Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 09, 2010

Kesah Sebenar Pendemo Penang Sampai Bakar Gambar Lim Guan Eng

Reactions: 
Saya berjaya bercakap dengan salah seorang kawan saya dari Penang. Beliau ni agak mahir jugak selok belok politik Penang ni. Saya terus tanya pasal kes demo di Penang baru-baru ni. Saya kata dahsyat punya marah puak2 tu sampai bakar gambar Guan Eng.

Dia cakap jangan tertipu dengan aksi-aksi agresif puak-puak tu. Dia kata kepala-kepala demonstrans tu adalah kroni-kroni Nor Mat Yaakob. Masa Pak Lah tengah kuat, puak2 786 tu jadi sangat rapat dengan Koh Tsu Koon. Koh Tsu Koon dok bagi depa projek sampai tak mau.

Koh Tsu Koon pun tau Nor Mat Yaakob ni satu negeri dan kabel kuat dengan Pak Lah. Jadi, demi menjaga hubungan mereka, kepala-kepala demonstran ni diberikan banyak projek-projek dan kontrak-kontrak. Mereka macam buaya kenyang sepanjang Penang diperintah BN.

Dia kata lagi, Melayu-melayu UMNO Penang pun tak suka puak2 ni. Sebab tu demo di Penang minggu lepas, mana ada nampak muka Melayu sangat. Kalau ada pun Ibrahim Ali je. Ramai Melayu UMNO menyumpah puak2 ni sebab dulu, diorang ni yang monopoli projek dari kerajaan negeri.

Masa Nor Mat Yaakob kempen 2008 dulu pun, puak2 ni yang dah kenyang dapat kontrak, bukan nak tolong kawasan lain sangat. Semua tertumpu di kawasan Nor Mat Yaakob bertanding. Last-last bila result keluar, semua tergolek dog, tinggal Nor Mat Yaakob je yang menang.

Jadi, kawan saya kata demo di Penang tu bukan demo Melayu tetapi demo 786. Jadi, dia sendiri pun “tak lapaq nak turun”.

Dia juga bagitau, puak2 786 yang demo tu juga sering sponsor Cikgu Azmi dan Teras. Ada kepala2 demo tu selalu bagi duit kat CIkgu Azmi untuk aktiviti-aktiviti TERAS. Tu yang semenjak PR menang, kita lihat Cikgu Azmi ni slow sangat dalam menyerang UMNO.

Dalam isu Kalimah Allah baru-baru ni pun, CIkgu Azmi bersengkongkol dengan UMNO dan NGO2 UMNO walaupun hukum tak berapa jelas samada ia haram atau tidak.

Saya kata saya ada dengar cerita Cikgu Azmi selalu dapat derma dari kepala-kepala 786 ni. Tapi, saya akan cuba cari bukti lagi.

Kawan saya kata, dia sendiri pun bengang dengan UMNO Penang. Dalam keadaan kalah pun, masih nak bergaduh sesama sendiri. Selama ni pun bukannya Melayu terbela di Penang.

Semenjak dari dulu lagi, bila ada orang-orang yang baik dan bijak serta berkelayakan masuk UMNO, orang itu akan dicari jalan supaya ditendang keluar dari parti. Kalau tiada salah, mereka akan buat cerita kononnya orang ini datuknya anak haram, nenek anak haram. Cerita2 fitnah ni diulang-ulang untuk buat orang2 yang baik dan layak ni "fed-up" dan menarik diri.

Tinggalah orang-orang yang tidak berguna dalam UMNO Penang yang terus memimpin di peringkat Cawangan dan Bahagian.

Kawan saya kata lagi, siapa di kalangan kepimpinan UMNO Penang yang kita nampak layak untuk memimpin UMNO Penang sekarang ni? Tiada langsung. Semua hempeh. Semua ada kes. Semua tak boleh pakai.

Oleh kerana itulah, dalam keadaan UMNO kalah macam ni pun, mereka tak boleh bangkit kembali. Mereka lebih suka bergasak sesama sendiri berebut projek2 Persekutuan dari mencari jalan membina UMNO semula.

Penghabisan dia kata, dia pun dah jadi NGO, tak mahu terlibat dalam UMNO Penang. Lantak la apa nak jadi.

Lepas tu saya minta diri sebab ada urusan di rumah.

Tulang Besi

11 sebab kita perlu sokong UMNO

Reactions: 
NOTA EDITOR: Terima kasih atas nota dari Aduka Taruna yang begitu mudah difahami dan mudah dicerna. Selamat membaca.

Cuma nak tambah, UMNO diwujudkan penjajah untuk memecahkan gerakan kemerdekaan Melayu yang begitu bersatu pada masa itu yang dipimpin oleh persatuan seperti Kesatuan Melayu Muda, Parti Kebangsaan Melayu Malaya, INSAF, API, HizbulMuslimin.

Penjajah melihat orang Melayu bersatu pada waktu itu menentang penjajah. Lalu penjajah menaja penubuhan UMNO. Dan, untuk memastikan UMNO menjadi dominan, penjajah British telah menangkap SEMUA pimpinan2 gerakan kemerdekaan Melayu dan mengharamkan semua pertubuhan kemerdekaan. Penjajah hanya membenarkan UMNO sahaja yang wujud dan bergerak.

Mengikut Raja Petra Kamaruddin, kawan beliau di MCKK pernah memberitahu beliau, bahwa British telah memberi beliau wang yang banyak untuk menubuhkan cawangan UMNO di Terengganu.

Sekian

Tulang Besi
11 sebab kita perlu sokong UMNO

1. UMNO ditubuhkan penjajah. Nama pun dalam bahasa penjajah. Semua pemimpin UMNO dok England masa Malaysia berperang. Sekor pejuang UMNO pun tak pernah luka apatah lagi terpenjara atau terbunuh untuk memerdekakan negara.

2. UMNO terima kerakyatan pekerja asing menjadi warganegara. Indon, Bangla, Vietnam dan Nepal zaman dulu skang dah jadi warganegara. Pastu la ni memekak pasal perkauman. Sendiri buat bodoh, sendiri tak sedar.

3. UMNO serahkan Temasik kepada Lee Kuan Yew.

"Ramai orang marah T. Rahman sebab serahkan Singapura kepada Lee Kuan Yew.. skang ni tengok Pulau Pinang diambil DAP, anak PAP. Lihat bagaimana bijaknya T. Rahman." Kata Datuk UMNO kepada gua satu ketika dulu (ada dalam N3 lepas).

"So, kenapa tak keluarkan Pulau Pinang itu dari Malaysia skang? Bukankah DAP dah perintah." Balas gua sambil senyum manis. Spesis paling bodoh jer serahkan tanah milik sendiri kepada orang semudah begitu dan sepasrah begitu.

4. UMNO jual air Johor kepada Singapura dan beli balik dengan harga mahal. Ni berniaga tahap bodoh spesis Melayu.

5. Tanah KTMB kat Singapura pun dah tergadai.

6. Pulau Batu Putih dah bagi kat Lee Kuan Yew. Tapi sibuk ajak Melayu tahap Felda dan kampung marah kepada DAP.

7. Kawasan tadah air di Kota Tinggi diserah kepada Singapura. Sampai Mahathir dan Muhyiddin tuduh menuduh. Nasib baik Melayu tahap Felda dan kampung tak tahu. TV dan suratkabar tak siar. Kalau tak sah, masing2 bunuh diri sebab baru tahu.

8. Wilayah pembangunan Iskandar warga Israel boleh beli ke tak? Sibuk tuduh Awar Ibrahim agen Israel.

9. Sanggup daratkan petrolium negara ke Songkla dari bagi kepada Melayu sendiri Kelantan. Ni sah kerja jahat DAP.

10. Enjin jet hilang, saham syarikat penting negara dibeli Temasik, tapi salahkan budak sekolah dan guru BM.

11. Bagi anak sendiri modal guna duit rakyat. Buat lebuhraya. Dahla guna duit rakyat, lebuhraya tu pulak milik anak sendiri. Rakyat pulak kena bayar lagi tol. Ni meniaga tahap Melayu ke tahap DAP nih? Ayak... x_x

Hidup UMNO! Hidup ulama perpaduang!

Zambry MB Perak Yang SAH...!!!

Reactions: 
Mahkamah -
  • "Dengan ini Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa Dato' Seri Zambry adalah Menteri Besar Perak yang sah..."... Semua setuju..?
5 hakim -
  • SAH...SAH...SAH...SAH...SAH...
Selesai...

Melayu yang Terpinggir di Pulau Pinang Hanyalah Kontraktor UMNO yang Tamak

Reactions: 
NOTA EDITOR: Begitu juga di Selangor. Kontraktor2 UMNO yang tamak ini sering “masuk” dengan harga yang tinggi menyebabkan mereka terkeluar dari penilaian. Ini kerana dahulu di waktu BN memerintah, mereka biasa dengan harga yang tinggi ini. Tapi, di bawah kerajaan Pakatan Rakyat, harga yang mereka biasa itu adalah menjadi terlampau mahal.

Kesanya adalah kontraktor-kontraktor yang dahulunya terpinggir, sekarang mampu mendapat kontrak dan projek dengan kerajaan negeri. Orang tengah telah dibuang dan dihapuskan.

Kontraktor2 inilah yang sebenarnya menggunakan Dewan-dewan Perniagaan Melayu untuk berdemonstrasi. Hakikatnya, kontraktor-kontraktor UMNO ini berdemonstrasi kerana mahukan cara lama yakni dapat kontrak secara mudah dan dengan harga yang melambung tinggi.

Dan, mengikut kenyataan Lim Guan Eng yang lain, Pengerusi Dewan Perniagaan Melayu Penang, Rizal Faris Mohideen, pada 2008 adalah ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Sepanjang tahun 2008, beliau tidak pernah menghadiri mesyuarat Majlis. Sepatutnya si Rizal Faris Mohideen ni kena bayar balik elaun yang dibayar kepada beliau sepanjang 2008.

Kesimpulannya, demo yang berlaku di Penang baru2 ini serta fitnah yang kononnya Melayu terpinggir adalah tindakan desperado kontraktor2 UMNO yang sudah kehabisan wang dan projek. Kalau dulu wang amat mudah didapati, sekarang ini terbatas. Zaman dapat projek dan “mark-up” 3 hingga 4 kali ganda sudah berakhir. Zaman sekarang adalah zaman “tender terbuka” dan hanya yang layak sahaja yang akan dapt kontrak.

Pada Melayu Penang, saya nasihatkan buang sahaja si Rizal ini ke Selat Melaka. Mamat ni bukan berjuang untuk kepentingan Melayu. Mamat ni bukan melayu pun, sebab dia geng 786. Kalau dia ni betul-betul berjuang untuk MElayu sudah tentu dia akan menyokong sistem tender terbuka anjuran Kerajaan Pulau Pinang ini.

Tulang Besi

Hanya kontraktor kroni BN yang tamak sahaja terpinggir –Lim
Ali Hashim

GEORGETOWN, 9 Feb: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menafikan dakwaan
sesetengah pihak yang mendakwa beliau meminggirkan orang Melayu terutamanya dalam mendapatkan kontrak daripada Kerajaan Negeri.

Menurut beliau lagi dakwaan yang dibuat itu adalah tidak benar serta merupakan usaha Umno dan Barisan Nasional(BN) untuk memfitnah beliau sebagai tindakan mereka untuk memperbesarkan isu perkauman di negeri ini.

"Sebenarnya orang Melayu di Pulau Pinang tidak dipinggirkan, sebaliknya yang dipinggirkan adalah kroni Umno dan BN yang tamak. Oleh kerana itu masyarakat diharap tidak terjerat dengan mainan isu oleh Umno dan BN ini.

"Kerajaan negeri tidak melaksanakan amalan diskriminasi sepertimana yang telah diamalkan oleh Umno dan BN. Dibawah pentadbiran Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) semua kontraktor yang mempunyai kredibiliti dan berpotensi akan diberi peluang tanpa mengira kaum, malah terdapat juga kontraktor BN yang berkebolehan turut diberi peluang yang sama,"katanya lagi.

Lim juga menyatakan tindakan ini telah membuktikan Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat di Pulau Pinang tidak mengamalkan sikap diskriminasi seperti yang didakwa.

"Kita yakin dengan cara tender terbuka secara tidak langsung ianya dapat memartabatkan para kontraktor yang berkebolehan serta tidak mengharapkan kepada saluran lain yang sering menjadi amalan semasa pemerintahan BN terdahulu.

Dalam wawancaranya dengan Harakahdaily sebelum ini, Lim memberitahu, kalau sebelum ini para kroni Umno menggunakan kebel politik untuk mendapatkan kontrak, kini semua pihak yang perlukan kontrak kerajaan perlukan kebel komputer sahaja.

Ini kerana, kebanyak tender dikeluarkan melalui komputer dan kontraktor hanya memerlukan kebel komputer sahaja untuk mendapatkan kontrak itu.

"Semasa kita mentadbir mereka yang terpilih adalah mereka yang mempunyai kebolehan dan berdasarkan kepada harga yang mereka berikan. Tidak menggunakan saluran yang salah. Namun begitu sebelum kita mentadbir kontraktor dahulu sukar untuk mendapat tender kerana terpaksa menggunakan kabel politik. Inilah yang berlaku pada zaman pemerintahan BN."

Beliau berkata demikian dalam sidang media di Komtar sebagai mengulas dakwaan yang telah dibuat oleh Umno dan BN dalam isu yang mendakwa Kerajaan Negeri meminggirkan orang Melayu dalam pemberian tender Kerajaan Negeri.

Turut hadir ialah Timbalan Ketua Menteri I, Dr.Mansor Othman.

Terkini Nizar vs Zambry..!

Reactions: 
Terkini dari Mahkamah - Keputusan Mahkamah Rayuan telah memihak kepada Mamak Zambry dan DS Ir Nizar telah meminta agar Lembaga Disiplin PAS mengambil tindakan terhadap Mamak Zambry... Kah kah kah kah kah kah kah...!!! Sabar la woi..!