Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, June 17, 2010

GEGAR Lancar Program Ala-Ala Gerila Di Kelantan

Reactions: 
Pujian harus diberikan kepada warga Kelantan yang bertindak bijak mengajar pihak yang bersikap "kurang ajar" terhadap warga Kelantan, institusi Di Raja Kelantan dan juga Kerajaan Negeri Kelantan.

Tanpa mengambil masa yang lama, tanpa perlu berbincang-bincang, tanpa perlu bersusah payah mewar-warkan apa yang perlu dibuat, rakyat Kelantan sepakat memboikot Majlis Perasmian "Kelantan Fiesta" yang berlangsung dalam suasana yang paling memalukan pihak Red Carpet khususnya UMNO Kelantan.

Nasib juga acara semalam tidak disiarkan secara langsung dikaca telivisyen, kalau tidak pasti situasi yang lebih buruk akan menimpa UMNO Kelantan dan yang lebih penting lagi - Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri Malaysia dato' Seri Najib Tun Razak.

Mana tidaknya, perancangan yang rapi telah dilakukan oleh pihak GEGAR dimana sekiranya PM tampil dalam majlis malam semalam, 1 banner sepanjang 100 kaki yang tertulis "DAULAT TUANKU, Patek RAKYAT MAHU KERAJAAN PUSAT SERAHKAN Royalti 5% segera KEPADA KERAJAAN KELANTAN, BUKAN WANG EHSAN" yang berjaya diseludup masuk ke stadium akan diangkat sebaik sahaja PM berucap dan pastinya akan tersiar secara langsung di kaca telivisyen anda..!

Jangan fikir rakyat Kelantan akan duduk diam dalam isu Royati Minyak dan Gas, setiap masa akan ada kejutan demi kejutan kepada pihak-pihak yang bersekongkol dengan Kerajaan Pusat.

Kisah Semalam

Rancangan awal yang telah diatur oleh pihak GEGAR ialah menyambut ketibaan Perdana Menteri Malaysia dengan banner sepanjang 100 kaki tersebut di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa. atas sebab-sebab tertentu, program awal pagi dibatalkan. dibatalkan kerana pihak GEGAR fikir, kejutan awal akan memberi impak yang kurang baik untuk program pada sebelah malamnya yang dijangka lebih menarik.

Pihak GEGAR mahu kejutan seperti ini dinikmati oleh seluruh rakyat Malaysia secara langsung dikaca telivisyen. kita nak tengok macam mana menggelabahnya PM dan gerombolan berbaju batik berperut buncit secara langsung di kaca telivisyen.

Maka untuk seterusnya, kita biarkan PM menikmati hari siang yang indah di Negeri Kelantan. harus ada kenangan manis dan perlu disertai dengan "kenangan pahit". tunggu sebelah malamnya.

Jam 8:00 malam berkumpul di Food Court bersebelahan dengan stadium. yakin tak ada SB yang akan syak ada perancangan hebat untuk malam tadi untuk PM. nak bagi SB lalai bukan susah, pakai saja apa-apa baju yang tertulis "1Malaysia" atau baju batik. baju batik dengan beg sandang adalah imej tipikal gerombolan, baju t'shirt dan beg sandang pula adalah imej tipikal SB.

Tak pasal-pasal hujan turun selebat-lebatnya. angin kencang, khemah-khemah peniaga hampir-hampir terangkat dan para peniaga bertempiaran berteduh di Food Court dan juga perkarangan stadium. blog TT menyiarkan secara langsung dan detail apa yang berlaku semalam.

Najib: Gagal Hadir atau Malu Untuk Hadir

Dalam aturcara majlis semalam tertera jam 9:00 malam - ketibaan jemputan kehormat Perdana Menteri Malaysia, tapi sampai jam 10:00 malam, kelibat PM tak muncul-muncul, yang muncul ialah Stopa Mohamad. aku dah agak, dengan kehadiran yang tak cecah 500 orang (itupun lepas budak-budak sekolah diangkut sama), tak mungkin PM Najib akan muncul. APCO tak kan biarkan kroninya dimalukan.

Stopa Mohammad jadi Kambing Hitam. majlis dimulakan dengan pengumuman bahawa PM tak dapat hadir atas sebab-sebab tertentu (ala cakap je la tak dapat hadir sebab penonton tak ramai, tak kan nak siar secara langsung majlis PM dalam stadium penuh dengan kerusi kosong..?) dan digantikan oleh Tok Pa.

Team GEGAR terus on plan ke-2 bergegas ke Lapangan Terbang Pengkalan Chepa untuk mengucapkan selamat tinggal bersama dengan banner ke-2 juga sepanjang 100 kaki (back-up kena ada beb...).

Di Stadium, sebaik sahaja bacaan doa selesai, blub..! blackout..! senyap sunyi... sudahnya Tok Pa berceramah pakai Loud Hailer, aku dengan geng-geng bantai gelak, ni majlis Gilang Gemilang kejadah pakai Loud Hailer..? sikit-sikit aku nampak Tok Pa "in future" tengah demo dengan gerombolan... hahaha...

Ceramah Tok Pa memang best... Tok Pa ajak rakyat Kelantan maju ke depan, nak maju kedepan kena naik Keretapi kata Tok Pa... aik..? ni zaman bila ni Tok Pa... tapi ada betul jugak cakap Tok Pa... nak naik jet, enjin dah hilang, nak naik kapal, semua kapal dagang Zionis, nak naik kapal selam, kompom tak leh menyelam...

Dah la... malas nak cerita pasal Tok Pa...

Ngam-ngam geng GEGAR sampai dekat Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Jet peribadi PM berlepas, laju sungguh speed PM pengecut ni. tapi tak de hal. masa PM lalu dekat jalan utama tu mesti dia perasan banner sepanjang 100 kaki yang dah dipasang sejak semalam dekat lapangan Terbang.

Seterusnya, kita dah rancang akan terjah setiap program Kerajaan Pusat di Kelantan. asal ada program gerombolan je, pati pihak GEGAR akan turun padang, banner 100 kaki akan terus berkhidmat dan mengingatkan geng-geng gerombolan bahawa rakyat Kelantan akan terus komited menuntut Hak Negeri Kelantan.

Kelantan Fiesta akan berjalan seperti biasa. kalau ada geng gerombolan nak datang, dipersilakan... kami menunggu anda setiap masa..!

Kelantan Fiesta: Kegagalan Gilang-Gemilang..!

Reactions: 
Malam tadi sepatutnya berlangsung acara Gilang-Gemilang Perasmian Kelantan Fiesta di Stadium Sultan Mohammad ke-IV, Kota Bharu Kelantan.
Sebelumnya pada sebelah siang:
Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersama dengan EXCO-EXCO dan Pegawai-Pegawai Kerajaan Negeri tidak akan menghadiri majlis perasmian Karnival Kelantan Fiesta 2010 yang akan berlangsung pada malam ini.

Ini kerana, pengurus acara berkenaan, Red Carpet Worldwide, didakwa telah melanggar dan tidak menghormati persetujuan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri sebelum ini.

Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra yang telah bersetuju untuk berangkat bagi merasmikan fiesta berkenaan sebagaimana yang dipersetujui Baginda menerusi surat bertulis 14 Jun lalu juga tidak akan hadir atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

Pengerusi Karnival Kelantan Fiesta 2010, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, Kerajaan Negeri telah diketepikan dan tidak dihormati dalam membuat keputusan.
Akibat daripada sikap "Kurang Ajar" pihak Red Karpet yang tidak menghormati perjanjian dan Tuan Rumah, sebelah malamnya:
Hujan turun dengan lebatnya seawal jam 8:30 malam. bukan setakat hujan lebat, malah angin juga cukup kencang sampai hampir terangkat khemah-khemah peniaga di Dataran Stadium. Siaran Langsung terpaksa dibatalkan pada saat-saat akhir walaupun berbagai persiapan yang maha hebat telah diusahakan sejak dari minggu lepas.
Pembatalan Siaran Langsung sebenarnya bukan berpunca dari hujan lebat, tetapi lebih kepada cubaan menyembunyikan "sambutan dingin" rakyat Kelantan terhadap Perdana Menteri Malaysia yang dijadualkan akan merasmikan Kelantan Fiesta malam tadi.

Beb... korang ingat TV nak siar ke laporan secara langsung kalau jumlah kehadiran tak sampai pun 500 orang untuk acara Gilang-gemilang macam ni..?

Kos untuk malam pembukaan tak mustahil mencecah ratusan ribu ringgit. persediaan untuk pentas untuk konsert je pun kita tau bukan sikit puluh-puluh ribu, tapi makan ratusan ribu ringgit. yang tu belum kira dengan kos bunga api lagi tu.
Jadual asalnya, perasmian akan dibuat oleh PM Malaysia Dato' Seri Murujib pada jam 9:00 malam tapi sampai jam 10:00 malam dewa Murujib gagal tiba. yang tiba akhirnya ialah seekor kambing hitam - Stopa Jeli...

Apa punya suwey Program malam tadi aku pun tak tau. sebaik Stopa sampai, bacaan doa dimulakan, sebaik saja doa habis dibaca, MC ambik alih microphone untuk teruskan majlis... baru cakap 2-3 patah - Zap...!!! BLACKOUT..!

Seluruh Stadium bergelap. betul-betul suwey 77. majlis diteruskan, Stopa Jeli akhirnya hanya berucap dengan menggunakan Heiler. aku tengok dah macam demonstrasi aman la pulak. apa kes majlis gilang gemilang pakai heiler..?
Stopa Jeli ni orangnya hebat... masa yang ada digunakan sebaik-baiknya untuk memuji Murujib... kata Stopa Jeli - "Najib adalah sorang yang sangat bagus, dia bagus sebab sepanjang Murujib jadi PM, dah 5 kali Murujib datang ke Kelantan dan itu tanda dia prihatin"...

Memang la kau prihatin. kau tu perompak, sebelum nak merompak, kena la survey rumah mangsa dulu. duit royalti bila nak bayar Murujib weh..?

Dalam ucapan pendeknya pulak, Stopa Jeli mengajak rakyat kelantan untuk menaiki keretapi untuk mencapai matlamat pembangunan... Oi lembu, kalau nak membangun, jangan naik keretapi, naik la jet, naik roket, baru boleh sampai bulan, naik keretapi nak gi mana..? Nepal..?

Bodo betul la Menteri Jeli ni...

Habis ucapan, "dimaklumkan bahawa semua program pada malam ini dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan"...

Kah kah kah kah kah...!!! kena kencing..!

p/s - sebuat pasal "Perjanjian" dalam Malaysia ni ada 1 menatang je yang tak reti nak tepat janji dan ikut perjanjian... menatang tu ialah UMNO/BN... yang sokong UMNO/BN ibarat penyokong menatang...

Hanya menatang sahaja menyokong menatang..! - Kami Nak deris Nnatang..!

Jati Diri: Forum SABM Di Kota Bharu - Jemput Datang Beramai-Ramai..!

Reactions: 
Rimbun pepohon, ranting dan dedaun berayun disapa angin, melambai,

Salam dikirim dari Laut China Selatan, ombak dan bayu senja penyampai warkah dan khabar berita,

Terbentang sawah, disuburi keringat,

Alunan dikir disusuli gelagat Tok Dalang memainkan kisah sang Arjuna, kebudayaan bersulam rapat dengan Patani,

Manis senyuman, mesra sapaan, kukuh jati diri,

Biar jauh di perantaun, kecek ambo kecek anak Kelate
Saya Anak Bangsa Malaysia akan merantau ke Negeri Cik Siti Wan Kembang dan mengadakan sebuah forum; 5 perkara utama akan kita bicarakan dari hati ke hati, setiap satu terpahat dalam jati diri.
Kita akan membincangkan permulaan.

Kita akan membincangkan hala tuju.

Kita akan meneliti kesamarataan manusia dari sudut agama dan juga perlembagaan negara.

Kita akan membincangkan jati diri yang wajib terpahat dalam sanubari kita sebagai rakyat.

Kita akan berbicara tentang Malaysia.
Ahli panel:

Fahmi Reza
Al-Mustaqeem
Azmi Sharom
Eddin Khoo
Jayanath Appudurai

Butir-butir

Tarikh: Sabtu, Jun 19, 2010
Masa: 2.00-6.30 petang (Pendaftaran bermula dari jam 1.30 ptg)
Tempat: Hotel Juita Premier, 60-64 Jalan Pintu Pong, 15000 Kota Bharu

Pendaftaran adalah wajib untuk sesiapa yang ingin menghadiri forum ini. Sila daftar dengan menghantar emel kepada events@sayaanakbangsamalaysia.net atau panggil +603-20950435 (Rabu-Ahad, jam 12tgh-7mlm).

p/s - Video di bawah adalah suntikan dari Forum SABM di Johor Bahru yang telah diadakan pada bulan Mei dulu.

Sumber -Saya Anak Bangsa Malaysia