Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 16, 2009

Bajet 1Malaysia: Pokok Sena & Hulu Langat Beri Penjelasan

Reactions: 
2 dari 5 Ahli Parlimen PAS petang tadi tampil menjelaskan hasrat Pakatan Rakyat untuk menolak Bajet 2010 lewat dimaklumkan kepada mereka.

Penjelasan tersebut dibuat ekoran banyak pihak sejak kelmarin menganggap mereka yang terbabit sebagai punca ‘Bajet Sulung Najib’ diluluskan dengan majoriti lebih 3 undi sahaja.

“Saya sebenarnya sudah maklumkan kepada Presiden (PAS) seminggu yang lalu yang saya mahu ke Jakarta pada hari Jumaat atas urusan peribadi,” jelas Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar ketika dihubungi.

“Sehingga hari saya ke Jakarta (Jumaat), saya tidak tahu tentang hasrat Pakatan Rakyat untuk menolak Bajet 2010 (pada) 11 malam Isnin lalu.”

Beliau bercadang memberi Surat Tunjuk Sebab kepada Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Marang Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai mengambil tanggungjawab bersama.

Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr. Che Rosli Che Mat yang dihubungi kemudian turut mengakui bahawa beliau lewat diberitahu tentang hasrat Pakatan Rakyat menolak ‘Bajet Sulong Najib’ itu.

“Saya terima sms (sistem pesanan ringkas) lewat petang, ketika itu saya di Sungai Besi dalam perjalanan ke Hulu Langat,” jelasnya.

“Sebagai tuan rumah, saya terpaksa hadir suatu majlis Pakatan bagi menggantikan DS Ir Nizar (Ahli Parlimen Bukit Gantang) yang tidak dapat hadir,”

Beliau turut menegaskan bahawa beliau sama sekali tidak berniat untuk mengabaikan tanggungjawab sebagai wakil rakyat.

“Saya bukannya lari dari tugas, kalau saya tahu kita (Pakatan Rakyat) nak tolak Bajet Najib dari awal, saya tidak akan tinggalkan Dewan (Rakyat).”

Walau bagaimanapun, Ahli Parlimen Kuala Krai Dr. Mohd Hatta Ramli, Ahli Parlimen Baling Taib Azamuddin dan Ahli Parlimen Parit Buntar Dr. Mujahid Yusof Rawa masih gagal untuk dihubungi.

Dalam perkembangan berkaitan, seramai 15 Ahli Parlimen dari PKR dan DAP tidak berada di Dewan Rakyat semasa pungutan suara menolak ‘Bajet Sulong Najib’ dilakukan.

Sumber dalaman memberitahu, Anwar sendiri turut menasihatkan Ketua Whipnya Azmin Ali (Gombak) supaya menjelaskan tentang ketidak hadiran Ahli Parlimen PKR yang terbabit.

Dilaporkan seramai lebih 70 Ahli Parlimen BN turut gagal menyertai pungutan suara tersebut.

Beberapa blog pro Pakatan Rakyat seperti Penarik Beca, Perisik-Rakyat, Bagan Utama, Jiwo Kelate, Aduka Taruna dan berbagai lagi laman cyber pro Pakatan Rakyat dilihat mengkritik keras kelima-lima Ahli Parlimen PAS terbabit.

instinctive-stage G3.0

PAS Akan Lancar Kempen "UMNO Pengkhianat Rakyat"

Reactions: 
Sumber - Tukar Tiub

Anwar Ibrahim Listed Among Top 100 Global Thinkers

Reactions: 
1. Ben Bernanke

2. Barack Obama


3. Zahra Rahnavard


4. Nouriel Roubini


5. Rajendra Pachauri

6. Bill Clinton

7. Cass Sunstein and Richard Thaler

8. David Petraeus

9. Zhou Xiaochuan

10. Sayyid Imam al-Sharif

11. Fernando Henrique Cardoso


12. Bill Gates

13. Dick Cheney


14. Larry Summers


15. Martin Wolf


16. Mohamed El-Erian


17. Benedict


18. Richard Dawkins


19. Malcolm Gladwell


20. Ashraf Ghani and Clare Lockhart


21. Thomas Friedman


22. Robert Shiller

23. Vaclav Havel


24. Chris Anderson

25. Joseph Stiglitz


26. Aung San Suu Kyi


27. Robert Wright


28. Elinor Ostrom


29. Paul Krugman


30. Kofi Annan


31. Bernard-Henri Lévy


33. Robert Zoellick and Dominique Strauss-Kahn


34. John Holdren and Steven Chu


35. Nicholas Stern


36. Paul Collier


37. Fareed Zakaria


38. George Soros


39. Jeffrey D. Sachs


40. William Easterly


41. Esther Duflo


42. Jared Diamond


43. Richard Posner


44. David Kilcullen


45. Abdolkarim Soroush


46. Muhammad Yunus


47. Christopher Hitchens


48. Ayaan Hirsi Ali i Al


49. Tariq Ramadan

50. Nicholas Christakis


51. Ahmed Rashid


52. Helene Gayle


53. Linus Torvalds


54. Tim Berners-Lee


55. Henry Kissinger


56. Niall


57. Baltasar Garzón


58. Amartya Sen


59. Barbara Ehrenreich


60. Bruce Bueno de Mesquita


61. Salam Fayyad


62. Xu Zhiyong


63. Mario Vargas Llosa


64. Michael Ignatieff

65. Francis Fukuyama

66. The Kagan Family (Donald, Robert, Frederick, and Kimberly)


67. C. Raja Mohan


68. James Hansen


69. Freeman Dyson


70. Esther Dyson 1. Ray Kurzweil


72. Jamais Cascio


73. Nick Bostrom


74. Gordon Brown


75. Richard Haass


76. George Ayittey


77. Amory Lovins


78. Bill McKibben


79. Anne-Marie Slaughter


80. Samantha Power


81. John Arquilla


82. Peter W. Singer


83. Paul Farmer

84 . Hu Shuli

85. Jacqueline Novogratz


86. Jacques Attali


87. Karen Armstrong


88. Sunita Narain


89. Adam Michnik


90. Minxin Pei


91. Willem Buiter


92. Rizal Sukma


93. Martha Nussbaum


94. David Grossman


95. Enrique Krauze


96. Hans Rosling


97. Valerie Hudson


98. Andrew Mwenda

99. Emily Oster

100. Paul Kennedy

Read about the world thinkers here-
The FP Top 100 Global Thinkers

Read about Anwar Ibrahim here-
Anwar Ibrahim Listed Among Top 100 Global Thinkers

"1Malaysia - Rakyat DidaHULUkan, Pencapaian DiuTAMAKan..!"

Reactions: 
Kata Zahid Hamidi -
  • Kos pengoperasian dua kapal selam termasuk senggaraan dianggarkan RM290 juta setahun, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
  • Beliau berkata nilai kontrak perolehan kapal selam berkenaan ialah Euro 1.084 bilion (RM5.382 bilion) meliputi harga pembelian dua kapal selam baru, latihan untuk warga kapal selam, pakej bantuan lojistik bersepadu dan alat ganti serta penyediaan kemudahan pelatih kapal selam dan tim projek.
Kata Freddy Fernandez -
  • Peruntukan sebanyak RM 57 juta bakal dilaburkan pada peringkat permulaan untuk meningkatkan mutu enjin yang sesuai buat memenuhi syarat paling asas dalam dunia pemotoran F1.
  • Ketua Pasukan F1 1 Malaysia, Tony Fernandez juga memaklumkan bahawa bajet tahunan projek ini ialah RM 308 juta, dengan RM 168 juta sebagai kos permulaan dengan masing-masing mendapat dana suntikan terus daripada rakan kongsi projeksi gergasi ini, Air Asia dan Naza Motor.
Kalau campur 2-2 kos tu dah jadik berapa juta..? Royalty Minyak Kelantan dengan Terengganu macam mana..?

"1Malaysia - Rakyat DidaHULUkan, Pencapaian DiuTAMAKan..!"

Royalty 1Malaysia: Cuti Umum Berbaju Merah..!

Reactions: 
Gerakan Menuntut Royalti Petroleum Rakyat Kelantan (GMRPRK) menyeru penyokong mereka memakai baju berwarna merah setiap cuti umum sebagai membantah tindakan kerajaan pusat menafikan hak royalti rakyat Kelantan.

Mereka dalam satu kenyataan memberitahu, 'Hari Berbaju Merah' disarankan setiap hari Ahad bagi penduduk luar Kelantan dan hari Jumaat untuk rakyat di negeri itu.

"Pakai baju merah dan berkumpul ramai-ramai di kedai kopi, shopping kompleks dan sebagainya dan ambil photo untuk di letakkan di dalam laman group," kenyataan mereka dipetik.

Difahamkan mereka juga telah mengadakan perjumpaan sulung Sabtu lalu di sebuah tempat di Kota Bharu.

Selain baju, beberapa bahan cetak berkaitan maklumat tuntutan royalti juga telah disiapkan dan diedar khususnya melalui laman blog dan laman sosial facebook.

Sebelum ini, wakilnya Hasani Mohamed memberitahu, pihak mereka akan melancarkan satu laman web rasmi berkaitan tuntutan royalti Kelantan sebagai usaha menyalurkan maklumat kepada rakyat.

Laman web yang sudah siap dibangunkan itu akan memuatkan himpunan maklumat berkaitan fakta, kronologi dan langakah seterusnya yang akan di ambil kerajaan negeri dalam usaha mendapatkan bayaran royalti yang berjumlah 1 billion.

Ianya akan beroperasi sedikit masa lagi menggunakan alamat www.royaltikelantan.com dan akan memusatkan segala maklumat berkaitan tuntutan royalti Kelantan.

Menuruntnya GMRPRK juga sedang mengusahakan siri jelajah seluruh kelantan bagi memberi penerangan kepada rakyat berkaitan tuntutan hak royalti.

Sebelum ini mereka telah memulakan kempen mengumpul suara rakyat agar bersama menyokong usaha kerajaan Kelantan menuntut royalti.

Kempen yang dimulakan Ogos lalu melalui laman sosial Facebook itu telah berjaya mengumpul ribuan ahli dari seluruh negara.

Gerakan Menuntut Royalti Petroleum Rakyat Kelantan (GMRPRK) merupakan pakatan generasi anak muda yang membentuk solidariti untuk menyatakan sokongan terhadap tuntutan royalti petroleum Kelantan yang dinafikan oleh Kerajaan Pusat.

Selain itu mereka juga berperanan khusus sebagai pemasaran dan penggemblengan massa untuk rakyat kebanyakan menyatakan solidariti ke atas kempen royalti Kelantan.

Harakahdaily.net

1Malaysia: Pemuda UMNgOk Ajak Pemuda PAS Sertai Kursus BTN..?

Reactions: 
Kota Bharu - Pergerakan Pemuda UMNgOk Negeri menyarankan DPP Negeri Kelantan supaya menghantar ahli-ahli mereka menyertai kursus BTN yang dianjurkan oleh Jabatan Perdana Menteri bagi mengetahui inti pati kursus yang dilaksanakan itu.

Hahahaha...!!! molek sangat kalau macam tu. tapi pada aku mesti nak kena ada timbal balik. DPP Negeri Kelantan ikut program yang Pemuda UMNgOk anjurkan kemudian Pemuda UMNgOk pulak ikut program yang DPP Negeri Kelantan anjurkan.

Maknanya, DPP Negeri Kelantan sertai program BTN dan sebagai timbal balik, Pemuda UMNgOk Negeri Kelantan pulak sertai program Tamrin Qiadi.

Ada berani..? lepas tu pakat-pakat komen program yang korang sertai.

Tapi aku yakin 100% dalam program BTN nanti, geng-geng penceramah kena tarbiyah balik dekat Pemuda PAS lepas tu lepas ikut program Tamrin Qiadi nanti, Pemuda UMNgOk ramai-ramai isytihar masuk PAS.

Korang macam mana..?

Saidina Umar Jadi Papa Lepas Jadi Khalifah Islam

Reactions: 
Mengikut semua riwayat yang kita terima, Saidina Umar bukanlah seorang yang misikn atau papa sebelum beliau menjadi Khalifah Islam. Malahan ada riwayat yang sahih yang mana Saidina Umar telah sanggup meng”infaq” kan setengah dari harta beliau untuk Allah dan Rasul SAW.

Dengan kata lain, kedudukan ekonomi Saidina Umar sebelum menjadi Khalifah adalah sangat stabil. Beliau dikenali menjalankan profesi sebagai pedagang. Walaupun karier beliau sebagai pedagang tidaklah sehebat Abdul Rahman bin Auf, namun tidaklah Saidina Umar itu hidup melarat dan papa.

Namun, kesemua kesah-kesah kesempitan hidup yang kita dengar berkaitan dengan Saidina Umar kita hanya dengar selepas beliau menjadi Khalifah Islam. Ini kerana setelah menjadi Khalifah, beliau terpaksa berhenti profesi beliau yang asal sebagai pedagang (trader) dan menumpukan waktu dan tenaga beliau untuk menjaga “Darul Islam”.

Tapi sebelum kita mulakan kesah2 kesempitan hidup Saidina Umar, haruslah kita ingat bahawa di bawah pimpinan Khalifah yang papa ini, Islam telah berjaya mengalahkan 4/5 dari Empayar Rom Timur dan keseluruhan dari Empayar Parsi.

Dan yang menghairankan sekali, sewaktu berita kemenangan Islam ini sampai ke Kota Madinah, Saidina Umar tidak mengarahkan apa-apa sambutan ataupun keramaian bagi meraikan kemenangan Islam ini. Tidak seperti adat empayar2 Rom dan Parsi di mana kemenangan yang gemilang seperti ini akan diadakan sambutan dan keramaian yang berlangsung selama seminggu lebih. Tentera-tentera yang terlibat dalam perang akan berkawad di tengah-tengah kota dipimpin oleh jeneral yang bertanggungjawab ke atas kemenangan tersebut.

Hamba dan tawanan perang akan dipamirkan kepada khalayak ramai, dan pemimpin bala tentera musuh akan dibunuh di hadapan khalayak ramai bagi menandakan kesahan kemenangan.

Saidina Umar tidak MENGARAHKAN apa-apa sambutan. Mengapa? Kerana dalam hanya beberapa tahun pemerintahan Saidina Umar, Empayar Islam telah bertukar dari sebuah empayar yang paling papa kepada empayar yang terkuat dan terkaya di dunia. Dalam masa beberapa tahun, Empayar Islam telah menjadi KUASA BESAR DUNIA.

Saidina Umar merintih dan mengadu kepada Allah kerana beliau dalam keadaan bimbang dan gundah gulana. Bagi Saidina Umar, ujian kemiskinan itu lebih mudah dihadapi berbanding dengan ujian kekayaan dan kesenangan. Jumlah harta rampasan perang yang di dapati oleh tentera Islam mencukupi untuk mengkayakan setiap orang di Mekah dan Madinah bagi 7 keturunan. Itu hanya harta dari PArsi, belum Rom.

Hasil dari kebimbangan Saidina Umar itu, kita lihat Saidina Uthman menghargainya, dan dalam pemerintahan 10 tahun Saidina Uthman Islam telah berjaya sampai ke sempadan Libya/Maghribi (seterusnya nanti Islam akan sampai ke Sepanyol).

Dibawah pimpinan Saidina Uthman dan Saidina Muawiyyah ibnu Suffian, Arab2 yang hidup naik unta di Padang Pasir telah berjaya dilatih menjadi lasykar-lasykar di laut. Saidina Muawaiyyah berjaya menubuhkan Armada Laut Islam yang pertama dan berjaya mengalahkan Armada Rom Timur yang datang dari Konstantinople. Kemenangan itu amat penting bagi menjaga kota Iskandariah dari ditawan semula oleh Rom Timur sepanjang pemerintahan Saidina Uthman.

Ertinya, kekayaan yang didapati dari kemenangan itu berjaya digunakan bagi mengembangkan lagi Islam dan menguatkan lagi dakwah Islamiyyah. Sepanjang pemerintahan Saidina Uthman, Islam berkembang dengan megah. JUTAAAN MANUSIA masuk Islam.

Semua hasil dari polisi dan contoh pemerintahan yang papa bernama Saidina Umar Ibnul Khattab.

(Saidina Uthman juga meneruskan gaya hidup Saidina Umar dan beliau syahid di dalam rumah beliau yang kecil sewaktu sedang membaca Al Quran. Beliau dibunuh pun kerana beliau tidak mahu membazir wang rakyat untuk membayar gaji2 pengawal beliau dari gerombolan rakyat Madinah yang menentang usaha beliau dalam mengeluarkan Mushaf Uthmani).

Kesah Kepapaan Saidina Umar Selepas Menjadi Khalifah

Kisah2 ni semua telah maklum. Saya cuma beri sebagai point form sahaja untuk kita “refresh” ingatan kita :
  1. Anak Saidina Umar pernah mengadu bajunya koyak di 13 tempat dan ada tampalan bajunya menggunakan kulit kayu kerana Saidina Umar.
  2. Saidina Umar mahu meminjam 4 Dinar dari Baitulmal, tapi bila diberi borang untuk diisi, beliau tak dapat menulis nama beliau kerana takut kalau tak dapat bayar, beliau terpaksa mintak halal dari KESELURUHAN UMAT MUSLIMIN. Banyak sangat tu nak mintak halal.
  3. Saidina Umar pernah pergi pinjam wang dari Abdurahman bin Auf. Abdurrahman terkejut dan bertanya kenapa pinjam dari dia, sedangkan Baitulmal boleh meminjamkan kepada Saidina Umar ribuan dinar. Saidina Umar menjawab, kalau dgn Abdurahman, kalau dia mati, beliau hanya bertanggungjawab dgn Abddurahman. Nanti waris2 saidina Umar boleh selesaikan. Tapi, kalau dengan Baitulmal, Saidina Umar terpaksa mintak halal kepada seluruh kaum Muslimin.
  4. Gaji Saidina Umar ni sama dengan gaji Saidina Abu Bakar. Gaji tersebut cukup untuk keperluan hidup Saidina Abu Bakar. Tapi, di zaman Saidina Umar berlaku kemarau panjang yang amat dahsyat. Sehingga ada riwayat Muttawatir, Saidina Umar meminta Saidina Abas berdoa dalam satu majlis Solat Minta Hujan.
  5. Kemarau panjang ini menyebabkan harga barang semua naik dan secara otomatik menjadikan gaji Saidina Umar tidak mencukupi.
  6. Namun, apabila ada usaha beberapa Sahabat yang menyampaikan hasrat mereka melalui anak Saidina Umar, Hafsah, untuk menaikkan gaji Khalifah, Saidina Umar RA menjadi marah dan menolak cadangan tersebut.
  7. Isteri Saidina Umar pernah mengirim bau-bauan kepada permaisuri2 kerajaan lain pada waktu itu. Dan, biasanya balasan yang diberikan adalah bekas minyak wangi tersebut akan diisi dengan emas dan permata. Saidina Umar memerintahkan supaya emas dan permata tersebut diserahkan kepada Baitulmal kerana minyak wangi yang digunakan sebagai hadiah itu pun dibeli dengan wang Baaitulmal.
  8. Saidina Umar pernah mengarahkan penjual susu di Madinah supaya jangan mencampur susu mereka dengan air. Pada suatu malam, sewaktu Saidina Umar menyamar dan meronda di kota Madinah, beliau terdengar seorang ibu berkata kepada anak gadisnya untuk mencampur air ke dalam jualan susu mereka. Anak gadis itu tidak mau kerana ditegah Saidina Umar. Ibu itu berkata kenapa nak takut sebab Saidina Umar tidak tahu. Anak gadis itu berkata walaupun Saidina Umar tidak tahu tapi Allah tahu.
  9. Saidina Umar besoknya mengarahkan orang mencari anak gadis itu, seterusnya mengarahkan anak beliau menikahi anak gadis itu. Keturunan dari anak gadis yang jujur itu kemudiannya melahirkan Saidina Umar Abdul Aziz, Khalifah Islam yang kelima.
PENGAJARAN

Kehidupan sederhana bagi kepimpinan mengandungi KEKUATAN YANG AMAT BESAR. Kita lihat sendiri Tok Guru Nik Aziz kekal memerintah Kelantan selama 20 tahun. Tindakan lebih kuat pengaruhnya berbanding perkataan. Semua orang boleh berkata tapi tidak semua orang boleh melakukannya.

Dari kenyataan beberapa anak kepada Allahyarham Ustaz Fadzil Nor, mereka kata arwah ayah mereka tidak meninggalkan kepada mereka apa-apa harta kekayaan. Namun kita lihat sendiri kesemua anak2 Ustaz Fadzil masuk dan lulus universiti. Dan bukan setakat lulus, tapi lulus cemerlang. Berapa ramai anak-anak orang kaya yang kita lihat tidak menjadi manusia. Namun, Ustaz Fadzil menjadi contoh terbaik dalam hal ini.

Benarlah kerisauan Saidina Umar. Kemenangan itu lebih banyak fitnah dari kekalahan.

Soalnya sekarang mampukah PAS mengekalkan contoh tauladan kepimpinan Islam seperti SAidina Umar sendiri demi mencapai kegemilangan Islam yang pernah dicapai oleh para sahabat2 RA.

Tulang Besi

1Malaysia: Sabah - Tulis Fakta Bukan Merapu..!

Reactions: 
SOAL PTI : Masih ingat seorang rakyat Filifina yang tinggal di Likas kerajaan jadikan budak suruhan untuk mengurus pelarian mendapatkan IC untuk menjadi pengundi? Formula beribu/malah berjuta tak guna/kalau kerajaan main belakang/pembangkang hanya menyatakan kepada rakyat perbuatan khianat. Budak suruhan itu pura-pura ditangkap masuk penjara/tahanan dan keluar dari tahanan/dia dikasih hadiah projek sekitar 500 Juta/apa kita buta? dan masih menyalahkan pembangkang juga yang tidak punya kuasa untuk melaksana?

2. SABAH kaya/Negeri terkaya sejak zaman USNO/BERJAYA/PBS, tetapi zaman BN kita menjadi Negeri termiskin/Kita malu sekali Negeri kaya menjadi negeri termiskin/lagi miskin dibanding Kelantan di bawah pimpinan PAS. Ke mana wang rakyat? kita tak marah melayu kaya membina rumah 17 juta sekelip mata/tetapi biarlah yang halal/Apa pembangkang juga yang salahkah?

3. Sabah memang miskin/Belia/pengangguran kian bertambah/Ramai belia kita lari ke Selangor, Johor, Singapura kerja di Kilang dengan gaji sedikit kena sewa rumah/beli tiket kapal terbang/makan minum dan susah/akhirnya ada jadi pelacur di Singapura/Kena bunuh, Pembangkang bersuara berbicara apa yang benar/apa pembangkang juga di Salahkah? Pembangkang ada kuasakah untuk guna wang membina kilang di Sabah untuk menampung pekerjaan agar belia-belia tak cari kerja di semananjung Malaysia? Salah pembangkangkah atau Anwar juga disalahkan?

4. BACA perjanjian 20 perkara dan 18 perkara di Sarawak. Fahami betul-betul/hayati betul dan masih ada 17 perkara belum selesai. Apakah kita harus berdiam diri dan melupakan perjanjian yang diperkatakan itu? Apakah pembangkang harus berdiam diri dan rakyat tidak perlu tahu?

Nah, cuba fikir orang berbini dua/bini pertama ada 10 anak dan bini kedua 1 anak/lalu apakah berbelanjaan makan harus 50-50 cara pembahagiannya? dan cuba kaitkan dengan perjanjian 1963 dan rujuk Untuk keluasan Sabah/Sarawak banding Semananjung Malaysia dan rujuk keluasan Negeri Perlis yang sama luasnya dengan daerah Semporna. Faham maksud saya? Baca lagi!

5. PROJEK : Di kampung saya sebuah dewan harga 250ribu. Orang UMNO dapat/Lalu disubkon kepada taukeh/Taukeh pula suruh oranbg lain buat/makna tiga orang kontraktor. Yang tadi bernilai 250k menjadi 40k sahaja. lalu bagaimana bentuk nilai dewan dengan 40k itu. Akhirnya menjadi seperti gudang padi dan 4 tahun kemudian diroboh/Salah siapa? Rakyat yang bersalah atau Anwar Ibrahim.

PROJEK BERSIH PARIT : Rata-rata kos RM5,000. lalu yang dapat hanya mengupah seorang dua/siap 5 hari dengan belanja RM500. Untung RM4,500( kasih komisen tuan punya lesen 5%, tiga abdul lagi dan itu ini lagi), maka kasianlah wang rakyat dibagi-bagi/Parit pula selepa 6 bulan/minta baiki lagi/Berulang/begitulah.

* yang di atas berlaku di depan mata/yang di luar mata ada berjuta lagi/kalau begini/KL lontar 20 bilionpun tak bermakna kerana masuk kantung jawabannya/yang susah rakyatlah melihat dengan putih mata. Salah Anwar jugakah?

6. BAKAR MASJID: Orang bakar masjid/dikata arahan Amerika. Tuduhan gila dan liar/kalau di Iraq barangkali sebab Amerika biayai pembangkang/Bakar mesjid di Sembulan misalnya ada kaitan dengan Amerikakah? lalu Anwar juga disalahkan? Ini kata-kata budak nakal yang jengkel pemikiran.

7. SIAPA MEMERINTAH SAMA SAJA: Hati tiada siapa tahu/itu andaian. Kita tak kata 100% betul macam malaikat/tetapi kalau dapat yang baik sikit sudah cukup bagus. Kalau ada pemimpin kurangkan kemiskinan bawah 23% itu cukup bagus. Kalau ada pemimpin yang rumahnya macam Nik Aziz kita bersyukur kerana tidak menipu. Kalau ada pemimpin macam Nik Aziz serahkan hampir separuh gajinya kita bersyukur. Adakah? Kalau kita rujuk siapa perintah sama saja/Baik suruh tutup SPR jangan adakan pilihanraya/serah saja BN memerintah sampai kiamat agar taklah membazir duit rakyat bikin belanja pilihanraya. Kan mudah namanya macam negara komunislah.

PERHATIAN : MARI KITA DEBAT PERKARA DI ATAS SECARA INTELEK SIKIT TANPA KAIT HAL DUNIA BARAT YANG TAK ADA KAITAN LANGSUNG.

ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
kimanis2020@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

Tuan Ibrahim Tuan Man: Jangan Kacau Aku Nak Siasat..!

Reactions: 
Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mahu semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi berhubung siasatan yang dijalankan terhadap Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali berhubung dakwaan menyokong cadangan penubuhan kerajaan perpaduan dengan UMNO.

Beliau meminta agar pihaknya diberikan masa untuk membuat penelitian dengan terperinci berhubung perkara berkenaan.

"Saya harap jangan ada pihak yang buat apa-apa andaian lagi, bagilah kami ruang untuk teliti perkara ini dengan lebih mendalam.

"Jangan buat spekulasi berhubung siapa yang salah atau siapa yang betul, kita perlu buktikan dahulu dengan fakta.

"Memang ada tuduhan, tapi tuduhan itu tak semestinya benar," katanya kepada mStar Online di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas perkembangan terkini siasatan yang dijalankan pihaknya ke atas beberapa pemimpin PAS Selangor berhubung dakwaan terbabit.

Beliau sebelum ini mengesahkan bahawa pihaknya sudah menerima surat jawapan daripada Hassan dan beberapa lagi pemimpin Pas Selangor.

Menurut Tuan Ibrahim lagi, Jawatankuasa Disiplin PAS akan bermesyuarat pada 23 Disember depan bagi meneliti mengenai dokumen-dokumen berhubung siasatan berkenaan.

"Saya sendiri dah tengok dokumen-dokumen berkenaan, tapi kami ahli jawatankuasa perlu duduk bersama untuk meneliti secara khusus.

"Lagipun saya baru pulang menunaikan haji di Mekah dan ahli-ahli lain juga ada yang ke luar negara... sebab itu siasatan ini tertangguh sebentar," katanya.

Tambah beliau, keputusan sama ada perlu memanggil Hassan dan beberapa lagi pemimpin lain untuk memberikan penjelasan akan diputuskan pada mesyuarat berkenaan.

"Bergantung pada hasil mesyuarat kita nanti, kalau ada kes terhadap beliau, mungkin kita akan panggil untuk beri penjelasan," katanya.

Topeng Perak® Unmasked - ya... aku setuju dengan kenyataan Tuan Brahim ni... kita kene bagi masa... kalau tak cukup seminggu, kita bagi sebulan, kalau tak cukup sebulan, kita bagi setahun, kalau tak cukup setahun, kita bagi sepuluh tahun... lama-lama penyokong pun lupa... bangkai boleh tutup, bau tak leh tutup... tapi tak pe sebab MeLAYU mudah lupa... PAS Reform..! Reform jadik UMNO..!

Bagos bagos... lepas ni boleh jalan lagi agenda Perpaduang..!

Agak-agak korang, jawatankuasa ni boleh pecah rekod jawatankuasa yang siasat kes-kes UMNO tak..? nak buat "countdown" ke tak ni..?

Paling aku heran, kes "khalwat dengan UMNO" ni dah kecoh sejak tahun lepas... paling jelas ialah Pak Lah dah sahkan benda ni berlaku dan yang paling best ialah kenyataan Tuan Brahim yang ni -
  • "Memang ada tuduhan, tapi tuduhan itu tak semestinya benar,"
Aku nampak lambang UMNO dekat dahi Tuan Ibrahim Tuan Man bila dia buat kenyataan macam tu...

1Malaysia: Sejarah Penjajahan Inggeris Di Sabah

Reactions: 
SEJARAH BANGSA KITA

1865 Tiga Daerah dipajakkan oleh Sultan Mumin kepada Amerika dan mengelar JOSEPH TORRE berpangkalan di Muara Sungai Kimanis sebagai “SERI MAHARAJA”. British curiga. William Clark Cowie berniaga kongsi dengan Sultan Sulu di Sandakan.

Sejak itu, nama2 penjajah Baron Von Overbeck, Count Mengelas, Lord Redsdale, Alfred Dent, William Pryer, William Pretyman, William Hood dikenal orang. Sultan Brunei melantik Baron menjadi “Maharaja Sabah” sekaligus “Raja Gaya dan Sandakan” dan dianugerahi Wilayah Teluk Gaya, Sungai Sibuga termasuk Kimanis.

22 Januari 1878 Sultan Sulu menyerahkan wilayah Sungai Sibuga sehingga ke Sungai Pandasan kepada Baron yang kemudian bergelar “Datu Bendahara dan Raja Sandakan”. Ketika itu William Pryer menjadi Residen Sandakan.

Mac tahun 1885, England, Jerman merestui kedaulatan Sepanyol di Pulau Sulu. Gugurlah tuntutannya ke atas Borneo Utara.Tiga tahun kemudian Nov,1888-Mac,1889 meletus PERANG PADAS DAMIT yang melibatkan Pangeran Shahbandar.

1894 tiba-tiba terjadi PUNCAK KEKACAUAN dahsyat. Inggeris berhadapan dengan anak Datu Balu/Orang Besar Sulu yang memerintah Sungai Sugut. Ibunya lahir di Sungai Inanam. Di Sungai Inanamlah anak muda itu menghabiskan masa mudanya. Anak muda yang dimaksudkan ialah PADUKA MAT SALEH.

HAJI OTANG memfitnah Mat Saleh dengan tuduhan membunuh peniaga Dayak. Mat Saleh diperintah tangkap, tetapi dapat melepaskan diri. Perahu di Raja Mat Saleh dan 2 buah Payung Sutera dirampas. Mat Saleh secara senyap pulang semula menghimpun senjata dan kekuatan. Ogos 1896 Mat Saleh diisytihar sebagai “Pelanggar Undang-Undang”

Paduka Mat Saleh bangun dan bangkit. Bangkit dan bangun. Menguapkan bau tanah. Menyalalah sukmanya bagai kain seteron yang biru. Berkilat dan berkilauan. Mat Saleh bagaikan proton, bergolak dan bergolak. Di bawah panas matahari. Akhirnya Julai 1897 dengan angkatan ia bakar Pulau Gaya. Membunuh mata-mata yang menyerang. Menawan NEUBRONNER, tetapi KATICK sempat melarikan diri ke Papar.

Katick kerani dan tali barut Inggeris melapor semua hal. Polis berbangsa Sikh di Papar berlari sejauh 40 batu ke Mempakul ketemu Pemangku Residen Pantai Barat yang namanya HEWETT dan 12 Julai, 1897 HEWETT berkapal dan berdiri berwajah singa marah di Pulau Gaya.

Pulau Gaya ranap. Hangus terbakar, kecuali rumah-rumah Bajau. Hewett melihat orang Mengkabong membakar bangsal2 milik China yang kerugian RM100,000. Orang Mengkabong lari ke dalam hutan kala melihat Hewett datang garang bersenjata pistol dan senapang. Hewett dengan bantuan polis Sandakan menyerang kampung Mat Saleh di Sungai Inanam. Mat Saleh lari dan membina kubu di Ranau.

Disember 1897, satu angkatan 150 Dusun dan Dayak, diketuai oleh Residen Sandakan/ditemani oleh Hewett, Ormsby dan Wise bertolak ke Ranau membawa Meriam dan 38 butir peluru. 12 Disember, 1987 Mat Salleh dikepung, saluran air dipotong.

13 Disember,1897 tepat detik 6:45 pagi kala mentari mula menampakkan diri. Gunung gelisah resah. Bukit enggan bicara. Tidak ada nyanyian burung2 pagi. Langit hitam serbasalah. Tiba-tiba api menyala-nyala.Terjadi pekelahian.

Kubu ditembusi musuh.Berlakulah pertempuran luka berdarah. Darah di mana-mana. 5 orang Inggeris termasuk JONES ketuanya terbunuh. Mat Saleh berjaya. Inggeris mundur, tetapi 8 Januari 1898, sekali lagi kubu Mat Saleh diserang. Peluru2 Inggeris tanpa mata meranap sasaran. Akhirnya kubu binasa dibakar, tetapi Inggeris gagal menangkap Mat Saleh.

Mesyuarat yang dihadiri oleh William Clark Cowie di Sandakan memutuskan Mat Saleh segera diburu dan ditangkap, tetapi William membantah dan segera mengutus surat kepada Sultan Sulu meminta Sultan memujuk Dang Bandang agar Mat Saleh yang tinggal di Lowanti Ranau berbaik dengan Inggeris.

Mei 1898 diadakan mesyuarat antara William dan Mat Saleh di Sungai Menggatal. Mat Saleh yang bersongkok emas, berbaju dan berseluar renda-renda, memakai ikat pinggang diampunkan. Mat Salleh diberikuasa tinggal di lembah Tambunan. Hewett, Reddie, Applin, Wise, Ormsby membantah keras tindakan dan meletakkan jawatan.

Di Tambunan Mat Saleh mendirikan kubu besar dan kukuh. Mat Saleh menyebelahi orang Dusun di Utara Tegaas melawan Taiwan dan Sensurun. Mat Saleh memberitahu ia ditipu mengenai surat perjanjian di Menggatal kerana William sendiri mengakui lewat catatan di diarinya.

15 September 1899 London memerintah agar Mat Salleh dibunuh. 31 Disember, 1899 Kapten Harrington membawa 140 orang angkatan polis yang bersenjatakan sebuah meriam besar untuk memerangi Mat Saleh. Ikut sama ketika itu ialah Fraser, Dunlop, Ast-kinson, Conyn-gham dan Dansey.

Inggeris menyerang kampung-kampung di sekitar kubu. Mat Saleh dan pengikut2nya bersikap menentang berpantang sebelum ajal tiba demi bangsa dan tanah airnya. Akhirnya 31 Januari, 1900 tercatat sejarah luka. Ketika Mat Saleh keluar dari lubang KUBU, tiba-tiba peluru Inggeris menghujani tubuh Mat Saleh. Mat Saleh tersungkur mati. Ketiga-tiga isterinya dan 3 orang anak2nya terselamat. Inilah antara kekejaman Inggeris yang tamak kuasa.

Dengan itu berakhirlah perjuangan Mat Salleh. Bermakna tamatlah kuasa orang-orang Bajau di Pedalaman. Tetapi Mat Sator, Kamunta, Mat Daud, Timus, Langkap, Gunting, Sherif Osman, Pak Musa, Sarah, Santara, Antanom terus berjuang. Berjuang dan berjuang.

Sejarah ini mungkin dilupakan tetapi harus dimengerti oleh anak bangsa merdeka yang mengebar bendera di merata. Bangsa kita diam tak mendengar derita keluh perit ranjau hidup Mat Saleh. Rawan, sedih, pilu duka mencuka sukma. Mat Kilau, Bahaman merasa bahangnya. Parameswara merintih sepanjang zaman kerana Tamasek di riba orang.

Sebagai karyawan seni yang menerima anugerah Negara mewah merdeka tanpa titis keringat dan air mata darah, maka mohon duduklah saudara-saudara dengan santai seketika. Wajarkan minda ke depan menghadiahkan Al-Fatihah buat mereka pejuang bangsa dan agama.

ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

Bajet 1Malaysia: Kemana 5 MP PAS Menghilang..?

Reactions: 
Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad menganggap bahawa majoriti ahli parlimen Barisan Nasional tidak menyokong Budget 2010 yang telah dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, Tindakan 70 orang ahli parlimen dari 137 (1 lagi adalah Speaker) yang tidak hadir semasa sesi undian bagi kelulusan budget berkenaan semalam, mengambarkan bahawa mereka memboikot atau menolak bajet berkenaan.

Hanya 66 orang sahaja yang hadir bagi menyokong usul budget berkenaan dan ini adalah kurang dari separuh dari jumlah keseluruhan ahli parlimen yang sepatutnya hadir.

Budget 2010 diluluskan hanya dengan majoriti 3 undi sahaja, itu pun selepas Najib dan beberapa orang Menteri Kabinet dipanggil untuk hadir ke Dewan Rakyat malam tadi.

"PAS melihat bahawa komitmen yang ditunjukan oleh ahli parlimen BN semakin rapuh dan mereka kini sudah tidak memperdulikan lagi kehendak dan keperluan rakyat.

"Parlimen gagal dimanfaatkan sebagai tempat untuk membela rakyat dan mereka boleh hadir atau tidak sesuka hati sedangkan gaji serta elaun mereka dibayar penuh mengunakan wang rakyat," katanya.

PAS, katanya, berharap agar penyakit ini tidak berjangkit kepada ahli-ahli parlimen Pakatan kerana ia boleh menjejaskan keyakinan rakyat di masa hadapan.

Tu kata Ustaz Idris Ahmad pada MP BN yang tak hadir... dekat bawah ni adalah nama-nama MP-MP PAS yang "tiada" dalam Parlimen dan Pakatan Rakyat kekurangan 5 undi berharga pada hari tersebut.
  1. Pokok Sena - Mahfuz Omar
  2. Baling - Taib Azamudin
  3. Kuala Krai - Dr. Hatta Ramli
  4. Parit Buntar - Dr. Mujahid Rawa
  5. Hulu Langat - Dr. Che Rosli
Mana korang masa tu..? menikmati makan malam berupa Kambing Panggang..? melawat mangsa Memali..? bagi bantuan dekat mangsa banjir..? menyiasat Prof mana selain AB sebagai ejen UMNO..? melawat ladang sawit..?

Menjelang perbentangan Bajet yang seterusnya, tiap kali rakyat "kesempitan", wajah-wajah korang akan dikenang sebagai "pembela rakyat"...

Binawe sungguh..!

Thumbs Up pada TGHH sebab berada didalam Parlimen bersama lain-lain "pejuang rakyat" ketika undian sedang dijalankan.

1Malaysia: Stopa Ali Kutuk TGNA, TGHH Pegang Teloq je..!

Reactions: 
Sabtu lepas, Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agong PAS, Dato' Mustafa Ali pergi bertemu Tengku Razaleigh Hamzah aka Ku Li.

Pertemuan itu diadakan di kediaman Ku Li sendiri.

Sumber dalaman PAS memberitahu bahawa Hadi dan Mustafa mengajak Ku Li menyertai PAS.

Pun begitu, Ku Li menolak pelawaan Hadi dan Mustafa.

Ku Li menegaskan bahawa beliau tidak percaya mana-mana parti belakangan ini.

Dipercayai, maksud Ku Li adalah kepimpinan PAS, menipu siang dan berbohong malam tak kira ke atas orang-orang PAS atau ahli-ahli UMNO sendiri.

Dalam pertemuan itu, Mustafa sanggup tohmah Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.
  • "Nik Aziz sekarang ini tak da apa dah, sampai Anwar Ibrahim pun tak boleh kawal dia..." sinis Mustafa.
Yang menghairankan, Hadi boleh diam membiarkan Nik Aziz dibelasah oleh Mustafa.

Ku Li lebih mulia. Hadi dan Mustafa, kau orang boleh nilai.

Hadi dan Mustafa, sila nafikan segala pendedahan ini!