Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, February 07, 2010

PAS REFORM vs PAS ORTODOKS?

Reactions: 
Oleh : xenan

Merujuk pada posting di forum tranungkita, suka wa melihat persepi ahli PAS terhadap apa yang di katakan tentang PAS REFORM. Islam dan Demokrasi

1. Gua percaya sifat azali manusia, tak kira bangsa and agama mempunyai konsep keadilan dan kebaikan yang agak universal. Yang baik di sokong dan yang jahat di tentang.Pendapat awam (common sense) tentang baik dan buruk adalah sunatullah.

2. Menjejak sirah Rasullulah SAW yang berhijrah ke madinah, secara politiknya boleh ditafsirkan adalah untuk menapak di tempat yang majoriti awamnya bersetuju dengan Islam bagi memudahkan urusan Dakwah.(Madinah bukan semua orang islam).

3. Bagi wa, dalam konteks Islam di malaysia, proses demokrasi(Untuk mendapat sokongan majoriti) adalah sangat penting dalam usaha dakwah sebagaimana rasullulah berhijrah.

Formulanya : Rasullullah berhijrah = pemboleh ubah dakwah Islam
Pas menang pilihanraya = pemboleh ubah dakwah Islam

Persoalannnya : "kami rela kalah asal Islam menang" - boleh pakai ke pikiran selapis camnih?

Masalah PAS dan Demokrasi

Contoh 1 persepsi :- Bro , study la sikit sekular tuh ape demokrasi tuh ape.Jangan main langgar je. Demokrasi cuma proses penyelesaian organisasi, sekular adalah idealism. Demokrasi boleh membawa kepada apa2 pemerintahan tak kira Islam, sekular, sosialis, komunis atau diktator sekalipon.

Lu boleh jer buatkan Demokrasi Syura seperti Iran kalau lu nak.Yang penting lu pemenang la.

Contoh persepsi 2 :- Bab ni gua terpaksa attack sikit org2 besar yang lu sokong tu sbb ni kene menilai "action" diorg yang zahir.Yang batin tuh antara dia dgn allah jer yg tahu.

1. Apa yang Islam dan strateginya sgt dalam berjumpa secara gelap dengan UMNO selepas pilihanraya sedangkan sebelum pilihan raya berkempen bersama PKR dan DAP. Alasan PR tak wujud lagi langsung tak terpakai bro.

Apa Islamnya dalam khianati pengundi yang menaruh kepercayaan pada PAS untuk menentang UMNO?Mungkin PAS boleh memerintah dgn strategi camnih tapi Islam dan orgnya akan dicemoh rakyat teramai sebagai pengkhianat dan tiada maruah.

Inikah strategi yang bagus sangat untuk menyuburkan Islam pada rakyat?

2. Kes Khalid vs Hasan Ali
Tak payah gua terang semua dah tau kot kes ni. Point besarnya Khalid Penyokong kuat PR dihukum berat dan Hasan Ali pemecah kuat PR di hukum ringan.

Pendapat awam mmg mengatakan tidak adil, sementelah sebilangn PAS pula kata kene wala'

Betul lu org boleh wala', tapi Islam tak dapat disuburkan mcm ni.PAS sekarang di samakan dengan penzalim dan penyokong pengkhianat.

3. Gua nak tambah pula kat geng Gganu (UG). Time pilihanraya bukan main korang guna faktor Anwar untuk dapat undi. Ni mamat tuh tgh susah, haram Pres ngn Timbalan pres langsung tak nampak muka,Bagus sangat la strategi penyuburan Islam korang!

Strategi haram jadah ape yang sedang dipakai nak menyuburkan islam ni?

UMNO Pembohong Besar. Gerai di Pulau Pinang Dirobohkan Atas Arahan UMNO

Reactions: 
UMNO MEMANG BANGSA PEMBOHONG!!!!!!

Terdedah lagi pembohongan UMNO di Pulau Pinang. Gerai2 yang dirobohkan oleh MPPP adalah atas arahan UMNO. Keputusan tersebut adalah keputusan UMNO dan arahan tersebut adalah arahan UMNO. Ia tidak pernah dirujuk kepada Ahli-Ahli Majlis Pakatan Rakyat.

Artikel di bawah menjelaskan situasi yang sebenar. UMNO menggunakan beberapa ahli mereka dan menubuhkan SEDAQ untuk kerja2 "pelacuran" mereka.

Mereka yang berdemo ini, bukan Melayu pun, ini adalah barua2 UMNO kerana mereka bodoh dan mereka adalah ahli UMNO. Sememangnya ahli2 UMNO suka membodohkan diri mereka dan dilatih menyebar fitnah. Salah seorang "kawan" saya dalam Facebook bernama Armand YB PJU. Pada mulanya mamat ni bercakap terlampau baik dan lembut. Kononnya mahu PAS dan UMNO bekerja sama seperti saudara dalam Islam.

Tapi, bulan lepas, beliau datang ke Kawasan Parlimen saya dan beliau telah memberi ceramah dengan memfitnah PAS. Antara fitnah yang beliau layangkan adalah kononnya PAS diperkudakan DAP. Kami ada merakan setiap ucapan mamat UMNO yang penipu ini.

Di sini, saya sendiri melihat penipuan juak2 UMNO secara peribadi. Jelas, jeghaung-jeghaung UMNO ini tidak layak dijadikan kawan atau pun sahabat. Telunjuk mereka lurus tapi kelingking mereka berkait. Ramai kawan2 saya yang mahu memulakan perniagaan akan mengelak melakukan perniagaan atau persahabatan dengan ahli-ahli perniagaan UMNO.

Perangai penipu orang-orang UMNO sangat terkenal. Mereka ni lebih teruk dari pembohong dan penipu yang biasa kita jumpa. Mereka ini seperti tiada agama. Mereka adalah penganut agama sendiri, yakni agama UMNO.

Bagi mereka duit adalah segala-galanya. Mereka tidak hirau halal dan haram. Malaysia ini tidak akan aman kalau puak-puak ini terus memerintah Malaysia.

Sekian.