Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, December 15, 2009

Contoh Terbaik Penyokong PAS Yang Bodoh..!

Reactions: 
Aku baru je terbaca komen dekat bawah ni tadi...

Anonymous has left a new comment on your post "Konvensyen Blogger PAS: Jangan Lahirkan Batang-Bat...":

Kepada
AJK Lajnah Penerangan Pas Pusat,

Kami mohon, jgn benarkan TB sertai konvensyen ini. Dia ni terang-terangan merupakan gunting dalam lipatan, api dlm sekam & tali barut.

Kami khuatir jika dia dpt masuk, satu hari nanti habis satu dunia tahu cerita dalaman PAS.

Bahaya budak ni.


Jadi aku nak balas komen ni secara terbuka dalam website aku ni...

Kepada Lajnah Penerangan PAS Pusat,

Aku setuju supaya TB TIDAK DIBENARKAN MENYERTAI "Konvensyen" ini atas alasan yang anon diatas nyatakan.

Dengan menyekat kehadiran blogger-blogger seperti TB ke "Konvensyen" tersebut, Pimpinan-pimpinan PAS yang "seronok berkhalwat dengan ejen UMNO" boleh terus "berkhalwat" sepertimana yang mereka pernah lakukan sebelum ini.

Penyokong-penyokong PAS akan terus boleh diperbodohkan seperti sediakala. PAS juga tak perlu "memperbetulkan" kesilapan-kesilapan yang ada dan PAS juga tak perlulah memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada sebab dengan adanya "anon" (baca - penyokong bodoh) seperti diatas sebagai ahli atau penyokong PAS, maka PAS akan dianggap sebagai parti "Maksum".

Tahniah "anon"... orang macam kau la yang banyak merosakkan Pakatan Rakyat.

Cakap je la kau ni ejen UMNO..!

Konvensyen Blogger PAS: Jangan Lahirkan Batang-Batang Pisang

Reactions: 
Konvensyen Blogger PAS yang bakal diadakan dalam masa terdekat ini tidak sepatutnya disasarkan untuk melahirkan “batang-batang pisang” dalam menghadapi serangan todak.

Dalam kesah “Temasek/Singapura Dilanggar Todak”, arakian maka dikesahkan Singapura telah dilanggar todak. Pada mulanya, Sultan telah memerintahkan para pahlawan menggunakan betis untuk menahan serangan todak. Namun taktik tu gagal kerana todak yang menyerang tidak semestinya menusuk betis asykar2 tersebut.

Maka, datanglah seorang budak memberi idea bahawa barangkali patut disusun batang pisang dan dibiar todak menusuk batang pisang tersebut. Maka, dibinalah tembok batang pisang dan akhirnya todak-todak yang menyerang tersangkut di batang-batang pisang dan dibunuh. Maka, selesailah masaalah serangan todak tersebut.

Arakian, budak yang memberi idea tersebut, maka Raja merasakan bahawa budak tersebut tersangatlah pandai dan akan mampu menjatuhkan Raja dari takhta satu masa nanti. Maka, diarahkan supaya budak tersebut dibunuh.

Rintihan Greenboch Sama-Sama Kita Alami

Saya antara yang mula2 menghantar nama saya sewaktu ura-ura mengadakan Konvensyen ini dahulu. Sila rujuk email saya pada penerangan di bawah :

“Permintaan Untuk Menghadziri Konvensyen Blogger PAS
...
Sat, November 7, 2009 9:08:49 AM
From: Abdul Rahman Abdul Talib
...
View Contact
To: penerangan.paspusat@yahoo.com
________________________________________
Assalamualaikum,

Saya sebagai ahli PAS dengan nombor Ahli 253812 dari Kawasan Lembah Pantai dan dengan Tarikh Daftar pada 09/09/1987 memohon untuk menghadiri seminar konvensyen blogger PAS

Terima Kasih

Tulang Besi”


Seterusnya saya dapat respon dari Penerangan PAS Pusat :

“Re: Permintaan Untuk Menghadziri Konvensyen Blogger PAS
...
Sat, November 7, 2009 7:02:43 PM
From: Lajnah Penerangan Pas Pusat
...
View Contact
To: Abdul Rahman Abdul Talib
________________________________________
telah didaftarkn. “


Tapi sampai hari ni saya menunggu surat jemputan yang tidak kunjung sampai.

Benarlah kata saudara Greenboc, memang majlis konvensyen blogger ini untuk mem “BTN” kan bloggers.

Bagi saya pula, ianya adalah untuk melahirkan “batang-batang pisang” semata2 untuk melindungi pemimpin-pemimpin PAS yang telah berbohong dan kemaruk nak duduk dalam kelambu dengan UMNO.

Tuan Ibrahim Marah Pada Blogger, tapi Tak Marah Perjumpaan Dalam Gelap dan Pembohongan Pimpinan

Saya dah nampak lama dah trend Tuan Ibrahim Tuan Man. Beliau hanya bercakap apabila ada isu-isu yang menguntungkan geng Perpaduang. masa artikel Dr. Dzul yang menyentuh Perpaduan keluar dalam Harakah, beliau antara yang lantang memarahi mereka yang menyentuh isu tersebut. Padahal, artikel Dr Dzul tiada kena mengena dengan isu Kerajaang Perpaduang. Dr. Dzul cuma mahu membetulkan pemahaman konsep wala’ dalam parti.

Kita semua tahu, konsep wala’ dijaja dalam parti atas bawah untuk memaksa Ahli menerima gagasan Kerajaang Perpaduang yang sebenarnya alasan yang digunakan untuk berselingkuh dengan UMNO.

Tiba2 apabila pemimpin2 pro UMNO mula komplen pasal bloggers, Dato Tuan Ibrahim yang pertama sekali keluar bersilat menyerang para blogger. Macam-macam alasan yang digunakan tetapi dalam tidak sedar, beliau telah memburukkan Tok Guru Nik Aziz sendiri.

Yang hairannya sewaktu pemimpin2 PAS berjumpa dengan UMNO dalam gelap, kemudiannya berbohong berkaitan perjumpaan tersebut, kita tak dengar apa2 suara dari Dato Tuan Ibrahim?

Sekarang ni, Tuan Ibrahim akan menjadi pembentang kertas kerja. Tokoh yang secara terbuka menghemtam bloggers (termasuklah bloggers itu adalah Tok Guru Nik Aziz) akan membentang kertas kerja berkaitan blog. (http://www.malaysiawaves.com/2009/11/kenapa-tuan-ibrahim-menghentam-tok-guru.html)

Semua ini tak lebih sessi basuh otak dan sebar auta seperti biasa. Last2 nanti, mesti sebut pasal wala’. Saya tak heranlah pembentang kertas kerja terakhir adalah Ustaz Nasaruddin Tantawi. Tajuknya, adalah “"Blog Sebagai Medan Dakwah Bukan Fitnah".

Tapi, bukankah Ustaz Nasaruddin pernah menuduh Dr Aziz Bari sebagai agen UMNO? Bukankah itu satu bentuk fitnah juga? Orang yang pernah mengeluarkan fitnah, mahu membentang kertas kerja menghalang orang dari menyebar fitnah.

Hairan hairan.

Akhir sekali, ingatlah, kita di dalam PAS telah dilatih untuk berkata kebenaran sekalipun kebenaran itu pahit. Jangan lah kerana ada orang yang tidak senang duduk atas pendedahan2 kita, maka kita mahu berkompromi prinsip kita.

Bloggers semuanya wala’ hanya kepada Allah dan Rasul. Yang lain2 tu, kalau mereka menyeleweng, maka wajib kita menegur sebagaimana ada sahabat yang mahu menegur Saidina Umar dengan pedang.

Tulang Besi

Konvensyen Blogger PAS Untuk Mem"BTN"kan Blogger?

Menjelang Konvensyen Blogger PAS yang akan diadakan pada 20 hb Disember ini bertempat di Markaz Tarbiyyah PAS, Taman Melewar, ramai yang tertanya-tanya apa pendirian GB.

Konvensyen ini dianjurkan oleh Lajnah Penerangan PAS Pusat yang diketuai oleh Ustaz Idris Ahmad dan idea penganjuran konvensyen ini berlaku beberapa hari selepas para blogger telah tidak bersetuju dengan kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat itu yang telah "menghentam" Prof Abd Aziz Bari. Malah Idris pernah menamakan dan menyerang para blogger sebagai penabur fitnah di dalam satu seminar di Gopeng.

Senarionya bermula apabila Prof Abd Aziz Bari melakukan kritikan terhadap pimpinan PAS Pusat, dan ianya disanggah hebat oleh Idris yang tidak berlapang dada untuk menerima kritikan. Diperburukkan lagi dengan tulisan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ust Nasruddin Hassan Tantawi yang melabelkan Abdul Aziz sebagai agen musuh.

Di dalam Seminar Memperkasakan Parti yang diadakan pada 7 Nov 2009 pula, keberadaan Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man yang turut memberikan pandangan di dalam forum, disifatkan oleh Ust Zolkharnain Abidin adalah bias dengan kedudukannya sebagai Pengerusi Lembaga Tatatertib.

Ketiga-tiga pimpinan PAS tersebut - Idris, Nasruddin Hassan Tantawi, Tuan Ibrahim, telah dikrtik hebat oleh para blogger - termasuklah GB :)

Dan kini ketiga-tiga pimpinan PAS tersebut terlibat secara terus di dalam Konvensyen blogger yang hendak diadakan pada 20 Disember ini yang menurut kenyataan dikeluarkan:

PAS memandang positif kewujudan blog sebagai medium bagi menghadapi peperangan siber disamping menyebarkan dakwah. Namun kebanyakan blogger PAS yang ada, tumbuh meliar tanpa panduan dari peringkat kepimpinan PAS hingga menjadikan dunia blog sebagai medan yang mendatangkan kerugian kepada PAS.

Maka satu konvensyen Blog dicadang untuk diadakan bagi mengenal pasti blogger sebenar PAS dan memberikan perkongsian maklumat serta panduan berguna untuk mereka memberikan sumbangan yang lebih bermakna buat PAS.

Objektif

1. Menghimpunkan dan mewujudkan Kelab Blogger PAS yang aktif
2. Memberikan kefahaman tanggungjawab dan hala tuju Blogger PAS

Tentatif Program

8.00-Pendaftaran Perserta.
8.30-Ucapan Aluan Oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Ust Idris Ahmad
8.45-Ucaptama Perasmian & Pelancaran Kelab Blogger PAS Oleh Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man - "Harapan dan Cabaran Buat Blogger PAS"
9.30-Rehat
9.45-Pembentangan Kertas Kerja 1-Ust. Ghani Shamsuddin - "Memahami Potensi Blog dan Media Baru Dalam Gerakan Dakwah dan Politik PAS"
9.45-Pembentangan Kertas Kerja 2-Ust. Nasaruddin Hassan Tantawi - "Blog Sebagai Medan Dakwah Bukan Fitnah"
10.45-Sesi Diskusi kumpulan
11.45-Pembentang Cadangan/resolusi terhadap aktiviti Kelab Blogger PAS
12.45-Makan Tengahari
Bersurai

Jelas bukan? Ketiga-tiga pimpinan yang dihentam para blogger kini cuba untuk menindoktrinasikan pemikiran blogger melalui apa yang dipanggil Konvensyen Blogger yang tak ubah seperti langkah untuk "memBTNkan" mereka supaya patuh, akur dan jangan mengkritik pimpinan dengan alasan ia "merugikan PAS". Sedangkan kebanyakan blogger melihat pendirian dan kenyataan ketiga-tiga pimpinan yang telah dikeluarkan itulah yang telah banyak merugikan PAS.

Konvensyen dikatakan untuk "mengenal pasti blogger sebenar PAS" dan salah satu objektifnya "Memberikan kefahaman tanggungjawab dan hala tuju Blogger PAS".

Persoalan kini mengapa setelah kamu-kamu tidak berupaya menerima kritikan tiba-tiba cuba pula untuk "mengenal-pasti blogger sebenar PAS" dan dengan beralasan untuk "Memberikan kefahaman tanggungjawab dan hala tuju Blogger PAS" supaya ianya seiring hanya dengan pandangan dan pendirian ketiga-tiga pimpinan tersebut yang gagal menghargai kritikan orang lain. Apakah itu yang hendak ditanamkan ke minda para blogger?

Rumusan : GB adalah ahli PAS yang berdaftar, bernombor 2579xx, (telah mengikuti program PAS sejak dibangku sekolah sekitar 60an dan 70an mengikuti ayahanda yang merupakan pengasas dan Ketua PAS Cawangan di tempat GB, tetapi hanya disahkan menjadi ahli berdaftar PAS pada 80an) bererti layak sangat menghadiri konvensyen berkenaan, tetapi GB mengambil keputusan untuk tidak menghadirinya setelah GB gagal untuk melihat adanya kejujuran dan ketulusan di dalam penganjuran konvensyen berkenaan.

Kalau tak terima GB sebagai blogger PAS pun nanti, GB tak berkecil hati. Muga ada yang masih mahu membaca tulisan-tulisan GB.

1Malaysia: Hishamuddin Berkata (AAAWWWWWWWWW...!!!)...

Reactions: 
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata (AAAWWWWWWWWW...!!!) ada antara penulis blog menulis tanpa mengikut peraturan dan etika kewartawanan untuk meraih populariti berbanding wartawan tempatan yang berpegang kepada etika penulisan yang betul.

"Kita ada etika dan mereka tidak ada dan tidak mengamalkan etika kewartawanan. Inilah yang membezakan kita dengan mereka,” katanya (AAAWWWWWWWWW...!!!) pada majlis penyampaian hadiah Anugerah Kewartawanan Kawat-ExxonMobil 2009 di sini malam tadi.

Hishamuddin berkata (AAAWWWWWWWWW...!!!) wartawan di negara ini tidak perlu bimbang kerana selagi laporan yang dibuat berpegang kepada etika kewartawanan, ia akan diterima baik oleh masyarakat.

Katanya (AAAWWWWWWWWW...!!!) tidak mungkin wartawan yang berada di atas dasar yang benar akan dihukum dan tidak mungkin yang menabur fitnah akan berjaya.

1Malaysia: Skandal Hishamuddin & Anwar Zain..? AAAWWW...!!!

Reactions: 
Ribut dan kalut ! Tabloid Suara KeADILan mendedahkan ada Menteri Kanan yang telah menghadiahkan kereta mewah kepada seorang artis lelaki. Menteri Kanan tersebut yang juga seorang lelaki dikatakan memberi kereta mewah tersebut dan ini menimbulkan banyak spekulasi. http://selamatkanumno.blogspot.com/ turut bertanya kepada kawan-kawan media siapa Menteri Kanan itu dan siapa artis terbabit.

TERKEJUT – menurut rakan media – Menteri Kanan itu adalah Menteri Dalam Negeri – Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan artis itu adalah Anuar Zain..!

Alamak – kita tidak mahu meneruskan spekulasi ini dan meminta Menteri Kanan tersebut menafikan secepat mungkin sebelum PKR meneruskan spekulasi tersebut. Tindakan ini perlu dilakukan segera agar spekulasi itu tidak merosakkan UMNO tambahan pula ianya melibatkan Menteri Kanan – saudara Perdana Menteri – dah la Perdana Menteri penuh dengan spekulasi dan tuduhan penglibatan dengan kes Altantuya, SU Politiknya dengan rasuah, rakan baiknya Razak baru terbebas dari tuduhan membunuh, ini saudaranya pula dikatakan terlibat dengan skandal bagi Anuar Zain kereta mewah.



Sikit pun aku tak heran kalau ahli-ahli UMNO ada skandal macam ni... UMNO - 1Malaysia - 1Skandal - 1Rasuah - 1Judi - 1Loteri - 1Maksiat - 1Raba-raba... lain-lain korang tambah dekat ruangan komen..!

AAAWWWWWWWWW...!!!

1Malaysia: Ketuanan & KeLanunan MeLAYU...

Reactions: 
Hari ini ada sekor lagi MuNkeEe betina telah mengelentong bahawa Ketuanan bukan bermaksud antara tuan dan hamba sebaliknya ia menunjukkan siapa lebih berhak ke atas sesuatu perkara. Bagus punya kelentong, bagus punya penipu, seronok dah makan duit haram..? berapa ramai lagi melayu yang dah kena tipu.

Tokoh sejarah, Prof. Emeritus Dr. Nik Safiah Karim berkata, apabila disesuaikan dalam konteks ketuanan Melayu, ia bermakna hak-hak keistimewaan perlu dikekalkan kerana negara ini asalnya milik orang Melayu tapi mangkuk ni tak perasan atau sengaja tak perasan atau dia saja buat - buat bodoh dan sengaja nak bodohkan melayu.

Lee SlimShady

1Malaysia: "Backup"..!

Reactions: 

1Malaysia: Bahasa "Kebangsaan" HARAM Di Sabah..?

Reactions: 
RUJUK PERJANJIAN 20 PERKARA

* Lihat di NOTA saya sebelum ini mengenai PERKARA 20 untuk kali ini saya bicarakan perkara 02 dahulu sebelum saya mengupas perkara lain. Perkara AGAMA saya kemudiankan.

02. BAHASA

a) Bahasa melayu hendaklah menjadi bahasa kebangsaan persekutuan
b) Bahasa Inggeris akan terus digunakan untuk tempuh 10 tahun selepas hari Malaysia
c) Bahasa Inggeris hendaklah menjadi bahasa rasmi Borneo Utara, untuk semua tujuan baik pada peringkat negeri mahupu n persektuian tanpa had tempuh.

Saya kira kerajaan Negeri Sabah sejak pemerintahan USNO, BEJAYA, PBS sehingga sekarang gagal meletakkan Bahasa kebangsaan itu di tempat yang sewajarnya dan kelihatan siapa saja menjadi pemimpin tidak melihat secara serius betapa pentingnya itu BAHASA.

Apakah kepimpinan sejak dahulu hingga sekarang segaja membiarkan BAHASA ini melewati zaman secara haram pelaksanaaanya atau barangkali akibat tidak melihat budaya bahasa itu sebagai yang penting dalam hidup perhubungan bangsa/agama kita di Sabah?

Memang kerajaan Negeri Sabah ketika USNO memerintah dalam tahun 1973 telah menjadikan Bahasa sebagai bahasa rasmi kabinet dan dewan undangan Negeri. Rujuk perkara 11A dan kerana itulah rang undang-undang telah diluluskan oleh kerajaan USNO yang dinamakan enekmen BAHASA 1973 dan ketika itu mereka menghadkan pengunaan Bahasa Inggeris.

Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang dibuat/lulus peringkat persekutuaan dan kemudian dibuat pindaan pada tahun1983 dan untuk maksud dipanjangkan ke Sabah tidak pernah diluluskan oleh DUN Sabah sehingga sekarang.

Nah, berdasarkan kenyataan di atas bermakna orang-orang Sabah menggunakan BAHASA secara haram dari segi perundangan kerana berdasarkan kenyataan di atas Bahasa Kebangsaan hanya sepatutnya digunakan di Kabinet dan Dun Negeri Sabah dan tidak menyeluruh.

Makanya mereka yang namanya Wakil rakyat ADUN di Sabah harus peka akan keadaan ini dan meneliti semula keadaan agar tidak menjadi persoalan atau terlepas pandang.

Ulasan dan pandangan semua orang di Sabah terutama ahli-ahli FB dapat membicarakan hal ini secara profesional agar kita tidaklah menggunakan BAHASA secara salah tidak mengikut perundangan.

Mari kita bincang bersama!

*Saya tidak anti BAHASA, tetapi pengunaannya biarlah mengikut perundangan yang jelas dan bukan seperti yang ada sekarang ini yang semacam HARAM pengunaannya/ini bermakna Wakil Rakyat kita sejak dulu hingga sekarang semacam tidak peduli langsung/makanya banyak nama jalan/nama tempat masih berbau penjajah.


ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

1Malaysia: Menteri Setan Gondol Hutan Balak Sabah

Reactions: 
Isu bahasa sudah saya dibicarakan dan perlu ada tindakan dari Kerajaan Sabah untuk memperbetulkan undang-undang dan seterusnya, akta 1963/76 mesti dipanjangkan ke Dewan Negeri Sabah agar ada semacam dokumen untuk orang lain tidak membangkitkan kesilapan seperti terdapat dalam 20 perkara perjanjian penubuhan Malaysia pada tahun 1963 itu.

Sekarang saya bangkitkan lagi soal HUTAN BALAK yang sekarang sewenang-wenangnya digondolkan semacam hak mereka yang berkuasa merampok harta kita begitu saja. Siapa saja yang punya kuasa meluluskan penggondolan hutan rimba warisan bangsa ini kalau bukan seorang Menteri yang berkuasa untuk diri dan anak kerabat suku-sakatnya.

Lihat sepanjang perjalanan ke Sipitang atau Sook, lori-lori balak mengangkut balak memusnah jalanraya membahayakan yang lewat di sana. mereka memandu seperti setan macam dikejar malaikat maut dan berkata itu jalan bapa mereka punya dan hutan balak nenek mereka punya. Inilah kerja setan yang rakus tamak dan haloba.

Ke mana lagi kera, rusa, kijang, gajah, orang utan kalau hutan rimba kita habis dimakan oleh bapa-bapa yang tamak, rakus berperangai seperti serigala yang melahap apa saja yang ada tanpa memikir bangsa negara dan warisan anak cucu cicit kita. Inilah rupa bentuk kerajaan yang kita pilih yang menjahanamkan bangsa negara kita sendiri.

Bila hutan diranap untuk mendapatkan ringgit yang bertimbun, maka apa jadi kepada alam sekitar kita? akan jadi panas dan binatang di hutan entah ke mana mahu berlindung, bukit diruntuhkan. apa akan jadi seterusnya ialah bencana kepada alam, banjir besar yang boleh menenggalamkan bumi bila terjadi hujan berhari2 dan berbulan lamanya dan kemudian siapa yang bakal menerima kesan bala bencana nanti?

Iya, Sang menteri yang meluluskan penggondolan bisa kaya dan kita bakal menerima bencana bala mala petaka dan apakah rakyat di pedalaman atau di kota bisa tahu akan keadaan ini atau sekadar melihat dengan putih mata dan tak berbuat apa-apa. Inilah gejala akibat menerima RM50 setiap pilihanraya. Mulut disuap dengan pisang, tetapi pantat dikait dengan duri dan celakalah hidup anak bangsa kita.

Rupanya kita ini masih tidak sedar akibat perbuatan kita/anak bangsa negara termasuk hewan di hutan menjadi gelisah gundah tak terkata entah ke mana lagi mereka mengadu nasib yang celaka akibat perbuatan manusia durjana yang hanya mengira harta tanpa berfikir perbuatan mereka menjahanamkan kehidupan manusia dan binatang yang damai di hutan.

Lalu apa tindakan saudara-saudaraku? membiarkan hutan terus digondol? dibotakkan atas nama pembangunan bangsa. Shit..!, semuanya auta dan penipuan. Pembangunan di laksana bukan maknanya mengorbankan hutan yang berjuta tahun usianya.

Ada cara lain yang lebih baik dan bermakna. Jawabannya mereka mahu kaya mendadak dan wangnya untuk anak bini suku sakat. Ini tidak masuk akal dan saya tetap membantah demi anak bangsa seribu tahun tiba.

Ayuh, kita kibarkan panji-panji amarah tanda kita bantah dan tidak setuju hutan balak diroboh gondolkan atas nama pembangunan. Kita bukan setan yang diam membatu.kita angkatan gagap yang sesekali bisa menjadi kurang ajar kalau sampai waktunya.

Ini amaran buat mereka yang rakus sebab amarah kita ada hadnya tiba. Sampai waktu kita menjadi pemberontak alam sekitar yang harus dipelihara untuk anak cucu cicit kita.
Kita merasa tenang dan santai melihat keadaan pinggiran pantai semacam ini/lalu bagaimana kalau hutan balak dirobohkan? itulah kerja setan yang haru kita tegah dan kita jangan lagi bertolak ansur soal membotakkan hutan rimba.

Kita harus sesekali menjadi kurang ajar kepada pemimpin yang rakus/tamak/haloba yang kerjanya meluluskan membotakkan hutan atas nama pembangunan. Istilah pembangunan hanya alat tetapi yang jelas untuk kayakan diri, anak cucit kerabat mereka sendiri. Dusun, Murut, Brunei, Bajau berputih mata diam bisu saja akibat RM50 setiap election. Dayus kita membiarkan berlaku di depan mata sendiri.

ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

The Flying Doctor a.k.a Fastest Man in Asia

Reactions: 
M JEGATHESAN (415) DURING 1960's

In his day, he was regarded as the fastest man in Asia. In 1966, he earned the accolade of being the fastest man in Asia by winning three gold medals at the Bangkok Asian Games in the 100 m, 200 m and 400 m events. Datuk Dr Mani Jegathesan, fondly called the Flying Doctor for blazing the tracks around Asia despite being a doctor, was an icon in the 1960s, regarded as the "Golden Era" of Malaysian athletics.

At the Kingston Commonwealth Games in 1966, Dr Jega became the first Malaysian to qualify for the final of the 220-yard (now the 200 m) race. Forty years later, Dr Jegathesan not only became an accomplished athlete, well-known doctor and researcher but did the country proud yet again through his appointment as Chairman of the Commonwealth Games Federation (CGF) Medical Commission and honorary Medical Advisor for the 2006 Melbourne Commonwealth Games.

Dr Jega has competed in three consecutive Olympics, namely Rome (1960), Tokyo (1964) and Mexico (1968). Dr Jega also has the distinction of appearing in two 200 m semi-finals in the Olympics and his time of 20.92 s, set in 1968 at the Mexico Olympics, still remains intact in the Malaysian athletics records book. His 200m national record in 1968 is the oldest in the records books but as much as he would love to see his record remain unbroken, he hopes Malaysian athletes would strive harder to not only smash his record but also reinstate the country's status as a leading power in athletics, just like in the 1960s.

His successors like Rabuan Pit, Watson Nyambek are always being highlighted by the media during major tournaments such as SEA Games and Asian Games, but why Dr Jega been forgotten? Because he is an ethnic Indian? Dear brothers and sisters, he represented Malaysia not India. I'm very disappointed with Malaysia for their racist mindset. The history shows that no one had achieved better in athletics than him until today, so do remember him for his contribution to Malaysia.

Dr Jegathesan: "It is my sincere hope to see Malaysia emerge as an athletics powerhouse in the region and appear in the final of a major event like the Asian, Commonwealth or Olympic Games."

:BANGSA MALAYSIA