Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 16, 2010

Dinar & Dirham: Najib Tun Razak vs Dewa Murujib..!

Reactions: 
Najib Tun Razak (14hb. November, 2007) Kuala Lumpur - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, platform urus niaga syariah yang membolehkan emas digunakan dalam urus niaga akan dapat mencegah susut nilai dan penyusutan nilai mata wang.

Timbalan Perdana Menteri berkata, penggunaan dinar emas dan dirham perak boleh menjadi pendekatan alternatif untuk merancang pengurusan kekayaan.

“Tidak seperti mata wang konvensional yang berdepan dengan inflasi berterusan, nilai emas adalah stabil dan ia merupakan kaedah berkesan untuk melindungi kekayaan daripada inflasi dan krisis kewangan atau mata wang,’’ ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis sambutan kejayaan penyenaraian syarikat Malaysia, IGDX Holdings Ltd. di Bursa Saham Australia pada 9 Februari lalu, di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Ketua Pegawai Eksekutif IGDX Holdings Ltd., Datuk Dr. Shamshudeen Yunus.

IGDX Holdings Ltd. menjadi peserta penting dalam dunia perdagangan emas global apabila berjaya menyenaraikan landasan perdagangan emas antarabangsa gold for gold di Bursa Saham Australia (ASX).

Menurut Najib, sejajar dengan konsep Islam Hadhari, kemunculan dinar emas Islam pada era moden ini oleh syarikat tersebut telah mengimbas kembali legasi urus niaga Islam yang holistik.

Timbalan Perdana Menteri berkata, dinar emas Islam yang mempunyai sejarah 1,500 tahun lampau adalah satu nilai komoditi yang perlu dimiliki.

Tambah beliau, kejayaan syarikat IGDX ini perlu dicontohi oleh syarikat-syarikat lain kerana berjaya disenaraikan di luar negara.

“Kita mesti mempunyai wawasan, keberanian untuk berjaya di peringkat antarabangsa.

“Ini akan meletakkan Malaysia di peta dunia, sekali gus menjadi syarikat yang boleh dibanggakan oleh negara dan rakyat,’’ katanya.

Najib seterusnya berkata, kilang syarikat tersebut di Pulau Pinang yang merupakan kilang termaju dalam industri tersebut, boleh menghasilkan ketulenan ketulan emas pada tahap 999.

Syarikat tersebut, katanya, berhasrat meningkatkan lagi kemudahan kilangnya untuk mencapai tahap ketulenan ketulan emas pada kadar 999.9.

Katanya, IGDX juga berhasrat meluaskan pelaburan di lombong-lombong emas dan teknologi perlombongan emas.

"Inilah kejayaan glokal yang kita mahukan. Saya percaya kumpulan syarikat IGDX boleh menjadi contoh kepada syarikat senaraian tempatan untuk pergi ke peringkat antarabangsa," katanya.- Arkib Utusan Malaysia Online.

Rujukan - http://emaskini.com/2010/07/urus-niaga-guna-emas-cegah-susut-nilai-mata-wang/
Dewa Murujib (14hb. Ogos, 2010) Pekan - Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mengkaji dari sudut perundangan berhubung penggunaan mata wang dinar dan dirham yang dilancarkan oleh kerajaan Kelantan kelmarin.

Tegas Perdana Menteri, mengikut perundangan negara, hanya BNM yang boleh mengeluarkan wang yang diiktiraf dan sah di negara ini.

Sehubungan itu, kata beliau, BNM akan melihat perkara itu dari segi percanggahan undang-undang.

''Ikut undang-undang negara kita, cuma Bank Negara yang boleh keluarkan wang yang boleh diiktiraf dan sah dalam negara kita," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada 221 masjid dan surau sempena Ramadan di Bangunan UMNO Pekan di sini hari ini.

Kelmarin, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan mata wang syariah dinar emas dan dirham perak yang akan digunakan dalam transaksi seharian termasuk pembayaran gaji kepada kakitangan awam.

Nik Abdul Aziz berkata, mata wang itu boleh digunakan di kira-kira 1,000 kedai dan restoran sebagai transaksi perniagaan.

Malah, beliau menyifatkan penggunaan dinar dan dirham sebagai alternatif kepada Ringgit Malaysia (RM) yang tidak bertentangan dengan undang-undang dan ia dirangka mengikut peruntukan yang disediakan oleh BNM.

Berikutan itu, BNM dalam kenyataannya semalam menegaskan, hanya mata wang ringgit sah diperakukan bagi pembayaran barangan dan perkhidmatan di negara ini.

Mengikut kenyataan itu, di bawah undang-undang negara ini, BNM sahaja yang berhak untuk mengeluarkan mata wang di negara ini.

Sementara itu di Kota Bahru, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, hasrat kerajaan Kelantan menjadi negeri pertama mempelopori penggunaan emas serta perak yang dikenali mata wang syariah emas dinar dan perak dirham di negara ini adalah permainan politik Pas.

Selain penggunaan mata wang kertas dan syiling keluaran BNM, tindakan mengeluarkan mata wang alternatif atau gantian menyalahi perlembagaan dan peraturan negara, kata Mustapa.

Menurut beliau, Pas menganggap dinar dan dirham mata wang alternatif tetapi ia jelas telah melanggar undang-undang negara dan telah ditegaskan melalui kenyataan BNM.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, menurut BNM, ia menyalahi perlembagaan dan peraturan kerana mata wang negara ditentukan oleh Kerajaan Pusat dan tidak ada kaitan langsung dengan kerajaan negeri.

Katanya, kedua-dua pemimpin Pas dalam kenyataan mereka berbeza pendapat kerana pada mulanya Nik Abdul Aziz menyatakan dinar dan dirham yang diperkenalkan sebagai mata wang alternatif.

Pada perkembangan yang sama, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, selain mata wang yang hanya boleh dikeluarkan oleh BNM terdapat satu konsep yang dikenali sebagai legal tender (nilai sah lakunya) yang juga dihalang undang-undang negara daripada dikeluarkan oleh mana-mana pihak.

"Mungkin ini yang memerangkap pemahaman kerajaan negeri apabila mengakui tindakan memperkenalkan dinar dan dirham selaras dengan peraturan BNM," katanya.

Rujukan - http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_02.htm

TPU - Dasar Perdana Menteri Zionis... kalau belah dia buat - boleh, bagus, hebat, glokal... bila belah kita buat - kena siasat dari sudut undang-undang...

JUBUR LU LAHHH...!!!

Tawaran DAP Langsung Tak Menarik...!!!

Reactions: 
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dilaporkan berjanji akan memberi 3 intensif utama sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menubuhkan Kerajaan Persekutuan dalam PRU-13. antara yang ditawarkan ialah:
  1. Wang tunai RM1,000.00 kepada rakyat Malaysia yang berumur 60 tahun keatas.
  2. Menghapuskan amalan "saman ekor".
  3. Membekalkan perkhidmatan WIFI percuma di seluruh Negara.
Komen pencacai - Tawaran DAP Tidak Menarik.

Sebab tawaran DAP tak menarik, maka dalam semua Media Perdana pro KERAjaan Pusat, isu ni jadi terkedepan sekali selepas isu Matawang Syariah Kelantan. nampak sangat bangsat. kalau dah tak menarik, buat apa semua pencacai sibuk-sibuk nak komen..?

Ada jugak pencacai dalam dok sibuk-sibuk, kecoh-kecoh cakap tak menarik, punya lantang dok peringat rakyat supaya "jangan termakan dengan janji DAP/Pakatan Rakyat".

Kalau dah tahu tak menarik, buat apa susah-susah nak peringat dekat rakyat supaya "jangan termakan" dengan janji DAP/Pakatan Rakyat..? bodoh ke apa..? kalau dah rasa diri tu bodoh, jangan anggap orang lain pun bodoh macam kamu jugak... makin terang bodoh kamu tu sekarang.

Tapi nak buat macam mana - UMNO/BN memang BODOH...

*puasa-puasa jugak... kalau dah ada yang bodoh makin nak tunjuk bodoh, mana boleh tahan..! hahaha...!!!

Dinar & Dirham Kelantan: Puak Kapitalis Sakit Jiwa...

Reactions: 
Media Perdana pro KERAjaan Pusat masih galak memainkan isu Matawang Syariah Kelantan, Dinar Emas & Dirham Perak. dalam setiap keluaran mereka, tak kurang dari 3 tajuk membincangkan hal Matawang Dinar dan Dirham Kelantan termuat dalam berbagai halaman.

Rata-rata - kondem. masih menekankan skop "bidangkuasa" mengeluarkan Matawang yang Sah tetapi langsung tidak membincangkan kebaikan dan kelebihan penggunaan Matawang Syariah dari sudut "ekonomi".

Nampak sangat ketakutan pihak pro Kapitalis dalam hal ini. 3 hari berturut-turut aku dok belek-belek lembaran Media Perdana pro KERAjaan, kebanyakannya memaparkan hasil temubual (sebenarnya lebih pada provokasi) dengan Dato' Paduka Haji Husam Musa, orang yang bertanggungjawab mengeluarkan idea Matawang Dinar dan Dirham.

Dalam banyak-banyak siri temubual ringkas, tak de pulak yang berani bertanya pada Dato' Haji Husam akan kebaikan dan kelebihan penggunaan Matawang Syariah ini. balik-balik dok tanya dari sudut "undang-undang". macamlah kepala bapak pemerintah Negara Malaysia ni ikut sangat undang-undang Negara Malaysia.

Paling aku dok tunggu-tunggu dalam masa 2-3 hari ni ialah, Media Perdana mana yang akan mendahului para penjilat menemubual Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohammad. paling-paling bangsat pun aku nak dengar jugak mana-mana pemberita buat temubual dengan Che'Det, mintak pendapat dia berkenaan dengan hal ni.

Bukan kita tak tahu Che' Det dulu antara yang terawal mengilhamkan penggunaan Matawang Dinar dan Dirham di Malaysia bagi menangani masalah manipulasi Matawang Kertas dan ekonomi Negara Malaysia walaupun ianya tak pernah menjadi kenyataan. mungkin sebab terlalu ramai cukong-cukong darat berkampung di keliling Che' Det.

Hari ni, esok dan hari-hari seterusnya, kita akan terus dihidangkan dengan berita yang sama - Bidangkuasa pengeluaran matawang yang sah hanya boleh dibuat oleh KERAjaan Pusat melalui Bank Negara Malaysia.

Yag tu semua boleh pergi mampus. yang aku tau... rakyat Kelantan dah mula gunapakai Dinar dan Dirham sejak ianya mula dilancarkan oleh YAB Tuan Guru...

Kalau yang belum dapatkan lagi Matawang Syariah ni, boleh berjunjung ke Kedai Ar-Rahnu. untuk pengetahuan korang jugak, bagi Matawang Dinar, nilai yang tinggal buat masa ni cuma 5 Dinar (RM2,800.00) dan juga 8 Dinar (RM4,480.00). yang lain semua dah sold-out.

Pergi jahanam dengan UMNO/BN Kapitalis..!