan tawaran ini menggangu persepsi rakyat terhadap PAS? Saya tak yakin langsung kerana :
  1. Tok Guru TIDAK BERBOHONG dalam penerimaan tawaran ini dari mula lagi.
  2. Tiada pembuktian berlakunya rasuah dan salah guna kuasa.
  3. Persepsi ini akan berubah sekiranya dapat dibuktikan ada penyalahgunaan kuasa dan rasuah dalam penerimaan tawaran ini.
  4. Tawaran ini adalah tawaran untuk membuat ibadah, seperti juga apa yang dilakukan oleh Tan Sri Khalid. Oleh kerana itu ianya susah untuk memberi persepsi negatif.
  5. Tok Guru telah menolak tawaran ini selepas dikritik ramai bererti Tok Guru seorang yang boleh dikritik dan menerima kritikan.
Jadi, saya tak yakin persepsi rakyat kepada Tok Guru terjejas. Malahan, persepsi ini semakin kuat selepas Tok Guru menolak tawaran itu.

Ia menunjukkan Tok Guru adalah seorang yang mendengar suara hati rakyat serta Tok Guru sentiasa mahu mengelak dari fitnah walaupun tindakan Tok Guru tidak menyalahi undang2 dan mana2 peraturan.

Sebab tu saya terus menerus mahukan laporan pada SPRM dibuat atas Tok Guru sekiranya benar2 perkara ini menjejaskan persepsi rakyat pada PAS dan Tok Guru.

Yang hairannya, kepimpinan lain yang konfirm mempunyai persepsi negative i.e. Terengganu, apasal tak nak kita ambil tindakan? Takda pula bising-bising macam ni ye?

Malahan dipertahan kan pula mereka2 itu. Mereka ni tak perlu kod etika ke?

KOMEN LANJUTAN : Saya nampak isu ini cuba digunakan Fraksi UMNO untuk memburukkan Tok Guru. Mereka mahu mengadakan kod etika dan concern berkaitan persepsi.

Padahal pemimpin2 Fraksi UMNO lebih teruk lagi persespsi dan tindakan mereka. Apasal tak bising pasal mereka? Kenapa nak bising2 pasal Tok guru pula.

Kalau Tok guru tak pandai jaga persepsi, Kelantan dah lama jatuh ke BN.

Tulang Besi

Musim Membantai Pakatan Rakyat..!

Reactions: 
Seawal sebelum Pilihanraya Kecil Bagan Pinang, kebanyakan blog-blog pro Pakatan Rakyat secara drastik telah berubah dari membantai UMNO/Beer eNd, kepada membantai pimpinan Pakatan Rakyat sendiri.

Dan dari 3 parti dibawah naungan Pakatan Rakyat, yang paling hebat diserang dari segenap sudut ialah Pimpinan PAS pro UG/KP (Unity Government/KERAjaan Pungkoq).

Apa yang paling menarik dalam hal bantai-membantai ni ialah bilamana geng-geng blogger pembantai ni seolah mendapat dorongan dan suntikan semangat dari TG Nik Abdul Aziz setelah apa yang selama ini dikeluarkan dalam kebanyakan blog pembantai ini mendapat perhatian dari Mursyidal Am PAS yang amat-amat dihormati.

Tak kiralah apa "Persepsi" (ni kali pertama aku pakai ayat "masyhur" ni...hahaha..!) pembaca dan pemerhati, tapi bagi aku, ini satu perkara yang baik dalam dunia blogging khususnya bagi blogger-blogger pro Pakatan Rakyat dan yang paling baik ialah bagi Pakatan Rakyat sendiri.

Baik bagi aku ialah kerana, blogger-blogger pembantai ni akhirnya berjaya membawa diri mereka keluar dari tempurung atau bekas "bodek'. ini gagal dilakukan oleh goblog-goblog pro KERAjaan Pusat - UMNO/Beer eNd.

Inilah yang sepatutnya berlaku dalam dunia blogging... kebebasan dapat dihayati dengan sepenuhnya. aku benci DSAI, aku kutuk, aku benci Najib aku kutuk, aku benci Haji Eddy aku kutuk, aku benci Acan Ali aku kutuk, aku benci Ustad Nash aku kutuk, aku benci Al-Banjari aku kutuk (jangan marah wak) hahaha...

Aku rasa enjoy macam ni. orang nak baca - baca, tak nak baca - tak yah baca... kalau korang baca 15 juta kali sehari pun bukan aku dapat duit... kalau korang tak baca terus pun, bukan habis duit aku. sama je, dok dekat tahap mana pun, aku sengkek jugak.

Pimpinan pulak aku tak pasti setakat mana dorang ni ambik perhatian pada apa yang dikritik dan dibantai dalam oleh blogger-blogger hantu ni. ada la sikit yang aku tau dok baca tapi tak tau la pulak ada ambik tindakan atau tak de.

Cuma yang aku tau dan aku dok perhati, ada pimpinan PAS yang takut dekat blog. nak baca blog pun takut. ada jugak kes (terpencil) lepas baca blog, keluar bilik dengan rambut kembang-kembang ala "Einstein", muka merah macam udang kena bakar dan suhu badan meningkat mendadak... tak caya korang tanya Che'gu Pa... hahaha..!

Tapi stakat tu je la... nama nak perbetul balik apa yang tak betul tu jauh sekali la, tindakan yang diambik ialah, cuba "cover" apa yang dah terdedah... macam siyal... betul-betul perangai UMNO. bukan nak perbetul..!

Dah berak tengah jalan, kantoi... ambik kertas - tutup taik tu... bukannya nak basuh... Bangang...

Jadi sebab tu la makin teruk pimpinan macam ni kena bantai. memula kita tegur, lepas tu kita tegur lagi dan 2 kali tegur, kita tegur lagi kali ke 3... kalau 3 kali tegur tak dengar, buat-buat pekak badak, kita pun nampak la lambang dacing dok atas dahi pemimpin macam ni.

Bila kita dah nampak lambang dacing, tak mainlah tegur-tegur... kita bantai la pulak.

Tapi ada pulak masalah lain. bila kita tegur pimpinan, ada pulak ahli-ahli parti yang cop blogger-blogger pembantai sebagai ejen UMNO. bagi aku senang, korang nak pikir apa, pikirla. aku pedulik apa ngan "cop" korang tu..? tak luak sikit pun daging dekat badan aku dengan cop korang tu pun. hahaha..! syoh syoh... pi jilat..!

Ngantuk la... nanti ah aku sambung...