Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 16, 2010

Kemaskini: 1,110 Keping Dirham Terjual Dalam Masa Hanya 2 Jam..!

Reactions: 
[Kemaskini 3:17 am] Sekolah Agama Maahad Saniah Pasir Putih hari ini mencatat rekod peribadi penjualan Matawang Syariah Dirham Perak Kelantan apabila berjaya menjual sebanyak 1,110 keping Dirham Perak Kelantan dalam masa tidak sampai 2 jam semasa ketika Majlis Aidilfitri dan Pelancaran Dana Pembangunan Maahad Saniah siang tadi.

Majlis yang turut dihadiri oleh ADUN Limbungan Drs.Zainuddin bin Awang Hamat, EXCO Kerajaan Negeri Kelantan yang juga ADUN Salor Dato' Paduka Haji Husam Musa, Ahli Parlimen Pasir Putih Haji Muhammad bin Husin dan juga Tuan Guru Menteri Besar Kelantan Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tiba sedikit lewat kerana memenuhi undangan menghadiri majlis 1 pernikahan sebelumnya.

Majlis Aidilfitri dan juga Pelancaran Dana Pembangunan Maahad Saniah, Pasir Putih siang tadi menjadi lebih menarik apabila pihak pengurusan Maahad Saniah mengambil keputusan untuk menjadikan Dirham Perak Kelantan sebagai tarikan utama kepada para pengunjung membeli sambil menyumbang kepada Dana Pembangunan tersebut.

Lelongan awal Dirham bernilai RM50 bagi 1 Dirham yang mana baki nilainya akan dimasukkan kedalam Tabung Dana Pembangunan Maahad Saniah berjaya dijual sebanyak hampir 100 Dirham manakala selebihnya pula berjaya dijual dengan harga antara RM20 sehingga RM18 bagi 1 Dirham.

Dalam majlis yang sama juga, sepasang pengantin baru dari Pasir Putih, Kelantan juga telah bermurah hati mendermakan Mas Kahwin mereka sebanyak 2 Dinar kepada Tabung Dana Pembangunan Maahad Saniah manakala seorang anak Kelantan yang bekerja di Kuala Lumpur dan pulang berhari raya pula telah mencatat sejarah (mungkin sejarah dunia) sebagai pembeli Dirham terbanyak berjumlah lebih dari 200 Dirham dan kesemua Dirham tersebut telah didermakan ke Tabung Dana Maahad Saniah.

Sertai Sahabat Facebook Dato' Paduka Haji Husam Musa di - Official Supporters Page of Husam Musa

Sumber - :: Husam Musa ::

Dulu "Kondem". Hari Ni - Cutiii...!!!

Reactions: 
Aku harap, mereka-mereka dinamanya tersenarai dekat bawah ni berada di pejabat atau tempat kerja masing-masing hari ni... kalau ada mana-mana yang tersenarai dekat bawah ni yang ikut sama bercuti, memang dia tu Super Samdol...

Kenyataan-kenyataan mereka-mereka ni kita kutip dari arkib berita... sama-sama kita hayati kenyataan-kenyataan kaki-kaki kondem yang gua yakin ikut sama bercuti hari ni... Samdol...!!!

1- ARKIB UTUSAN: 02/09/2008 - Cuti 16 September tidak wajar dipolitikkan.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad ketika dihubungi berkata, cadangan pemberian cuti umum pada 16 September tidak sesuai kerana negara ini sudah pun mempunyai cuti kemerdekaan iaitu pada 31 Ogos. ”Lagi pun negara ini sudah mempunyai terlalu banyak cuti umum, bagi saya memadai dengan cuti 31 Ogos,” katanya. Jelas beliau, pemberian cuti umum yang terlalu banyak tidak elok untuk produktiviti pekerja dan ia sudah memadai dengan cuti umum yang sedia ada.

2 - ARKIB UTUSAN: ruangan SMS - 04/09/2008.

JANGAN pengaruhi kami yang berpendapatan rendah ini dengan ‘agenda’ anda. Anwar, 16 September adalah hari mencari rezeki, cukuplah dengan cuti umum 31 Ogos.

BOSAN, KENAPA pula kelepasan am pada 16 September? Kalau semua sudah cuti siapa yang akan hadir majlis ‘angkat sumpah’ PM baru kononnya? - HAMID JB

SAYA harap lenyapkan angan- angan hendak jadikan 16 September cuti umum. Mungkin ramai yang setuju dapat cuti tambahan terutama bagi pekerja sektor awam dan swasta. Buat apalah beria-ia sangat mahu membazir masa - 0199919XXX

SAYA amat setuju dengan penulis Zaini Hasan di ruangan Cuit Utusan Malaysia semalam. Isunya I0 September, bukan I6 September. Ramai orang cuba melupakannya. Jangan lupa kata pepatah, pelanduk yang lupakan jerat tapi jerat tak lupa pelanduk - 0194434XXX

TINDAKAN Nik Aziz menyokong cuti pada 16 September amat memalukan, tidak ubah seperti lalang ditiup angin - MAN ENDA

NAMA pun pembangkang. Apa yang kerajaan BN buat semuanya tak betul! Jadilah pembangkang yang berkarisma seperti Tan Chee Koon, Lee Lam Thye dan Asri Muda.

3- ARKIB: 04/09/2008 – Cuti 16 September hanya muslihat Anwar.

KUALA LUMPUR 3 Sept. – Langkah Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menggembar-gemburkan bahawa tarikh 16 September wajar diisytiharkan sebagai cuti umum merupakan satu bentuk muslihat untuk membeli ‘perasaan’ rakyat Sabah dan Sarawak.

Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong berkata, Anwar cuba menarik perhatian masyarakat di kedua-dua negeri itu dengan sengaja menjadikan tarikh kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Persekutuan sebagai agenda perjuangannya.

Beliau bagaimanapun yakin rakyat Sabah dan Sarawak matang untuk menilai perilaku Anwar yang disifatkannya sebagai semakin terdesak dalam usahanya menarik Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menyertai pembangkang.

”Anwar telah berjanji kepada rakyat bahawa dia akan membentuk kerajaan baru pada 16 September dan secara tiba-tiba juga mahu menjadikan tarikh ini sebagai cuti umum. ”Ini semua muslihat Anwar, dia memang bijak untuk memikat hati rakyat, tetapi dia lupa yang rakyat kini semakin matang dan mereka tidak mudah ditipu dengan sebarang fakta yang tidak berasas,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Anwar supaya pimpinan pembangkang di lima buah negeri mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum. Anwar berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah sama seperti 31 Ogos.

Vui Keong berkata, sejak 45 tahun lalu, rakyat Sabah dan Sarawak telah dapat menerima tarikh 31 Ogos sebagai satu-satunya tarikh kemerdekaan negara.

4 - ARKIB: 03/09/2008 – Anwar ‘terlalu teruja’ tarikh 16 September (oleh lidah pengarang Utusan)

Apabila pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh berakhir pada 26 Ogos lalu dan disusuli dengan majlis angkat sumpah oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ahli Parlimen kawasan itu dua hari kemudian, ramai yang berpendapat maka redalah sedikit arena politik negara.

Mereka ingin melupakan seketika soal politik, tetapi malang sekali, ketika kita berada dalam bulan penuh keberkatan ini masih ada pemimpin politik yang terus berpolitik 24 jam.

Ini jelas apabila Anwar secara tiba-tiba mencadangkan supaya lima negeri yang kini dikuasai pembangkang menjadikan 16 September sebagai cuti umum – kononnya atas alasan, ia hari bersejarah memandangkan hari penubuhan Malaysia. Sebenarnya, Anwar dan 16 September tidak boleh dipisahkan.

Oleh itu sempena Ramadan, Anwar tidak mahu rakyat lupa tarikh tersebut, beliau mahu rakyat sentiasa ingat bahawa 16 September ada impian pembangkang yang harus dilunaskan. Anwar benar-benar teruja dengan 16 September, beliau sudah tidak sabar lagi untuk ke Putrajaya biar apa cara politik sekalipun.

Justeru bagi mengelakkan rakyat terlupa, Anwar secara tiba-tiba mengemukakan cadangan mengenai cuti umum itu, kononnya atas alasan “kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.”

Persoalannya siapakah yang menipu rakyat? Selama ini kerajaan tidak pernah menipu rakyat mengenai tarikh 16 September.

Tarikh berkenaan sejak turun temurun lagi amat difahami oleh rakyat Malaysia sebagai
tarikh penubuhan Malaysia, malah setiap tahun, tarikh itu pasti akan dikenang terutama oleh warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana ia juga adalah hari ulang tahun pasukan tersebut.

Anwar sengaja terus membangkitkan soal 16 September kerana merasakan kedudukan politik pembangkang semakin tergugat apabila Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Jumaat lalu mendapat respons yang positif daripada rakyat.

Anwar memahami memberi cuti adalah cara terbaik untuk mengambil hati rakyat. Apa yang penting melalui pendekatan memberi cuti ini pembangkang akan menjadi popular.

5 - ARKIB : 03/09/2008 – Shabery anggap Pas hipokrit.

KUALA LUMPUR 2 Sept. – Kerajaan Pas Kelantan tidak seharusnya bersikap hipokrit apabila hendak menjadikan 16 September sebagai cuti umum, kata Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyatakan Kelantan setuju dengan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadikan 16 September iaitu tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia sebagai cuti umum.

Ahmad Shabery berkata, adakah dengan sekadar mempertikaikan tarikh tersebut sebagai cuti umum, kesilapan masa lampau Pas Kelantan yang menentang usaha Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dan pemimpin terdahulu dapat dilupakan begitu sahaja.

Katanya adakah orang seperti Tunku Abdul Rahman tidak cukup semangat Malaysianya hanya kerana tidak mengisytiharkan cuti pada masa tersebut.

6 - ARKIB ruangan SMS – Utusan : 03/09/2008.

019-292XXXX - PAKATAN Rakyat ingin menyerlahkan kepada dunia betapa jahilnya mereka
dalam menilai sejarah negara dan jati diri nasional, lantaran mahu memberi cuti umum pada 16 September.

DEN GOMBAK - 16 SEPTEMBER, cuti atau tidak tidak penting. Untuk perpaduan negara,
adakah baik kita ada dua perayaan kemerdekaan? Kenapa masa menjadi TPM tidak cadangkan? Anehnya negeri Semenanjung yang hendak cuti!

013-936XXXX - ADALAH lebih baik Anwar Ibrahim ‘beri’ cuti sepanjang tahun. Ini lebih baik, tidak payahlah cuti runcit-runcit.
ARKIB UTUSAN : 02/09/2008 – Anwar cadang 16 Sept. cuti umum (Idea asal penubuhan hari Malaysia)

BUTTERWORTH 1 Sept. – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang mengisytiharkan 16 September ini sebagai cuti umum.

Beliau berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah, sama seperti 31 Ogos. ”Kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.

”Jadi, kita harap lima negeri yang kita kuasai sekarang boleh diberi cuti umum pada 16 September ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis kesyukuran sempena kemenangannya dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh di tapak Ekspo Seberang Jaya di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Pesuruhjaya Pas negeri, Saleh Man. Kit Siang yang turut berucap pada majlis itu mencadangkan perkara yang sama.

"Sambutan" Hari Malaysia Yang Ke-2

Reactions: 
Hari ni 16hb. September, 2010... Negara Malaysia hari ini menyambut ulang tahun penubuhan Negara Malaysia yang ke 47 tetapi rakyat Malaysia menyambutnya bagi kali yang ke-2. kali pertama ialah pada tahun lepas dan tanpa kita sedar sebelumnya, 45 tahun rakyat Negara Malaysia telah ditipu oleh KERAjaan pemerintah dan disajikan dengan hari kemerdekaan 31hb. Ogos setiap tahun.

Rakyat dari Sabah dan Sarawak selama 45 tahun menjadi bodoh tidak tahu sejarah Negeri masing-masing. sangka mereka, Sabah dan Sarawak sedia berada dalam Malaya sebaik saja Malaya Merdeka pada 31hb. Ogos, 1957. jadi... semua orang menyanyikan lagu arwah Sudirman beramai-ramai ambil berpegang tangan dalam keadaan bodoh sebodoh bodohnya.

Pakcik-pakcik dari Sabah dan Sarawak yang dulunya duduk dihulu-hulu kampung dikawasan pedalam Sabah dan Sarawak akan tergaru-garu kepala yang tak pening sebab keliru dengan apa kejadah sambutan yang sedang berlaku didepan mata mereka.

Sebabnya selama ini mereka mungkin tak pernah tahu apa itu hari Malaysia atau hari penubuhan Negara Malaysia... yang mereka tahu cuma hari Merdeka. kibar, kibar bendera, lepas tu jerit kuat-kuat - Merdeka..! Merdeka..! Merdeka..! persis Tunku Abduk Rahman...

Kawan aku yang duduk dekat Sibu, Sarawak baru je lepas talipon aku kelmarin bertanyakan apa itu Hari Malaysia... umur kawan tu sekarang 28 tahun, dah berumahtangga dan ada 3 orang cahayamata. katanya seumur hidup dia, baru minggu ni dia dengar "hari Malaysia". masa duduk dekat sekolah dulu dan masa duduk dalam Universiti dulu dia tak pernah tau apa itu "Hari Malaysia".

Katanya mata pelajaran Sejarah ada jugak cerita sikit pasal hari penubuhan Negara Malaysia, tapi tak detail macam yang dia baru dengar sekarang. subjek tu cuma sebut - Malaya tukar jadi Malaysia pada 16hb. September bla bla bla tapi tak detail. aku pun tak reti nak terang sebab apa sebab aku tak mengaji Universiti.

Lain-lain bab sejarah Hari Malaysia aku malas nak sembang sebab akan sakitkan hati banyak pihak terutamanya geng-geng UMNO/BN yang tak kan mengaku kerja mereka menafikan Sabah dan Sarawak dalam penubuhan Negara Malaysia selama ni.
Nasib baik jugak pada tarikh yang sama 2 tahun dulu di Pakatan Rakyat menyambut Hari Malaysia di Stadium Kelana Jaya secara bear-besaran, kalau tidak... sampai hari ni la rakyat Malaysia tak tau apa itu hari Malaysia.

16hb. September 2 tahun dulu jugak DSAI "menipu" rakyat Malaysia dengan agenda "tukar KERAjaan"nya tapi tak makbul atas sebab-sebab tertentu. sampai hari ni, geng-geng puak UMNO masih tak puas hati dengan DSAI sebab agenda tukar KERAjaannya gagal. sampai hari ni jugak aku dok heran, sebab apa geng-geng puaka UMNO sakit hati sangat bila KERAjaan tak jadi bertukar masa 16hb. September. korang ni sokong KERAjaan ke Anti KERAjaan..?

Kalau sokong, mesti la korang seronok, yang nak marah sangat tu sebab apa..? sewel..?

Habis bab 16hb. September tak jadi tukar KERAjaan. hari ni kita masih berada di bawah pemerintahan KERAjaan yang sama... KERAjaan yang sewel dengan barisan pemerintah yang super sewel...

Ni nak cerita bab lain dalam hal yang sama...

Nak cerita pasal Negara jiran kita Singapura dan jugak Brunei. kompom ramai yang sakit hati lebih-lebih lagi kalau cerita pasal Singapura. orang UMNO cukup benci dekat Singapura sebab yang perintah Singapura ialah Cina dan bukannya Super MeLAYU. gila...

Cool down kejap... pergi dekat Brunei dulu. Ini fakta dan bukannya FUCKTA.

Brunei pada hari ni dan saat ini berada berpuluh-puluh tahun dihadapan Malaysia. pembangunan dari sudut infrastruktur dan kerohanian adalah seimbang. orang kaya dengan orang miskin duduk dan berdiri sama level.

10 tahun lepas aku pernah pergi ke Brunei. hari ke-2 aku di Brunei, aku ikut 1 rombongan orang kenamaan Brunei dalam program pembahagian bantuan kepada golongan berpendapatan rendah. sebelum pergi jumpa penerima bantuan aku dok terbayang pakcik tua yang miskin daif duduk dalam rumah ala-ala reban ayam, pakai kain sarung, makan tak tentu hala dan uzur.

Tapi bayangan aku silap. sampai-sampai dekat rumah penerima bantuan, rumahnya rumah batu kelengkapan semua cukup dan ada 3 bijik kereta. itu taraf kehidupan golongan berpendapatan rendah di Brunei Darussalam. kalau korang tak percaya, korang boleh pergi jenguk sendiri.

Apa yang berlaku di Brunei hari ini tak mungkin berlaku hari ini sekiranya Brunei ikut sama menyertai Malaysia 47 tahun dulu. nasib penduduk Negara Brunei sangat-sangat baik kerana dari awal lagi menolak pinangan pemerintah Negara Malaysia untuk bersama-sama berada dalam Negara Malaysia.

Akhirnya setelah 47 tahun, Negara Brunei menjadi Negara berdaulat yang kecil tetapi kaya raya dengan hasil buminya yang melimpah ruah hasil dari pemerintahan adil yang berlandaskan kepada Al-Qur'an dan Sunnah.

Negara Malaysia..? masih ditakuk lama... kalau cakap dengan orang UMNO, susah nak paham... pasti akan terpacul ayat - "Brunei memang la... Negara dia kecik, hasil bumi dia banyak..!"... setakat tu je lah pemikiran super MeLAYU. tak leh pegi jauh dah...

Singapura.

Seboleh-bolehnya KERAjaan UMNO cuba untuk memburuk-burukkan Singapura pada tahap yang terbaik sekali (kalau boleh, sebut "Singapura" je orang Malaysia terus muntah 7 minggu..!)...

Aku cuba-cuba dok carik sebab apa geng-geng Super MeLAYU sepanjang masa dok bantai Singapura je... segala yang busuk itu datangnya dari Singapura. Melayu Singapura terpinggir.

Hujah yang paling akku tak boleh terima ialah - "Melayu Singapura terpinggir". beb... pada aku la... Melayu dekat Singapura tu cuma Minoriti dan Majoriti dekat Singapura ialah Cina. apa kau gila sangat nak bising-bising hal ni..? adat la beb... kalau dah minoriti, kena la duduk dekat belakang majoriti.

Kalau nak pakai hujah Melayu Singapura terpinggir ni dalam Parlimen, yang dapat undi sikit dalam PRU pun boleh bentuk Kerajaan Pusat la kalau macam tu..! aperla punya sengal UMNO ni..!

Dalam Sains pun ada ajar benda alah macam ni beb, kalau sel darah putih lagi banyak dari sel darah merah, mestilah sel darah putih jadi leader, penyakit AIDS sambar la... ini kira-kira paling mudah yag orang UMNO tak pas sampai sekarang.

Pada aku la... Singapura dan jugak Brunei mengambil langkah bijak tidak bersama dalam Negara Malaysia sebab kalau ke 2-2 Negara ni berada dalam Negara Malaysia, Brunei dan jugak Singapura tak kan berada pada tahap yang mereka berada sekarang.

Malaysia selepas 47 tahun..? Malaysia selepas 53 tahun..?

Dengan Negara kecik "bekas" Persekutuan Malaya pun takut... makin lama Malaysia Merdeka, makin hilang kuasa... sebab apa..?

Pemerintah yang gagal segagal gagalnya..!

*tajuk diatas diambil sempena "Sambutan Hari Malaysia Yang Ke-2". Ulang tahun Hari Malaysia kali ini ialah yang ke 47.