Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, November 19, 2009

Mahkamah : SPRM Diharamkan Soal Siasat Saksi Selepas Waktu Pejabat

Reactions: 
Dalam satu keputusan bersejarah, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak lagi dibenarkan menyoal siasat saksi pada waktu malam.

Hakim Mohd Ariff Md Yusof memutuskan SPRM hanya berhak menyoal siasat saksi dari pukul 8.30 pagi hingga 5 petang.

Keputusan itu dibuat berikutan pendedahan mendiang Teoh Beng Hock disoal siasat sepanjang malam sehingga awal pagi sebelum di jumpai mati di perkarangan ibu pejabat SPRM Selangor di Shah Alam 16 Julai lalu.

Seorang lagi saksi yang turut disoal siasat ketika itu, Tan Boon Wah, telah memohon Mahkamah Tinggi untuk menyemak sama ada SPRM berhak menyoal siasat saksi pada bila-bila waktu.

Boon Wah turut mendakwa beliau di kasari oleh pegawai penyiasat SPRM ketika beliau di soal siasat.

Beng Hock mati dalam keadaan mencurigakan, malah seorang pakar bedah dari Thailand tidak menolak kemungkinan mendiang mangsa jenayah.

Berikutan keterangan pakar itu pada inkues Beng Hock bulan lalu, arahan diberi untuk menggali semula mayat mendiang Sabtu ini bagi membolehkan bedah siasat yang lebih terperinchi dijalankan.

Dalam keputusannya hari ini, Hakim Mohd Ariff menolak tafsiran SPRM bahawa Seksyen 30 (3) (a) Akta SPRM kononnya memberi kuasa kepada badan itu untuk menyoal siasat saksi sepanjang masa.

“Ungkapan dari hari ke hari (untuk jalankan siasatan) dalam seksyen itu tidak bermaksud 24 jam tetapi waktu kerja pejabat yang biasa,” kata beliau.

“Justeru, saya bersetuju bahawa pemohon (Boon Wah) dalam kes ini telah ditahan secara tidak sah untuk disoal siasat.

Sumber - TVSelangor

Kisah Tarik Kereta Dan Bank...

Reactions: 
Berita pagi tadi memberitahu bahawa Hire Purchase Act (HP Act) akan dikaji semula kerana Akta yang ada sekarang ini memberikan ruang yang cukup banyak kepada pihak bank untuk menindas peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka. Antara cas (charge) yang disebut ialah upah tarik, cas (charge) storage (penyimpanan) dan satu lagi, saya terlupa.

Yang tidak disebut ialah cas guaman, duit kopi dan segala kesukaran dan tekanan secara fizikal dan emosi yang diterima oleh peminjam.

Sudah terlalu lama peminjam ditindas, undang-undang tidak memihak kepada mereka sedangkan merekalah yang patut mendapat pembelaan dan jika tiada peminjam maka tiada juga bank… sepatutnya benda ini dah lama diambil perhatian oleh pihak berwajib.

Namun kata pepatah orang putih” better late than never”. Jadi saya sebagai seorang peminjam amat mengalu-alukan langkah-langkah baru ini dan diharap pekerja bank, bank Negara dan orang ramai sama-sama memikul tanggungjawab bagi merealisasikan perubahan ini.

Bagi mereka yang pernah melalui waktu-waktu perit dan tak mampu membayar ansuran pinjaman, tentu faham sangat tekanan yang diberi.

Selain dari kenderaan akan ditarik bila-bila masa selepas 3 bulan 21 hari, ada pekerja bank yang makan duit kopi dari tukang tarik – selain dari membekalkan maklumat peminjam, pegawai bank ini bersekongkol dengan penarik kereta untuk habuan dengan :-
  1. Stop payment – tidak membenarkan bayaran dibuat jika penarik kereta inform yg kenderaan yang lewat membayar telah dijumpai.
  2. Surat RO hanya di fax atau e-mail kepada penarik kereta bila kereta telah dijumpai – bererti peminjam tak tahu pun RO (Repossessing Order) telah dikeluarkan dan jika sudah dikeluarkan kekadang bukan kepada penarik kereta itu tapi kepada penarik kereta yang lain.
  3. Kadang-kadang peminjam berjanji dengan bank akan membayar pada contoh : 5/11/09 tapi kenderaan ditarik pada 4/11/09 dan peminjam terpaksa melunaskan bayaran tambahan sedangkan jika bank tetap pada janjinya peminjam memang dapat melunaskan mungkin lebih dari yang tertunggak.
  4. Kenderaan yang ditarik diguna-pakai oleh penarik kereta sebelum dan ada waktu kenderaan yang ditarik hilang langsung tidak diserah kepada bank. Dalam bahasa “mereka” ini dipanggil “duri”, silap haribulan terlepas jual ke Thailand.
  5. Bank hantar surat saman biarpun menerima bayaran (kes macam ni biasanya untuk kes bayaran yang tertunggak contoh : peminjam memang ada tunggakan tapi masih membayar contoh hutang 3 bayar 1 atau 2, jadi memang ada tertunggak dan pihak bank pulak sewenang-wenangnya hantar surat saman kat peminjam sedangkan bank masih menerima bayaran – dan cas tetap peminjam yang kena bayar.
  6. Ada 1 kes terbaharu kat tangan saya sekarang ni ialah, bulan 9 bank hantar 1 surat lawyer NOD (Notice of Demand) dikeluarkan oleh satu firma guaman dan pada bulan 10 satu surat lagi oleh firma guaman yang lain. So macamana ni?
  7. Bila kenderaan dah ditarik dan katalah peminjam tak mampu nak tebus balik, kenderaan ini akan dilelong dan sekiranya harga lelong kurang dari hutang, maka pihak bank akan mengambil tindakan sivil kepada peminjam.
Kesian kepada peminjam, sudah jatuh ditimpa tangga, dihempap dek pasu bunga lalu dilanggar oleh lori trailer… Lihatlah betapa zalimnya system pentadbiran yang ada di Negaraku yang tercinta ini yang Islam itu agama rasminya.

Penindasan yang halus tanpa disedari.

Bagi para peminjam pula, ketahuilah hak-hak sebagai peminjam dan ambil tahu sikit pekara-pekara seperti undang-undang tarik kereta. Kalau ikut undang-undang, kereta dalam kawasan tertutup contoh : porch - mereka tak boleh tarik . Tapi mereka buat apa? Nak tahu? Baca terus...

Kereta dalam Porch

Mereka akan “ambush” i.e mereka tunggu sejak subuh-subuh dan bila orang dirumah bukak pintu pagar untuk hantar anak ke sekolah atau keluar pergi kerja mereka akan masuk dan paksa kita serah kunci;

Kalau orang tak de rumah, mereka akan angkat pagar, keluarkan kereta dan ambil gambar (kononnya ambik kat luar rumah)

Kereta kat Public Parking

Mereka boleh tarik tapi hanya waktu pejabat dan pada hari bekerja sahaja.

Oh, lupa 2 pekara penting :-
  1. Penarik kereta ada kad kuasa dan seharusnya mereka hanya bekerja untuk institusi kewangan tersebut sahaja dan bukan kad kuasa dari CIMB tapi tarik kereta PBB.
  2. Kereta yang ditarik kena buat report polis dan kalau tak silap kena report sebelum ambik tapi sekarang mereka juga boleh buat report kat mana-mana balai dengan alasan diluar kawasan (polis pun ada masukk…)
Saya harap dengan pengisytiharan akta sewa beli ini, mereka juga akan menilai semula pekara-pekara yang disebutkan disini.

Fokus bank nak dapatkan balik pinjaman yang diberi jadi carilah jalan bagaimana bank tak rugi dan pelanggan tak menjadi mangsa.

Fikir-fikirkan

TNB Malaysia 'fu**ed' by Namewee

Reactions: 
:BANGSA MALAYSIA

PKR Kuala Krai Dibubar..?

Reactions: 
KUALA KRAI - Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Kuala Krai semalam secara rasmi dibubarkan apabila Pemangku Ketua Bahagian bersama Ahli Jawatankuasanya termasuk Ketua Pemuda, Naib Ketua Wanita dan empat Ketua Cawangan mengumumkan keluar parti.

Pembubaran itu secara langsung menyebabkan Kelab Penyokong PAS Parlimen Kuala Krai turut ditutup memandangkan apabila saf kepimpinannya yang rata-rata terdiri daripada orang yang sama turut meletakkan jawatan.

Pemangku Ketua PKR Kuala Krai, M. Amavasay berkata, tindakan itu diambil selepas mereka hilang kepercayaan terhadap Kerajaan Negeri dan PKR kerana gagal memperjuangkan nasib kaum India di negeri ini terutama di Parlimen ini.

Menurutnya, beliau percaya kesemua ahli PKR di bahagian ini yang kini berjumlah seramai kira-kira 1,500 orang akan turut me-ngikut jejak langkah kepimpinan bahagian itu. “Saya sebagai Ketua Kelab Penyokong PAS Kelantan dan Ketua Bahagian PKR telah menerima banyak aduan daripada rakyat di Parlimen ini tetapi tidak ada satu pun yang dapat diselesaikan oleh Kerajaan Pas Kelantan.
  • "Sebagai contoh, masalah tanah, kuil, tapak rumah, kubur dan kebajikan kaum India di sini diabaikan malah kami seperti anak tiri sedangkan sebelum pilihan raya umum mereka memberikan pelbagai janji".
  • "PKR di sini ibarat parti nombor dua, ia berpunca daripada pembahagian kerusi pada pilihan raya umum lalu dan sejak dari itu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Guchil dari PKR, Tuan Zamri Ariff Tuan Zakaria jadi wakil rakyat nombor dua yang tidak dapat membantu ahli PKR,"
Katanya pada sidang akhbar di Kampung Baru Keroh di sini, semalam. Hadir sama Ketua Pemuda PKR Kuala Krai, K. Jeganathan; bekas ADUN Mengkebang, Azizzuddin Hussein dan wakil MIC Kelantan yang juga Pengerusi MIC Pasir Gajah, K. Krishnan.

Turut hadir Pengerusi Penaja Parti Makkal Sakhti Kelantan, A. Bathmanathan bersama kira-kira 50 ahli PKR Bahagian Kuala Krai. PKR bahagian ini mem-punyai kira-kira 1,500 ahli dengan tujuh cawangan iaitu lima mewakili kaum India manakala dua lagi cawa-ngan mewakili Melayu.

Amavasy berkata, beliau telah berkhidmat sebagai Penghulu Tanpa Mukim (Wakil Kaum) Parlimen Kuala Krai yang dilantik oleh kerajaan negeri selama 14 tahun tetapi tidak ada satu permohonan yang dibuat oleh pihaknya diluluskan oleh Kerajaan Negeri.
  • "Kira-kira 10 bulan yang lalu saya telah digantung daripada jawatan ini tanpa sebarang sebab atau alasan walaupun telah bertemu dengan Yang Dipertua Pas Kawasan Kuala Krai, Abdul Latiff Abdul Rahman serta kepimpinan PKR negeri ini".
  • "Lebih baik Barisan Nasional (BN), tidak memerintah pun tetap memberikan sumbangan kepada kaum India tetapi selepas berbelas tahun saya jadi penghulu tidak ada satu pun sumbangan diberikan oleh Kerajaan Negeri".
Katanya. Ditanya hala tuju bekas ahli PKR terbabit, beliau berkata, terpulang kepada mereka untuk menyertai mana-mana parti tetapi mesti di bawah payung BN. Sementara itu, Jeganathan berkata, selepas 20 tahun memerintah, Pas tidak melakukan sebarang perubahan atau memberikan sumbangan kepada penduduk kaum India di negeri ini.
  • "Kita menghadapi pelbagai masalah tetapi tidak seorang wakil Kerajaan Negeri pun ambil tahu, sebagai contoh tidak pernah sekali pun wakil Kerajaan Negeri melawat Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Pasir Gajah, ini adalah satu-satunya SJK Tamil di negeri ini".
  • "Dulu ketika pilihan raya janji hendak memberikan tanah dan tapak rumah kepada 100 orang India tetapi sehingga sekarang tidak ada, tetapi dengar khabar orang Melayu dapat".
Amawasay berkata, PKR Kelantan ada juga memohon kepada Kerajaan Negeri untuk menyediakan tapak kuil disebabkan rumah ibadat sedia ada telah dirobohkan untuk didirikan sekolah.
  • "Kita telah mendapat pampasan daripada Kerajaan Pusat tetapi apabila kita memohon tanah untuk membina kuil tidak diluluskan".
  • "Penduduk India di sini memerlukan sebuah kuil disebabkan kuil yang lain terletak jauh di kawasan ladang-ladang, begitu juga dengan masalah tanah perkuburan".
Menurutnya, mesej yang ingin disampaikan kepada kaum India lain di seluruh negara ialah jangan tertipu dengan dakyah pakatan pembangkang yang hanya manis dibibir.

TPU - Itu berita yang dilaporkan didalam akhbar Sinar Harian Timur. kebetulan pulak aku berada di Kelantan pada 17 & 18 November dan aku juga telah dihubungi oleh seseorang dari Pejabat ADUN Guchil untuk penjelasan.

Penjelasan - Kesahihan laporan PKR Kuala Krai dibubarkan adalah sama sekali tidak benar..!

Menurut M. Amarvasay (Pemangku Ketua Cabang Kuala Krai) ahli PKR yang terbaru adalah seramai 1500 orang sedangkan ahli PKR Kuala Krai adalah seramai 641 orang SAHAJA dan 90 orang dari mereka ialah kaum India.

Sebelum ini, mereka ini adalah daripada Kelab Penyokong PAS sebelum PKR Kuala Krai di tubuhkan. Mereka ini telah dilantik ahli Majlis Daerah Kuala Krai, Penghulu Tanpa Mukim dan peserta Ladang Rakyat. Selepas PRU-12 dan PRK-PRK mereka tidak terlibat dalam kempen dari segi tenaga atau wang ringgit.

Tugas-tugas parti di serahkan secara sukarela oleh Timbalan Ketua Bahagian kepada Naib Ketua iaitu Sdr. Mohd Ariffin Ali. Begitu juga tugas Ketua AMK diserahkan kepada Timbalan Ketua AMK iaitu Mohd Zuki Bin Mat Lik.

Berhubung dengan apa yang dinyatakan didalam laporan diatas, isu kuil tersebut sebenarnya telah lama selesai dimana, kuil tersebut telah di beri semasa zaman Penyelia DUN Guchil Hj. Mohd Razali Bin Abdullah.

Kerajaan Negeri telah meluluskan tapak di Daskoh iaitu sebelah Pejabat RISDA yang kini sedang dalam pembinaan...

Apa yang kita tahu setalat ini melalui sumber terdekat, Mustafa Mohammad telah menjanjikan dana berjumlah RM100.000 bagi mana-mana cawangan Makkal Sakhti yang berjaya mengumpul keahlian yang mencecah 2500 orang.

Kemungkinan besar tindakan M.Amarvasay adalah kerana "imbuhan" yang menarik yang kemungkinan telah ditawarkan kepada beliau.

Betapa terdesaknya UMNO sekarang dan seperti biasa, "IMBUHAN" adalah tawaran terbaik untuk membeli "manusia" yang semakin tiada harga diri.

Nik Aziz tidak bersalah: Nazri Aziz

Reactions: 
Nik Aziz tidak bersalah : Nazri

KOTA BHARU – Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz menyifatkan Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat dilihat tidak bersalah dalam isu tajaaan menunaikan tajaan haji di Makkah oleh individu tertentu.

Beliau secara peribadi berkata, isu tersebut sudah selesai dan berdasarkan laporan akhbar, Mursyidul Am Pas itu menjawab soalan wartawan dengan ‘jujur’ menunjukkan beliau tidak bersalah sekiranya menerima tajaan tersebut.

“Secara peribadinya saya rasa dia tidak bersalah. Lagipun dia (Nik Aziz) tidak pergi ke Makkah bagi haji yang ditaja. Mungkin kerana jawatannya sebagai Menteri Besar menyebabkan isu tersebut menjadi kontroversi.

Sinar Harian

Suwardi Yaakob Dibelakang Konspirasi Menjatuhkan MB Selangor

Reactions: 
Itu maklumat yang telah diberitahu dalam Mesyuarat Perhubungan Negeri sendiri oleh beberapa ahli Badan Perhubungan. Dan maklumat dari sumber dalam Wisma Darul Ehsan menunjukkan bahawa adanya dakwaan terhadap Suwardi.

Minta disiasat hal ini. jika benar, perlu ada tindakan segera..!

Persoalannya, benarkah maklumat yang mengatakan bahawa Suwardi Yaakob lah yang telah mengumpulkan segala dokumentasi berkaitan dengan isu pemberian lembu dan kereta MB..?

Minta malaysiakini yang pecah cerita ni - http://www.malaysiakini.com/news/117553 supaya pergi soal si Suwardi ni sekali.

Malahan, Suwardi berada di dalam bilik yang sama dengan Dato Hasan Ali sewaktu pegawai-pegawai SPRM datang membuat penyiasatan. Ini kerana SPRM telah menemuramah semua EXCO sewaktu isu pemberian lembu dan jagaan kereta MB itu diletupkan.

Malahan, selepas Dato Hasan Ali dan pegawai2 SPRM keluar dari bilik, Suwardi dengan bangganya membawa sebuah fail yang cukup tebal dan berkata bukti-bukti dalam fail ini akan menyebabkan MB Selangor tersungkur. Malahan, selepas itu Suwardi telah menelefon Khir Toyo, mungkin mahu memberikan laporan kepada Khir Toyo berkaitan dengan siasatan SPRM ke atas Tan Sri Khalid itu.

Dikatakan juga bahawa tanpa ragu lagi bahawa maklumat2 ini datangnya dari Suwardi Yaakob dengan tujuan untuk menjatuhkan MB Selangor. Dan, Dato Hasan Ali tahu akan pergerakan Suwardi Yaakob ini kerana Suwardi Yaakob memberi “briefing” pada Dato Hasan di Pejabat Exco Selangor di Wisma Darul Ehsan.

Benarkah dakwaan ini dan
kita minta disiasat hal ini. jika benar, perlu ada tindakan segera..!

Berkenaan penglibatan Roslan SMS pula, maklumat saya dapat tidak menyebutkan Roslan terlibat. Namun, Roslan SMS ada blog maka haruslah beliau menulis penafian yang jelas. Bukannya melarikan diri dari para wartawan yang hendak bertanya.

Siapa Suwardi Yaakob ni?

Dia ni mengaku jadi Pegawai Khas pada Dato Hasan Ali. Bezanya adalah, Suwardi tiada surat perlantikan manakala saya ada surat perlantikan yang ditandatangani Setiausaha Perhubungan Negeri.

Namun, dia memang menjadi “penolong” dan “penasihat” kepada Dato Hasan Ali. Malahan, dia adalah antara yang berpengaruh sekali dalam senarai orang2 yang mempunyai pengaruh ke atas Hasan Ali. Dia team Dato Hasan, secara mudah.

Hairannya, orang-orang yang menjadi penyokong kuat Dato Hasan Ali ni banyak masaalah. Misalnya, Roslan SMS, Usop Ludin, Mat Zain, Wan Hasrina, Khairuddin Osman semuanya ada masaalah.

Malahan saya mendapat berita, Pemuda-Pemuda Negeri Selangor telah berjaya dibeli dengan projek2 yang dikeluarkan dari pejabat Dato Hasan. Kerana itulah mereka semua senyap sunyi bila Dato Hasan buat perangai tak senonoh. Haaiii, kena buat pembersihan dalam Pemuda Negeri ni.

Berbalik pada Suwardi Yaakob, saya tak nak cakap panjang.

Sila baca sendiri salinan surat yang saya dapat berkenaan karakter ini :
Berdasarkan kepada Laporan Salahlaku Firma Guaman seperti dalam attachment diatas, Majlis Agama Islam Selangor pun dia nak “chong”. Mamat ni yang Dato Hasan pegi jadikan pembantu dan penasihat dalam buat kerja-kerja kotor..? Punyalah malu PAS Selangor macam ni.

Dan saya dapat tahu juga, MAIS ni hanya salah satu mangsa beliau. Kalau MAIS pun dia boleh mainkan, apatah lagi PAS ni. PAS hanya kuda tunggangan kepada dia untuk kekayaan.

Entah macamana entah PAS Perlis pergi lantik orang ni jadi calon tahun 1999 dulu, saya pun tak tau.

Duit yang mamat ni janji untuk Muktamar Shah Alam baru-baru ni pun masih lagi kita sedang menunggu kedatangannya.

Tahu tak, Perhubungan Selangor sekarang ni hutang keliling pinggang sebab nafsu besar? Tapi takpa tu kita cerita kemudian.

Cumanya, si Suwardi Yaakob ni dilihat antara penyebab PAS berpecah sekarang ni. Mamat ni juga kawan baik dengan Ustaz Nasaruddin Mat Isa. Dia ni dikatakan sebagai "runner" yang buat kerja-kerja kotor untuk Fraksi UMNO.

Tapi, mulut tak dapat jaga daaaa. Habis semua orang kau bagitau. Mana rahsia kau tak pecah.

Hai lah Dato Hasan. Saya dah nasihat Dato dulu lama dah tapi Dato tak nak dengar. Selalu ambik penipu jadi pembantu utama.

Kepada Roslan SMS, sila buat artikel dalam blog kamu dan nafi penglibatan kamu dalam konspirasi menjatuhkan MB Selangor ini. Bukan kamu ni yang pejuang Melayu juga ke?

Tulang Besi