Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, September 24, 2010

Etika Kewartawanan: Jangan Biarkan Hata Wahari Keseorangan..!

Reactions: 
Perkara paling baik dalam menuju kearah perubahan dalam sistem demokrasi Negara Malaysia ialah kebangkitan mendadak beberapa pihak mutakhir ini. Mahasiswa dah lama cuba untuk bangkit. walaupun nampak agak payah dengan beberapa tekanan dan kongkongan dari pihak yang berkepentingan, aku masih percaya bahawa golongan Mahasiswa akan bangkit juga dengan keyakinan sendiri. masa akan menentukan segalanya.

Yang nak dibincangkan dalam posting ini ialah kebangkitan wartawan "makan gaji" yang hasil kerjanya dikawal oleh "tangan-tangan diatas" sebagaimana yang dah diluahkan secara terbuka oleh Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) yang baru iaitu saudara Hata Wahari.

Kenyataan berani Hata berkaitan dengan etika kewartawanan yang sekian lama dicabul oleh pihak-pihak berkepentingan dalam politik sebenarnya dah sedia kita tahu. perkara ni dah lama dijadikan isu oleh pihak pembangkang di Malaysia. rasanya isu ni dah kita tahu lebih dari 20 tahun.

Mungkin dah lama sangat saudara Hata menyimpan "rasa" dalam hati dan sampai masanya "rasa" yang terbuku sekian lama terluah pada umum. dalam platform yang berlainan tapi dalam bidang yang sama iaitu penyampai maklumat, aku cukup faham apa yang sekian lama terbuku dalam diri Hata selama ni sementelah pula aku pun kenal dengan ramai wartawan-wartawan media perdana yang juga menyimpan rasa yang sama dengan Hata. cumanya dari segi keberanian, Hata lebih berani pada hari ini.

Esok-esok belum tau... mungkin leboh ramai lagi yang akan memberontak macam Hata... tak mustahil ini akan berlaku. kalau dah ada yang jadi kepala, masuk gear dan tekan minyak lebih-lebih lagi pulak yang jadi kepala dalam hali ni bukan individu yang berjawatan kecik anak, yang lain-lain pasti akan datang keberanian mereka akhirnya.

Harapnya lepas hari ni, Hata tidak akan bersendirian dalam memperjuangkan etika kewartawanan yang wajib dijunjung oleh semua yang terlibat dalam dunia kewartawanan tak kira dalam posisi mana mereka berada. perlu adanya 1 luahan yang besar supaya mesejnya sampai kepada pihak yang menjadi subjek utama dalam hal ini iaitu "mereka-mereka yang menjadi alat" atau "boneka" pihak berkepentingan.

Bidang kewartawanan bukan 1 bidang lekeh yang boleh dipermainkan oleh mana-mana pihak. wartawan dan media adalah pencatat sejarah dan sejarah itu bukan untuk dimanipulasi. manipulasi sejarah adalah 1 kerja paling hina diatas dunia ini. mungkin lebih hina dari membunuh.

Pada aku, orang yang memanipulasi sejarah ialah orang yang melawan pencipta iaitu Allah. Allah dah atur dan tentukan 1-1 kejadian tu jadinya macam mana tapi ada pulak manusia-manusia yang kurang akal mengubah kejadian Allah itu mengikut kehendak dirinya sendiri. yang bersubahat pun sama je tarafnya...

Aku harap sangat-sangat supaya hari ni akan mengubah segala-galanya pada hari esok. banyak benda dalam negara Malaysia ni yang kita dah bawak pergi jauh dari landasan asal. semuanya bermula dengan pemerintahan yang gagal mengikut landasan anjuran Rasulullah s.a.w.

Bermula dari situ, 1 persatu diheret jauh dari landasan sebenar yang wajib kita ikut dan sebabnya cuma 1 - gila kuasa. gila kuasa cuma sesuai diletakkan pada pihak yang takut kehilangan kuasa. bila takut kehilangan kuasa, maka macam-macam cara dilakukan untuk mempertahankan yang bukan hak mutlak. lupa agaknya apa yang kita ada hari ni cuma "pinjaman peribadi" yang Allah bagi dekat kita.

Akhirat esok semuanya akan dituntut balik segala perbuatan hasil dari apa yang kita pinjam dengan Allah... jangan ingat kita boleh nak kawtim masa tu. zaman akhirat bukan zaman politik, zaman akhirat semua manusia bangun dalam berada dalam 2 level yang berbeza dan kita langsung tak de pilihan. level pertama ialah level taqwa dan level kedua ialah level kufur.

Kalau masa kau hidup kerja kau asyik dok lawan apa yang Allah tentukan, tak kan la tetiba kau boleh dok daam level taqwa pulak dekat akhirat esok..? kecualilah kau sempat bertaubat... tapi kena ingat jugak, dosa kau dengan Allah insya-Allah diampunkan... dosa kau sesama manusia yang kau aniaya dengan berita tak betul yang kau manipulasi tu dengan sape kau nak mintak ampun..?

Tamat bab tazkirah... kang tak pasal-pasal kena tangkap bagi tazkirah tanpa tauliah pulak kang... hahaha...

Bab etika kewartawanan.

Rasa-rasa aku, geng-geng wartawan yang selama ni dok simpan rasa dalam hati tu elok lah pakat-pakat bangkit nyatakan endirian masing-masing. cukup-cukup la dok makan gaji hasil maki hamun rakyat Malaysia. cukup-cukup la dok jadi anjing dekat orang yang kerjanya melawan Allah. sampai bila nak isi perut dengan hasil yang tak diredhai..?

Kalau yang bangkit cuma sekadar Hata sorang je aku yakin tak kan ada perubahan dalam bidang kewartawanan di Malaysia. wartawan Malaysia cuma sekadar boleh cari makan di Malaysia. di negara luar insya-Allah susah nak cari makan sebab level kewartawanan media perdana negara Malaysia (pada aku) setakat hari ni aku letak dekat kandang anjing je.

Korang ingat media luar nak ambik ke wartawan yang tak de etika kerja dengan syarikat diorang..?

Sampai bila wartawan media perdana sekadar nak jadi Balaci je..? beb... ni sejarah negara korang sendiri ni beb... bukan sejarah negara Zimbabwe... pagi ni kau nampak apa yang berlaku, kau balik opis kau tulis panjang lebar, lepas tu editor kau edit jadik cerita lain... kau pulak sengih je janji masyuk...

Mana tau 2-3 tahun lagi ada pulak sejarah penting berlaku yang berkait rapat dengan apa yang kau nampak dulu yang sepatutnya dikaitkan sama tapi jadi tak boleh nak kait sebab dulu kau dah biarkan editor kau edit sampai jadi cerita lain... kau tak menyesal..?

Kalau ramai-ramai bangkit geng-geng wartawan yang jadi pencacai ni, ia akan jadi tekanan pada pihak yang selama ni dok manipulasi kerja korang. tekanan akan bawa perubahan yang baik. kalau tak nak berubah kepada yang lebih baik, duduk je lah dekat opis tu panaskan seat empuk masing-masing sambil layan sejuk air-cond.

Biarkan Hata berjuang sorang-sorang... wartawan pencacai penakut boleh terus makan gaji hasil dari caci maki rakyat Malaysia. rakyat Malaysia boleh terus bodoh... sambil-sambil tu wartawan media perdana boleh terus kumpul tiket 1st class ke neraka jahanam sebab bersubahat.

Amin...