Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, June 18, 2010

Kelantan Fiesta: UMNO Tetap UMNO... Derhaka Pada Sultan

Reactions: 
Semalam di Kota Bharu, Kelantan... tercatat 1 sejarah yang tak mungkin dilupakan oleh mana-mana pihak baik Kerajaan Pusat, Kerajaan Negeri, para pemerhati politik malahan mungkin dunia juga tak ketinggalan.

Majlis Gilang-Gemilang anjuran Parti UMNO yang sekian lama diwar-warkan terhebat di Kelantan bertukar menjadi sejarah pahit buat semua yang menjadi saksi. sebaik sahaja matahari terbenam, selesai solat Maghrib, hujan turun mencurah-curah, angin kencang hampir saja menerbangkan gerai-gerai peniaga ditapak Kelantan Fiesta dan kilat sabung-menyabung.

"Sesungguhnya benarlah Ya Allah... hanya perancangan Engkau sahaja yang berjaya, wamakaru wamakarallah wallahu khairulmakirin - "Mereka merancang, Allah juga merancang, sesungguhnya sebaik-sebaik perancang ialah Allah".

Masalah datang bertimpa-timpa sejak awal, sudahlah dibasahi hujan, penonton yang dijangka akan hadir seramai lebih 15,000 orang tak sampai 10% yang hadir, itupun nasib baik awal-awal dah diangkut pelajar-pelajar sekolah, kalau tidak, mungkin tak sampai 100 orang penonton hadir.

Masalah bekalan elektrik menjadi klimaks bagi acara gilang-gemilang. mungkin ini pertama kali dalam sejarah negara Malaysia sebuah acara gilang-gemilang dirasmikan dengan hanya menggunakan "Loud Hailer" yang biasa pendemonstasi gunakan dijalanan dan majlis penyampaian cenderamata pula berlangsung dalam suasana "romantika"... kelam-kelam dibawah cahaya neon. mujur ada ramai jurufoto, cerahlah sedikit dek lampu "flash"... kalau tidak mungkin hanya cahaya lampu "enpon" atau "lighter' menjadi penyelamat.

Yang ni nak kena ambil sebagai 1 pengajaran buat UMNO dan jugak Pakatan Rakyat. lain kali jangan dok kurang ajar kalau masuk rumah orang lain. cuba belajar hormat tuan rumah walaupun tuan rumah tu dari parti lain. jangan dok ingat korang hebat sangat. kalau rasa hebat sangat, bungkus kain baju, pergi lawan Zionis.

Kurang ajar pertama yang UMNO buat semalam ialah mengeluarkan nama Tengku Mahkota Kelantan sebagai Perasmi Kelantan Fiesta padahal perkara tersebut telah dipersetujui oleh ke 2-2 pihak dan Pemangku Raja juga telah menyatakan persetujuannya untuk hadir dalam 1 surat bertulis yang bertarikh 14hb. Jun, 2010.

Kurang ajar kedua ialah menafikan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memberikan ucapannya dalam majlis tersebut dan perkara ini juga telah dipersetujui dan ianya adalah antara syarat-syarat penting yang dipersetujui oleh ke 2-2 pihak.

UMNO Derhaka Pada Institusi Raja

Kurang ajar pertama bolehlah disifatkan sebagai "Derhaka" kepada instistusi Raja-Raja Melayu. bila Dato' Seri Ir Nizar mohon "Sembah Derhaka" pada Tuanku Sultan Perak, beruk-beruk UMNO menjerit-jerit dan melompat-lompat dari pokok ke pokok mengkhabarkan bahawa "Nizar Derhaka pada Sultan".

Nak salahkan UMNO memang tak berapa boleh sebab dalam dunia beruk, tak ada sistem beRaja. beruk yang tak ada Raja tak akan faham istilah "Mohon Sembah Derhaka". sebab itu beruk tak perlu maklumkan kepada Pemangku Raja bahawa jadual asal telah diubah untuk memberi laluan kepada Perdana Menteri Beruk merasmikan majlis yang sepatutnya dirasmikan oleh Tuanku Pemangku Raja.

"Memalatkan Perjanjian" yang telah dipersetujui dengan Pemangku Raja tidaklah diklasifikasikan sebagai "Menderhaka kepada Sultan" sebab yang memalatkan perjanjian tersebut ialah UMNO. UMNO ialah Parti Beruk dan Beruk tidak ada Raja. Rajah Brooke bukan Raja Beruk.

Kalau Pakatan Rakyat buat apa yang UMNO buat pada Pemangku Raja Kelantan semalam, dah tentu semboyan "Derhaka" akan dimainkan sampai angin sangkakala bertiup. benar kata Dato' Paduka Haji Husam Musa dalam artikelnya semalam "UMNO tetap UMNO".

Mana pernah UMNO jujur dalam semua hal..? perjanjian bagi UMNO adalah taik palat. boleh diabaikan begitu sahaja bila perlu, bila dah "stim" (maaf agak kasar). ini yang berlaku semalam dan ini jugak yang sering berlaku sejak lama dulu. tak perlu nak ulas panjang sebab tau baik orang UMNO atau bukan UMNO akui kebenaran yang ini.

Perjanjian Royalti Minyak dan Gas antara Kerajaan Negeri Terengganu dengan Petronas (baca KERAjaan Pusat) pernah dipalatkan oleh UMNO pada tahun 2005, tarikh kenaikan harga minyak pernah dipalatkan oleh UMNO pada tahun 2007, kerjasama antara PAS dengan UMNO pernah dipalatkan oleh UMNO pada zaman dato' Asri dulu, Royalti Minyak dan Gas Negeri Kelantan juga telah dipalatkan oleh UMNO sejak beberapa tahun dulu.

Banyak lagi contoh kebangsatan UMNO dalam memalatkan perjanjian. kalau nak disenaraikan, mungkin akan habis dakwat laptop ni.

Itu adalah salah 1 dari sebab kukuh Mursyidul Am PAS sangat-sangat menentang idea "Kerajaan Perpaduan" apabila ianya diilhamkan oleh beberapa Pimpinan PAS selepas PRU-12 dahulu. mereka yang ingat pada sejarah, tidak akan lupa pada sejarah dan tidak akan tergamak untuk mengulangi perkara yang salah buat kali yang seterusnya.

Jangan Ulang Sejarah

14hb. Jun, 2010 lebih kurang jam 2:00 petang, kita kehilangan seorang pejuang Islam yang sejati iaitu Ustaz Hassan Shukri (Al-Fatihah). 14hb. Jun, 2010 sebelah malamnya pulak, aku bergegas ke Taman Melewar untuk hadir majlis pengkebumian Allahyarham.

Sebaik sampai ke Taman Melewar lebih kurang jam 7:00 pagi, orang ramai dah penuh di perkarangan rumah Allahyarham. baca sejarah kehidupan Allahyarham disini. tak hairan kalau ribuan sahabat handai memenuhi perkarangan rumah beliau.

Mursyidul Am PAS turut hadir bersama lain-lain Pimpinan PAS dan juga Pakatan Rakyat. sebaik tiba, TGNA terus dibawa kedalam rumah Allahyarham untuk memberikan penghormatan yang terakhir. baru saja beberapa hari lepas TGNA menyampaikan Anugerah dari Pemuda PAS kepada Allahyarham Ustaz Hassan Shukri ketika Muktamar PAS Kali ke-56 di Kota Bharu.
Selesai memberikan penghormatan yang terakhir buat sahabat baiknya, TGNA terus ke ruang terbuka diluar perkarangan rumah Allahyarham untuk menunaikan solat jenazah bersama lebih 500 hadirin buat Allahyarham. sambil menunggu jenazah dibawa kedepan makmum, TGNA termenung seketika, mungkin terkenang kisah-kisah lama bersama Allahyarham.

Aku yang dari tadi asyik dok perhatikan TGNA sempat mengambil beberapa keping gambar TGNA yang bagi aku menyimpan 1,001 makna tersirat.
Aku tak rasa airmata TGNA tumpah sebab sedih dengan kehilangan teman seperjuangan sebab kita sedia maklum dah ramai sahabat-sahabat seperjuangan TGNA dah pergi dahulu sebelum ni. 9 tahun dulu Ustaz Fadhil Noor juga meninggalkan kita dan selepas Ustaz Fadhil Noor, ramai lagi para pejuang agama Allah meninggalkan kita dan pada aku perkara ni dah lali bagi TGNA.

Aku dapat rasa, airmata TGNA tumpah apabila mengenangkan susah payah beliau bersama rakan-rakan seperjuangan berjuang membawa agama Allah dan PAS sehingga ketahap ini. sehingga ketahap dimana yang bukan Islam dapat menerima sistem pemerintahan yang berpaksikan kepada Al-Qur'an dan Sunnah.

Bukan setahun 2 para syuhada ini berjuang bersama-sama mereka yang masih bersama-sama dengan kita malah bertahun-tahun. mungkin juga TGNA teringatkan sahabat-sahabat yang lari meninggalkan perjuangan kerana lebih berminat dengan syurga dunia.

Ingat Pengorbanan Mereka-Mereka Yang Telah Tiada

Kita-kita yang masih hidup, sihat tubuh badan, sempurna akal fikiran elok renung kembali perjuangan para Pimpinan kita tak kira apa bangsa dan agamanya. yang beragama Islam pasti telah berusaha sebaik mungkin memperjuangkan apa yang diperintahkan dalam Al-Qur'an dan Sunnah.

Yang bukan Islam pula ada antara mereka pernah berkorban untuk membela rakan yang bukan seagama dan juga bukan sebangsa tapi atas dasar "Keadilan" dan "Kemanusian". itu juga yang dianjurkan oleh agama kita.

Elok juga kalau kita ambil iktibar dari 2 peristiwa diatas. peristiwa dalam bahagian atas artikel ini ialah "simbol kemunafikan" dan pada bahagian pertengahan pula membawa kepada "simbol perjuangan" manakala pada bahagian bawah adalah untuk direnung-renungkan.

Pada yang berhasrat untuk meninggalkan medan perjuangan dan bercita-cita untuk bersama dengan Parti UMNO baik secara langsung, tidak langsung, lompat jadi bebas atau Kerajaan Perpaduan dengan UMNO elok fikir balik sedalam-dalamnya.

Berbaloikah usaha korang mengkhianati perjuangan yang bukan sehari 2 diusahakan oleh para syuhada dan veteran-veteran politik Pakatan Rakyat..? berbaloikah memalingkan muka korang dari rakyat kepada diri sendiri..? berbaloikah untuk korang bersahabat dengan UMNO..?

Yang mana masih kekal istiqamah dalam perjuangan yang kita warisi dari mereka-mereka yang telah pergi, jangan sesekali putus asa. ada antara mereka-mereka sebelum kita, berjuang sehingga ke akhir hayat mereka tanpa sempat mereka nikmati labanya didunia padahal kita yang masih mentah, menikmati walau tak banyak, sedikit pasti ada hasil yang baik dari perjuangan mereka-mereka yang telah pergi.

Bersahabat, bersekongkol, berpakat atau apa-apa sahaja perbuatan yang melibatkan UMNO WAJIB dijauhi sebab UMNO tetap UMNO.

Ingatlah pengorbanan mereka-mereka yang terdahulu sebelum kita... jangan khianat, jangan khianat, jangan khianat, jangan khianat dan jangan khianat pada perjuangan.