Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, January 30, 2010

Ibu Tunggal Ditembak Tanpa Sebab

Reactions: 
Seorang wanita ditembak polis ketika berada dalam kereta, malah ditendang sehingga patah tulang rusuknya semasa merangkak keluar dari kereta, dengan darah yang mengalir dari tubuhnya. Sejumlah lima tembakan ditujukan kepadanya, dengan dua tembakan terkena pada lengan dan pergelangan tangan, satu pada dada, di samping dua lagi terlepas tetapi meninggalkan luka.

Ketika kejadian ini berlaku, wanita yang bernama Norizan bt Salleh ini berada di sebelah kiri tempat duduk belakang dalam kereta, bersama seorang wanita dan dua orang lelaki yang lain. Mereka yang sedang dalam perjalanan mendapati sebuah kereta MPV muncul di sebelahnya secara tiba-tiba, dan polis di dalam kereta itu mula menembak sebelum mereka mengetahui apa yang berlaku sebenarnya.

Norizan bt Salleh, 30 mendedahkan insiden yang berlaku pada awal pagi 30 Oktober 2009 ini dalam satu sidang media, bersama peguamnya Surendran, ibunya Siti Alimah bt Abu, Ketua Penerangan PKR Latheefa Koya dan AJK Wanita PKR Rozaini Mohd Rosli, semalam.

Dipaksa untuk membuat pengakuan

Menurut Norizan, rakannya dalam kereta turut diseksa, malah dipaksa polis untuk mengaku bahawa mereka telah melakukan jenayah merompak. Apa yang peliknya, mereka tidak melalui prosedur soal siasat dan tahanan. Oleh itu, Norizan yang tidak mempunyai rekod jenayah langsung tidak tahu mengenai "kesalahan yang dilakukannya" sehingga hari ini, lebih-lebih lagi beliau tidak didakwa di mahkamah.

Mengimbas kejadian yang berlaku tahun lalu ini, Norizan menceritakan bagaimana beliau pulang ke rumahnya dari rumah kawan di Segambut, Kuala Lumpur pada pukul tiga awal pagi, dengan menaiki kereta Waja. Mereka melalui MRR2, dan beliau mendapati sebuah kereta MPV di sebelah kereta mereka ketika dalam perjalanan.

Menurut Norizan, polis di dalam kereta itu menghalakan pistol ke arah mereka, dan mula menembak sebelum mereka sempat berhenti. Peluru menembusi kereta mereka, malah lima tembakan dilakukan ke arah dirinya, dengan salah satu terkena pada dada, sehingga darah mengalir tanpa berhenti.

Norizan menekankan beberapa kali, bahawa mereka tidak tahu apa-apa ketika kejadian itu berlaku, malah tidak tahu apa yang akan berlaku seterusnya. Kemudian, Norizan mula kabur, dan tidak sedar di mana keretanya berhenti. Tiba-tiba, pintu kereta dibuka, dan polis menghalakan pistol ke arahnya.

Kemalangan jalan raya, kata polis

Wanita yang tidak bersenjata ini meminta tolong, tetapi dibalas pula dengan tendangan polis. Beliau merangkak keluar dan ditendang oleh polis yang sama, sebelum dipijak belakangnya, yang berakhir dengan retaknya dua tulang rusuknya.

Norizan (gambar kanan) berkata, beliau nampak dirinya dikepung lebih daripada 10 kereta polis. Norizan seterusnya dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk dirawat. Empat hari kemudian, beliau dihantar ke Institut Jantung Negara. Sejumlah 11 hari beliau tinggal di hospital di bawah pemantauan polis.

Ketika keluar dari hospital, Norizan dimaklumkan bahawa kos rawatan sejumlah RM20,000 perlu ditanggungnya sendiri, dan bukan polis yang mencederakannya kerana polis memberitahu hospital bahawa Norizan ditimpa kemalangan jalan raya. Bagaimanapun, ibu tunggal yang masih menganggur, dan mempunyai seorang anak berumur 10 tahun ini gagal menjelaskan hutang ini.

IO yang mencederakan Norizan

Norizan memberitahu bahawa dirinya pernah meminta bantuan daripada Micheal Chong, Pengerusi Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam MCA. Micheal Chong pula membawanya untuk membuat laporan di Balai Polis Sentul. Kebetulannya, Investigation Officer yang bertanggungjawab dalam siasatan adalah orang yang mencederakannya pada hari kejadian berlaku.

Kemudian, Norizan dibawa ke Balai Polis Kepong untuk membuat laporan, dan polis memberitahu bahawa dirinya akan dihubungi dalam masa 48 jam. Tetapi, beliau tidak dihubungi sehingga kini setelah laporan itu dibuat pada 16 November 2009.

Selain itu, menurut Surendran, tiga orang kawan Norizan yang tidak berani untuk menampilkan diri semalam juga diseksa oleh polis. Salah seorang mengadu kepada Surendran bahawa mereka digantung secara terbalik, disapu cili pada badannya, dan dipukul tapak kakinya. Menurutnya, polis berbuat demikian agar mereka mengaku diri mereka terlibat dalam kes rompakan.

Sebagaimana yang diketahui, kaki pemandu kereta juga tercedera kerana tembakan pistol. Walau bagaimanapun, Surendran tidak pasti sama ada tiga orang yang lain mempunyai rekod jenayah.

Keadilan untuk mereka yang tidak bersalah

Latheefa Koya (gambar kanan) menyeru agar polis menyiasat kes ini dengan segera, malah mengembalikan keadilan untuk mereka yang tidak bersalah tetapi dibunuh oleh polis. Ketua Biro Penerangan PKR ini tidak menolak kemungkinan untuk menganjurkan demonstrasi sebagai protes dan mendesak agar polis menyegerakan siasatan kes ini.

Beliau juga menggesa agar polis menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis ( IPCMC) untuk menghentikan keganasan sedemikian dan mengelakkan lebih orang dimangsakan sebegini. Malah, Latheefa Koya khuatir polis tidak akan membiarkan nyawa mangsa itu daripada hidup selepas ini.

"Kami mahu kerajaan, Kementerian Dalam Negeri respon kepada kes yang didedahkan hari ini. Bukan sahaja kami nak memperjuangkan keadilannya, tetapi mempertahankan keadilan untuk semua orang. Kami berharap polis memandang kes ini dengan serius, menyiasat. Ini bukan mengarut... Ini untuk mengelakkan mangsa seterusnya ditembak, dan saya amat bimbang, lain kali mereka (polis) akan memastikan mereka tidak dibiarkan hidup," ulasnya.

Norizan antara yang hidup dan tampil ke depan

Surendran (gambar kiri) pula mendakwa bahawa kes ini adalah bukti kes "shoot-to-kill" (tembak untuk bunuh), dan Norizan adalah mangsa yang masih hidup dan berani tampil untuk mendedahkan salahguna kuasa polis ini.

"Kami tidak lagi percaya kepada kenyataan polis. Mangsa sebelum ini ditembak mati kesemuanya. Mujur kami ada seorang mangsa yang masih hidup dan tampil untuk mendedahkan tingkahlaku polis," katanya.

Malah, Surendran menyenaraikan kes-kes penyalahgunaan kuasa polis sehingga mangsanya terbunuh sebelum ini, termasuk enam orang di Kulim yang ditembak mati oleh polis pada Februari 2009 dan lima orang yang ditembak mati di Klang pada awal November 2009

Menurut Surendran, dalam kes di Kulim, beliau diberitahu jiran mangsa bahawa salah seorang lelaki yang ditembak mati adalah seorang yang berpenyakit mental; sementara kes di Klang pula berakhir dengan tregedi kakak seorang mangsa membunuh diri bersama anaknya kerana terlalu sedih.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang.


Sumber - MerdekaReview

Kelantan Negeri Termiskin..?

Reactions: 
Negeri mana paling miskin dan paling kaya di Malaysia? Negeri yang ditadbir oleh BN atau PR? Semua ini ada fakta yang tidak dapat dinafikan. Jadi pihak media dan BN jangan semberono menuduh yang bukan-bukan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat kerana hakikatnya negeri yang paling miskin adalah negeri dibawah BN dan negeri paling kaya ialah negeri dibawah PR.

Kalau tidak percaya sila rujuk statistik dan data dari Kementerian Kewangan. Kerajaan Kelantan hari ini mendedahkan bahawa kadar kemiskinan di Kelantan telah menurun kepada 4.1% pada tahun 2008 berbanding 7.2% pada tahun 2007 dan 10.4% pada tahun 2004.

Ini bermakna kadar kemiskinan di Kelantan 0.3% lebih tinggi daripada purata kadar kemiskinan peringkat negara iaitu 3.8%.

EXCO Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, bagi kategori penduduk miskin tegar, Kelantan hanya mencatat jumlah sebanyak 0.6%, di mana jumlah itu jauh lebih rendah berbanding peringkat kebangsaan yang mencatat sebanyak 0.8%.

Beliau berkata, perangkaan tersebut didedahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ketika rombongan Kelantan datang berunding mengenai teras asas dan pemulihan projek bagi perlaksanaan RMK-10, 25 Januari lalu.

Syukur Pada KERAjaan..? Lu Pikir La Sendiri...!!!

Reactions: 
Salam

Dulu, masa belajar sejarah kemerdekaan lagi, saya dah rasa macam ada yang tak kena dekat UMNO. tanya cikgu, cikgu marah balik. cikgu tanya, saipa yang pengaruhi saya..? saya jawab, tak de siapa - sendiri fikir. buku apa yang saya dah baca..?, saya jawab, tak de - sendiri fikir jugak.

masa tu, manalah ada sumber-sumber bacaan lain. mak ayah dan orang sekeliling pulak memang pilih UMNO, baca surat khabar UMNO, tengok tv UMNO. pembangkang..?... hampeh, satu benda pun tak tau tentang mereka (tapi, dari kecik lagi saya memang gemar baca encyclopedia sains, kemasyarakatan dan ketamadunan bangsa-bangsa dahulu. kalau ikut hati, mau habis saya baca semua encyclopedia kat library skolah).

Walaupun mereka bukan tak ada sumbangan langsung , ialah... itukan tanggung jawab sebagai pemerintah. itupun semua yang depa buatkan pakai duit kita. bukan duit deme pun. apa nak hairan..? dah memang hak kita untuk dapat semua tu. malah, sepatutnya kita dapat lebih daripada apa yang telah mereka kerjakan.

Saya selalu fikir bahawa pemerintah adalah umpama ketua kelas (macam dekat sekolah). kita yang pilih mereka untuk buat kerja untuk kita. boleh ke ketua kelas kutip duit kite RM10 buat fotostat, lepas tu amik RM5 untuk diri sendiri dan baki untuk fotostat. yang bodohnya, kita pun biar je sebab ingat harga fotostat tu memang RM10 tanpa selidik lebih dahulu. lagi malang, bila ada pulak yang redho sebagai tanda rasa syukur sebab dia sudi fotostat untuk kita. apa punya pemikiran daa...

abiat07 (abiat07@yahoo.com)

TPU - Lu pikir la sendiri...!!!

Saya Berhak Bersuara – Tengku Razaleigh

Reactions: 
Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menegaskan beliau berhak untuk menyuarakan pandangannya tentang royalti petroleum yang dituntut oleh kerajaan negeri.

Bekas Menteri Kewangan itu berkata, beliau bebas untuk bersuara selagi ia tidak melanggar undang- undang dan disiplin parti walaupun berada di atas pentas pembangkang malam tadi.

Bagaimanapun bekas Pengerusi Petronas itu menolak dakwaan kononnya tindakan tersebut adalah langkah awal untuk beliau menyertai pakatan pembangkang.
“Saya bebas dan boleh bersuara apa yang saya suka asalkan tidak melanggar perlembagaan dan undang-undang yang terpakai di negara ini serta disiplin parti.

“Saya bukan pak turut, malah pada zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr. Mahathir Mohamad, saya tidak pernah menjadi pak turut. Kalau orang ajak kita masuk ‘rok’ (semak), kita masuk ‘rok’ lah ,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Solat Hajat dan Ceramah Perdana Royalti Petroleum di Stadium Sultan Muhammed IV di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan barisan Exco kerajaan negeri serta kira-kira 20,000 rakyat negeri ini.

Penyertaan Tengku Razaleigh dalam ceramah itu mencetuskan kontroversi kerana beliau berada di atas pentas kerajaan negeri yang ditunjangi Pas.
Sementara itu, ketika menyampaikan ceramah, Tengku Razaleigh berkata, kehadirannya pada malam tersebut adalah berdasarkan prinsipnya yang mahu menegakkan keadilan dan memperjuangkan nasib rakyat Kelantan yang ditindas selama ini.

“Sebelum saya hendak datang sini ada orang hendak halang saya kerana melanggar disiplin parti tetapi apa saya peduli, saya hanya mahu menyatakan kebenaran selepas melihat rakyat Kelantan ditindas. Sepatutnya apa yang saya nyatakan pada malam ini telah dinyatakan 36 tahun yang lalu.

“Sebagai orang yang terlibat dalam penubuhan Petronas dan berdasarkan Akta Kemajuan Petroleum, saya tahu kerajaan negeri sememangnya berhak untuk menerima royalti sebanyak lima peratus walaupun pada kawasan bertindih dengan Thailand,” katanya.

Katanya, jika Kerajaan Pusat tidak yakin dengan kebolehan kerajaan negeri untuk menguruskan royalti itu, beliau mencadangkan supaya sebuah jawatankuasa pemantau ditubuhkan untuk memastikan wang berkenaan diuruskan dengan baik.

Jelasnya, beliau sendiri sedia menjadi ‘jambatan’ bagi menghubungkan pihak berkenaan demi pembangunan dan kepentingan negeri serta rakyat.

“Saya rasa kerana mereka tak begitu yakin dengan kerajaan negeri disebabkan pimpinan Pas, barangkali saya fikir itu sebab berlengah tak nak bagi royalti kepada Kelantan.

“Saya sanggup menjadi jambatan untuk berhubung antara Kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri dan Petronas supaya dapat kita laksanakan dengan baik demi faedah Kelantan,” katanya.

JK Tatatertib PAS: Kenyataan Rasmi EXCO DPP Pusat

Reactions: 
KEPUTUSAN JAWATANKUASA TATATERTIB PAS MENGEJUTKAN & TIDAK BOLEH DITERIMA

1. Keputusan Jawatan Kuasa Tatatertib PAS Pusat menggantung YB Khalid Samad selama enam bulan dan hanya memberi amaran bertulis kepada YB Dato' Dr Hassan Ali amat mengejutkan dan tidak boleh diterima sama sekali.

2. Dengan membuat keputusan tersebut, Jawatan Kuasa Tatatertib samada disedari atau tidak, telah membenarkan diri mereka dipergunakan untuk melindungi anasir-anasir anti Pakatan Rakyat di dalam PAS.

3. Keputusan ini juga sebenarnya menghantar isyarat yang salah kepada rakyat Malaysia yang menaruh harapan yang tinggi kepada PAS untuk membela nasib mereka melalui platform Pakatan Rakyat.

3. Amat menghairankan bila individu yang bermati-matian mempertahankan dasar dan keputusan PAS untuk bekerjasama dalam Pakatan Rakyat dikenakan hukuman yang berat, sedangkan individu yang tindakannya boleh menjejaskan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor hanya diberi amaran sahaja. Saya rasa hukuman terhadap Hasan Ali ini hanya sekadar wayang untuk "membersihkan" Dato' Hasan Ali dan pada yang sama Khalid Samad terus dimangsakan.

4. Ahli PAS dan para penyokong PAS serta Pakatan Rakyat bukannya bodoh. Jawatan Kuasa Tatatertib ini yang pada awalnya diwujudkan untuk menyiasat kes-kes di Selangor adalah satu kompromi untuk meredakan kemarahan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selepas beliau mendesak supaya satu EGM diadakan untuk menyingkirkan pemimpin PAS yang anti Pakatan Rakyat. Kalau Mursyidul Am tidak bersuara, jangan harap akan ada tindakan dikenakan kepada Dato' Hasan Ali. Maka, EGM tidak perlu, tapi sebagai ganti pemimpin yang jelas melanggar semangat setiakawan Pakatan Rakyat perlu dihadapkan ke Jawatan Kuasa Tatatertib. Inilah dia semangat dari keputusan Mesyuarat Khas AJK PAS Pusat pada 28hb. Oktober, 2009.

5. Tapi, entah macam mana atas permainan licik sesetengah pihak tanpa kita semua sedari, Khalid yang sepatutnya dianggap sebagai hero dalam mempertahankan keputusan parti, telah turut diheret sama dan menjadi mangsa dendam kesumat anasir anti Pakatan Rakyat dalam PAS.

6. Saya gagal melihat bagaimana tindakan Hasan Ali sebagai seorang anggota EXCO Kerajaan Negeri yang sentiasa bercanggah dengan Menteri Besar dan EXCO yang lain hingga boleh melemahkan kerajaan yang PAS adalah anggotanya boleh dianggap lebih ringan kesalahannya berbanding dengan tindakan Khalid selaku ahli parti yang mengkritik pemimpin parti tanpa mengikut saluran yang dianggap begitu berat kesalahannya hingga mewajarkan dia digantung selama enam bulan.

7. Apa yang didedahkan Khalid di dalam blognya bukanlah satu maklumat sulit atau rahsia berkaitan dengan strategi parti. Ianya hanya melaporkan perbincangan dalam mesyuarat yang umum tahu apakah kandungannya.

8. Di sini timbul persoalan terhadap kewibawaan Jawatan Kuasa Tatatertib. Saya sendiri lebih dua bulan yang lalu telah membuat satu laporan bertulis kepada Jawatan Kuasa Tatatertib PAS berkaitan dengan satu konspirasi di kalangan beberapa orang ahli-ahli PAS untuk menjatuhkan Pakatan Rakyat. Laporan saya itu malangnya hanya dipendamkan begitu sahaja tanpa sebarang tindakan diambil.

9. Apabila saya merujuk perkara ini kepada pihak yang bertanggungjawab, mereka memberi alasan teknikal kononnya laporan tersebut perlu dihantar melalui Setiausaha Agung PAS sebelum ianya disalurkan kepada Jawatan Kuasa Tatatertib. Wow, nampaknya Setiausaha Agung pula yang menjadi penapis setiap aduan tatatertib !

10. Bagi mengelakkan aduan saya ditolak atas alasan-alasan bodoh sebegini, maka saya telah menghantar semula aduan tersebut kepada Setiausaha Agung PAS lebih kurang tiga minggu yang lalu. Malangnya, sehingga hari ini tiada tindakan diambil dan saya tidak dimaklumkan apa yang terjadi terhadap aduan saya tersebut.

11. Apakah kerana saya mendedahkan tentang aktiviti subversif anti Pakatan Rakyat maka aduan saya tidak dilayan? Hanya pimpinan parti sahaja yang dapat menjawabnya.

Yang benar,

ABDULLAH ABDUL KARIM (alqanuni2000@yahoo.com)
EXCO DEWAN PEMUDA PAS PUSAT/NAIB KETUA DEWAN PEMUDA PAS PAHANG SESI 2009-2011


30hb. Januari, 2010

Timbalan YDP PAS Kampar Dikejar Ke Hospital

Reactions: 
Lebih kurang jam 10:45 pagi sebentar tadi, Timbalan YDP PAS Kampar, Tuan Haji Shuib bin Hussin telah dikejarkan dikejarkan ke Hospital Kampar akibat serangan jantung dan telah ditahan didalam Pusat jagaan Rapi (ICU) lebih kurang jam 11:00 pagi kemudian.

Diagnosis awal mengesahkan bahawa beliau diserang sakit jantung dan juga terdapat simptom paru-paru berair.

[berita lanjut bakal menyusul]

Inilah Dia Rahsia Parti Yang Didedahkan oleh Khalid Samad

Reactions: 
Mengikut Bakaq@Penarik Beca, rahsia parti yang didedahkan oleh Khalid Samad sehingga Khalid Samad digantung 6 bulan,boleh di baca di sini.

Bandingkan dengan rahsia parti yang didedahkan oleh Hasan Ali di sini.

Mana lagi teruk?

Juga, kalau benar dakwaan Bakaq@Penarik Beca, maka patutlah mereka dapat sewa bilik2 hotel yang mahal2 di Concorde Hotel di bilik2 yang paling mahal seperti yang didedahkan di bawah:
NOTA:
Maklumat saya dapat, ada yang tersenarai di atas tidak tinggal di bilik di atas. Antaranya Tok Guru Nik Aziz.

Saya tidak tahu pimpinan2 di atas ini tahu atau tidak dari mana datang wang untuk menempah bilik-bilik yang mahal2 di Concorde Hotel Shah Alam. Agaknya selepas Khalid Samad mendedahkannya baru mereka tahu.

Perhatikan juga nama seperti Dr Samsuri, Roslan SMS dan Suwardi Yaakob yang bukan pimpinan PAS dalam senarai di atas. Mengapa tidak digunakan wang di atas untuk para perwakilan untuk mengurangkan beban kos perjalanan mereka.

Mustahil PAS Selangor dapat menempah bilik yang begitu mahal di atas kalau tiada sponsorship dari korporat besar seperti Puncak Niaga.

Patutlah mereka mampu sewa bilik yang mahal2 di Concorde Hotel.

Dan disebab inilah Khalid Samad digantung jawatan selama enam bulan. Kerana mendedahkan konspirasi Hasan Ali-PAS Selangor-Puncak Niaga.Ish ish ish.

Tak sangka Tuan Ibrahim pun terlibat dalam konspirasi ini. Dan saya percaya pada Bakar@Haq sebab setakat ini maklumat dia tepat. Beliau yang pertama mendedahkan pertemuan dalam gelap dengan UMNO waktu tiada angin dan tiada ribut.

MASANYA UNTUK EGM DEMI MENYELAMATKAN PERJUANGAN ISLAM DAN PAS

Tulang Besi

p/s - artikel Malaysiakini seperti dibawah:

  • Kroni Umno taja muktamar PAS?

    Jimadie Shah Othman
    Jun 10, 09
    1:45pm


    kemaskini 6.25pm Selepas tamatnya muktamar agung PAS hujung minggu lalu, kini timbul persoalan di kalangan pemimpin dan penyokong parti itu tentang pihak yang menaja persidangan itu.

    Satu sumber memberitahu, 12 pemimpin tertinggi parti itu ditaja penginapan mereka oleh individu yang tidak dikenali, diragui mempunyai kaitan dengan Umno.

    Manakala satu sumber yang lain memberitahu Malaysiakini, hanya sembilan bilik pemimpin atasan parti ditaja oleh pihak luar.

    Sumber-sumber berkata, pembayaran untuk sewaan bilik di sebuah hotel lima bintang di Shah Alam bagi tempoh tiga hari sejak hari pertama muktamar 5 Jun lalu dibuat atas nama seorang bekas peguam dari Perlis.

    Selain dakwaan pembabitan orang Umno dalam penginapan hotel, Ahad lalu, seorang perwakilan mempersoalkan tindakan PAS menerima tajaan sebuah syarikat besar untuk menjayakan muktamar tersebut.

    Khalid Samad, juga yang dipertua PAS Shah Alam, melontarkan tuduhannya ketika membahaskan usul menggesa penubuhan suruhanjaya diraja siasatan kes rampasan kuasa BN di Perak awal tahun ini.

    Beliau, juga ahli parlimen Shah Alam, mempertikaikan syarikat konsesi air Puncak Niaga – yang bertegang urat dengan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dalam isu air – yang meletakkan iklannya di bahan muktamar.

    "Apalah sepanduk Puncak Niaga berbanding mashaf al-Quran di hujung lembing? Apalah iklan Puncak Niaga di hadapan majalah yang diedarkan berbanding degan mashaf al-Quran di hujung lembing?" katanya.

    "Kita kenal lawan kita. Mereka sanggup membelanjai (membiayai) segala perbelanjaan kita (bermuktamar) pada hari ini dan hari-hari sebelum ini, membayar hotel-hotel kita kalau perlu."

    Beliau menyindir usaha pengendalian muktamar oleh PAS Selangor dengan mengambil iktibar sejarah perang Siffin antara puak Muawiyah Abu Sufian dengan angkatan Ali Abu Talib dalam perebutan kuasa khalifah.

    Muawiyah, seorang ahli politik yang licik, mencadangkan majlis tahkim atau perundingan di tengah-tengah perang di luar Madinah dengan mengangkat kitab suci di hujung lembing sebagai lambang gencatan senjata yang akhirnya memecah-belahkan kumpulan tentera Ali.

    Pada hari terakhir muktamar PAS Ahad lalu, satu risalah berukuran tabloid yang melaporkan perjalanan sepanjang persidangan tiga hari parti itu diedarkan kepada lebih kurang 1,000 perwakilan dari seluruh negara dan petugas media.

    Dalam bahan edaran itu, disiarkan iklan besar Puncak Niaga di bahagian bawah muka depannya.

    Sementara di luar tempat persidangan sekitar Stadium Malawati di Shah Alam, tempat muktamar itu berlangsung, syarikat konsesi itu turut menggantungkan kain rentangnya.

    Puncak Niaga juga membuka pondok pameran mereka di kawasan gerai-gerai jualan bersempena muktamar itu.

    Sumber-sumber bagaimanapun tidak jelas berhubung nilai tajaan yang diterima PAS bagi menganjurkan muktamar itu, termasuk bayaran iklan Puncak Niaga.

    Usaha Malaysiakini mendapatkan penjelasan tuan rumah muktamar, PAS Selangor tidak berhasil setakat ini.

    Difahamkan pesuruhjaya negeri itu Datuk Dr Hassan Ali sedang menghadiri sebuah program sewaktu dihubungi sebentar tadi.

    Ketua Penerangan PAS Selangor yang juga setiausaha presiden PAS, Roslan Shahir Mohd Shahir enggan mengulas isu ini sewaktu dihubungi petang ini.

Tulang Besi Tukar Pendirian: Zul Nordin ALAT UMNO

Reactions: 
Benar. Tulang Besi mengubah pendirian dalam isu Zulkifli Nordin. Kalau sebelum ini Tulang Besi mengatakan dia adalah “Barua UMNO”. Sekarang Tulang Besi mengatakan beliau adalah “ALAT UMNO”.

Beliau menjadi alat UMNO untuk memecah belahkan PAkatan Rakyat serta memecah-belahkan sesama parti PKR. (Rujuk artikel RPK di bawah).

Sememangnya dalam PAS sendiri cukup ramai orang yang telah memberitahu Tulang Besi betapa mereka tidak mempercayai Zulkifli Nordin.

Malahan, sewaktu kes Liwat Anwar 1, Tulang Besi dapat maklumat dari ahli keluarga Anwar Ibrahim bahawa banyak cerita yang diceritakan oleh Zul Nordin dalam ceramah-ceramah beliau adalah “auta” semata-mata. Antara contohnya kesah Anwar sewaktu terkena racun arsenik. Kononnya Anwar meletakkan kepala beliau di atas bahu Zul Nordin dan menangis. Rupa-rupanya cerita tu cerita auta. Tak caya pergilah tanya adik-beradik Anwar Ibrahim.

Beliau pusing kampung kononnya beliaulah juara dalam “Dream Team” Anwar. Kononnya Anwar Ibrahim begitu bergantung pada beliau. Maklumat yang saya dapat, semuanya auta semata-mata.

Kesah Ustaz Fadzil tak percaya pada Zul Nordin telah pun dikhabarkan oleh Penarik Beca. Dari segi saya pula, saya mendapat maklumat dari seorang pemimpin PAS Kawasan sendiri yang pernah rapat dengan Zul Noordin ini.

Pemimpin PAS Kawasan ini cukup rapat satu masa dahulu dengan Zul Noordin. Dan beliau adalah seorang yang berakhlak mulia serta menjaga solat. Pemimpin PAS KAwasan ini memberitahu saya dengan tiada ragu bahawa Zul Noordin ini adalah agen SB.

Bagaimana dia tahu, saya tak boleh cerita lah tapi cukup setakat itu.

Dan kita semua tahu betapa “desperate” UMNO untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat serta PAS. Isu kalimah Allah ini memang telah dirancang sejak awal 2009 ( rujuk pendedahan email Mahaguru58 yang saya buat). Mereka mahu menggunakan isu ini supaya PAS rasa tidak selesa dan akhirnya keluar Pakatan Rakyat.

Dan Zul Noordin yang tiada asas agama Islam ini cuba menunjukkan beliau lagi pandai dari Qardhawi telah melanggar semua etika dan tatasusila berjemaah dan berkawan. Beliau sanggup buat repot polis pada Khalid Samad di atas kenyataan Khalid yang diputar belit media.

Jelas sekali Zul ni adalah ALAT UMNO dan wajib Anwar Ibrahim menghalau beliau.Benar kata Raja Petra, Anwar Ibrahim takkan tak belajar dari peristiwa Saiful Bukhari. Saiful Bukhari dihantar UMNO semata-mata untuk menjadi agen mereka MEMFITNAH ANWAR.

Mengikut maklumat Raja Petra, Zul Nordin telah di “turn-over” sewaktu beliau ditahan ISA buat kali kedua. Malahan, saya dapat maklumat, Ezam Mat Nor juga telah di’turn-over” pada waktu itu. Sewaktu Ezam meringkuk dalam Penjara Kajang, galang ganti orang UMNO datang berjumpa dengan beliau. Ertinya di waktu dalam penjara Kajang lagi Ezam Mat Nor telah menyertai UMNO.

Hanya kerana seorang pemimpin tu lantang bersuara maki UMNO tidak bermakna mereka itu BUKAN ajen UMNO. Lihatlah betapa lancangnya mulut Ezam memaki UMNO. Tiba-tiba datang jilat balik ludah dia dahulu. Manusia yang tidak bermaruah dan tidak mengenang jasa.

Anwar WAJIB membuang sampah bernama Zulkifli Noordin dari PKR demi perpaduan serta kesatuan Pakatan Rakyat. Belajar lah dari peristiwa Saiful Bukhari.

Pendapat saya pula adalah UMNO telah sampai ke tahap “desperate”. Mereka terpaksa menggunakan KESEMUA agen mereka secara maksima sehingga Zul Noordin terpaksa menunjukkan “wajah” UMNO beliau yang sebenar.

Tulang Besi

p/s - Ramai tidak sedar bahawa Zulkifli Nordin ini memulakan karier politik beliau dengan menjadi Ahli UMNO Bahagian Bukit Bintang. Sama geng dengan Azalina Othman dan Hamid Albar

  • Now do you understand the word turncoat? (UPDATED with Chinese Translation)

    Is Anwar that naive or stupid that he cannot see the false façade that Zul is wearing on his face? I think Anwar may need to spend a second term in the Sungai Buloh Prison to wake him up to the reality of what is going on in the real world.

    NO HOLDS BARRED

    Raja Petra Kamarudin
    The Member of Parliament for Kulim, Zulkifli Noordin, is keeping his options open. If and when his party sacks him then he will decide where he goes from there. Well, for sure, he will not be joining PAS because he is at war with PAS. That is why he always takes the opposite stand to that of PAS.

    Zul’s personal feud with PAS actually goes back a long time, back to the time of the late PAS President, Ustaz Fadzil Noor. Ustaz Fadzil did not want to have anything to do with Zul. He would not touch Zul with a ten-foot pole.

    There was one occasion when Ustaz Fadzil was on the way to an event and when he was told that Zul was also going to be there he told his driver to turn the car around and take him home. Ustaz Fadzil would try to avoid any event that Zul would be attending.

    But why was Ustaz Fadzil so against Zul? Those who personally know Ustaz Fadzil would tell you that this is one very kind old man who carried no grudges. But why was he so ‘extreme’ when it came to Zul?

    It is not that Ustaz Fadzil was taking it a bit too personal when it came to Zul. It is that Ustaz Fadzil did not trust Zul and felt that he was just a plant, a Trojan Horse, who should not be trusted further than you can throw him.

    Zul is very ‘Islamic’. He is in fact even more Islamic than PAS, almost Taliban in attitude. So why did he not join PAS? Does he not want to join PAS?

    It is not that he does not want to join PAS but more that PAS does not want him. And it is not because Zul is too Islamic even for PAS’s standards that the party does not want him. It is just that PAS does not trust him and suspects that there is more than meets the eye as far as Zul is concerned.

    Don’t forget, in the Art of War you need ‘sleepers’. These are plants or Trojan Horses you send into the opposing camp to create damage from the inside. During the Cold War, the superpowers used sleepers a lot. Russia had scores of sleepers in the British government, some very high up the ranks.

    And Umno too uses this very effective sleeper strategy. People are sent into the opposition camp as plants or Trojan Horses. They are in PAS. They are in DAP. And they are most certainly in PKR.

    Do you know that back in 1999 one Special Branch officer became the head of one of the Parti Keadilan Nasional (PKN) branches? Yes, that’s right. A Special Branch officer was a PKN branch chairman and the party did not find out until much later. How much damage do you think he had done by the time they found out?

    Do you know that some of the staff in the PKN headquarters back in the early years reported to the Special Branch? Their job was to print out the membership list and other documents and reports and pass them on to the Special Branch. Yes, but what they did not know is there are also Special Branch officers who report to me. So I was fully aware of the ‘black ops’ going on in the party headquarters.

    After I detected the Special Branch agent, I used him to leak false information to Bukit Aman. This is called a ‘disinformation’ campaign. In a disinformation campaign you leak false information to confuse the enemy.

    I then placed my son -- who is now in the Sungai Buloh Prison -- in the party secretariat and his job was to key in members’ details into the computers. But we had two membership lists. One showed only 20,000 members, which we left ‘exposed’ for the Special Branch agent to copy and pass on to Bukit Aman. Then we had the second list, which actually had 250,000 members, but which we kept hidden.

    We did not allow even the party Supreme Council Members to see this list. This is because we did not trust our own Supreme Council Members and suspected some of them to be Special Branch agents as well.

    The only two people allowed to sight this genuine membership list was the Secretary-general, Anuar Tahir, and the Deputy President, Dr Chandra Muzaffar. Even Dr Wan Azizah was only told how many ‘real’ members we had but she was not given any printout. And the Supreme Council, much to its chagrin, would not receive a membership report during the monthly Supreme Council meetings.

    Can you imagine the difficulty we faced when we could not trust our own party leaders in the Supreme Council and had to hide information from them and mislead them because we were worried if we told them the truth then Bukit Aman would get this information within the hour?

    And there are still many plants, spies, agents and Trojan Horses in the opposition, in particular in PKR. Anwar Ibrahim knows this. Dr Syed Husin Ali knows this. Dr Wan Azizah Ismail knows this. Zaid Ibrahim knows this. Azmin Ali knows this. Datuk Kamarul Bahrin knows this. Saifuddin Nasution knows this. Tian Chua knows this. R. Sivarasa knows this. In fact, every bleeding party leader knows this and they have known this from way back in 1999.

    Do you know how good these agents are? One day, back in 2000 or so, they downloaded all the data from the party’s computers and short-circuited the computers after that. We came to office one morning and found that all ten computers had practically ‘melted’. It was definitely an inside job and we suspected who that person might be.

    This particular guy sleeps in the office -- so in that sense he is the first one in and the last one out. One night, I too slept in the office, without him knowing of course, and I monitored the telephone switchboard. When I saw the light come on to show which extension was being used, I sneaked up and eavesdropped on the conversation. Yes, he was sending in his daily report.

    From then on I used him to send Red Herrings to Bukit Aman. I still smile when I think of all that crap I was feeding the Malaysian intelligence agency that at one time in the 1950s was acclaimed as the best in the world, far superior to even the KGB and CIA.

    In another incident, one Special Branch officer penetrated Ruslan Kassim’s office. Ruslan Kassim was then the party Information Chief. I suspected he was Special Branch because during the ‘Arsenic Demonstration’ in the National Mosque (Masjid Negara) he wore a pink wristband. (Stupid isn’t it?)

    I grabbed him by the arm and tugged at his wristband and asked him, “Ini apa?” He replied, “Takde apa. Saja.”

    From that day on I kept an eye on him and one day he came to my office and asked whether he could leave his bag in my room for an hour or so as he needed to run out for lunch.

    “No problem,” I replied, but as soon as he left I searched his bag and found a tape recorder. And it was running on record mode.

    I then made many phone calls and spoke to ‘phantoms’ on the other end. I engaged in all sorts of conversations with imaginary people. And of course, in my ‘conversation’, I ‘revealed’ a lot of party secrets.

    This chap came back after lunch to collect his bag and till today I still wonder how useful Bukit Aman found all those ‘secrets’ that were recorded.

    Back in 1999, during the Tenth General Election, we had to ‘sweep’ the operations room a few times every day. And it was mind-boggling the number of ‘bugs’ that were discovered. How did they plant these bugs if not for the fact that it were insiders who were doing it -- because for sure outsiders and police officers could never get past the front door, let alone all the way up to the tenth floor. And we are not talking about lower level insiders, mind you. They were not allowed into the operations room. We are talking about high-level insiders, top party leaders, those with ‘security clearance’.

    Anyway, I am rambling. But the point I want to make is for more than ten years we have had to live with this problem and always had to be one step ahead of these agents of Bukit Aman. And we did not trust even the top party leadership because all were suspects as far as we were concerned.

    So who is Zulkifli Noordin? He is not even of that level I would call a top party leader. And if we do not trust the top party leadership and suspect the top party leadership of being police and/or Umno spies and agents, what more a person like Zul Noordin?

    So, freedom of speech is fine. Democracy is fine. And we should not block anyone from exercising his or her right of expression. But was Zul merely doing this? Or is there something more sinister to what he is doing?

    The late PAS President did not trust him. We too never trusted him since his second ISA detention because our sources in Bukit Aman told us he had been ‘turned’.

    I would urge Anwar Ibrahim to exercise caution. Anwar sat in jail from 1998 to 2004. So he did not have to manage the party office. I was in the party office right up to the end of 2004. So I know more than Anwar himself about what was going on in the party office and the problems we faced in always having to be one step ahead of plants and Trojan Horses.

    And we say that Zul Noordin has a hidden agenda. His agenda is not to uphold Islam or to exercise his right of expressing his opinion. His agenda is to create a split in Pakatan Rakyat, in particular in Selangor, so that Najib Tun Razak can grab back the state as he plans to do. And he had planned to do that this month. And this month has only a few days left. So expect them to become more desperate.

    Is Anwar that naive or stupid that he cannot see the false façade that Zul is wearing on his face? I think Anwar may need to spend a second term in the Sungai Buloh Prison to wake him up to the reality of what is going on in the real world.

    By the way, Anwar, now do you believe that Saiful, the man Najib sent to work in the party office, is a plant? You have only one plant to worry about. We have had so many. But we ‘killed off’ all the plants they sent. We used them to mislead the enemy. You allowed that one plant called Saiful to kill you. Now you want to allow another plant called Zul Noordin to kill Pakatan Rakyat as well?

    Translated into Chinese at: http://ccliew.blogspot.com/2010/01/blog-post_418.htm