Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, August 31, 2010

53 Tahun Kemerdekaan: Projek Buang Anak Mei & Jun 2011

Reactions: 
Awal subuh 30hb. Ogos, 2010 aku sampai Kolumpo dengan geng-geng Pemuda PAS... lama jugak tak turun Kolumpo sejak rasa seronok dok di Kelantan. beza duduk di Kelantan dengan Kolumpo sangat-sangat jauh. aku tak yah dok pikir pasal Tol, aku tak yah nak pikir pasal bayaran parking yang kadang-kadang lagi mahal dari minyak kereta dan aku tak yah dok pikir pasal jalan jem.

Selesai...

Pagi tadi selamat sessi Kerajaan Kelantan fail saman terhadap Petronas. Amin...

Subuh 31hb. Ogos, 2010 lebih kurang jam 4:00 pagi, aku dengan 2 orang member meronda keliling Kolumpo. jalan jem, mat rempit dok merempit, mat kereta dok gulung jalan dekat semua lampu isyarat. Mat Saleh ternganga tengok orang Malaysia sambut Hari Kemerdekaan ke 53 macam kera.

Pusat Dangdut penuh, Pusat Karaoke penuh, Disco penuh, Cafe penuh yang paling best skali sebijik van Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dengan beberapa bijik Trak DBKL pun penuh... penuh dengan penender-penender yang berjaya dapat tender "Projek Buang Anak Mei & Jun 2011".


Korang ingat je la posting ni yang aku tagkan dengan tag - "53 Tahun Merdeka". tahun depan antara bulan Mei dengan bulan Jun, dekat dada akhbar akan penuh dengan berita-berita kes-kes buang anak.

Ingat... antara bulan Mei dengan Jun 2011, mana-mana pasangan yang dah lama dah menikah tapi belum dapat anak kena rajin-rajin jenguk tong-tong sampah, tepi-tepi parit, longkang-longkang, pintu-pinyu pagar masjid atau mana-mana tempat sunyi... tangga rumah flat tak terkecuali.

Mungkin ada rezeki korang untuk dapat anak angkat yang mak bapak dia belum bersedia untuk terima kelahirannya.

Hari baik, bulan baik... Hari kemerdekaan yang ke 53 dan juga bulan Ramadhan yang mulia tapi masih ramai lagi anak-anak muda kita yang tak reti-reti bahasa. eh... ni bukan cara yang betul untuk ambik berkat bulan Ramadhan...

Dari jam 12:30 sampai jam 4:00 pagi aku dok meronda Kolumpo, tempat lain semua penuh...


Masjid-masjid dengan Surau-Surau je kosong....