Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, March 23, 2010

Pandangan "Mr. X" Mengenai Najib

Reactions: 
Perubahan-perubahan yang diharapkan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak akan berlaku dalam sekelip mata tetapi akan mengambil masa untuk mencapai sasarannya.

Sehubungan itu Najib perlu diberi masa supaya segala usahanya sejak memegang tampuk kepimpinan membuahkan hasil.

"Sudah hampir setahun Najib memegang jawatan Perdana Menteri tetapi pembaharuan yang cuba dibawa beliau tetap akan mengambil masa bagi menunjukkan hasil yang jelas.

"Namun, kita tetap memerlukan pembaharuan berterusan, terutamanya dari segi polisi dan tindakan yang bersesuaian dengan permintaan semasa anggota masyarakat,".

Beliau turut menekankan pentingnya pengumuman Model Ekonomi Baru yang akan diumumkan pada penghujung bulan ini dalam mengembalikan keyakinan pelabur terhadap Malaysia.

Tegasnya, tanpa kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) baru, negara tidak mampu kehilangan dana sedia ada seperti yang banyak berlaku sepanjang krisis ekonomi tahun lalu.

"Namun jika rakyat Malaysia melabur dalam negara, berhenti meninggalkan negara dan mula kembali, kita akan melihat pembangunan mendadak walaupun tanpa FDI.

"Sehubungan itu saya cadangkan pendekatan holistik dalam membentuk potensi penuh masyarakat kita kerana negara tidak mampu terus kehilangan kepakaran dan bakat tempatan," ujarnya.

Kepakaran tempatan yang keluar ke negara lain juga tidak dapat ditampung dengan terus bergantung pada pekerja asing berkemahiran rendah demi mengurangkan kos.

Dalam perkembangan lain, beliau menyatakan bahawa Pakatan Rakyat kini menghadapi sedikit kekusutan tetapi sukar untuk menilai sokongan di peringkat akar umbi.

"Publisiti yang diterima Pakatan Rakyat juga mungkin memburukkan situasi mereka," katanya.

Sementara itu pada sesi soal jawab selepas majlis tersebut, Beliau berulang kali diminta oleh hadirin untuk meninggalkan UMNO dan menyertai Pakatan Rakyat.

Beliau yang hanya tersenyum dengan desakan daripada orang ramai itu berkata, dia akan mengambil masa untuk memikirkannya terlebih dahulu kerana masih mahu kekal dengan UMNO "buat masa ini".

Tulang Besi Menjawab Ali Zaidan....

Reactions: 
Blogger Ali Zaidan telah membuat kenyataan berikut dalam blog saya:
"Ali Zaidan said...
Bukan Melayu tidak majoriti, tapi Islam tidak majoriti. Ini TGHH ada sebut.
Kenapa kau ubah perkataan melayu drpd Islam? Kau ni celaka nk bagi persepsi salah ke?
Kalau nk Islam menjadi majoriti dlm kerajaan, apakah dh boleh dianggap pro Umno?
Apa ni? Sangkaan celaka apakah ini?
Itupun entah betul ke tidak cerita kau pasal Mr X. Siapa Mr X? Anifah Aman?
Maklumat kau bukan boleh pakai. Kes rombak exco kelantan pun, dah nak hujung blan takdak apa2 pun lagi.
Spekulasi murahan!
March 20, 2010 8:45 AM”

Ali Zaidan said...
Kau yg kena baca tulisan kau.
"Namun, apabila dibantah oleh Presiden dan beberapa kepimpinan PAS Pusat atas alasan "Melayu tidak Majoriti", maka Anwar telah mengubah perancangan beliau".
Sejak bila TGHH atau pimpinan kata 'Melayu'. Yang ada ialah 'Islam mesti majoriti'. Kenapa kau pakai perkataan 'Melayu'?
Hah! Sendiri tulis sendiri tak boleh baca ke??!!"
Ali Zaidan mencuba segala upaya beliau untuk memberi keraguan terhadap artikel saya bertajuk "September 16: Bukan Anwar Yang Akan Menjadi Perdana Menteri" di mana saya berkata:
"Namun, apabila dibantah oleh Presiden dan beberapa kepimpinan PAS Pusat atas alasan "Melayu tidak Majoriti", maka Anwar telah mengubah perancangan beliau".
MO Ali Zaidan adalah mengambil butir-butir tidak penting dari artikel yang dia benci dan besar-besarkan perkara tersebut. Natijah yang beliau harap adalah supaya pembaca menolak keseluruhan artikel tersebut.

Itulah taktik murahan penyokong “ulamak” PAS bernama Ali Zaidan ini.

Kalau tengok cara dia menyerang Khalid Samad pun iras-iras blogger UMNO gayanya. Malahan, kalau dibaca sepintas lalu, kita tidak akan dapat membezakan antara Ali Zaidan dengan blogger-blogger UMNO yang membenci Khalid Samad.

Yang herannya, di mana Ali Zaidan pada masa Khalid Samad ditangkap ISA tahun 1985 dahulu? Masih terkencing terberak dalam seluar lagi kot. Lepas tu ada hati nak tunjuk hebat pada Khalid Samad.

Baru setahun jagung dah nak tunjuk taring. Ini namanya bodoh sombong. Kail panjang sejengkal lautan dalam jangan di duga bang.

TEMURAMAH PRESIDEN DENGAN UMMAHONLINE

Ada pembaca saya telah membawa keratan temuramah Presiden PAS bersama majalah Ummahonline yang disiarkan oleh blog Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu. Presiden PAS berkata:
Sebelum ini, Tuan Guru ada menyebut jumlah ahli parlimen PR mestilah majoriti Melayu Muslim. Persoalannya, mengapa Melayu?

Melayu ini kerana majoriti orang Islam (di Malaysia) adalah Melayu. Bahkan kalau kita baca Muqadimmah Ibn Khaldun, ada hadith yang menyebut, “pemimpin dari Quraisy.” Ini kerana, yang menjadi teras kepada penguasaan Islam pada masa itu adalah kabilah Quraisy. Maka, syarat kepimpinan mestilah Quraisy.

Di Malaysia, oleh kerana majoriti orang Islam adalah Melayu, dengan sebab itu kepimpinan Melayu Islam adalah lebih utama… kecuali kalau berubah, orang Cina masuk Islam ramai-ramai, dan mereka menjadi majoriti. Maka, sudah tentu mereka yang perlu menjadi teras. Itu pernah berlaku dalam sejarah Islam. Bila orang Turki yang menganut Islam, mereka merupakan orang Islam yang terkuat, maka mereka menjadi kepimpinan.

Di Malaysia, hakikat ini diterima oleh semua parti-parti politik, bahawa teras ialah Melayu Islam. Cumanya, kita mahu Islam dijadikan prinsip kepada penyelesaian masalah-masalah dalam negara. Ini satu perkara yang sering ditinggalkan.

Bukankah sudah memadai majoriti Muslim sahaja?

Muslim sahaja tidak cukup. Muslim lain, Islam lain. Muslim itu ada orang yang memelok Islam tapi tidak beramal dengan Islam. Kita mahu, Muslim yang beramal dengan Islam. Saya yakin, jika Islam dijadikan model… sepertimana yang kita pernah laksanakan di Kelantan, juga di Terengganu, dan seperti yang kita sedang laksanakan di Kedah dan di Perak. Dan, ini tidak menjadi masalah kepada orang bukan Islam. Apa salahnya bila Islam itu kita kemukakan dalam perubahan peringkat pusat?

Bahkan peringkat pusat lebih wajar, sebab kuasanya lebih berbanding dari peringkat negeri lagi.
Keseluruhan temuramah tersebut boleh di baca di laman UMMAHONLINE di sini.

Kenyataan dalam temuramah dengan Presiden membuktikan dakwaan Ali Zaidan 100% SALAH!!!!

ANALISA PROFIL ALI ZAIDAN

Saya amat yakin si Ali ni “geng Perpaduang” dan “geng penyokong ulamak” dalam PAS. Kalau dilihat profil beliau di bawah, beliau adalah seorang yang bekerja dalam sektor pembinaan (yang terkenal penuh dengan korupsi), beliau duduk di Bangi tempat geng Bangi duduk dan beliau meminati “Batu Api” dan Zulkifli Noordin.

Batu Api ni saya dah buktikan banyak kali pembawa fitnah dan pembohongan. Zul Noordin ni tak payah ceritalah akan kemunafikan beliau.

Jadi, tak heranlah kenapa Ali Zaidan bersikap bodoh sombong sebegini. Dah dari acuan yang sama dengan puak-puak tu, nak buat macamana?
Yang bestnya Ali Zaidan kata:
"Kenyataan Tukang Tulis.
Semua artikel tulisan Tukang Tulis telah dipastikan agar tidak bercanggah dengan fakta. Namun, menginsafi kekurangan dan kelemahan sendiri, Tukang Tulis berharap agar kesilapan-kesilapan Tukang Tulis ditegur oleh kawan-kawan. Tukang Tulis juga sedang me'reform'kan diri sendiri agar sentiasa bertambah baik. Semua tulisan halal dicopy dengan syarat link blog Tukang Tulis mesti disertakan. TKasih
Saya nak tanya adakah beliau mengaku bersalah apabila beliau dakwa Presiden PAS tidak meletakkan syarat Melayu dalam Kerajaan PR yang sepatutnya ditubuh pada September 16 2008? Ataupun beliau masih mengakui dakwaan beliau itu sebagai fakta?

Sengaja saya membawa kes Ali Zaidan bagi mendedahkan kepada pembaca sekelian mentaliti penyokong “Ulamak” dan “Geng Terengganu”. Mereka rasa kerana mereka menyokong ulama, mereka benar sentiasa. Apa mereka buat semuanya betul.

Patutlah puak2 ni semakin tidak popular dan semaking ditolak ahli-ahli PAS. Blog si Ali ni pun orang malas nak ikut.

Tulang Besi

September 16 Gagal Kerana PAS Amal Assabiyyah Melayu?

Reactions: 
Isu September 16 diperbincangkan semula sekarang ini. MP Katak, Zahrain, semakin acap menaikkan isu ini dengan mendedahkan beberapa maklumat yang kadang kala betul dan kadang kala salah.

Zahrain mendedahkan 8 nama:
"Beliau mendakwa mereka ialah Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan), Datuk Seri Anifah Aman (BN-Kimanis), Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan), Datuk Chua Soon Bui (Bebas-Tawau), Datuk Eric Majimbun (Bebas-Sepanggar).

Nama lain yang disebut ialah Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat), Datuk Seri Tengku
Azlan Sultan Abu Bakar (BN-Jerantut), Tengku Razaleigh Hamzah (BN-Gua Musang)".
Saya pernah menceritakan dalam posting saya yang terdahulu bertajuk "September 16: Bukan Anwar Yang Akan Menjadi Perdana Menteri", bahawa Anwar tidak akan menjadi PM kalau September 16 berjaya.

Anwar terpaksa berbuat demikian kerana sebelum September 16 2008 PAS tidak bersetuju dengan senarai MP2 yang Anwar ada itu. Penentangan PAS itu adalah kerana kerajaan PR yang baru itu kelak bukan kerajaan majoriti Melayu.

Nama-nama seperti Anifah Aman, Ghapur Salleh, Mokhtar Radin dan ramai lagi tidak dapat memuaskan hati PAS serta Presiden PAS. Ini kerana nama-nama diatas bukan dari kalangan MP2 yang MELAYU walaupun mereka itu Islam. Presiden PAS dilaporkan berkata:
"Muslim sahaja tidak cukup"

Maka, Anwar pun berbincang dengan Mr.X dan Mr.X setuju untuk menjadi PM dengan membawa beberapa orang MP Melayu bersama beliau demi memastikan kerajaan baru PR itu kerajaan majoriti MELAYU (bukan Majoriti Islam).

Namun pada masa itu segalanya sudah terlambat. Nasi dah jadi bubur. Pak Lah telahpun mengisytiharkan bahawa beliau akan turun takhta pada March 2009. Maka, “mood” untuk melompat, di samping taktik-taktik lain dari BN telah berjaya dilakukan dengan mengunakan masa yang terbuang angkara penolakan PAS ke atas kerajaan baru semata-mata kerana kerajaan PR baru itu tidak majoriti MELAYU (bukan Islam).

Mengikut maklumat saya, tanpa sokongan Mr. X pun dan hanya dengan sokongan yang Anwar Ibrahim dapat pun, kerajaan baru itu tetap MAJORITI MUSLIM, yakni majoriti satu kerusi. Tapi, apabila PAS berkata Kami Mahu Kerajaan Majoriti Melayu maka Anwar terpaksa meminta pertolongan Mr. X.

PAS kenalah meminta maaf kepada rakyat Malaysia dan mereka yang mengundi mereka kerana ada saham mengagalkan “September 16”. Itu nasihat saya

TEMURAMAH PRESIDEN DENGAN UMMAHONLINE

Temuramah di bawah yang saya petik dari blog Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu akan lebih menjelaskan tulisan saya di atas.

Ada pembaca saya telah membawa keratan temuramah Presiden PAS bersama majalah Ummahonline yang disiarkan oleh blog Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu. Presiden PAS berkata:
Sebelum ini, Tuan Guru ada menyebut jumlah ahli parlimen PR mestilah majoriti Melayu Muslim. Persoalannya, mengapa Melayu?

Melayu ini kerana majoriti orang Islam (di Malaysia) adalah Melayu. Bahkan kalau kita baca Muqadimmah Ibn Khaldun, ada hadith yang menyebut, “pemimpin dari Quraisy.” Ini kerana, yang menjadi teras kepada penguasaan Islam pada masa itu adalah kabilah Quraisy. Maka, syarat kepimpinan mestilah Quraisy.

Di Malaysia, oleh kerana majoriti orang Islam adalah Melayu, dengan sebab itu kepimpinan Melayu Islam adalah lebih utama… kecuali kalau berubah, orang Cina masuk Islam ramai-ramai, dan mereka menjadi majoriti. Maka, sudah tentu mereka yang perlu menjadi teras. Itu pernah berlaku dalam sejarah Islam. Bila orang Turki yang menganut Islam, mereka merupakan orang Islam yang terkuat, maka mereka menjadi kepimpinan.

Di Malaysia, hakikat ini diterima oleh semua parti-parti politik, bahawa teras ialah Melayu Islam. Cumanya, kita mahu Islam dijadikan prinsip kepada penyelesaian masalah-masalah dalam negara. Ini satu perkara yang sering ditinggalkan.

Bukankah sudah memadai majoriti Muslim sahaja?

Muslim sahaja tidak cukup. Muslim lain, Islam lain. Muslim itu ada orang yang memelok Islam tapi tidak beramal dengan Islam. Kita mahu, Muslim yang beramal dengan Islam. Saya yakin, jika Islam dijadikan model… sepertimana yang kita pernah laksanakan di Kelantan, juga di Terengganu, dan seperti yang kita sedang laksanakan di Kedah dan di Perak. Dan, ini tidak menjadi masalah kepada orang bukan Islam. Apa salahnya bila Islam itu kita kemukakan dalam perubahan peringkat pusat? Bahkan peringkat pusat lebih wajar, sebab kuasanya lebih berbanding dari peringkat negeri lagi.
Keseluruhan temuramah tersebut boleh di baca di website Ummahonline disini.

PENGAJARAN DARI TEMURAMAH TERSEBUT

Ada beberapa kesimpulan dari temuramah tersebut:
1.0 - Presiden PAS menolak kerajaan PR yang majoriti Muslim. Beliau mahu kerajaan majoriti Melayu.
2.0 - Bahawa kedudukan PAS yang boleh keluar dari kerajaan PR bila-bila masa
sekiranya janji tidak tertunai tidak menjadi faktor langsung.
3.0 - Islam TIDAK MENJADI FAKTOR dalam penilaian kerajaan baru PR tersebut. Yang menjadi faktor adalah KEBANGSAAN MELAYU semata-mata.
4.0 - Presiden PAS bersekongkol dengan usaha untuk mengagalkan September 16 dengan memberi alasan-alasan dangkal seperti mahukan kerajaan majoriti Melayu secara sedar atau tidak.
5.0 - Saya yakin Presiden PAS dan kumpulan pro UMNO TIDAK MAHU kerajaan PR yang baru ini dan memberi masa kepada musuh untuk bertindak dengan memberi alasan-alasan yang dangkal.
6.0 - Tindakan Presiden PAS ini MENGUNTUNGKAN UMNO
7.0 - Presiden seboleh mungkin menolak gagasan “Majoriti muslim” tetapi mahukan
gagasan “Majoriti Melayu” kalau kita baca keseluruhan interview itu.
(bersambung)

Tulang Besi