Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 23, 2010

110 Mutiara Kata Nik Abdul Aziz Nik Mat Sepanjang 2010

Reactions: 
Alhamdulillah, pelancaran buku "110 Mutiara Kata Nik Abdul Aziz Nik Mat Sepanjang 2010" telah berjaya disempurnakan oleh YB.Dr.Mohd Fadzli Dato' Hassan, Ahli EXCO Kerajaan Negeri Kelantan pada pagi Jumaat (20hb. Ogos, 2010) yang lepas. Sebanyak lebih 600 naskhah buku terjual pada hari pelancaran.

Untuk mereka yang berminat untuk mendapatkan buku ini boleh memasukkan bayaran sebanyak RM10 ke akaun Bank Islam (BIMB) 03036020043360 atas nama Ahmad Fadhli bin Shaari.

Belanja pos ialah sebanyak RM3 (Semenanjung Malaysia) dan RM5 (Sabah & Sarawak).

Selepas bank in sila email ke ahmadfadhli80@yahoo.com atau sms ke nombor +6019 907 0868.

Sekian, terima kasih.

Ahmad Fadhli bin Shaari
Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan

Buang Bayi: Ini Penyelesaian Yang Paling Tepat..!

Reactions: 
Alhamdulillah...

Lepas berpuasa selama 13 hari, akhirnya kunyit dan sawang yang berserabut dalam minda Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat akhirnya terhakis... berkat Ramadhan... aku harap lepas ni akan ada lagi idea-idea 1st. class dari Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS macam idea yang ni... kalau beterusan, PRU-13 nanti kita tak payah nak risau.

Idea pihak lain semua idea cap ayam... tabung DNA..? sekolah hamil..? apa benda semua tu..? ada tabung DNA, tapi kepakaran tak de buat apa..? bagi aku tabung DNA tu buat semak boleh la... dengan adanya tabung DNA, akan ada banyak pihak yang akan jadi "kambing hitam"...

Tak silap aku antara yang memula lontar idea Tabung DNA ni geng aku sendiri Aduka Taruna... idea tu tak best langsung selagi Malaysia masih dibawah KERAjaan UMNO/BN...

Tak mustahil ianya akan dimanipulasi... kejap lagi Pak-Pak Menteri dan anak-anak menteri UMNO/BN sedap-sedap makan daging mentah sampai dapat hasil, yang kena tangkap nanti dah tentu bla bla bla bla bla... alah tak yah sebut la... game macam ni dah lama dah... tak kan korang tak tau...

Zaman Rahim Thamby Chik dulupun sape yang jadik "kambing itam"..? tukang menjatnya sape..? yang kena tangkap sape..? kira tu zaman kuno beb... masuk zaman moden, macam-macam lagi KERAjaan boleh bikin beb... korang percaya sangat ke "sistem keadilan/mahkamah" dekat Malaysia ni..? blah la..!

Dah balik pada asal... Penyelesaian kepada masalah buang bayi:
Pemuda PAS promosi ‘nikah gantung’ atasi masalah buang bayi

Dewan Pemuda PAS Pusat akan melancarkan kempen nikah khitbah atau nikah “gantung” — pasangan yang berkahwin tidak perlu tinggal bersama jika masih tidak mampu — sebagai salah satu cara mengatasi masalah membuang bayi.

“Nikah khitbah atau nikah gantung ini kita anggap dapat selesaikan masalah sosial.

“Ia sama macam nikah biasa cuma pasangan tidak tinggal bersama selepas nikah atas sebab tertentu seperti tidak mampu atau masih belajar,” kata Ketuanya Nasrudin Hassan Al-Tantawi di sini.

Beliau menambah menariknya bagi mereka yang telah bernikah gantung ini ialah tidak perlu risau setelah terlanjur kerana sudah pun bernikah.

“Mereka boleh bergaul secara halal dan kalau mengandung pun tidak akan panik lalu membuang bayi,” kata beliau merujuk kepada masalah pembuangan bayi yang menjadi polemik sejak kebelakangan ini.

Bagaimanapun beliau berkata, nikah “gantung” ini dianjurkan untuk mereka yang berusia 18 tahun ke atas atau pelajar universiti dan bukannya seperti cadangan perkahwinan bawah umur yang dianjurkan Majlis Agama Islam Negeri Melaka.

Kes buang bayi dan masalah kehamilan luar nikah di kalangan pelajar semakin menjadi sehingga membuatkan pelbagai pihak memberikan pandangan bagi mengatasi masalah ini.

Kerajaan Negeri Melaka telah membenarkan perkahwinan awal bagi remaja bawah umur yang berkemampuan berkahwin serta menubuhkan sebuah sekolah khas untuk pelajar hamil.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah merumuskan bahawa lebih 80 peratus mereka yang didakwa terlibat dalam kes pembuangan bayi terdiri daripada orang Melayu.

Malah 13 dari 65 kes sepanjang tahun ini telah pun masuk proses pendakwaan di mahkamah dan semua yang tertuduh adalah orang Melayu.

Sebanyak 67 kes direkodkan pada 2005, dan disusuli 83 kes pada tahun berikutnya, 76 (2007), 102 (2008) dan 79 (2009).

Selain itu Dewan Pemuda PAS juga mencadangkan agar kerajaan pusat menubuhkan segera Suruhanjaya Sosial Negara bagi menangani masalah kebejatan sosial di kalangan golongan negara ini.

Nasrudin berkata peranan suruhanjaya ini adalah selaras dengan perjuangan PAS iaitu mencegah kemungkaran dan gunakan cara Islam sebagai jalan penyelesaian.

“Suruhanjaya ini adalah untuk menangani perkara-perkara yang melibatkan penyakit sosial seperti dadah, jenayah, keruntuhan akhlak, masalah remaja, serta media massa yang sebahagiannya tidak bertanggungjawab menyiarkan cerita tidak sopan yang membawa kepada gejala sosial,” katanya.

Dewan Pemuda itu juga meminta kerajaan menilai penggunaan perundangan syariah sebagai alternatif usaha membanteras masalah sosial ini.

Nasrudin berkata perundangan syariah ini menggunakan kaedah menyeluruh dari segi pendidikan, kawalan pencegahan dan perlaksanaan, bukannya hanya tertumpu dari sudut hukuman semata-mata dan tidak memaksa penganut agama lain.

“Undang-undang dan peraturan syariah bukan semata-mata terhenti ke atas hukuman.

“Ia terlibat dalam kawalan, pencegahan dan sebagainya. Bagi bukan Muslim, kita serahkan kepada undang-undang agama mereka jika ada dan jika mereka nak ikut, tiada masalah,” ujar beliau.

Menurut Nasrudin PAS, akan bekerjasama dengan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) Islam lain bagi mengadakan Konvensyen Sosial Negara pada November ini bagi mengeluarkan satu deklarasi mengenai masalah sosial di kalangan muda negara ini.

Hari Kebangsaan & Jalur Gemilang...

Reactions: 
Jalur Gemilang...???

Ingat balik 15 tahun lepas, tiap kali masuk bulan kemerdekaan... kalau pergi dekat kedai-kedai runcit, pasaraya, pasar malam, gedung beli-belah, kaki-kaki lima, pasar basah atau mana-mana pusat perniagaan, memang senang sangat nak dapatkan Jalur Gemilang. lewat sikit - sold-out..!

Meriahnya bulan kemerdekaan cukupcukup terasa 15 tahun lepas.

Kalau dekat jalanraya atau lebuhraya pulak, jarang nak jumpa kenderaan yang tak diletakkan Jalur Gemilang. beb... basikal budak-budak kampung pun penuh dengan bendera beb... mat rempit pun merempit dengan motor kering yang dekat belakangnya ada Jalur Gemilang.

15 tahun lepas, Kerajaan tak payah susah-susah nak berkempen mintak rakyat kibarkan Jalur Gemilang. kalau dekat teksi, tak kurang dari 5 Jalur Gemilang bersusun dekat cermin depan, masuk dalam teksi lepas bayar, dapat pulak 1 Jalur Gemilang hadiah dari pemandu teksi.

Itu cerita 15 tahun dulu... 15 tahun dulu jugak aku ingat lagi ada sorang warga emas dekat Terengganu, tiap-tiap tahun dia akan cat rumah dia dengan Jalur Gemilang tanda semangat kemerdekaan.

Hari ni..?

KERAjaan pulak terpaksa habiskan duit yang banyak untuk ajak rakyat kibar Jalur Gemilang sempena bulan kemerdekaan. sebab apa jadi macam ni..?

Nampak dipihak KERAjaan Pusat hari ni bukan main bersusah payah adakan macam-macam kempen supaya rakyat bersikap patriotik. belanjanya bukan sikit. tak payah kira berapa sebab kita sedia tau memang besar jumlahnya.

Pada aku, rakyat Malaysia hari ni bukan tak patriotik terhadap Negara Malaysia yang tercinta, malah sikap patriotik tu semakin hari semakin menebal dari hari ke hari. tapi lambang patriotik tu bukan lagi dengan mengibarkan Jalur Gemilang.

Ini tanda protes... majoriti rakyat sudah bosan dengan KERAjaan yang ada hari ini yang kerjanya setiap masa hanya menipu, membohong, memperbodoh dan membangangkan rakyat semata-mata. apa bagusnya KERAjaan Pusat sekarang..?

Bukan tak bangga jadi warganegara Malaysia, tapi segan... segan dengan KERAjaan yang ada sekarang. kita bangga jadi rakyat Malaysia tapi kita tak bangga dengan KERAjaan yang memerintah Malaysia.

Entri ni aku biarkan tergantung... korang fikir sendiri kenapa...