Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 20, 2010

Berita Baik Untuk 1Malaysia..! - RM3.70 (Ron95), RM3.90 (Ron97)...???

Reactions: 
PUTRAJAYA, Jan 8 - The mechanism for fuel pricing in Malaysia has finally been finalized and controlled under one mechanism, which also takes the high and lower income group people into consideration, according to "Finance Trade Minister Tan Sri Anuar Ali..???".

"From May 1, the fuel will be pegged at RM3.90 per litre for RON97, while RON95 will increase to RM3.70 per litre. However, the prices of national-made vehicles will be lowered by at least 40%. For example, a full-spec family sedan Proton Persona 1.6litre engine will cost around RM23k excluding road tax and insurance. Import tax and excise duty will be revised to only 30%, from the current 200%. Imported vehicles such as the new Toyota Camry 2.4litre engine will cost around RM65k", he said.

The mechanics has been said to be undertaken by a team of experts from Australia and Canada who were earlier briefed on the issue of subsidy in this country, whereas after consideration by the transport minister, they have signed the constitution that the system will be made on May 1, the day it goes into effect.

Under the new system, there will be a major effect on the existing consumers who have already purchased a vehicle and to those who are in the midst of repaying the loan of their vehicle to their financial institutions.

Ahmad Tajuddin said the government might also re-introduce a cash return annually to Malaysians who own a 1,500cc and below vehicle. The amount have yet to be decided but he assured that the amount will compensate the price of fuel by at least half to eligible Malaysians based on bumi quota.

Sumber - sini.

TPU - Betul ke nih...???

PM 1Malaysia Selamat Pulang Ke Tanahair..!

Reactions: 
Kah kah kah kah kah kah kah kah...!!!

Welcome back "Murujib"..!

Kah kah kah kah kah kah kah kah...!!!

HAITI: Peringatan Kepada Orang2 Melayu Yang Masih Kuat Main Sihir

Reactions: 
Saya menulis artikel ini untuk dituju kepada orang-orang Melayu yang masih suka beramal dengan bomoh, sihir, bermain dgn jin dan sebagainya.

Diberitakan sewaktu rakyat Haiti mahu merdeka dari Perancis, mereka telah membuat perjanjian dengan Syaitan. Maka, syaitan telah membantu rakyat Haiti dan akhirnya Haiti merdeka dari penjajahan Perancis.

Semenjak dari waktu itu (kurun ke 18), Haiti tidak pernah hidup aman dan damai. Pat Robertson mendedahkan perkara ini dalam temuramah beliau baru-baru ini. Beliau berkata, negara Haiti dan Republic Dominica adalah dua negara dalam satu pulau.

Ertinya, kalau berlaku musibah, seharusnya musibah mesti kena kedua-dua negara kerana mereka satu pulau. Tapi, hanya Haiti sahaja yang kerap ditimpa musibah dan kesusahan dan Republik Dominca pula terus makmur dengan industry perlancongan mereka yang semakin pesat.

Ini bererti kemurkaan tuhan itu LEBIH BERKUASA dari syaitan. Permintaan dengan syaitan TIDAK MEMBANTU HAITI walau sedikit pun. Mereka lebih makmur hidup bawah penjajahan Perancis berbanding sekarang.

Lebih menyedihkan adalah kita tidak tahu apa benar-benar Syaitan telah membantu Haiti. Ini kerana sewaktu kemerdekaan Haiti, Perancis sedang menghadapi krisis yang sangat meruncing. Raja Perancis baru sahaja dijatuhkan dan keadaan cukup tidak stabil di keseluruhan jajahan Perancis. Kedudukan Haiti juga begitu jauh dari tanah besar Perancis memungkinkan Perancis mengambil keputusan untuk membiarkan Haiti merdeka.

ALLAH LAGI BERKUASA DARI SYAITAN

Syaitan itu TIADA KUASA. Syaitan hanya mampu menipu dan menggoda manusia untuk mensyirikkan Allah. Itu sahaja. Syaitan juga makhluk yang dijadikan Allah SWT.

Kenapa ada orang Melayu yang bodoh sangat mahu meminta pertolongan dari jin, syaitan dan bomoh sedangkan Allah SWT Maha Berkuasa dari Syaitan la’natullah?

Segala yang kita hajati hanya dapat dipenuhi dengan izin Allah SWT dan bukan dengan izin syaitan/jin/bomoh. Mengapa bodoh sangat orang Melayu ni sampai masih terus bergantung kepada syaitan yang tiada kuasa?

Mengapa tidak bergantung pada Allah SWT yang MAHA BERKUASA? Sebagai contoh mudah, kalau kita nak pinjam duit, kita tidak berjumpa dengan orang miskin, kita jumpa orang kaya. Dalam kes ini, yang Maha Kaya adalah Allah SWT dan yang miskin adalah syaitan.

Syaitan tidak mampu menjaga diri dia waktu Hari Akhirat nanti. Syaitan akan dibakar di jurang neraka paling bawah. Ini bukan tanda kuasa yang kita hendak bergantung harap.

Akhir sekali, dari bergolok bergadai mintak pada bomoh, baiklah kita berdoa dan bersedekah serta memuji dan memuja Allah SWT.

Kalau Allah SWT tidak kabulkan doa kita, bererti Allah SWT mahukan yang terbaik untuk kita. Rezeki kita akan datang dari sumber lain bukan sumber yang kita harap-harapkan itu. Ingatlah, bahawa Allah SWT akan memberikan kepada hambanya rezeki yang terbaik untuk hambanya. Dan hanya Allah SWT sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya, bukan manusia dan bukan kita sendiri.

Ingat juga, bahawa kita sendiri tidak tahu apa yang terbaik untuk kita di masa hadapan. Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui.

Maka, berhentilah bermain sihir. Ia kerja sia-sia dan membawa kita ke neraka buat selama-lamanya (nauzubillah).

SIHIR NI PERKARA BIASA DALAM UMNO

Maklumlah UMNO ni parti Melayu. Ingat tak peristiwa Mona Fendey dulu? Bukan ada pemimpin UMNO terlibat ke?

Benda sihir dalam UMNO ni dah BERLELUASA. Sapa dalam UMNO pun boleh bagitau benda ni. Ini lah salah satu cara bagaimana amalan syirik tersebar melalui UMNO.

Tulang Besi
Pat Robertson: Haiti 'Cursed' By 'Pact To The Devil' (VIDEO)
Huffington Post Danny Shea First Posted: 01-13-10 02:45 PM Updated: 01-14-10 01:11 AM

What's Your Reaction?

Amazing
Inspiring
Funny
Scary
Hot
Crazy
Important
Weird

Read More: Haiti, Haiti Earthquake, Pat Robertson, Pat Robertson Haiti, Pat Robertson Haiti Comments, Pat Robertson Haiti Earthquake, Media News

Get Breaking News Alerts

• Share

Comments 8,225

Televangelist Pat Robertson said Wednesday that earthquake-ravaged Haiti has been "cursed" by a "pact to the devil".
"Something happened a long time ago in Haiti, and people might not want to talk about it", he said on Christian Broadcasting Network's "The 700 Club". "They were under the heel of the French. You know, Napoleon III, or whatever. And they got together and swore a pact to the devil. They said, we will serve you if you'll get us free from the French. True story. And so, the devil said, okay it's a deal."
Robertson said that "ever since, they have been cursed by one thing after the other" and he contrasted Haiti with its neighbor, the Dominican Republic.
"That island of Hispaniola is one island. It is cut down the middle; on the one side is Haiti on the other is the Dominican Republic," he said. "Dominican Republic is prosperous, healthy, full of resorts, etc. Haiti is in desperate poverty. Same island. They need to have and we need to pray for them a great turning to god and out of this tragedy I'm optimistic something good may come. But right now we are helping the suffering people and the suffering is unimaginable."
WATCH (via MediaMatters):

Later that evening, Raymond Joseph, Haitian Ambassador to the U.S., began his appearance on MSNBC's Rachel Maddow Show by shaming Robertson and pointing out that Haiti's freedom led to freedom across Latin America. And they weren't they only beneficiaries from those historic events. "The U.S. was able to gain the Louisianna Territory for $15 million," Joseph added. "That's three cents an acre. That's 13 states west of the Mississippi that the Haitian slaves' revolt in Haiti provided America."

WATCH:

Watch the full CBN segment:


Related News On Huffington Post:

Husam: Syed Azidi Bukan "Budak" Saya...

Reactions: 
Hah... haritu ade la "sorang budak pandai" tu dok sebok-sebok mintak Husam nafi kaitan dia dengan Syed Azidi. ni Husam dah nafi dah... jadi macam yang Husam mintak tu pulak, yang dok kaitkan dia dengan Syed Azidi tu mintaklah tampil kedepan bawak bukti kaitan Husam dengan Syed Azidi neh...

Ke nak tunggu "sayang disayang" tolong bagi bukti..? Ambo pun nak mintak jugaklah "budak pandai" ni buat kenyataan balas yang awak ("budak pandai") pun tak de kena mengena dengan beberapa orang bloggers sebelum ni dan jugak sekarang...

Ko guano..? eh lupa... saing-saing dah "samak" ke tangan hok keno "berak" tu..?

Jangan Ada Yang Mati Lagi Lepas Ni..!

Reactions: 
  • Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu pejabat exco kerajaan negeri, Yaakob Sapari di Shah Alam tengah hari ini.

    Dipercayai pegawai SPRM telah mengarahkan seorang pembantu exco tersebut, yang dikenali sebagai Hussein Ahmad, datang ke pejabat SPRM Selangor untuk disoalsiasat.

    Menurutnya, SPRM mahu menahan Husin tetapi dibantah oleh kakitangan di pejabat itu kerana pekeliling kerajaan Selangor tidak membenarkan soalsiasat di luar pejabat dan di luar waktu pejabat.

    Jurucakap itu juga mendakwa yang pegawai SPRM datang tanpa membawa sebarang notis atau waran tangkap.
Jangan ada pembantu EXCO mati lagi lepas ni sudah..!

Korupsi Sedang Menghancurkan Malaysia - Bayang-Bayang Indonesia Semakin Hampir

Reactions: 
Di bawah ada sebuah artikel dari ASIA SENTINEL. Artikel menyatakan bahawa tahap simpanan wang asing telah jatuh dengan banyaknya pada tahun 2009.

Mengikut penulis artikel ini, ia adalah kerana peniaga2 yang berduit di Malaysia sudah tidak mahu melabur dalam negeri lagi. Mereka membawa wang mereka keluar negeri dan melabur di negara-negara lain.

Juga, wang Petronas dan Maybank sudah tidak lagi mengalir dalam negara tetapi luar negara dalam projek2 yang kita rakyat Malaysia banyak tidak tahu.

Seharusnya rakyat Malaysia harus mempersoalkan kenapa hidup kita makin susah, kos hidup making tinggi, kerja makin susah nak dapat, gaji kita makin kecik dan taraf hidup tidak berubah. Sedangkan harga minyak dan komoditi lain seperti kelapa sawit dan getah lebih tinggi dari 10-15 tahun yang lepas?

Seharusnya ekonomi Malaysia semakin aktif dan sehat dengan kenaikan harga komoditi yang dua kali ganda lebih tinggi dari 10-15 tahun lepas.

Namun, keadaan di Malaysia semakin menyedihkan. Faktor utama mengapa ekonomi Malaysia lembab adalah kerana KORUPSI.

UMNO gagal membentras korupsi kerana UMNO adalah BAPAK KORUPSI. Oleh kerana tahap korupsi semakin tinggi, dan bentuk bisness sekarang lebih berbentuk “perkhidmatan” yang tidak mempunyai asset yang tinggi, maka pelabur dalam negeri tidak mahu melabur dalam Malaysia.

Dengan membayar rasuah yang semakin tinggi, keuntungan yang mereka bakal dapat itu menjadi semakin rendah. Hasilnya, sebelum mereka mulakan bisnes mereka lagi, mereka sudah kata tidak berbaloi untuk meneruskan pelaburan mereka.

Akhirnya, pelabur2 domestik ini membawa wang mereka ke luar negara dan melabur di negara-negara lain yang tahap korupsi rendah.

Penghabisan sekali :
a. Ekonomi tidak berkembang
b. Kekayaan Negara tidak mengalir pada rakyat
c. Kehidupan rakyat makin tertekan dan tersepit

Semuanya angkara UMNO yang mempertahankan amalan korupsi dan salah guna kuasa. UMNO TIDAK AKAN DAPAT MENGAWAL KORUPSI kerana UMNO ADALAH PARTI KORUP.

Jadilah kita nanti seperti Indonesia dimana 1.5 juta gadis2 mereka terpaksa melacurkan diri untuk sesuap nasi. Nauzubillah min zalik.

Tulang Besi
Money leaves the country on an unprecedented scale

Often with the exodus of money goes an exodus of talent as highly skilled persons disadvantaged by race or, as in the case of some Malays, disgusted by local corruption or primitive religious authorities, take themselves and their capital to Australia, Canada, India, China, etc.

Asia Sentinel

Churches are not the only thing to have been going up in flames in Malaysia. Take a look at the nation's foreign exchange reserves. They fell by close to 25 percent during 2009 according to investment bank UBS even though the country continued to run a huge surplus on the current account of its balance of payments.

Says UBS: "Question: which Asian country had the biggest FX losses in 2009?" The answer is Malaysia and by a very large margin; we estimate that official reserves fell by well more than one quarter on a valuation-adjusted basis". It describes the situation as "bizarre" and contrasts Malaysia with other countries with large current account surpluses – Thailand, China, Taiwan, Singapore, and Hong Kong – which have seen their reserves increase – as should be expected.

In short there has been an exodus of money from Malaysia on a scale which surpasses that which occurred during the Asian crisis. Nor is this just a mirage. The decline is also reflected in a sudden decline in base money supply – even while, thanks to Bank Negara, broader M2 has continued to grow modestly.

Who is responsible for this massive outflow? And where has it gone? The questions cannot be answered from the data and probably will not be by a government that knows its own state-controlled enterprises, headed by Petronas, may probably be responsible for part of it. The more certain reason however is the outflow of local private capital has been taking place on an unprecedented scale in response to political instability, massive official corruption and discrimination against non-Malays.

This capital bloodletting has as yet attracted little attention because Malaysia's foreign debt levels had declined dramatically since the Asian crisis and its reserves reached very healthy levels. So the outflow has not disturbed the financial markets, and Bank Negara has easily been able to keep interest rates low and the currency strong.

But unlike 1998, when the exodus of hot foreign money was a major contributor to the crisis, foreigners cannot be blamed. There is little speculative interest in the ringgit and the Malaysian bourse has rather fallen off the map as far as foreign institutional money is concerned. The BRICs, India, China, Russia, Brazil have taken the merging market lead once dominated by Southeast Asia.

Nor is there much evidence that the Middle East money which was supposed to be flowing into Muslim Malaysia, into holiday apartments or Johor's massive Iskandar development zone, has been much in evidence. Malaysia's one recent success, the development of its sukuk (Islamic bond) market may have caused more capital outflow than inflow. At any rate any overall net inflow of foreign capital whether into bonds, equities, factories or real estate has been dwarfed by the exodus of Malaysian money.

The latter is reflected in the weakness of private sector investment, which now trails public investment. Indeed it explains why the economy remains weak despite very healthy prices for most of Malaysia's commodity exports. The nation has been running a current account surplus of more than 10 percent of gross domestic product for the past decade and hit about 17 percent of GDP in the year just ended.

Initially this surplus was needed to pay down debt accumulated during the mid-1990s Mahathir boom years and to rebuild foreign exchange reserves to healthy levels.

But subsequently it became simply a consequence of the weakness of private investment. Domestic investors were discouraged by the corrupt and warped system and foreigners moved to China and elsewhere. GDP growth has become ever reliant on government stimulus – again racially biased in its allocation - financed by a persistently large budget deficit.

Meanwhile, publicly controlled capital has been rushing overseas. Petronas has been spending its billions in profits around the world as it attempts to become a major global player – at the expense of Malaysian citizenry in general and the oil and gas producing states in particular. Other government-controlled entities such as Malayan Banking Bhd have been bidding top dollar for foreign assets – such as Bank International Indonesia.

Often with the exodus of money goes an exodus of talent as highly skilled persons disadvantaged by race or, as in the case of some Malays, disgusted by local corruption or primitive religious authorities, take themselves and their capital to Australia, Canada, India, China, etc.

The 2009 reserves loss may have had some specific cause which will not be repeated. But it has merely served to underline a dismal trend which has been in evidence for the best part of a decade. Malaysia has so far been saved from itself by the commodity price gains of the past five years – with even the late 2008 collapse now largely reversed. Oil and palm oil may be off their peaks but both are now double their prices of five years ago.

It is better not to imagine what will happen to Malaysia if prices collapse to 2004 levels and stay there. Better now to address the real reasons behind capital outflow and lack of private investment.

Pemotongan Bajet Hospital-Hospital

Reactions: 
Salam...

Setelah kita dikejutkan oleh tindakan kerajaan menaikkan harga gula, akan menyusul pulak beberapa lagi kenaikan & pemotongan yang akan dilakukan oleh kerajaan seperti minyak, tol & tarif letrik. Kerajaan juga sedang berkira-kira untuk memotong elaun kakitangan awam. Semua ini di lakukan atas alasan sebagai langkah berjimat-cermat.

Namun, umum tidak mengetahui, kerajaan secara senyap-senyap telah pun bertindak mengambil hak rakyat. Yang saya maksudkan adalah peruntukan kewangan kepada hospital-hospital kerajaan. Pada tahun ini, di fahamkan yang kerajaan telah pun memotong bajet hospital kepada hampir separuh daripada jumlah bajet pada tahun sebelum ini. Sebagai contohnya, jika sesebuah hospital itu menerima RM40 juta pada tahun lepas, tahun ini hanya RM20 juta sahaja diberikan.

Apakah implikasi pengurangan bajet ini? Terlalu banyak untuk disebut. Seperti yang mana kita sedia maklum, hospital-hospital kerajaan menjadi tempat rakyat-rakyat yang tidak berkemampuan untuk mendapatkan rawatan. Dengan kos yang minima, rakyat boleh menikmati rawatan yang sewajarnya. Namun, oleh kerana pengurangan bajet ini, pihak hospital terpaksa mengambil langkah-langkah yang drastik supaya bajet yang sedikit ini dapat menampung perbelanjaan pengurusan.

Sebagai contohnya, pihak hospital sekarang tidak lagi dapat menyediakan ubat-ubatan yang diperlukan. Malah, ini telah menyukarkan para doktor untuk merawat pesakit kerana tiadanya bekalan ubat yang sepatutnya. Ada pesakit yang marah kepada doktor bila tidak mendapat ubat yang biasa mereka dapat. Dipihak doktor, tiada apa yang boleh kami lakukan kerana bekalan yang tiada ini amat menyusahkan kami..

Selain daripada itu, terdapat hospital juga telah pun menghadkan ujian-ujian yang boleh di lakukan oleh doktor demi untuk menjaga bajet yang sedikit ini. Ini menyukarkan lagi pihak doktor untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pesakit. Jika semuanya di hadkan, siapakah yang akan menanggung derita ini jika bukan RAKYAT??? Pemimpin-pemimpin besar tidak merasai kesusahan rakyat, ini kerana mereka mempunyai kemampuan mendapatkan rawatan daripada hospital swasta yang terbaik.

Malah ada sesetangah hospital terpaksa melakukan tindakan yang tidak masuk akal seperti tindakan cuba mengurangkan bil-bil utiliti dengan menghadkan pengunaan letrik & air. Yang saya dengar, ada hospital terpaksa menghadkan pengunaan lif. Mengarut bukan?

Di kesempatan ini, saya menyeru kepada pemimpin-pemimpin PR supaya dapat perjuangkan soal bajet kesihatan ini. Saya tak yakin yang pemimpin UMNO dapat membantu kerana BOS mereka sendiri yang buat dasar ini. Jangan biarkan rakyat menanggung derita hanya kerana kerajaan tidak pandai mencari sumber ekonomi yang lain.

Yang saya nampak sekarang, kerajaan cuba mensasarkan rakyat sebagai punca pendapatan baru. Kepada pemimpin-pemimpin PR, inilah masanya anda perjuangkn nasib rakyat. Berhentilah sejenak daripada bermain politik murahan. Terlalu banyak kerosakan yang telah di lakukan oleh kerajaan. Di harap anda dapat melakukan perubahan..

Sekian

Sihat Sepanjang Hayat

Sumber - Doktor Rakyat